Kuva Kuva

Takapyöränlaakerin kiristäminen, HJ60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Takapyöränlaakerin kiristäminen, HJ60

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Tere! Onkos kukaan kiristellyt pyöränlaakereita takaa? Pystyykö ylipäätään kirimään, vaan onko aina uusittava? Onkohan millainen operaatio, kun ei etes söötsillä löytyny infoa? Vihjeitä otetaan vastaan! :wink:
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja werzu »

Onko puoli vai täyskeventeinen mall?Puolikeventeistä ei voi kiriä ja täyskeventeinen(napa myös takana)voi kiristää.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Jaah...nyt heitit pahan. Auto on -89, ja lukkoakselit molemmissa päissä. Takapyörännavat ovat fyysisesti samankokoiset kuin edessä, mut tietty ilman napalukkoja. Pieniä pultteja ympyrän kehän suuntaisesti, oisko vetari niillä kii navassa? Ois just sopivasti liian iso välys, et kannattais kiriä...ei äännä tai mitään.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Juu siellä on täyskevennetty takana silloin.

Vetari on niillä pulteilla kiinni, kyllä

Siellä on pulttein alla kartioprikat mitkä saa "nätisti" naputtelemalla napaan tai pultin päähän. Joskus ei lähe nätisti.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Ok. Nyt kiinnostaisi sitten tietää se paras työtapa laakerien kiristämiseen. Lähteekö vetari mutterien/prikkojen irroittamisen jälkeen ihan vetämällä, ja tuleeko öljyt pihalle? Onko takana samantapainen kiristyssysteemi kuin etulaakereilla? "Pikkuautoja" oon rapannut puolet elämästä, mutta kun hommasi AUTON niin heti alako askarruttaa... :?
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Siellä on samantapainen kiristyshässäkkä kuin edessä, mutta astetta järkevämpi. Kun saat vetarin pois, saattaa sieltä lurahtaa vähän öljyjä, mutta ei varmaan desilitraakaan. Tämä johtuu sitten siitä, että vetarin huulitiiviste on kulunut ja päästänyt perästä öljyjä navan puolelle.

Kiristys tapahtuu heti vetarin alla olevasta mystisen näköisestä mutterista, josta pitää ensin ruuvata lukitusruuvit ulos. Mutteri (joka on pyöreä ja täynnä reikiä ja tappeja) on muistaakseni ainoa kierteillä oleva osa siellä, ja sen takaa löytyy välilevy jonka tarkoituksena on toimia laakerikoolia vasten olevana pyörimättömänä osana, johon lukitusruuvit tulevat kiinni.

Kuitenkin, mutterista ne pari ruuvia irti, sitten "virallisella työkalulla" eli ihan millä sattuu saamaan mutterista otteen sopivaa kiristelyä, ja sitten pitää tiirailla että jonkun ruuvinreijän kohdalla on takana olevassa levyssä ruuvin kierteettömän kärjen mentävä kolo, johon sitten ruuvit vaan kiinni. Yhdistelmiä on aika monta.

Samalla kun purkaa vetarit pois, voisi kannattaa vaihtaa vaseliinit laakeriin (tällöin voi myös kurkistaa laakereiden kunnon) ja vaihtaa vetarin stefat, eivät muistaakseni olleet mitään mahdottoman hintaisiakaan Toyotan tiskillä.

Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, paitsi niitä kartioprikkoja irroittaessa, jolloin toistaiseksi parhaaksi kokemani menetelmä on käyttää pitkää M8-jatkomutteria jonka ruuvaa pinnapultissa olevan mutterin tilalle, ja johon edelleen ruuvaa jatkeeksi tavallisen M8-pultin, jota voi huoletta rankaista vasaralla periaatteella "kuin naulaa seinään löisi." Vaikka siellä ei hetkeen olisi käyty, lähtevät kartioprikat tällä tavalla ilman riskiä esim. laippapinnoille, jotka voivat kieroutua jos vetaria (tai napalukon runkoa etupäässä) irroittaa perinteisellä luolamiesmenetelmällä. (Tämäkin on nyt tullut kirjoitettua aika monesti...)
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Mutta hyvä että oot jaksanu kirjoittaa siitä, nyt mä vasta oikeesti tajusin miten toi kartio prikkojen irroitus käy :oops: :oops:

Ja Kertaushan on opintojen Äiti :D
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Tänks, nyt alako selviimään! On se hyvä, et joku on ennenki noita ropannu...
hj63
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja hj63 »

Kartio prikat aukeavat myös kun lyöt prikan halkeamaan sopivan kokoisella esim ruuvinvääntimen talttakärellä..Levittää silloin esim kartioprikan ruostuneen pultin ympäriltä irti ja kartio samalla nostaa itsensä myös irti
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Ite oon saanu noi kartioprikat pois juurikin tolla jatkomutteri+pultti systeemillä. Pari kevyttä napautusta pultin päähän ja auki lähtee. tosin joka ikisen kartio prikan mukana tuli koko pinnapultti, mutta käy se niinkin...
railai at surffi.net
Vastaa Viestiin