HDJ80 vaihdelaatikon vaijerin säätö (Nyt kuvia yms.)
Valvoja: Käyttäjä
HDJ80 vaihdelaatikon vaijerin säätö (Nyt kuvia yms.)
Miten säädetään oikeaoppisesti hdj:n automaattilaatikolle menevä vaijeri. Syöttöpumpun päällä näyttäis säätö olevan, ja mitä se vaikuttaa jollei ole säädetty oikein?
Viimeksi muokannut hodari, Pe Marras 09, 2007 5:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu öljyt pitää myös vaihtaa kun en tiedä koska viimeksi vaihdettu (ostin auton muutama kuukausi sitten). Ohjekirja näyttäis laatikon öljyntilavuudeksi 15 litraa, mutta öljynvaihtomääräksi 6 litraa. Vaihtuuko öljy tarpeeksi jo reilulla kolmasosan vaihdolla koko öljymäärästä? Täytyykö suodatin pestä ja löytyykö se heti öljypohjan takaa?
Eikö kukaan tosiaan tiedä vaijerin säädöstä mitään?
Eikö kukaan tosiaan tiedä vaijerin säädöstä mitään?
Kannattaa varmaan kysyä paikallisesta Toyota liikkeestä.Tulee ainakin fakta tietoa.Onko varma ettei syöttöjä ole ropailtu edellisen omistajan toimesta?Jos syöttö liian pienellä niin vaikuttaa vaihtamiseen.Näin mulla, kun oli käännetty päästömittausta varten pienemmälle.Heti kun syötöt normaalilla niin ongelma poistui.Onko vaihteiston näytön merkkiviiva keskellä kirjaimia/numeroita?
Siinä jonkinmoinen kuva syöttöpumpusta. Löytyykö syötön säätö vasemmanpuoleisen nuolen osoittaman pultinkannan alta? Ja onko oikenpuoleisen nuolen osoittama ruuvi taas ahdonalaisem syötön säätö?
Sitten vaijeri asiaa:
En ole keksinyt vasemmanpuoleisen nuolen näyttämälle säädölle tarkoitusta? Oikeanpuoleinen nuoli näyttää mokkulaa joka on laitettu vaijeriin kiinni, se pitäisi olla aikalailla tuossa kohdassa jossa se nyt on, säätelin sitä kyllä jonku verran, mokkula oli n. 10mm päässä tosta vaijerin ulkokuoren alusta. Nyt vika tuli vielä selvemmin esille kun vaijeri on löydemmällä, eli kun painaa kaasua runsaasti kun vaihde on vielä kakkosella niin kolmoselle vaihtaesa tulee pieni miettimisaika ja veto loppuu ehkä poleksi sekunniksi kunnes kolmonen kytkeytyy päälle. Muuten kaikki vaihteet toimii nätisti ja alkoi vaihtamaan vielä pehmeämmin vaijerin säädön jälkeen. Vaihdoin laatikkoon öljytkin, muttei vaikuttanut asiaan. Lopuksi vielä kuva korjausoppaasta, eritoten kiinnostaa tuo kohta 4. Throttle valve..., mitä siinä tarkalleen sanotaan jos joku osaisi tuota englantia vähän paremmin kuin itse. ja näkyy kuvassa myös vaijerin säätö.
Säätelin taas vaijeri kokeillakseni jos toimis paremmin eri säädöissä, nyt kolmonen alkoi kytkeytymään päälle aikas hyvin, mutta kakkoselle kun vaihtaa niin nykäsee ikävästi. eli kiristin vaijeria pikkusen. Öljynpainettako se siellä säätää vai mitä? Onko siellä mitään muita vempeleitä jotka säätävät laatikon toimintaa?
Kattoin muuten vaan tuonne ropun taakse jota epäilin perussyötön säädöksi, en tiedä mikä sekin oli kun sen alta löyty vain pieni jousi?
Onko hodarissa ollenkaan hukkaporttia, en ainakaan yhtäkkiä katteltuna semmosta sieltä löytänyt.
Kattoin muuten vaan tuonne ropun taakse jota epäilin perussyötön säädöksi, en tiedä mikä sekin oli kun sen alta löyty vain pieni jousi?
Onko hodarissa ollenkaan hukkaporttia, en ainakaan yhtäkkiä katteltuna semmosta sieltä löytänyt.
Syöttöpumpun säädöt
Hyvä nähdä niin paljon aktiviteeti HDJ'n ympäri - keep it up
HDJ'n pumppu löytyy minun tiedot mukaan 3 säätömahdolisuuksia joista olen oman HDJ ruuvanut 2 ja 3;
1; se "off-boost injection volume" (hodarin ensimainen kuvan oikenpuoleisen nuoli - vasenpuolisen nuolen pultikannen ale en usko ole mittään säädön tekemisä) kellon mukainen, eli "alaspain", nosta poltoainemäärän
2, se "boost compensator" joka säätä poltoaineanostelun matalan ja keskimääräinen ahtopainen väliin. Se on hamaspyärämuotoinen säätö joka löyty kumiproppun takana - luin NLCK'n kotisivu että 2-3 hampaita kellon suunta (kun katso yhl. pain). Tämä säätö ei vaikuta täyskaasun aikaan poltoaine anostelun.
3; se täyskaasu säätö, joka on se ruuvi joka "ava" mainitsi. Jos muista oikein poltoainen määrä nousee kun ruuvi kiertää ulospain (1/8 - 1/4 eli hyvin varovaisesti)
Ostin muutaman vuoden taakse " Toyota Landcruiser 1990 - 2002 Diesel Engines including turbo" nimisen korjaus opas joka sisältä paljon eneman teito kuin Haynesin vastava teos
Kirjailija on Max Ellery (Victoria, Australia) ja ISBN numero on ISBN 1 876720 01 8
Muuta kirjailisuus;
Onistuin juuri e-bay.de kautta osta vuosimalli 1990 HDJ80 Toyotan oma korjaus opas kaikki muuta kun mootori itse (1000 sivuja !) alusta, vaihde ja jako laatiko j.n.e.
Kirja ei ole vielä saapunut.
Muuten - KK laakerit (big end bearing problems)
Katso, http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... photo.html
Vaihdoin oman HDJ'n KK laakerit 370000 km ajoon jälkeen - ja ne olivät täysin loppu. Vaihdon jälkeen oljypaine on suurin piirten sama, mutta oljyn kulutus on paljon pienempi kun ei syntyy pohjassa öljysumu.
HDJ'n pumppu löytyy minun tiedot mukaan 3 säätömahdolisuuksia joista olen oman HDJ ruuvanut 2 ja 3;
1; se "off-boost injection volume" (hodarin ensimainen kuvan oikenpuoleisen nuoli - vasenpuolisen nuolen pultikannen ale en usko ole mittään säädön tekemisä) kellon mukainen, eli "alaspain", nosta poltoainemäärän
2, se "boost compensator" joka säätä poltoaineanostelun matalan ja keskimääräinen ahtopainen väliin. Se on hamaspyärämuotoinen säätö joka löyty kumiproppun takana - luin NLCK'n kotisivu että 2-3 hampaita kellon suunta (kun katso yhl. pain). Tämä säätö ei vaikuta täyskaasun aikaan poltoaine anostelun.
3; se täyskaasu säätö, joka on se ruuvi joka "ava" mainitsi. Jos muista oikein poltoainen määrä nousee kun ruuvi kiertää ulospain (1/8 - 1/4 eli hyvin varovaisesti)
Ostin muutaman vuoden taakse " Toyota Landcruiser 1990 - 2002 Diesel Engines including turbo" nimisen korjaus opas joka sisältä paljon eneman teito kuin Haynesin vastava teos
Kirjailija on Max Ellery (Victoria, Australia) ja ISBN numero on ISBN 1 876720 01 8
Muuta kirjailisuus;
Onistuin juuri e-bay.de kautta osta vuosimalli 1990 HDJ80 Toyotan oma korjaus opas kaikki muuta kun mootori itse (1000 sivuja !) alusta, vaihde ja jako laatiko j.n.e.
Kirja ei ole vielä saapunut.
Muuten - KK laakerit (big end bearing problems)
Katso, http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... photo.html
Vaihdoin oman HDJ'n KK laakerit 370000 km ajoon jälkeen - ja ne olivät täysin loppu. Vaihdon jälkeen oljypaine on suurin piirten sama, mutta oljyn kulutus on paljon pienempi kun ei syntyy pohjassa öljysumu.