Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto
Valvoja: Käyttäjä
Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto
Tulipa tuossa yhden kaverin kanssa keskustelua siitä, että mikä on syynä, ettei hojoja muutoskatsasteta "retkeilyautoiksi" tai matkailuautoiksi (Eikö 190 korotettava saksalaismallinen telttakatto kelpaa?)? Eikös nämä safarit ole mitä suurimmassa määrin matkailua tai retkeilyä? Eikö ole aika hullua muuttaa kaikki Suomen hojot huoltoautoiksi?
Oks' tietoo?
Oks' tietoo?
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Matkailuautoksi/retkeilyautoiksi katsastettuja autoja on tuolla nettikaravaanin puolella vaikka muille jakaa, niitä on tehty mitä erilaisimmista pakuista. (esim. tuossa: http://www.nettikaravaani.com/1228774)
Eikös ajoneuvolakiin (tai johonkin lakiin) tehty äskettäin joitakin muutoksia, jotka mahdollistaisivat tietyn ikäisten autojen muuttamisen retkeilyautoiksi.
Jos näin olisi saisi maastoautostakin aivan käyttökelpoisen retkeyauton. Meikäläiselle tuollainen retkeilyautoksi muutettu iso maasturi, HJ tms olisi enemmän kuin kätevä; kalastus- ja metsästyskamat laatikkoihin auton sisään ja menoksi.
Eikös ajoneuvolakiin (tai johonkin lakiin) tehty äskettäin joitakin muutoksia, jotka mahdollistaisivat tietyn ikäisten autojen muuttamisen retkeilyautoiksi.
Jos näin olisi saisi maastoautostakin aivan käyttökelpoisen retkeyauton. Meikäläiselle tuollainen retkeilyautoksi muutettu iso maasturi, HJ tms olisi enemmän kuin kätevä; kalastus- ja metsästyskamat laatikkoihin auton sisään ja menoksi.
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Re: Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto
Kimble kirjoitti:Tulipa tuossa yhden kaverin kanssa keskustelua siitä, että mikä on syynä, ettei hojoja muutoskatsasteta "retkeilyautoiksi"
Olen itsekkin miettinyt tuota...
Pikkuveli muutti sen MB Vito pari vuotta sitten, ja se
ei ollut mitään ongelma.
Näyttää valitettavasti siltä että maasturit eivät kelpaa:
http://www.ake.fi/pdf/ATT3-2004.pdf
---------------------------------------
Verollisen matkailuauton vaatimukset
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M -
luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa
on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat
varusteet:
a) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
c) keittomahdollisuus ja
d) säilytystiloja
Näiden edellytysten ei voida katsoa täyttyvän
tavanomaisten farmarimallisten henkilö-, maastohenkilö-
ja tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta täydentämällä.
Matkailuauton on oltava rakennettu ja
varustettu matkailukäyttöön.
Istuimia ja vuoteita pitää olla vähintään kahdelle
henkilölle. Matkailuautossa on oltava myös kunnolliset
säilytystilat vaatteille ja matkailutavaroille sekä keiittomahdollisuus.
---------------------------------------
ks. myös
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=31850
Tomas
Re: Maasturista "retkeilyauto" tai matkailuauto
No voihan kyrsä. Pitäisiköhän tuo uskoa. Ei kyllä ole järkevimmästä päästä.tomas kirjoitti: Näiden edellytysten ei voida katsoa täyttyvän
tavanomaisten farmarimallisten henkilö-, maastohenkilö-
ja tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta täydentämällä.
Mitenkähän suhtautuisivat jos Saksasta kyöräisi offipalstallakin mainitun "expedition"-mallin, menisiköhän matkailuautosta?
http://www.mobile.de/SIDsutKB05sV3lwyEc ... 263956908&
Viimeksi muokannut Kimble, Ke Heinä 18, 2007 8:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Mut tossahan sanotaan et VARUSTUSTA TÄYDENTÄMÄLLÄ. Eikös se ole jo suuremman luokan muutos jos sellasen haitari katon laittas? Ei se ainakaan mun mielestä ole mitään varusteiden täydentämistä...
Ja muistanko nyt ihan väärin mut eikös maastureista ole tehtykkin noita retkeilyautoja joskus? Muistelen et siitä oli jossain tv:n auto-ohjelmassa juttuakin joitakin vuosia sitten.
Ja muistanko nyt ihan väärin mut eikös maastureista ole tehtykkin noita retkeilyautoja joskus? Muistelen et siitä oli jossain tv:n auto-ohjelmassa juttuakin joitakin vuosia sitten.
No vähän sama fiilis mullakin kyllä on. Ja kyllä ainakin hojoilla retkeillään ankarasti.Rölli kirjoitti:Mut tossahan sanotaan et VARUSTUSTA TÄYDENTÄMÄLLÄ. Eikös se ole jo suuremman luokan muutos jos sellasen haitari katon laittas? Ei se ainakaan mun mielestä ole mitään varusteiden täydentämistä...
Miten muuten on, saako nykyautoissa tai muutoskatsastetuissa autoissa olla penkit sivuttain vastakkaisilla seinillä samaan tyyliin kuin esimerkiksi joissakin BJ 40:ssä on siellä takalaatikossa? Jos penkit saisi laittaa siten, olisi varmaankin mahdollista järjestää esimerkiksi hojoon kaksi makuupaikkaa reunoille ja reitti keskelle. Nykyiset hojojen omistajat: kuinka pitkästi on hojon takaluukun sisäpinnasta etupenkin selkänojaan? Mahtuuko sinne 180 pitkästi jotakin suoraksi?
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Katselin taas noita myynnissä olevia HJ:ta. Jo se nyt on prkl että useimmat myytävät HJ:t on rekisteröity 2h huoltoautoksi.
Tietääkö kukaan mitä maksaa muuttaa takaisin hlöautoksi tai joksinkin muuksi (toivottavasti "retkeilyautoksi" eli matkailuatuoksi)....
Tietääkö kukaan mitä maksaa muuttaa takaisin hlöautoksi tai joksinkin muuksi (toivottavasti "retkeilyautoksi" eli matkailuatuoksi)....
Kimble, 
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton

SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton