Kuva Kuva

Tehoton puhallin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

timop

Viesti Kirjoittaja timop »

Auttaa se jos se on tukossa, mutta minulla on kaikki putsattu ja tiivistetty mutta ei sieltä tule kuin ääntä. Puhallinmoottori on jo kerran elvytetty, oli kollektori jo aikas finaalissa mutta sorvasin vielä ja nyt pitää jo taas jurinaa, eli aivan loppu se on tietysti. Moottoria rassatessa kattelin että on varmaan sama kuin samanikäisessä korollassa mutta ei ollut mihin verrata. Helpommalla kyllä pääsee kun hakee suosiolla uuden, eikä noista hyvää enää saa vaikka mukava onkin askarrella.

Voi olla, että puhaltimen teho putoaa kun kollektorin lamellit kuluessaan kaventuu. Hectorin kanssa voitas ylimääräisestä moottorista kauppoja viritellä. Eikö sinulla pelaa mikään nopeus? Puhaltimen syötölle on jossain nollattava ylikuormitussuoja, jos se on vaan lauennut. Minulla on sähkökuvat olemassa, niistä pitää katella miten ne menee. Tai jostain liitin kärähtäny, minulla oli siitä moottorin littimeltä toinen nasta mustana ja kuori sulanut. Välillä pysähtyi hetkaksi, ja ainoastaan kesällä, pakkasilla toimi.
TP
hector

Viesti Kirjoittaja hector »

Mullahan on sitten molemmat motonetin puhaltimet hodaria varten.
Motonetillä lukee toisen kohdalla ilmastoitu malli 13-1893 mikä ei passannut mun -94 ilmastoituun :? ei vaan ole tullut palautettua :oops: . Mutta malli 13-1957 passaa, tämän laatikossa lukee Corolla. Eli kumpaakin mallia mulla ylimääräisenä :roll: . Jos saisi niistä sen 85% mitä motonet pyytää.

Olis tosi hyvä jos saisit kuvan kaivettua esin noista puhaltimen sähkökytkennöistä, jotta saisi ilmastoinnin toimimaan ens kesäks. :P
HJ61 -89
HDJ80 -94

SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Gravehill

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

hector kirjoitti:Olis tosi hyvä jos saisit kuvan kaivettua esin noista puhaltimen sähkökytkennöistä, jotta saisi ilmastoinnin toimimaan ens kesäks. :P
Mä voisin skannailla mutta ku on niin maharottoman kokosia sivuja ettei millään viittisi. Tästä olikin varmaan paljon apua. :?
1987 LJ70
timop

Viesti Kirjoittaja timop »

Aiheesaeen liittyen:

Hector kertoi ettei hänellä ilmastointikaan käynnisty puhaltimen lisäksi; ilmastointi ottaa syöttönsä puhallinreleen kautta ja näyttääkin siltä että vika on kytkennöissä akun ja puhallinreleen lähdön välillä, tai puhaltimen ohjauspuolella tai kytkimessä.

Akulta lähtee johtolenkkisulakkeen kautta (saman kautta menee virtalukon syöttö eli monia muita toimintoja) valkoinen paksu johto liittimelle EA3 nastaan kolme ja jatkuu siitä samanlaisella valkosella johdolla suoraan 30A "heater" sulakkeelle. Sulakkeelta jatkuu paksu valko/vihreäraitainen johto suoraan releelle (tuleeko jännite, kokeile 12v tähän) ja releeltä suoraan moottorille (kokeile 12v) paksu ja ilmastoinnille ohuempi sini/keltaraita johto. Puhaltimen säätövastus ja täyden nopeuden rele on moottorin maan puolella.

Puhaltimen releleen ohjausjännite otetaan "gauge" sulakkeelta keltaisella ohuella johdolla puhaltimen releelle (kokeile 12V tähän) ja käämin maapuoli (kokeile maata tähän) menee puhaltimen kytkimelle omiin kontakteihin sini/mustaraitaisella ohuella johdolla ja kytkimen maa on valko/mustaraitainen.

Sulakket on varmaan tarkistettu, epäilyttää rele ja liitin EA3 joka on jossain akun ja sulakerasian välillä. Rele on varmaankin kojelaudan sisällä, jos ei ole konehuoneen rele/sulakekotelossa. Rele on muuten vaihtorele johon tulee viides johto, valko/mustaraitainen maa. Rele kytkee mootttorin plussan maihin kun puhallin on sammutettu ettei ilmavirta jaksaisi pyörittää sitä.

Toivottavasti tuosta tajuaa jotain, kysy lisää.
TP
mpa567

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

hodari kirjoitti:Osaako kukaan sanoa kuinka suuri referenssiluku on hodarin ajovaloissa?
Vaikka off topic niin lienee ainakin kahta erilaista, mulla ref. 30
Vastaa Viestiin