Kuva Kuva

Omituinen epätasaisuus koneessa/muita kysymyksiä HJ60.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Omituinen epätasaisuus koneessa/muita kysymyksiä HJ60.

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Tervehdys! Tuore -89 hojokan omistaja olen, ja heti kovasti kysyttävää. Täristääkö muilla kone 800-1300rpm välillä? Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta ko. kierrosalueella kone "rytkyttää" niin että ihan autossa huomaa. Ylemmillä kierroksilla ei myöskään ongelmia, ja moottori vetää niinkuin pitääkin. Autolla on ajettu yli 650tkm ja juuri leimattu ilman huomautuksia 0,65 savuilla. Öljynpaineet hyvät ja ei huohota ollenkaan. Mistähän johtuisi?
Toinen kysymykseni koskee kk-laakereita. Olisiko syytä vaihtaa kk-laakerit varmuuden vuoksi? Auton huoltohistoria on täydellinen, autolla on ajettu vajaa 40tkm vuodessa pääasiassa matka-ajoa. Voisiko joku kuvailla operaatiota lyhykäisyydessään, haulla löytyi vain että voi vaihtaa koneen ollessa paikallaan. Öljypohja pois/hehkut irralleen, yksi kanki kerrallaan löysätään, laakerit vaihtoon ja kiristetään momenttiin? Auttakee! :?
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

No tuo täristys nyt on varmaa noilla kierroksilla rivikoneessa, kun tuossa pituutta jonkin verran on, varmasti kaikilla sama homma. Itse en ainakaan ikinä aja alle ~1700rpm, vaihde kuin vaihde.
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Täristys

Viesti Kirjoittaja werzu »

Kyllähän toi kone ainakin mulla pikkusen täristää alle 1500rpm kieroksissa.Ja mitä niihin laakereihin tulee tuskin edes hehkuja tarttee irroittaa kun sillein pyöräyttämällä vaihtaa yläpuolen liuskan.Ja toisaalta kyllä alaasennosta mäntä jonkin verran nousee ennen kuin käsivoimin pysähtyy.HJ:n moottoreissa kuitenkaan ei ole ollut sitä laakeri ongelmaa vaan ei ne niin kalliit ole jos haluaa vaihtaa.Tosin joskus laakerin vaihto vanhaan akseliin kiillottamatta ja tarkistamatta on jopa huono asia.Itse aina jos teen remonttia niin olen pyytänyt koneistamon mittaamaan akselin ja vähintään kiillottamaan jos ei ole muuta tarvista.Kerran vein ellaisen akselin joka näöytti silmään asialliselta niin sepä oli kiero mittauksessa.Joten se hiottiin.Kaverillani on kyl kokemuksia kun vaihteli koneeseen laakerit ilman mitään niin pääsi noin 5000km kun meni laakerit.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Epeli.
Viestit: 20
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 8:35 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Epeli. »

werzu on aivan oikeassa,ei koneistamattomiin laakerikauloihin pidä mennä vaihtamaan uusia laakeriliuskoja.
PuuMasa
Viestit: 27
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 10:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PuuMasa »

Kiitos vastauksista! Eli antaa koneen olla nipussa hamaan tulevaisuuteen saakka. Ja täytyy tottua siihen tärinään! :lol: Jenkaa vaan, siitä wanha daiseli tykkää...
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Tämähän oli HJ-61?
Jos on sen 650 tkm rullannut ilman remontteja niin kannattaa alkaa henkisesti ja taloudellisesti valmistautumaan mäntäremonttiin.
Tahtovat puolen millin molemmin puolin oksentaa ylimmän männänrenkaan männän päälle ja sitten se on valmis.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Otsikko sanoo HJ-60... :roll:
railai at surffi.net
Vastaa Viestiin