Kuva Kuva

hj61 kylmäkäynnistys, jarruihmettelyä, kengurumaisuutta yms.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

hj61 kylmäkäynnistys, jarruihmettelyä, kengurumaisuutta yms.

Viesti Kirjoittaja hodari »

Mikäköhän voisi hj61:ssä olla vikana kun täytyy pikkasen painaa kaasua että auto lähtee käyntiin tai siis pysyy käynnissä heti käynnistyttyään. Siis kylmällä koneella. Pääseekö sieltä alipaineet karkaamaan vai syökö sammutin ne kaiki jo sammutusvaiheessa. N. 10 sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä, kun pumppu on hiukan pumpannut alipainetta.

Myös jarrut katovat kun tekee muutaman painalluksen nopesti peräkkäin eli polkimesta tulee kova eikä jarrut ota kunnolla kiinni. Alipaine niinkuin loppuisi kesken.

kuusykkösen ominaisuus taitaa olla erittäin herkkä kaasu. Olen laittanu sinne vivustoon jäykemmän jousen, tehnyt kaasuvipua pidemmäksi jotta polkimen liikerata olisi pidempi, säätänyt keskipakopainoja puolikierrosta, mutta vieläkin auto on hieman kenguru joka varmasti johtuu osittain suurista välyksistä voimansiirrossa.

Etuperänlaippa heiluu muutaman millin pystysuunnassa. Miten pystyn kiristämään laippaa?? Kattelin että ei siellä mitään rymppiholkkia ainakaan ollut??

Jos viisaammat osaisivat neuvoa :?: :?:
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Kattelin että ei siellä mitään rymppiholkkia ainakaan ollut??
Duada-noin....!!!
Puritko murikan irti nähdäksesi krymppiholkin puuttumisen....?????

Ma ei jymmärä...!!??

Se kiristys-momentti on sitten aikuistenoikeesti ihan s*****an hirveä!!

Nuo kaasuvivustolle tekemäsi päivitykset vaikuttavat olevan aivan oikeanlaiset.....oma urpo-Hojoni ainakin rauhoittui "lähes" tyystin moisen operaattion jälkeen....

Ma ei jymmärrä....!!?? Edellekkään...

Onkohan joku ärsyttänyt humanoideja ihan tosissaan...??
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Sitä kardaanin laippaa kiritään siitä isosta mutterista siellä keskellä, kardaani irti siksi aikaa. Rymppiholkki on, jos on, siellä pinionin laakerien välissä, eli ei sitä nää purkamatta perää. Jos sen oisit nähny niin tietäsit tuon mutterinki. ;)
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Olen taas ymmärtänyt kaikki ihan väärin, luulin että se holkki on siinä kardaanilaipan mutterin alla :oops:
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Miten muilla hj61 käynnistyy, pitääkö painaa kaasua vai pysyykö kaynnissä heti käynnistyttyään? Niin ja jos laitan tyhjäkäynnin n.1000 kierrokseen niin sitten ei tarvitse painaa kaasua.

Mistä johtuu semmonen ilmiö kun päästää kaasun niin kierrokset käyvät pikasen alempana kuin tyhjäkäynti ja palaavat takaisin tyhjäkäyntikierroksiin ja kone sillain hörähtää kun kiekat nousee takaisin tyhjäkäyntikierroksiin.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Nuo moottorin "oireet" kuuluvat jossainmäärin dieselin ominaisuuksiin.Eli kylmänä polttoaine syttyy hitaammin,eli palaa huonommin,eli sitä tarvitsee syöttää enemmin.Ja koska dieselissä polttoaine syttyy sen ansiosta että ilma nopeasti puristettaessa kuumenee,niin kylmällä koneella tyhjäkäyntikierroksilla ilma ei välttämättä kuumene riittävästi että se jaksaisi sytyttää polttoaineen täydellisesti.Vaan vaatii esim.sen tuhat kierrosta.

Kylmäkäynnistystä varten toisissa moottoreissa on hehkutus,joko se on moottorin etukammiossa.mm bj ym.Tai imusarjassa jossa sillä lämmitetään sisään menevää ilmaa.Tai molemmissa.

Lisäksi on muitakin kylmäkäynnistys apuja,kuten pakkosyöttö jolla lisätään moottoriin syötettävän polttoaineen määrää kylmäkäynnistyksessä,ja eetteri joka taas syttyy helpommin kuin diisseli.

Alipaineet häviää aikaa myöten syystä että jossain on pieni vuoto ym. Ja kuten huomasitkin niin kun vähän aikaa käyttelee niin sitä alkaa taas kertyä,ja jos jarrua poleksii useita kertoja peräkkäin ja aina pohjaan niin vaikka ei vuotoja olisikaan niin kyllä se alipaine sieltä loppuu aikanaan.

Toivottavasti selvensi tämä sekava selitys.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Joo kyllähän toi selvitys hiukan selvensi. Kaikki alipaineletkut näyttää ihan hyväkuntoisilta ja kaikki alipaineella toimivat systeemit toimii paitsi kylmäkäynnistyssysteemi ja sekin toimii kun auto hetken käy. Voisiko sammutin purkaa alipaineet pois, kun eikö se jää aina päälle kun auton sammuttaa ja sitten kun laittaa virrat päälle niin sammutin menee pois päältä?

Takaperän lukko-ongelmakaan ei ole vielä selvinnyt, paitsi että vian täytyy olla perän sisällä. Akselissa näkyi olevan pieni luukku siinä lukon vipujen alapuolella, mitä sen alta löytyy?
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Nyt sain takaperän lukon pelittämään. Se akseli mikä menee perän sisälle oli vain jotenkin jumittunut, löin siihen lekalla pikkasen lujempaa niin vipu painui sisään ja heiluttelin sitten sitä ja laitoin rasvaa väliin niin nyt toimii hyvin.

Katselin myös alipaineletkuhässäköitä, kun sammutin auton. Huomasin että sammutin alkaa menemään auki asentoon n. 5min seisomisen jälkeen eli alipaineet taitaa kadota jonnekin, mutta vuoto on niin pieni että aika vaikeaa paikallistaa sitä. Mikä paikka noissa yleensä alkaa ensimmäisenä vuotamaan?
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

saitko tuota alipainevuotoa selvitettyä? Itellä ei oikein kans toimi tuo jarrujen tehostus...ekan kerran nappaa hyvin mutta sitten kun pitäs heti kohta perään uudestaan jarruttaa niin poljin on kivikova ja sitä saa painaa... Samalla muuten syttyy jarrunesteen/käsijaruun varoitusvalo ,onko toi varotusvalo myös alipaineen vuodoille?
railai at surffi.net
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Jarrutehostimelle menevä letku oli huonosti kiinni alipainepumpussa. tuohon käynnistysongelmaan ei oikein löytynyt vikaa, mutta todennäkösesti sammuttimen alipainekello hukkaa alipaineet auton ollessa sammuksissa. Ja lähtee se nyt hyvin käyntiin ilman kaasua kun tyhjäkäynti on säädetty 800rpm.
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Kylmän mottorin tyhjäkäynnin kierrosten-nosto-härpätin on säädöllä varustettu.....(HJ-61)
Ja toimii alipaineella,saaden "komennon" jostain...(lämpötila-anturilta...???)

Eli pieni hienosäätö saattaapi auttaa.

Kokeileppa muuten puhaltaa paineilmalla kaikki alipaineletkut puhtaaksi!!

Ainakin Gebardi-Berttani jarrutehostin alkoi toimia vasta senjälkeen kun letkusta oli poistettu kaikki "kakka-paska"...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vastaa Viestiin