hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
kk laakerin(kin)surma? http://video.google.com/videoplay?docid ... 8232802978
Juu, kuulin uutiset ja laakerit on jemmassa. Kuvaan ne kunhan saan käsiini.hannuv kirjoitti:no TAAS tuli yksi hodari pelastettua ennenaikaiselta laukeamiselta ...
toivottavasti Ahti tuo Eskimolle ne laakerit näytille??
Hyvä homma, että alkaa sana kiirimään.
Montakos hodaria Hannu on jo pelastanut?
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Ostin noin kaksi kuukautta sitten kone vikaisen hdj:n. Kävi viidellä. Koneen avattua syy selvisi, 1 pytyn ylin männänrengas oli katkennut aiheuttaen noin 2mm syvän hiertymän sylinteriputkeen. Sain hommattua uuden(vanha n 250tkm ajettu josta oli kk-laakerit mennyt, mut lohko ehyt) lohkon josta yhdistelin alkuperäisestä koneesta tarpeelliset osat. Laitoin tietysti uudet renkaat laakerit yms. Alkuperäisen moottorin kk-laakerit olivat aivan sököt mut kone kävi yllättävän nätisti viidellä. Jos männänrengas ei olisi luuhistunut olisi todennäköisesti kk laakerit pettäneet.
Nyt kone on lähes täydessä iskussa keulilla. Suutimet ja turbo tulisi vielä kunnostaa. En ole vielä löytänyt kohtuu hintaisia suuttimen nokkia tai pajaa josta saisi kohtuu hinnalla laitettua suuttimet tikkiin. Toyotan uudet suutinnokat noin 180€/kpl. Maailmalta kyl löytyy valmistajia nokille mut paikkaa en ole viel löytänyt mistä tilata. Onko jollain jotain tietoa??
Nyt kone on lähes täydessä iskussa keulilla. Suutimet ja turbo tulisi vielä kunnostaa. En ole vielä löytänyt kohtuu hintaisia suuttimen nokkia tai pajaa josta saisi kohtuu hinnalla laitettua suuttimet tikkiin. Toyotan uudet suutinnokat noin 180€/kpl. Maailmalta kyl löytyy valmistajia nokille mut paikkaa en ole viel löytänyt mistä tilata. Onko jollain jotain tietoa??
Blue skies and headdown
Tuollapa kuvia muutaman (Ahdin) hodarin laakereista.
http://kuvablogi.com/nayta/761166/
http://kuvablogi.com/nayta/761167/
http://kuvablogi.com/nayta/761168/
Kuva jossa on kahdet laakerit oli 3 ja 4 mukin laakerit. Ylimmät keskimmäisinä.
Aikalailla hyvissä ajoin oli tässäkin vaihto.
http://kuvablogi.com/nayta/761166/
http://kuvablogi.com/nayta/761167/
http://kuvablogi.com/nayta/761168/
Kuva jossa on kahdet laakerit oli 3 ja 4 mukin laakerit. Ylimmät keskimmäisinä.
Aikalailla hyvissä ajoin oli tässäkin vaihto.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
No eipä olis montaa tuhatta päässy noilla laakereilla enää.
TAi sadoista kilometreistä taidetaan puhua.
ON tässä askarruttanut että mitä sieltä menee paskaksi kun toi kk laakeri antautuu????
On puhuttu 5T E rempoista
Vai ajaako jengi auton kolinasta huolimatta kotiin, silloin ymmärrän
TAi sadoista kilometreistä taidetaan puhua.
ON tässä askarruttanut että mitä sieltä menee paskaksi kun toi kk laakeri antautuu????
On puhuttu 5T E rempoista
Vai ajaako jengi auton kolinasta huolimatta kotiin, silloin ymmärrän
Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Alkaa kolinalla ja silloin kun hoksaa lopettaa niin saattaa päästä laakereiden vaihdolla.hojo61 kirjoitti: No eipä olis montaa tuhatta päässy noilla laakereilla enää.
TAi sadoista kilometreistä taidetaan puhua.
ON tässä askarruttanut että mitä sieltä menee paskaksi kun toi kk laakeri antautuu????
On puhuttu 5T E rempoista
Vai ajaako jengi auton kolinasta huolimatta kotiin, silloin ymmärrän
Jos ajaa kotio kolinasta huolimatta niin saattaa pukata kiertokangen lohkon kyljestä läpi ja sitten palaa useampi tonni.
Ropleemana lienee tuo kolinan havaitseminen riittävän ajoissa...
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Tämä suutin homma kiinnostais itseäkin jos tietoa löytyy joltain!killerwo kirjoitti:Ostin noin kaksi kuukautta sitten kone vikaisen hdj:n. Kävi viidellä. Koneen avattua syy selvisi, 1 pytyn ylin männänrengas oli katkennut aiheuttaen noin 2mm syvän hiertymän sylinteriputkeen. Sain hommattua uuden(vanha n 250tkm ajettu josta oli kk-laakerit mennyt, mut lohko ehyt) lohkon josta yhdistelin alkuperäisestä koneesta tarpeelliset osat. Laitoin tietysti uudet renkaat laakerit yms. Alkuperäisen moottorin kk-laakerit olivat aivan sököt mut kone kävi yllättävän nätisti viidellä. Jos männänrengas ei olisi luuhistunut olisi todennäköisesti kk laakerit pettäneet.
Nyt kone on lähes täydessä iskussa keulilla. Suutimet ja turbo tulisi vielä kunnostaa. En ole vielä löytänyt kohtuu hintaisia suuttimen nokkia tai pajaa josta saisi kohtuu hinnalla laitettua suuttimet tikkiin. Toyotan uudet suutinnokat noin 180€/kpl. Maailmalta kyl löytyy valmistajia nokille mut paikkaa en ole viel löytänyt mistä tilata. Onko jollain jotain tietoa??
suutimet
mpa567 kirjoitti:uudet suutimet myös minullekillerwo kirjoitti:Ostin noin kaksi kuukautta sitten kone vikaisen hdj:n. Kävi viidellä. Koneen avattua syy selvisi, 1 pytyn ylin männänrengas oli katkennut aiheuttaen noin 2mm syvän hiertymän sylinteriputkeen. Sain hommattua uuden(vanha n 250tkm ajettu josta oli kk-laakerit mennyt, mut lohko ehyt) lohkon josta yhdistelin alkuperäisestä koneesta tarpeelliset osat. Laitoin tietysti uudet renkaat laakerit yms. Alkuperäisen moottorin kk-laakerit olivat aivan sököt mut kone kävi yllättävän nätisti viidellä. Jos männänrengas ei olisi luuhistunut olisi todennäköisesti kk laakerit pettäneet.
Nyt kone on lähes täydessä iskussa keulilla. Suutimet ja turbo tulisi vielä kunnostaa. En ole vielä löytänyt kohtuu hintaisia suuttimen nokkia tai pajaa josta saisi kohtuu hinnalla laitettua suuttimet tikkiin. Toyotan uudet suutinnokat noin 180€/kpl. Maailmalta kyl löytyy valmistajia nokille mut paikkaa en ole viel löytänyt mistä tilata. Onko jollain jotain tietoa??
Tämä suutin homma kiinnostais itseäkin jos tietoa löytyy joltain!
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 10:04 pm
- Paikkakunta: JÄÄLI
- Viesti:
"Virallisen" selityksen mukaan hdj: laakerit vaativat "Japanilais tyyppisen"
öljyn, joka sisältää kadmiumia (vai oliko se jotain muuta myrkkyä). Joka tapauksessa tuon lisäaineen piti estää laakereiden syöpyminen. Koitin aikoinaan selvittää mitkä ovat "Japanilaistyyppisiä" öjyjä, tulos oli se että kukaan ei ollut kuullutkaan niistä.
No koska jotkut hdj:t kestivät kuten pitikin, niin olisiko tuo pitkän iän salaisuus määrätyssä öljyssa. Esimerkiksi tuttu kaveri ajeli aikoinaan -90 mallisella hdj:llä yli 700000km ilman koneen aukaisua ja nuistakin kilometreistä suurin osa tuli venäjän puolella. Ikävä kyllä en saa enään selville hänen käyttämäänsä öljymerkkiä, mutta jollakin öljyllä nuo hdj:t kestivät.(ainakin -90 luvulla)Onko joku tietty öljy ,jolla hdjn laakerit kestävät? Ainakaan Mobilin 1 se ei ole.
öljyn, joka sisältää kadmiumia (vai oliko se jotain muuta myrkkyä). Joka tapauksessa tuon lisäaineen piti estää laakereiden syöpyminen. Koitin aikoinaan selvittää mitkä ovat "Japanilaistyyppisiä" öjyjä, tulos oli se että kukaan ei ollut kuullutkaan niistä.
No koska jotkut hdj:t kestivät kuten pitikin, niin olisiko tuo pitkän iän salaisuus määrätyssä öljyssa. Esimerkiksi tuttu kaveri ajeli aikoinaan -90 mallisella hdj:llä yli 700000km ilman koneen aukaisua ja nuistakin kilometreistä suurin osa tuli venäjän puolella. Ikävä kyllä en saa enään selville hänen käyttämäänsä öljymerkkiä, mutta jollakin öljyllä nuo hdj:t kestivät.(ainakin -90 luvulla)Onko joku tietty öljy ,jolla hdjn laakerit kestävät? Ainakaan Mobilin 1 se ei ole.
Hdj:n suuttimet
Kotkassa toimii yritys nimeltä Reijon diesel puh.040-5013977 tai 05-2105700 www.reijondiesel.fi Kyselin vähän aikaa sitte suuttimien kärkiremppaa niin se on 500e uusilla Denson kärjillä koeponnistettuna.Sanoi vielä että Toyota käyttää Denson kärkiä ja kyseessä on siis HDJ 80
Moottoriöljyjen ACEA-laatuluokitus ja TMC:n öljysuositustaulukko
Moottoritekniikan ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmien kehittyessä vaaditaan moottoriöljyltäkin enemmän. Eurooppalaisten autonvalmistajien yhteistyöjärjestö ACEA on tehnyt nykyaikaisille moottoreille soveltuvan laatuluokituksen. Huomioitavaa on, että aiemmin moottoriöljyn valintaan on lähes riittänyt se että öljyn viskositeetti on ollut talvikäyttöön sopivaa. Nykyaikainen vähäpäästöinen diesel-moottori, jossa on lisäksi
hiukkassuodatin, asettaa moottoriöljylle täysin uusia laatuvaatimuksia. Huollossa tuleekin katsoa, että valmistajan ilmoittamia moottoriöljyn laatuvaatimuksia noudatetaan.
Hiukkassuodattimella varustettuja dieseleitä on tulossa mallistoomme. Tyypillisesti ne vaativat vähintään ACEA C2-luokan moottoriöljyn.
ACEA-luokkien testauksessa käytettävät moottorit ovat pääosin eurooppalaisia ja ne yhdessä muiden vaatimusten kanssa ne edellyttävät öljyiltä korkeampaa suorituskykyä kuin API luokat.
ACEA-luokitusmerkinnät
A-luokka, bensiinimoottorit
B-luokka, dieselmoottorit, henkilö- ja pakettiautot
C-luokka, bensiini- ja dieselmoottorit, henkilö- ja pakettiautot joissa katalysaattori/hiukkassuodatin
E-luokka, raskaan kaluston dieselmoottorit, (E2, E3, E4, E5, E6, E7).
A ja B luokitukset on yhdistetty seuraavasti:
A/B bensiini ja dieselmoottorit henkilö- ja pakettiautot
A1/B1 Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Eivät sovi kaikkiin moottoreihin.
A3/B3 Huippulaatuiset yleiskäyttöön sopivat öljyt tehokkaisiin moottoreihin, pidennetyille
vaihtoväleille ja vaativiin olosuhteisiin.
A3/B4 Kuten luokka A3/B3 mutta paremmin sopiva joihinkin suoraruiskutus dieselmoottoreihin.
Voidaan käyttää autoissa joissa vaatimus on A3/B3.
(A4 luokka varattu tulevaa bensiini suoraruiskutusluokkaa varten)
A5/B5 Huippulaatuiset pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt pidennetyille vaihtoväleille.
Eivät sovi kaikkiin moottoreihin.
C Katalysaattoreille sopivat bensiini- ja dieselöljyt, henkilö- ja pakettiautot.
C1 Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää.
Vähemmän rikkiä ja fosforia kuin A1/B1 öljyissä. Alhainen tuhkan muodostus.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
C2 Kuten luokka C1, mutta rikki- fosfori ja tuhkarajat eivät yhtä alhaalla kuin C1 luokassa.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin/hiukkassuodattimen ikää.
Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia kuin A3/B4 öljyt. Alhainen tuhkan muodostus.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
Luokitusten perusteina ovat esimerkiksi seuraavat asiat;
Öljyn viskositeetti
Öljyn haihtuvuus
Moottorin iskutilavuus
Bensa- tai dieselmoottori
Suoraruiskutusdiesel
Ääriolosuhteet
Pidennetty huoltoväli (ns. long life-öljyvaatimukset)
Öljynkulutus
Polttoaineen kulutus, säästövaatimus
Pakokaasujen jälkikäsittely
Rikki-, fosfori-, tuhkarajat
Turbo
Kylmäkäynnistys
Hapettuminen, kuluminen, liete, karsta
Mäntien puhtaus
Männänrenkaiden juuttuminen
Venttiilikoneiston kuluminen
Terveisin
TOYOTA AUTO FINLAND OY
ps. tämä huoltotiedote koskee tietysti uusia autoja....,
( tulivaan mieleen voisko se sittenkin olla öljyn vika ???
josse mopili1 ei kestäkkään painetta tarpeeksi??
Moottoritekniikan ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmien kehittyessä vaaditaan moottoriöljyltäkin enemmän. Eurooppalaisten autonvalmistajien yhteistyöjärjestö ACEA on tehnyt nykyaikaisille moottoreille soveltuvan laatuluokituksen. Huomioitavaa on, että aiemmin moottoriöljyn valintaan on lähes riittänyt se että öljyn viskositeetti on ollut talvikäyttöön sopivaa. Nykyaikainen vähäpäästöinen diesel-moottori, jossa on lisäksi
hiukkassuodatin, asettaa moottoriöljylle täysin uusia laatuvaatimuksia. Huollossa tuleekin katsoa, että valmistajan ilmoittamia moottoriöljyn laatuvaatimuksia noudatetaan.
Hiukkassuodattimella varustettuja dieseleitä on tulossa mallistoomme. Tyypillisesti ne vaativat vähintään ACEA C2-luokan moottoriöljyn.
ACEA-luokkien testauksessa käytettävät moottorit ovat pääosin eurooppalaisia ja ne yhdessä muiden vaatimusten kanssa ne edellyttävät öljyiltä korkeampaa suorituskykyä kuin API luokat.
ACEA-luokitusmerkinnät
A-luokka, bensiinimoottorit
B-luokka, dieselmoottorit, henkilö- ja pakettiautot
C-luokka, bensiini- ja dieselmoottorit, henkilö- ja pakettiautot joissa katalysaattori/hiukkassuodatin
E-luokka, raskaan kaluston dieselmoottorit, (E2, E3, E4, E5, E6, E7).
A ja B luokitukset on yhdistetty seuraavasti:
A/B bensiini ja dieselmoottorit henkilö- ja pakettiautot
A1/B1 Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Eivät sovi kaikkiin moottoreihin.
A3/B3 Huippulaatuiset yleiskäyttöön sopivat öljyt tehokkaisiin moottoreihin, pidennetyille
vaihtoväleille ja vaativiin olosuhteisiin.
A3/B4 Kuten luokka A3/B3 mutta paremmin sopiva joihinkin suoraruiskutus dieselmoottoreihin.
Voidaan käyttää autoissa joissa vaatimus on A3/B3.
(A4 luokka varattu tulevaa bensiini suoraruiskutusluokkaa varten)
A5/B5 Huippulaatuiset pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt pidennetyille vaihtoväleille.
Eivät sovi kaikkiin moottoreihin.
C Katalysaattoreille sopivat bensiini- ja dieselöljyt, henkilö- ja pakettiautot.
C1 Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää.
Vähemmän rikkiä ja fosforia kuin A1/B1 öljyissä. Alhainen tuhkan muodostus.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
C2 Kuten luokka C1, mutta rikki- fosfori ja tuhkarajat eivät yhtä alhaalla kuin C1 luokassa.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin/hiukkassuodattimen ikää.
Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia kuin A3/B4 öljyt. Alhainen tuhkan muodostus.
Ei sovi kaikkiin moottoreihin.
Luokitusten perusteina ovat esimerkiksi seuraavat asiat;
Öljyn viskositeetti
Öljyn haihtuvuus
Moottorin iskutilavuus
Bensa- tai dieselmoottori
Suoraruiskutusdiesel
Ääriolosuhteet
Pidennetty huoltoväli (ns. long life-öljyvaatimukset)
Öljynkulutus
Polttoaineen kulutus, säästövaatimus
Pakokaasujen jälkikäsittely
Rikki-, fosfori-, tuhkarajat
Turbo
Kylmäkäynnistys
Hapettuminen, kuluminen, liete, karsta
Mäntien puhtaus
Männänrenkaiden juuttuminen
Venttiilikoneiston kuluminen
Terveisin
TOYOTA AUTO FINLAND OY
ps. tämä huoltotiedote koskee tietysti uusia autoja....,
( tulivaan mieleen voisko se sittenkin olla öljyn vika ???
josse mopili1 ei kestäkkään painetta tarpeeksi??