Kuva Kuva

HJ-61 jarrulevyt

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

fromroad
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:03 pm
Paikkakunta: Sahalahti

HJ-61 jarrulevyt

Viesti Kirjoittaja fromroad »

Mortonki vaan kaikille.
Kysymykseni voi tuntua asian osaaville hölmölta , mutta , kun en ole koskaan moista purkanut :oops:
Olisin kysynyt , että kuinka vaikee homma on vaihtaa jarrulevyt hj-61:seen eli mitä osia sieltä napalukosta lähtee ennenkuin mulla on levy irti ja onko niin kinkkinen homma ,et kannattaa teettää, jos on vähänkin epävarma saako takas kasaan :?:
Löytyykö mistään esim. räjäytyskuvaa ja ohjeita.HJ-61 Mallia -88
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Ei se paha ole,en mibäkään ollu purkanu ennen ja vaihdettua tuli.

Ihan ekana jarruletkuun pihdit kiinni ja jarrusatulan 2 pulttia irtia ja satula sivuun.

Napalukosta kuus pulttia kannesta pois ja kansi pois,sisuskalut mukana, kamera on tässä mukava olla tallentamassa että miten ne oli.. Vetonivelen päästä lukkosokka pois.

Sitten ne kuus mutteria aukipois siitä napalukon kehältä, siellä on alla kartioprikat jotka saattaa sinkoilla miljoonaa jotta ole tarkkana. Prikat lähtee hyvin kun koputtelee vasaralla kevyesti napalukon ulkokehään, niinku jarrurumpua ottasit pois, Taikka sitten ruuvaat jatkomutterin pultin päähän ja jatkomutteriin pultti kiinni pohjaan asti ja sen päähän iskua.

No sen jälkeen on napalukko pois, sitten naputtelet laakerin lukituslevyn sivuun meisselillä ja avaat uloimman mutterin,sitten lukituslevy pois ja avaat alemman mutterin, eli siellä on kaks mutteria. Tän jälkeen navan ja levyn pitäs tulla syliin vaan vetämällä.

sitten otat levystä 2 lukitusruuvia pois levyn takapuolelta ja tietty pyöränpultit jos sulla ei uusia ole. Pyöränpulttien lyömisessä tarvii kunnon moskan mutta täytyy muistaa laittaa mutterit päihin suojaks ettei kierteet mene!

Noin mä sen 60:eeni tein mutta 61 on ihan sama. Galleriassa on kait muilla jotain kuviakin tosta, ja mulla vielä kameralla kun ottas ulos
railai at surffi.net
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Ja tässähän näitä kuvia PikkuF:N gallerystä: http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198
Kyseessä murroksen vaihto mutta näkee mitä otetaan pois kun levy vaihdetaan
railai at surffi.net
fromroad
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:03 pm
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja fromroad »

Luigi81 kirjoitti:Ei se paha ole,en mibäkään ollu purkanu ennen ja vaihdettua tuli.

Ihan ekana jarruletkuun pihdit kiinni ja jarrusatulan 2 pulttia irtia ja satula sivuun.

Napalukosta kuus pulttia kannesta pois ja kansi pois,sisuskalut mukana, kamera on tässä mukava olla tallentamassa että miten ne oli.. Vetonivelen päästä lukkosokka pois.

Sitten ne kuus mutteria aukipois siitä napalukon kehältä, siellä on alla kartioprikat jotka saattaa sinkoilla miljoonaa jotta ole tarkkana. Prikat lähtee hyvin kun koputtelee vasaralla kevyesti napalukon ulkokehään, niinku jarrurumpua ottasit pois, Taikka sitten ruuvaat jatkomutterin pultin päähän ja jatkomutteriin pultti kiinni pohjaan asti ja sen päähän iskua.

No sen jälkeen on napalukko pois, sitten naputtelet laakerin lukituslevyn sivuun meisselillä ja avaat uloimman mutterin,sitten lukituslevy pois ja avaat alemman mutterin, eli siellä on kaks mutteria. Tän jälkeen navan ja levyn pitäs tulla syliin vaan vetämällä.

sitten otat levystä 2 lukitusruuvia pois levyn takapuolelta ja tietty pyöränpultit jos sulla ei uusia ole. Pyöränpulttien lyömisessä tarvii kunnon moskan mutta täytyy muistaa laittaa mutterit päihin suojaks ettei kierteet mene!

Noin mä sen 60:eeni tein mutta 61 on ihan sama. Galleriassa on kait muilla jotain kuviakin tosta, ja mulla vielä kameralla kun ottas ulos
Kiitoksia vastauksesta.
Tämä antoi uskoa näinkin yksinkertaiselle ihmiselle ja toivottavasti nämä kartioprikat saadaan viä takas sinne minne ne kuuluu , kun vähän mietityttää, jos ne sieltä kerran sinkoilee.
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

>Tämä antoi uskoa näinkin yksinkertaiselle ihmiselle ja toivottavasti nämä kartioprikat saadaan viä takas sinne minne ne kuuluu,
>kun vähän mietityttää, jos ne sieltä kerran sinkoilee.

Kierrä mutterit muutama kierros pinnapulttien päihin niin ei sinkoa.

Matti
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Kun kartioprikkoja irroittaa, kannattaa napauttaa vasaralla siihen RAUTAISEEN pyörännapaan, EIKÄ alumiiniseen napalukon runkoon.

Eikä siihen tarvitse välttämättä käyttää viiden kilon lekaa, normaalilla vasaralla vaan ja kunnon napakka isku, niin irtoaa hyvin.
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Ja sitten kun kasaat, niin huolehdit ettet säädät etupyörän laakeria liian tiukalle. Se on muuten äkkiä sökö. :!:
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mulla ei lähteny pyöränpultit minkäänlaisella moskalla/lekalla, naapurin pieni tarvikeliikkeen mallinen prässi taipu ja nitisi ennenku pulti pamahti irti, mutta lähti ne sillä. Sillä ne oli hyvä laittaa takasinki.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

:twisted:
Osaisikos kukaan sitten kertoa muuten miten tiukalle ne etupyörän laakerin mutterit pitää laittaa. Eli, onko jotakin kiristämis ohjeita kellään?
Niin ja kuinkas iso hylsy sinne nyt sitten käy??

T:J
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

54 mm hylsy on käypänen. Laakerin kiristys noin arviona on 7 - 10 nm. Kiristyts arvo oikeesti mitataan, mutta se on mun mielestä jo turhaa säätöä, kun kiristys tiukkeeden erot on luokkaa 1 nm.
Lukitus sitten 78 nm.
Ja näin sen itse tein....
1. laakeri tiukalle reiluun 55 nm ja pyörittele napaa ees taas
2.löysää kiristys aivan auki
3.kiristä 7 - 10 nm, navan pitää pyöriä kevysesti mutta ei välystä.
4.asettele lukituslevy huolella, ettei lukitus kiristettäessa enää kirraa laakeria
5. kiristä ulompi mutteri 78 nm.
6.ja taas lukituslevy asianmukaisiin asetuksiin
7.kokoa loput
8.lämmitä sauna, ota olut ja hoida välilä rouvaakin 8)
fromroad
Viestit: 7
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 5:03 pm
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja fromroad »

Kiitoksia kaikille neuvoista.Uudet levyt ( ja tuli sitä uus jarrusatulakin hommattua ) on paikoillaan.
Vastaa Viestiin