12H-T sammuu vaihdetta vaihtaessa
Valvoja: Käyttäjä
12H-T sammuu vaihdetta vaihtaessa
Mikähän tuossa 12H-T:ssa on, kun meinaa sammua kytkin pohjaan painettaessa? Tämä tapahtuu ainoastaan silloin, kun kierroksia on yli n 1500rpm ja esim vaihtaa vaihdetta isommalle tai pysähtyy liikennevaloihin. Jos antaa kierroksien laskea lähes tyhjäkäynnille ennen kytkimen painamista, kierroksien notkahdusta ei tapahdu.
Tyhjäkäynti tippuu sekunniksi kahdeksi niin pieneksi (arviolta 400rpm), että noin joka kymmenes kerta kone sammuu (ei ole mukavaa esim mutkassa).
Mikäli kone ei sammu, normalisoituu tyhjäkäynti siihen 800rpm välittömästi.
Onkohan sillä jotain vaikutusta, että polttoaineen paluulinja yhtyy t-haaralla imulinjaan välittömästi ennen siirtopumppua? En kyllä oikein usko.
Kuuluuko esim alipainejärjestelmän jotenkin korjata tuo notkahdus vai voisiko vika olla pumpun säädöissä tms?
Tyhjäkäynti tippuu sekunniksi kahdeksi niin pieneksi (arviolta 400rpm), että noin joka kymmenes kerta kone sammuu (ei ole mukavaa esim mutkassa).
Mikäli kone ei sammu, normalisoituu tyhjäkäynti siihen 800rpm välittömästi.
Onkohan sillä jotain vaikutusta, että polttoaineen paluulinja yhtyy t-haaralla imulinjaan välittömästi ennen siirtopumppua? En kyllä oikein usko.
Kuuluuko esim alipainejärjestelmän jotenkin korjata tuo notkahdus vai voisiko vika olla pumpun säädöissä tms?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:16 pm
- Paikkakunta: Hollola
Ja vaikka olisikin niin pane pitaa olla aika pitkaan (15-30sec) alle rajan ennenkuin edic koneen sammuttaaLuigi81 kirjoitti:Ei o ediciä 12H-T:ssa...![]()
nimim. itsekin luulin
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:16 pm
- Paikkakunta: Hollola
Ongelma vaan on se, että pumppu OLI juuri 600 euron perusremontissa Diesel-Laitteella Espoon Järvenperässä... Eli "uusi käytetty" kone, jonka remppasin. Pumppu rempattiin siis ammattiliikkeessä.
Olisivatko tehneet jotain väärin sitten, en tiedä eikä ole ollut mahdollisuutta käydä näyttämässä autoa siellä vielä. Ei vaan pysty lähtemään töistä puoleksi päiväksi hortoilemaan...
Kerro ihmeessä oma lopputuloksesi, kun homma valmistuu.
Olisivatko tehneet jotain väärin sitten, en tiedä eikä ole ollut mahdollisuutta käydä näyttämässä autoa siellä vielä. Ei vaan pysty lähtemään töistä puoleksi päiväksi hortoilemaan...
Kerro ihmeessä oma lopputuloksesi, kun homma valmistuu.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Pumpun penkityksen/takaisinkiinnityksen jälkeen tyhjäkäynti tulee säätää moottorin käydessä. Ison kupumutterin (iso nuoli) alla oleva joutokäynti säädin pyöritetään auki. Tyhjäkäynti säädetään omasta ruuvista (pieni nuoli) 700rpm. Tämän jälkeen tyhjäkäyntisäädintä kiristetään niin että tyhjäkäynti asettuu noin 750-800rpm. Kaasuvivusta "ryntäyttämällä" todetaan ettei moottori sammu. Mikäli sammuu, niin tyhjäkäyntisäädintä kiristetään viellä vähäsen, ja tyhjäkäyntiä piennenetään.

Terveisin PikkuF..

Terveisin PikkuF..
No voehan nenä, empä tuollaista tiennyt! Säädin suoraan tuosta pikkunuolen kohdalta.
Tuota täytyy kokeilla ensi tilassa. Nyt alkanut nimittäin taas oireet pahenemaan.
KIITOS!
Onko muuten säätö tehtävä kylmällä vai lämpimällä koneella? Olettaisin lämpimällä? Ongelma kyllä vaivaa pahiten kylmänä.
Tuota täytyy kokeilla ensi tilassa. Nyt alkanut nimittäin taas oireet pahenemaan.
KIITOS!
Onko muuten säätö tehtävä kylmällä vai lämpimällä koneella? Olettaisin lämpimällä? Ongelma kyllä vaivaa pahiten kylmänä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Mulla ei ole tuo kylmän koneen säädin käytössä, kun meni se alipainetta ohjaava lämpömokkula rikki (ja uusi on hävyttömän hintainen) -> olen käyttänyt käsikaasua, jos kylmä kone.
Kokeilin tuota säätöä ja näyttihän nuo ohjeet toimivan! Hieman herkkä oli se säätö ja pari kertaa kävi niin, että pelasi oikein hyvin, mutta kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen, niin kierrokset oli liian alhaiset, kunnes polkaisi kerran kaasua.
Sain säädettyä kuitenkin mielestäni ihan hyvin loppujen lopuksi. Aavistuksen jäi vielä korkealle tyhjäkäynti, täytyy sitä sitten tiputtaa siitä pikkuruuvista.
Nyt ei enää niiaile kierrokset kaasu vapautettaessa lyhyen koeajon perusteella. Voi olla, että kuvittelen, mutta mielestäni kaasun "alaosasta" tuli hieman herkempi samalla = alkaa nyökkimään helpommin. Mutta täytyy koittaa laittaa nyt se lisäjousi tuonne vivustoon ja ehkä se kaasuvivuston vaimennin, joka hyllyssä odottaa.
Mielestäni nyt myös kytkeytyvät vaihteet hieman paremmin, koska se kierrosten niiaus jäi pois.
Todellakin kiitos neuvoista!
Kokeilin tuota säätöä ja näyttihän nuo ohjeet toimivan! Hieman herkkä oli se säätö ja pari kertaa kävi niin, että pelasi oikein hyvin, mutta kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen, niin kierrokset oli liian alhaiset, kunnes polkaisi kerran kaasua.
Sain säädettyä kuitenkin mielestäni ihan hyvin loppujen lopuksi. Aavistuksen jäi vielä korkealle tyhjäkäynti, täytyy sitä sitten tiputtaa siitä pikkuruuvista.
Nyt ei enää niiaile kierrokset kaasu vapautettaessa lyhyen koeajon perusteella. Voi olla, että kuvittelen, mutta mielestäni kaasun "alaosasta" tuli hieman herkempi samalla = alkaa nyökkimään helpommin. Mutta täytyy koittaa laittaa nyt se lisäjousi tuonne vivustoon ja ehkä se kaasuvivuston vaimennin, joka hyllyssä odottaa.
Mielestäni nyt myös kytkeytyvät vaihteet hieman paremmin, koska se kierrosten niiaus jäi pois.
Todellakin kiitos neuvoista!
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Oman 12HT pumppuni penkitys maksoi muuten 800e,josta suurimman osan muodosti pumpun irroitus ja takaisinlaitto...
Kulutus tippui tuollaiset 3,5L sadalla....eli homma on "maksettu" vajaan 20T ajelun jälkeen tämänpäivän hinnalla mitattuna....
Kulutus tippui tuollaiset 3,5L sadalla....eli homma on "maksettu" vajaan 20T ajelun jälkeen tämänpäivän hinnalla mitattuna....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43