Kaikenlaista pientä
Valvoja: Käyttäjä
Kaikenlaista pientä
Auto on HJ60 ja lootassa kakkosvaihde ei halua mennä päälle kylmänä. Kun lämpenee niin ei enää pistä hanttiin. Vaihteet kyllä pysyy päällä, eikä pompi pois. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ja tietoa mihin pitää ruveta varautumaan? Vai kannattaako ruveta sen takia vielä toimenpiteisiin ollenkaan - innostus ei nähkääs ole ihan kovin korkealla tallin puutteessa.
Kytkin vähän luisteli, mutta nesteen lisäys poisti ongelman. Isompi voimistelu auton alla ei tuolla pakkasessa kiinnosta, mutta on kai edessä jossain vaiheessa. Samalla kai aukeaisi vaihdeaskikin, kun on pakko pudottaa alas. Eli osaako joku kertoa mihin pitää varautua. Ei tarvitse kertoa, että rahanmenoon, sen arvaan jo itsekin.
Toisaalta olis noita murheita niin paljon muitakin tuon kanssa, että ei tiedä mistä aloittais...
Kytkin vähän luisteli, mutta nesteen lisäys poisti ongelman. Isompi voimistelu auton alla ei tuolla pakkasessa kiinnosta, mutta on kai edessä jossain vaiheessa. Samalla kai aukeaisi vaihdeaskikin, kun on pakko pudottaa alas. Eli osaako joku kertoa mihin pitää varautua. Ei tarvitse kertoa, että rahanmenoon, sen arvaan jo itsekin.
Toisaalta olis noita murheita niin paljon muitakin tuon kanssa, että ei tiedä mistä aloittais...
Se on tuossa http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5327
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Niin ja tietysti ehkä kannattaa tarkistaa öljy määrät,eli jos jakolootassa ei ole öljyä ne on todennäköisesti päälootassa,ja jos niitä ei ole vaihdettu niin pääloota on täynä vedensekaista, lähinnä pakkasella vaseliinia muistuttavaa lutaa.Ja kun öljyn pinta nousee kytkin akselin yläpuolelle.Alkaa sitä lirua kytkin koppaan,ja siitähän saattaa vaikka kytky ruveta luistamaan...
Tässäpä arvaus ongelman ytimeksi.
Ja tuota, pakkanenhan on paras ulkoremontiilma ei kastu haalarit eikä tule hiki äheltäessä.
Tässäpä arvaus ongelman ytimeksi.
Ja tuota, pakkanenhan on paras ulkoremontiilma ei kastu haalarit eikä tule hiki äheltäessä.

Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Niin ja tietysti ehkä kannattaa tarkistaa öljy määrät,eli jos jakolootassa ei ole öljyä ne on todennäköisesti päälootassa,ja jos niitä ei ole vaihdettu niin pääloota on täynä vedensekaista, lähinnä pakkasella vaseliinia muistuttavaa lutaa.Ja kun öljyn pinta nousee kytkin akselin yläpuolelle.Alkaa sitä lirua kytkin koppaan,ja siitähän saattaa vaikka kytky ruveta luistamaan...
Tässäpä arvaus ongelman ytimeksi.
Ja tuota, pakkanenhan on paras ulkoremontiilma ei kastu haalarit eikä tule hiki äheltäessä.
Tässäpä arvaus ongelman ytimeksi.
Ja tuota, pakkanenhan on paras ulkoremontiilma ei kastu haalarit eikä tule hiki äheltäessä.

Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Eipä ole tullut mieleenkään. Laatikot rempattiin molemmat 2tkm sitten eikä silloin älytty kiinnittää huomiota tuohon. Laakerit päälaatikkoon vaihdettiin ihan merkkiliikkeessä, eikä sieltäkään kyllä hoksanneet sanoa mitään. Eli uutta on molempien laatikoiden laakerit ja stefat. Jakolaatikossa uudet välitetyt rattaat. Kaikki välykset oli ok. Uusi kytkin, joka irroittaa hyvin. Öljyt ei kierrä laatikosta toiseen, mutta hullunkierto on varmuudeksi tehty.PikkuF kirjoitti:Vika on todennäköisesti vaihteensiirtimessä,eli siinä kannessa mihin vaihdekeppi tulee kiinni.
Lukitus-jousi-kuula-systeemi on kulunut....
Tulee vastaan siinä 400-700tkm kohdalla....
Mullakaan ei nimittäin meinaa mennä kakkonen eikä kolmonen kylmänä päälle. On kyllä tiedossa, että kakkosen synkat on huonot (yli 500e osan hinta ei innostanut vaihtamaan), mutta kolmosen synkat oli asentajan mukaan kunnossa. Silti kolmonen on se, joka pahiten kanittaa.
Juuri vaihdoin laatikoihin öljyt (vanhoilla ajettu 2tkm = sisäänajo). Mobilube GX80w90 oli ja samaa laitoin. Vanha öljy ei ollut kirkasta, vaan aika tummaa, melkein mustaa. En kyllä tajua, miten se voi 2000km aikana mennä tuollaiseen kuntoon. Metallihilua oli kumpikin tyhjennysproppu aivan täynnä. Veikkaisin, että hilu on uusista rattaista peräisin, ja olisiko sitten ollut paljon kitkaa ja lämpöä, kun öljyn värikin muuttui.
Tuntuu, että uusilla öljyillä menee vaihteet vieläkin huonommin päälle. Kakkosta saa odottaa muutaman sekunnin, kolmosta viisikin sekunttia kylmänä (jos nopeammin yrittää laittaa, niin rupeaa helposti sorvaamaan rattaita). Meinaa vauhti loppua... Vaihteisto kyllä hiljeni uusilla öljyillä selvästi. Lämpimänä toimii suht hyvin.
Pitäisi joskus päästä kokeilemaan sellaista HJ:ta, jossa toimii vaihteisto oikeasti hyvin, niin saisi vertailukohtaa.
Se on vakta, että nyt jos olisin tilanteessa ennen mm vaihteistoremonttia, en sitä näin tekisi. Hankkisin esim jenkkimallisen automaattilaatikon, crawl boxin ameriikoista (pää- ja jakolaatikon väliin omalla vaihdekepillä) ja remontoisin jakolaatikon vakio-osilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Kiitos neuvoista! Pitää varmaan käydä läpi noi kaikki vaihtoehdot.
Sitä ennen vaan pitää vissiin miettiä vähän muutenkin tuota rojektia... Eilen sattui löytymään rungosta pikkasen sanomista. Kuvankin olisin laittanut, mutta ei tällänen vanhan liiton mies sellasta temppuilua osaa näillä tieteiskoneilla.
Mutta ongelma, uusi sellainen, on tuo palkki, johon takaiskarien yläpäät kiinnittyy. Se on poikki. Ruoste on tehnyt temppujaan jo pitemmän aikaa, mut ilmeisesti petti tossa vuodenvaihteessa, kun piti kaveria käydä vinssaamassa savimontusta. Rikkoi ilmeisesti myös polttoaineputken, sillä samalla reissulla alkoi rykiä ja vetää jostain ilmaa dieselin sekaan. Että silleen.
Seuraavaksi voisin kai kysyä, että kuinka iso urakka on nostaa kori rungolta? Mitä pitää tehdä, ottaa huomioon jne? Joka katsastukseen on saanut tota paikkailla. Leima meni jo pitkäksi, joten kiirettä ei ole. Jos vaikka laittais kerralla kuntoon kevään mittaan.
[/img]
Sitä ennen vaan pitää vissiin miettiä vähän muutenkin tuota rojektia... Eilen sattui löytymään rungosta pikkasen sanomista. Kuvankin olisin laittanut, mutta ei tällänen vanhan liiton mies sellasta temppuilua osaa näillä tieteiskoneilla.
Mutta ongelma, uusi sellainen, on tuo palkki, johon takaiskarien yläpäät kiinnittyy. Se on poikki. Ruoste on tehnyt temppujaan jo pitemmän aikaa, mut ilmeisesti petti tossa vuodenvaihteessa, kun piti kaveria käydä vinssaamassa savimontusta. Rikkoi ilmeisesti myös polttoaineputken, sillä samalla reissulla alkoi rykiä ja vetää jostain ilmaa dieselin sekaan. Että silleen.
Seuraavaksi voisin kai kysyä, että kuinka iso urakka on nostaa kori rungolta? Mitä pitää tehdä, ottaa huomioon jne? Joka katsastukseen on saanut tota paikkailla. Leima meni jo pitkäksi, joten kiirettä ei ole. Jos vaikka laittais kerralla kuntoon kevään mittaan.
[/img]
Oletko vaihtanut omaan autoon uusia osia tuonne kepin juureen? Mitä osia vaihdoit?PikkuF kirjoitti:Vika on todennäköisesti vaihteensiirtimessä,eli siinä kannessa mihin vaihdekeppi tulee kiinni.
Lukitus-jousi-kuula-systeemi on kulunut....
Tulee vastaan siinä 400-700tkm kohdalla....
Mulla menee kyllä pykälät hyvin sisään ja pysyy päällä, mutta keppi helisee ja lotaa ittekseen veto päällä. Toyotan varaosatiskiltä hain sen valkoista muovia olevan holkin (4,5€), joka tulee ihan kepin alareunaan ja sillä lähti osa äänistä pois. Vanha holkki oli kulunut puhki. Sitä jousta ei ole enää saatavana varaosana, eikä sitä isoa kuulaakaan voi uusia, kun on kepissä kiinni. Siitä lukitusosasta näyttää taipuvan ne väkäset ajan myötä, mutta jos ei halua sijoittaa 25€-30€:a, niin ne väkäset saa kyllä pihdeillä takas oikeeseen asentoon. Onko joku vaihtanut sitä rautapalloa vastaan tulevaa sinistä muovihelaa? Se osa jää sinne vaihdelootan monttuun, kun nostaa kepin pois ja se osa taitaa olla vielä saatavana Toyotalta johonkin 25-30€ hintaan, jos oikein sitä varaosaohjelmaa tulkitsin. Ehkä sen kepin sais uuden veroseks, jos vaihtais vielä sen sinisen osan ja sorvais jonkun prikan kuoleentuneen jousen alle....
#428