Autoverosta
Valvoja: Käyttäjä
olipa vaan tuolla pykälissä tälleenkin:
: pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto esitetään verotettavaksi kuten henkilöauto. TÄMÄ kohta oli yksi syy mikä sai soittamaan.VVM:n viskaali Heikki Kuitusen mukaan tuo kohta ei pidä sisällään huoltoautoja.Mikäli asia painaa mieltä, niin ei muuta kun soittamaan 09-16033152 en kuitenkaan kehota jokaista soittamaan asian tiimoilta.Voi käydä niin että viimmeiset soittajat saa luurin korvaan.Ensimmäinen vois raportoida kuulemansa tänne.
: pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto esitetään verotettavaksi kuten henkilöauto. TÄMÄ kohta oli yksi syy mikä sai soittamaan.VVM:n viskaali Heikki Kuitusen mukaan tuo kohta ei pidä sisällään huoltoautoja.Mikäli asia painaa mieltä, niin ei muuta kun soittamaan 09-16033152 en kuitenkaan kehota jokaista soittamaan asian tiimoilta.Voi käydä niin että viimmeiset soittajat saa luurin korvaan.Ensimmäinen vois raportoida kuulemansa tänne.
Eikös se kaksikäyttöauto meinannu niitä henkilöautoja, joista tehtiin pari vuotta sitten pakuja vaan katsastamalla ja takapenkit jäi paikalleen? Valtiovalta torppas senki onnistuneesti, tais olla tässä topicissa mainittu viskaali "arkkitehdin" roolissa.
Nykyäänhän täytyy farkusta ottaa takapenkit veke, jos haluaa saada käyttövoimaveroa alennettua. Jos jätät penkit paikalleen, saat sen kyl paperilla "pakuksi", mutta vero ei muutu mikskään. Korkeintaan vakuutuksissa pärjäät vähäsen, ei taida maksaa vaivaa.
Mutta huoltoauto on taasen ihan oma maailmansa, jotenka en usko että tuo pykälä koskee arvon huoltoautoilijoita. Mustaa valkoisella jos näkisi, niin varmuuden saisi. Ja mitä tuohon ajoneuvoveron korotukseen tulee, niin mielestäni se on vielä maksettavissa...tosin niukinnaukin.
Nykyäänhän täytyy farkusta ottaa takapenkit veke, jos haluaa saada käyttövoimaveroa alennettua. Jos jätät penkit paikalleen, saat sen kyl paperilla "pakuksi", mutta vero ei muutu mikskään. Korkeintaan vakuutuksissa pärjäät vähäsen, ei taida maksaa vaivaa.
Mutta huoltoauto on taasen ihan oma maailmansa, jotenka en usko että tuo pykälä koskee arvon huoltoautoilijoita. Mustaa valkoisella jos näkisi, niin varmuuden saisi. Ja mitä tuohon ajoneuvoveron korotukseen tulee, niin mielestäni se on vielä maksettavissa...tosin niukinnaukin.

tiedä näistä, sillä:
Pakettiautoluokkaan kuuluva ajoneuvo, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuinpaikoilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, verotetaan eräin poikkeuksin henkilöautona sekä arvonlisäverotuksessa että ajoneuvoveron käyttövoimaveroa määrättäessä. Perusteena on pidetty sitä, että nämä niin sanotut kaksikäyttöautot ovat käyttöominaisuuksiltaan lähinnä henkilöautoihin rinnastettavia. Sama verokohtelu on tarkoituksenmukaista ulottaa myös ajoneuvoveron perusveroon. Tämän vuoksi ehdotetaan, että kaksikäyttöauto verotettaisiin henkilöauton veroperusteiden mukaan. Koska niistä ei yleensä pakettiautoluokkaan kuuluvana ole saatavissa hiilidioksidipäästötietoa, ne verotettaisiin pääsääntöisesti ehdotetun painoperusteisen veromallin mukaan.
......

Pakettiautoluokkaan kuuluva ajoneuvo, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuinpaikoilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, verotetaan eräin poikkeuksin henkilöautona sekä arvonlisäverotuksessa että ajoneuvoveron käyttövoimaveroa määrättäessä. Perusteena on pidetty sitä, että nämä niin sanotut kaksikäyttöautot ovat käyttöominaisuuksiltaan lähinnä henkilöautoihin rinnastettavia. Sama verokohtelu on tarkoituksenmukaista ulottaa myös ajoneuvoveron perusveroon. Tämän vuoksi ehdotetaan, että kaksikäyttöauto verotettaisiin henkilöauton veroperusteiden mukaan. Koska niistä ei yleensä pakettiautoluokkaan kuuluvana ole saatavissa hiilidioksidipäästötietoa, ne verotettaisiin pääsääntöisesti ehdotetun painoperusteisen veromallin mukaan.
......



Jos autossa on takapenkit, verottajan mukaan se on kaksikäyttöauto. Jos autossa on vain etupenkit, auto on pakettiauto. Verottaja ei kait tunne mitään huoltoauto -nimikkeitä, toisin kuin nämä ajoneuvoviranomaiset.
Tämä probleema tulee kysymykseen siis lähinnä yrittäjillä. Jos niillä on esim. Land Cruiser firman autona ja he käyttävät sitä osin yksityisajoihin. Silloin verottaja alkaa tarkastelemaan niitä penkkejä. A onko jne...
Tämä probleema tulee kysymykseen siis lähinnä yrittäjillä. Jos niillä on esim. Land Cruiser firman autona ja he käyttävät sitä osin yksityisajoihin. Silloin verottaja alkaa tarkastelemaan niitä penkkejä. A onko jne...
Täältä tullaan...
Otetaanpas sitten Mr Cental73:lle pitemmän muotoinen lainaus : Kaksikäyttöautona pidetään N1-luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, lukuun ottamatta autoverolain (1482/1994) 24 §:n mukaisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia, tai ennen 30 päivää syyskuuta 1998 voimassa olleiden tieliikennesäännösten mukaisesti pakettiautoon hyväksyttyjä istuimia.
Itseasiassa tuo minun lainaus saattaapi olla jo vanhentunutta tekstiä. Miksihän nuo lakijutut pitää aina kirjoittaa niin että niitä ei ymmärrä. Miksi niitä ei voi kirjoittaa suomeksi ??
Itseasiassa tuo minun lainaus saattaapi olla jo vanhentunutta tekstiä. Miksihän nuo lakijutut pitää aina kirjoittaa niin että niitä ei ymmärrä. Miksi niitä ei voi kirjoittaa suomeksi ??
Joo, kuilu vaan kasvanee tulevaisuudessa pakun tai paku/huoltoauton ja henkilöauton tai paku/kaksikäyttöauton välillä.
Esim. mun KJ90 pakettiauto:
-nyt käyttövoimavero 85 € + ajoneuvovero 127 € = 212 €
-henkilöautona tai kaksikäyttöpakettiautona 635 € + 127 € = 762 €
= ero 550 €
uuden ehdotuksen mukaisesti:
-pakettiautona 85 € + 127 € = 212 € = sama kuin aikaisemmin
-henkilöautona tai kaksikäyttöpakettiautona 635 € + 275 € = 910 €
= ero 698 € = 148 € enemmän kuin nyt
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA53A ... vovero.pdf -> sivut 45-47
Esim. mun KJ90 pakettiauto:
-nyt käyttövoimavero 85 € + ajoneuvovero 127 € = 212 €
-henkilöautona tai kaksikäyttöpakettiautona 635 € + 127 € = 762 €
= ero 550 €
uuden ehdotuksen mukaisesti:
-pakettiautona 85 € + 127 € = 212 € = sama kuin aikaisemmin
-henkilöautona tai kaksikäyttöpakettiautona 635 € + 275 € = 910 €
= ero 698 € = 148 € enemmän kuin nyt
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A33DA53A ... vovero.pdf -> sivut 45-47
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Huoltoauton ajoneuvolaji on pakettiauto, jonka ajoneuvoryhmä on huoltoauto. Nelivetoisen pakettiauton, jonka kokonaismassa on yli 2000 kg, ajoneuvoluokka on N1G. Myös kevyemmän jos maavara ja ylityskulmavaatimukset ym. täyttyvät.Jussi kirjoitti:Huoltoauto on huoltoauto ja pakettiauto on pakettiauto. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
-Jussi-
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)