EDIC temppuilee, kuvia
Valvoja: Käyttäjä
EDIC temppuilee, kuvia
Elikkäs, EDIC rele räppäilee, vika tulee ja menee.
Kuukausi sitten EDIC "jäi päälle", rele ei napsunut vaan anto moottorille koko ajan virtaa, varsi humpas ja pukkas sammutukselta pakkosyötön kautta taas sammutukselle jne. Asentotunnistin anto maita niinku pitää, yks sen johdoista oli liittimessä heikolla hapella, laitoin kaikki liittimet uusiksi niin vika häipy.
Nyt rele napsuu ja räppäilee miten sattuu. Kaikki haulla löytyneet jutut kai jo kokeiltu, hain täältä, offipalstalta ja ih8mud:ilta.
Virrat ja maat tulee releelle niinku pitää.
Kaikki maadotukset korin, koneen, rungon ja akun välillä avattu ja putsattu, samoin johtosarjan ja korin.
EDIC:in rele, moottori ja EDIC:ille virtaa antava ignition-rele vaihdettu toimivasta varaosa-autosta. Kaikki tiedostetut liitokset avattu, ihmetelty ja kasattu. auton käydessä starttiherätteen sulake irrotettu, josko sais sieltä ylimääräsiä starttaussignaaleja, ei auta.
Virtalukon pohjaa en oo vielä avannu, mutta kun se antaa herätteen ignition (sytkä?) releelle, joka sitten antaa virtaa EDIC:ille, eikä ignitionrele räppäile, niin voiko siellä olla vika?
Ja kaiken muun lisäksi 2 päivää ois aikaa katastaa tuo vekotin. Ei, en haluais tehä vaijerisammutusta.
Kuukausi sitten EDIC "jäi päälle", rele ei napsunut vaan anto moottorille koko ajan virtaa, varsi humpas ja pukkas sammutukselta pakkosyötön kautta taas sammutukselle jne. Asentotunnistin anto maita niinku pitää, yks sen johdoista oli liittimessä heikolla hapella, laitoin kaikki liittimet uusiksi niin vika häipy.
Nyt rele napsuu ja räppäilee miten sattuu. Kaikki haulla löytyneet jutut kai jo kokeiltu, hain täältä, offipalstalta ja ih8mud:ilta.
Virrat ja maat tulee releelle niinku pitää.
Kaikki maadotukset korin, koneen, rungon ja akun välillä avattu ja putsattu, samoin johtosarjan ja korin.
EDIC:in rele, moottori ja EDIC:ille virtaa antava ignition-rele vaihdettu toimivasta varaosa-autosta. Kaikki tiedostetut liitokset avattu, ihmetelty ja kasattu. auton käydessä starttiherätteen sulake irrotettu, josko sais sieltä ylimääräsiä starttaussignaaleja, ei auta.
Virtalukon pohjaa en oo vielä avannu, mutta kun se antaa herätteen ignition (sytkä?) releelle, joka sitten antaa virtaa EDIC:ille, eikä ignitionrele räppäile, niin voiko siellä olla vika?
Ja kaiken muun lisäksi 2 päivää ois aikaa katastaa tuo vekotin. Ei, en haluais tehä vaijerisammutusta.
Viimeksi muokannut hj60, Ma Tammi 21, 2008 5:47 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avaa se itse edic ja tarkista kuinka palaneelta se nayttaa.. Jos tuulilasinpyyhkijoiden moottori sattuu vuotamaan niin vedet valuu edicin sisaan. Itse jouduin kerran tuon korjaamaan kaatosateessa lahden moottoritiella..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
EDIC rele on päältä ja sisältä "kuin uusi", moottoria en ole avannut, mutta siis toisessa autossa toimivat kamppeet on vaihdetu tähän, ja ongelma jatkuu.
Mitä maapiuhaa tai plusliitosta en ole huomannut tarkistaa? Tuntus että ongelma ois jossain siellä...
Mitä maapiuhaa tai plusliitosta en ole huomannut tarkistaa? Tuntus että ongelma ois jossain siellä...
SLCK # 183
Laturin diodia joku ehotti, mutta lataa valot, lisävalot ja puhallin päällä n. 30 A (25 A laturi?!) ja jännite on tasanen (normaalilla yleismittarilla, hidas?) 28 V. Kait lataustehot ois hukassa jos diodi ois menny, niinkommentoi toinen.
SLCK # 183
Vaihdoitko edic releen vai sen ohjainboxin? Miten muistan etta siella on "EDIC 24v relay" ja "EDIC" erikseen.hj60 kirjoitti:EDIC rele on päältä ja sisältä "kuin uusi", moottoria en ole avannut, mutta siis toisessa autossa toimivat kamppeet on vaihdetu tähän, ja ongelma jatkuu.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Sen joka on siellä apukuskin jalkatilassa, siihen tulee jatkuva virta ja maa, menee virta ja tulee kolme asentotunnistimen maata moottorilta, tulee 24 V virrat päällä ja toinen startatessa, ja maa öljynpaineanturilta. Tuo 24 V virrat päällä tulee birfieldistä ladatun tojota-manuaalin mukaan "ignition relay":ltä, senki vaihdoin. Se antaa virran myös vilkuille, lämppärille jne jotka toimii ok.
SLCK # 183
Vika on mahdollisesti löydetty. Purin hanskalokeron pois tieltä, ja oven saranan takaa johtosarjan maadoituksen irti. Mittasin, että tämän puolen johdoista EDIC saa maansa. Maadoitin sarjan rengasliittimet akkukaapelilla suoraan imusarjaan EDIC-moottorin viereen. Pihalla koeajeltuna ei rele räpsytellyt enää.
Mahdollisesti siksi, että aiemminkin vika on saattanut olla muutaman päivän/viikonkin poissa ja ilmestynyt taas.
Hanskalokeroa irrottaessani vilkaisin rekisteriotetta, muisti näköjään heittää, käyttöönottopvm on 16.2., ei 16.1., eli eihän tässä mitään kiirettä ollukkaan.
Mahdollisesti siksi, että aiemminkin vika on saattanut olla muutaman päivän/viikonkin poissa ja ilmestynyt taas.
Hanskalokeroa irrottaessani vilkaisin rekisteriotetta, muisti näköjään heittää, käyttöönottopvm on 16.2., ei 16.1., eli eihän tässä mitään kiirettä ollukkaan.

SLCK # 183
Noniin, eilen tein lisämaadoituksen EDIC-moottorin rungosta (=imusarjasta) tuohon johtosarjan maadoituskohtaan, illalla koeajolla ei temppuillut. Aamulla lähdin töihin, pääsin pari sataa metriä, naksnaksräpsnaks ja sammu. Voi *****le, releen liitin irti, sammutintanko irti ja töihin.
Ruokatunnilla purin vanhan EDIC-moottorin, josko vika ois kuitenki siellä. Jonku verran rasvaa oli liukupinnoissa, putsasin huolella ja kasasin sekä vaihdoin tämän konehuoneeseen, pikainen käyttö hallissa, ei naksu.
Neljältä auto hallista käyntiin, ulos ja naksnaks, sammu kynnykselle. Strategiset irroittelut ja kotiin. Sittemmin perhe-elämää, nyt vois taas lähteä tutkimaan...
Ruokatunnilla purin vanhan EDIC-moottorin, josko vika ois kuitenki siellä. Jonku verran rasvaa oli liukupinnoissa, putsasin huolella ja kasasin sekä vaihdoin tämän konehuoneeseen, pikainen käyttö hallissa, ei naksu.
Neljältä auto hallista käyntiin, ulos ja naksnaks, sammu kynnykselle. Strategiset irroittelut ja kotiin. Sittemmin perhe-elämää, nyt vois taas lähteä tutkimaan...
SLCK # 183
Mulla on BJ:n EDICci samassa jamassa...tanko ollut irti viime keväästä asti. Katsastuksessa sanoin kuin ohimennen, että "se ei muuten sammu avaimesta".hj60 kirjoitti:...

Ei oo isoin ongelma enskevään katsastuksessa - jarrupaineen säätöventtiili on!

Aiemmin luulin löytäneeni/korjanneeni vian, nyt uskon niin.
Rele auki mittailin nastoilta jännitteitä, mittarin toinen piuha releen "virrat päällä" plussassa. Koriin ok, 28 V, samoin releen maahan, aina välillä rele jumppasi. No öljynpaineanturiin ei pitäs olla jännite-eroa, ku sehän ei oo käydessä maissa, eikä ookkaan, mitä, 14 V vilahti releen napsahtaessa, ja 18 V kohta? Tämähän jo melkeen ekana kokeiltiin, ettei piuhan irrotus vaikuta. Sammutin koneen, otin öljynpaineanturin piuhan irti, ja kone käyntiin. Rele naksuu heti. mittaamaan, taas 16 V vilahti mittarissa plussan ja öljynpainepiuhan välillä ku rele naksu. Sammutin koneen, mittasin että öljynpaineanturin piuha näyttää n. 25 ohmia vastusta maahan, vaikka piuha on irti anturilta. Otin sen irti releen moninapaliittimestä, täytyy vielä tutkia mistä se ottaa maihin, miksi, ja onko johtonipussa muitakin kuoria rikki.
Jos kyseessä olis ollu plussapiuha, niin sehän ois räpsiny kunnolla, ja polttanu sulakkeenki varmaan välillä, mutta nyt vika oli siinä että maadottava piuha sai maita. Sai sitä hakea.

Rele auki mittailin nastoilta jännitteitä, mittarin toinen piuha releen "virrat päällä" plussassa. Koriin ok, 28 V, samoin releen maahan, aina välillä rele jumppasi. No öljynpaineanturiin ei pitäs olla jännite-eroa, ku sehän ei oo käydessä maissa, eikä ookkaan, mitä, 14 V vilahti releen napsahtaessa, ja 18 V kohta? Tämähän jo melkeen ekana kokeiltiin, ettei piuhan irrotus vaikuta. Sammutin koneen, otin öljynpaineanturin piuhan irti, ja kone käyntiin. Rele naksuu heti. mittaamaan, taas 16 V vilahti mittarissa plussan ja öljynpainepiuhan välillä ku rele naksu. Sammutin koneen, mittasin että öljynpaineanturin piuha näyttää n. 25 ohmia vastusta maahan, vaikka piuha on irti anturilta. Otin sen irti releen moninapaliittimestä, täytyy vielä tutkia mistä se ottaa maihin, miksi, ja onko johtonipussa muitakin kuoria rikki.
Jos kyseessä olis ollu plussapiuha, niin sehän ois räpsiny kunnolla, ja polttanu sulakkeenki varmaan välillä, mutta nyt vika oli siinä että maadottava piuha sai maita. Sai sitä hakea.

SLCK # 183
Tutkailin eilen vähän johtosarjaa tuolla räntäsateessa, rintapellin läpiviennin kohdalla ku nostelee ja painelee, niin ÖP-anturin piuha piippaa maihin yleismittarilla, mutta niin piippailee myös akun plusnapaan! Eli on useampikin kuori rikki, mutta vastusta on aika paljon, joten oiskohan vaan kosteutta siellä teippien sisällä, tuohan on kääritty teippiin koko matkalta. pittää vissiin irrotella se kokonaan konehuoneesta ja vetää sisälle autoon, sopivasti lämppärin puhaltimet ja kaikki on siellä kohalla.
Otin muutaman kuvan sieltä releestä, pittää laitella näkyviin. Moottoria aukastessa ei ollu kameraa mukana, mutta jos tuon toisen aukasen ja putsaan varaosaksi, niin otan siitä kuvia.
Piti mainita, että jos aukasette EDIC-moottorin, niin merkatkaa niiden rattaiden asento, asentotunnistin on eri rattaassa ku epäkesko, piti neljästi aukassa että sai kohalleen, ku en merkannu.
Otin muutaman kuvan sieltä releestä, pittää laitella näkyviin. Moottoria aukastessa ei ollu kameraa mukana, mutta jos tuon toisen aukasen ja putsaan varaosaksi, niin otan siitä kuvia.
Piti mainita, että jos aukasette EDIC-moottorin, niin merkatkaa niiden rattaiden asento, asentotunnistin on eri rattaassa ku epäkesko, piti neljästi aukassa että sai kohalleen, ku en merkannu.
SLCK # 183