bj tehostimen asentamisesta (taas)
Valvoja: Käyttäjä
bj tehostimen asentamisesta (taas)
niin kun sovittelin tuossa hj:n simpukkaa paikoilleen purettuani kaiken vanhan edestä pois, heräsi kysymys.
Mitenkä saa sen etumaisen bj;n raidetangon kiinni ja tuleeko se kiinni suoraan siihen tehostetun simpukan eteenpäin sojottavaan varteen?
Silloin joutunee jatkamaan jollain sitä tankoa, kun mulla ei ainakaan yllä siihen varteen saakka. Tai yltää jos raidetangonpäät on vain sentin kiinni tangossa, ja sehän ei riitä. Ja jos pitää tulla näin kiinni, niin mihkäs sitten tulee se ohjauksen iskunvaimennin? Sehän putoaa pois sen L:n mallisen palan poiston yhteydessä. Vai onko hj:ssakin sellainen?
Näitä pähkäilen, ja sitten sitä millä ilveellä saa sen simpukalta lähtevän tikun yltämään sinne rättiliitokselle asti.
Mitenkä saa sen etumaisen bj;n raidetangon kiinni ja tuleeko se kiinni suoraan siihen tehostetun simpukan eteenpäin sojottavaan varteen?
Silloin joutunee jatkamaan jollain sitä tankoa, kun mulla ei ainakaan yllä siihen varteen saakka. Tai yltää jos raidetangonpäät on vain sentin kiinni tangossa, ja sehän ei riitä. Ja jos pitää tulla näin kiinni, niin mihkäs sitten tulee se ohjauksen iskunvaimennin? Sehän putoaa pois sen L:n mallisen palan poiston yhteydessä. Vai onko hj:ssakin sellainen?
Näitä pähkäilen, ja sitten sitä millä ilveellä saa sen simpukalta lähtevän tikun yltämään sinne rättiliitokselle asti.
Viimeksi muokannut Cental73, Ke Heinä 25, 2007 8:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitäis alkaa huomenna kans sorvaamaan hojon simpukkaa berttoniin kun tänään sain etuaksilan kasaan ja alle. Tosin korikin pitäis nostaa vielä rungolle ja maalatakin alta päin ensin.
Laitoin 61:sen kääntöpäät ja ohjausvarret niin ei tuu onkelmia noitten tankojen kartioitten kans sitte.
Ja simpukalta rätille ajattelin ihan tolla 61:sen ohjausakselilla viedä, kun tuli revittyä koko ohjauspylväs matkaan purkaamolta. Tai sitte laittaa koko pylväs siihen, ei tiedä vielä.
Laitoin 61:sen kääntöpäät ja ohjausvarret niin ei tuu onkelmia noitten tankojen kartioitten kans sitte.
Ja simpukalta rätille ajattelin ihan tolla 61:sen ohjausakselilla viedä, kun tuli revittyä koko ohjauspylväs matkaan purkaamolta. Tai sitte laittaa koko pylväs siihen, ei tiedä vielä.
1987 LJ70
Mä laitoin seuraavat palikat:
-bj:n oman raidetangon ja kääntövarret
-hj:n ohjausvarren (se etummainen) kiinnitys bj:n raidetankoon bj:n raidetangon päällä, olisko se ollu sitten se kuskin puoleinen?
-hj:n simpukka
-hj:n ohjausaksila siihen saakka mistä se menee kolari tilanteessa kasaan
-bj:n rattiaksila poikki heti ennen rättiniveltä, jyrsimällä sovitus hj vastakappaleeseen + putkisokka
-hj:n pumppu (yhdellä remmellä)
näin ainakin ulkomuistista
-bj:n oman raidetangon ja kääntövarret
-hj:n ohjausvarren (se etummainen) kiinnitys bj:n raidetankoon bj:n raidetangon päällä, olisko se ollu sitten se kuskin puoleinen?
-hj:n simpukka
-hj:n ohjausaksila siihen saakka mistä se menee kolari tilanteessa kasaan
-bj:n rattiaksila poikki heti ennen rättiniveltä, jyrsimällä sovitus hj vastakappaleeseen + putkisokka
-hj:n pumppu (yhdellä remmellä)
näin ainakin ulkomuistista

-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
tolla tupun kertomilla palikoilla laittelin kans berettaan tehostimen.raidetangon ja muut kilkkeet laitoin kyl hojosta. jätin kyllä bertan oman rattiakselin ruorilta lähteväks kun katsoin kuiteskin tiltin olevan työhön nähden tarpeettomaks. nostin rattiakselia kabiinin puolelta jonniin verran kun laitoin sit tottakai pikkuratin. olis jääny muutes jotenkin hankalaan asentoo. pirun hyvin on pelittäny. kaveri sorvas toisen siivan hojon mittojen mukaan jonka kiinnittelin bertan omaan siivaan kiinni. tehostimen laittelin runkopalkkiin kiinni siten jotta ulkopuolelle painoin 12mm reiät pulteille ja sisäpuolelle 17mm reiät että sain hitsailtua holkit runkopalkin sisäpuolelta kiinni. samalla vaihtelin etuakselin rummut levyiks. nyt olis sitten turpon asentelu seuraavaks suunnitelmissa. joskus talvella. siitä oiskin kymysys jotta kellä on kokemuksia että mikähän olis tohon sopivin turbo?
#287

#287
Kohtuullisen pitkälti pykälien mukainen ("ohjauksen osia ei saa hitsata eikä heikentää") paketti:
- BJ-75 ohjauspylväs sellaisenaan BJ:42:n (vm. -83) muokattuun kiinnityslevyyn.
- BJ-75 rattiakseli, joka on liian pitkä, joten siitä muistaakseni 50 mm pois liu'usta
- HJ-61 simpukka (pulttijako sen verran kapeampi korkeussuunnassa että mahtuu astetta paremmin runkoon) + KUNNON HOLKITUS ettei runko litisty kun neljä lujaa pulttia vedetään momenttiin.
- HDJ-80 sektorivarsi (Toyotalta) että saa ohjaustangon mahdollisimman ylös, plus järeämmät pallonivelet
- 4x4Labs olkavarret, joilla saa raidetangon akselin taakse, tässäkin HDJ-80 raidetangonpäät
- konepajavalmisteiset raide- ja ohjaustangot (materiaali Mecaval 460 ulkohalkaisija 32 mm kuuden millin seinämällä), mutterilukitus
Eikä tartte hävetä, kuvia tulee ehkä joskus.
- BJ-75 ohjauspylväs sellaisenaan BJ:42:n (vm. -83) muokattuun kiinnityslevyyn.
- BJ-75 rattiakseli, joka on liian pitkä, joten siitä muistaakseni 50 mm pois liu'usta
- HJ-61 simpukka (pulttijako sen verran kapeampi korkeussuunnassa että mahtuu astetta paremmin runkoon) + KUNNON HOLKITUS ettei runko litisty kun neljä lujaa pulttia vedetään momenttiin.
- HDJ-80 sektorivarsi (Toyotalta) että saa ohjaustangon mahdollisimman ylös, plus järeämmät pallonivelet
- 4x4Labs olkavarret, joilla saa raidetangon akselin taakse, tässäkin HDJ-80 raidetangonpäät
- konepajavalmisteiset raide- ja ohjaustangot (materiaali Mecaval 460 ulkohalkaisija 32 mm kuuden millin seinämällä), mutterilukitus
Eikä tartte hävetä, kuvia tulee ehkä joskus.
JF kirjoitti:Kohtuullisen pitkälti pykälien mukainen ("ohjauksen osia ei saa hitsata eikä heikentää") paketti:
- BJ-75 ohjauspylväs sellaisenaan BJ:42:n (vm. -83) muokattuun kiinnityslevyyn.
- BJ-75 rattiakseli, joka on liian pitkä, joten siitä muistaakseni 50 mm pois liu'usta
- HJ-61 simpukka (pulttijako sen verran kapeampi korkeussuunnassa että mahtuu astetta paremmin runkoon) + KUNNON HOLKITUS ettei runko litisty kun neljä lujaa pulttia vedetään momenttiin.
- HDJ-80 sektorivarsi (Toyotalta) että saa ohjaustangon mahdollisimman ylös, plus järeämmät pallonivelet
- 4x4Labs olkavarret, joilla saa raidetangon akselin taakse, tässäkin HDJ-80 raidetangonpäät
- konepajavalmisteiset raide- ja ohjaustangot (materiaali Mecaval 460 ulkohalkaisija 32 mm kuuden millin seinämällä), mutterilukitus
Eikä tartte hävetä, kuvia tulee ehkä joskus.
Sopiiko noi hdj:n ohjausvarren päät suoraan tohon 4x4labsin olkavarteen?
Mulla on tulossa bj-75:seen noi olkavarret ja toi ohjausvarsi on nyt pikku ongelma. Raidetangon päät kävi suoraan kun ovat sillä pienemmällä kartiolla.
Oisko jollain muuten kuvaa noista 80 sarjasen nivelistä. Tuleeko niissäkin raidetangossa sihen oikeanpuoleisen "varteen" ohjausvarren nivel vai onko joku erilainen systeemi?
Mulla tuli Kermitissä sen verran ahdasta HT koneen myötä, että piti siirtää letkut kulkemaan moottorin päältä. B koneen kanssa ne mahtuu just kulkemaan syylärin ala- ja etupuolelta.
Jos muistan oikein, paineletku on se kun on rattiakselin puolella.
Jos muistan oikein, paineletku on se kun on rattiakselin puolella.
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -