Kuva Kuva

Bj40:sen turbotus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Bj40:sen turbotus

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Hellou!

Kohtapuoliin ois tarkoitus asennella turbiini tuollaiseen vm. 79 B-moottorin kylkeen. Muuten homma onkin selvillä ja asennusta vailla, mutta puuttuu tuollaiset paprut, joilla sais tuon leimaankin.

Eli tarkemmin olisi tarvis tuollaisen FJ:n tekniset tiedot, missä näkyy koneen tehot yms. jarrut jne. Tällainen dokumentti varmaan riittää vertailu moottorista ja jarruista leimasetälle!?

Olikos näin, että tuon vertailu FJ:n tehot saa sitten ylittää 20%:lla!?

Tehot ois tarkoitus käyttää sitten mittauttamassa jossain! Oisko kajjjaanissa tuollaista paikkaa!?

Tartteeko sitten muita dokumentteja, jotta leiman tuolle saa!?

Oisko jollain lähettää tarvittavat FJ:n paprut!?
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Ei siihen mitään papereita tarvita, vuosimalli pelastaa, katsastuksessa
ei yleensä edes avata konepeltiä.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

TOHJ61 kirjoitti:Ei siihen mitään papereita tarvita, vuosimalli pelastaa, katsastuksessa
ei yleensä edes avata konepeltiä.
Kylläpä tuli asiallista settiä sieltä. Tuollaiset kommentit kannattaisi jättää kirjoittamatta suoraan jos ei tiedä asioista mitään :twisted:

Kertaakaan katsastuksessa ei ole jätetty pellin alle katsomatta.

Elikkäs tarvit lapun FJ-40 tehoista (itte käytin omistajan käsikirjaa) ja dynolapun auton oikeista tehoista turbon asennuksen jälkeen. Välijäähdytin tarvii sittten uuden lapun jos sitä ei ekassa mittauksessa mukana eli sen asentaminen rinnastetaan virittämiseen.

Kajjjaania lähin penkki löytyy Oulusta, Jäälin auto säädössä itte kävin mittaamassa.

Vuosimalli pelastaa käytönaikaiselta savujen mittaamiselta ei miltään muulta.
Ei kuitenkaan kannata hirviää savupommia sinne katsastukseen viedä. Saattaa herättää katsurin mielenkiinnon.

Omistajan käsikirjasta löytyy myös jarrujen koko eli se riittää todistamaan niiden tehon, koska FJ-40:ssä on samat jarrut.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

EI taida vain löytyä multa tuollaista omistajan käsikirjaa :cry: Mistähän tuollaisen voisi löytää....! Oliko kyseessä FJ:n vai BJ:n käsikirja, mistä nuo tiedot löytyy!

Tietenkin joku vois ottaa kopsut tarvittavista sivuista ja.... :wink:
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Minämistäänmitääntiedäkkän, mutta ahdin on ollut noin seitsemän
vuotta BJ:n koneessa, ja välijäähdytinkin useita vuosia?
Tehoja on mitattu karvan alle 120 hevosta, ja kiihtyvyyttä 0 - 100 noin 19s.
Koskaan nämä ei ole katsastajaa kiinostanut, konepeittoa ei ole aina avattu,
vaikka kooleri näkyy selkeästi (asennettu suoraan imusarjan päälle).
Olen antanut itseni ymmärtää, että on jokin vm: raja, jota vanhempiin on
turbo mahdollinen, jota tuoreampiin ei turpoaminen ole mahdollista?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

onhan noita turboja aika paljon jälkiasennuksena josta ei ole merkintää, eikä katsuria välttämättä kiinnosta! ittekki ku leimasin soa niin ei ne meinannu edes tajuta mitä muutosta siihen on tehty vaikka ihmetteli auton alla. ja näin jälkeenpäin ajateltuna ei olis kannattanu puhua mitää! kuten saatan tehdä vastasuudessakin!
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Merkintä

Viesti Kirjoittaja werzu »

Entäpä jos tollainen ajoneuvo on sit osallisena riittävän suureen liikenneonnettomuuteen saattaa omistajasta tulla äkkiä syyllinen jos katsovat muutoksen saattaneen edesauttaa asiaa.Saattaa duunarin kukkaro käydä keveäksi sillon ellei jopa tyhjäksi.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

juu tota korvaus juttua ajatellen itse muutoskatsastin auton!
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Mulla löytyy alkuperänen omistajan käsikirja ja voin toimittaa kopiot niistä tarpeellisista sivuista jos ei mistään muualta löydy.
Siinä kirjassa on molemmat eli bj ja fj.
Privalla osoitetta tulemaan...

Itte en ainakaan uskaltaisi ajaa muutoskatsastamattomalla jälkiasennusturbolla.
Saattaa tulla just noita jälkiseuraamuksia jos mällää.

Tokikin jos löytyy teholappu / todistus, että tehot jää alle sen FJ+20% niin ei siinä silloin pitäisi olla ongelmia vaikkei olekaan katsastettu.
Käräjillä todetaan vaan, että jarrujen teho oli riittävä konetehoon nähden (toivottavasti).
Kun jaksas kattella ennakkotapauksia....
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mites, kun tuolla "esson baarissa" jätkät sano, että jälkiasennusturbon kanssa pitää aina laittaa myös katin näkönen pönttö putkeen, vaikkei päästöillä mitään väliä oiskaan?
Konttorilla ovat kuulemma vaatineet, ellei oo kyhätty täysin vastaamaan katitonta rinnakkaismallia...
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Katti putkeen

Viesti Kirjoittaja werzu »

Tuskinpa vuan.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Hep hep... Oli näköjään tämä aloittamani topikki nostettu ylös...

No päivitetään tännekin tietoa, jos ei tuota PScomin sivuja immeiset käy tiirailemassa :wink:

Eli turbot tuli asennettua jo tuossa juhannuksen kieppeillä. Tehot kävin mittauttamassa ja tilasin toyota infosta tuollaisen omistajankäsikirjan. Noilla tuli leima että pätkähti.

Tehoja löyty noin 0,6-0,7 ahdoilla se 100 heppaa ja vääntöjä sellaiset 250Nm . Noista printti ja kelpasi katsastusmiehelle. Samaan syssyyn laitettiin leimaan noi 33x12,5x15 renkaat. Renkaita inssi miettikin sitten hiukan pitempään, notta hyväksyäkkö

Ps. Nyt ahtoja nosteltu tuonne 0,9 - 1 tienoille ja meno eiku paranee... :D
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Avatar
mikjus
Viestit: 201
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Ei oo minullakaan koskaan kattonu pellin alle vielä. Paitti ehkä sillon kun turbo muutoskatsastetiin pelkällä fjn teholapulla :twisted:
Vastaa Viestiin