hj-60 akselit jousien alapuolelle
Valvoja: Käyttäjä
hj-60 akselit jousien alapuolelle
onko kukaan tehnyt kyseistä operaatiota. ois itellä tarkotus toteuttaa. kaikki tieto tervetullutta
Ainakin Bertassa menee tosi tiukalle, että saa pysymään just siinä 77mm rajassa.rentsi kirjoitti:Miten on katsastuksen laita. vissiin muuten sallittu mutta korotus on huonoillakin lehdillä yli 70mm
Taka jouset pitää ollla jo hieman nurinpäin.
Itselleni kyllä leima napsahti viime syksynä (siis BJ:hin)

Werzu voisi kommentoida kun sen kaverit oli vääntäneet HJ:n SOA:n.
- jm
Ihan hyvä kysymys, kokonais- tai lastauskorkeudesta voi mitata, tai lokarin kaaresta, mutta tosiasia on, ettei alustan muutoksilla (eli tässä tapauksessa jousilla) saa tieliikenteen piirissä korottaa autoa kuin 77 mm, koria nostamalla 77 mm ja renkailla 25,4 mm - ja näiden yhteenlaskettu korotus ei saa ylittää 150 mm. Alustasta johtuvaa korotuksen määrää on kohtuullisen helppo arvioida katsomalla korin korotuspalikoita ja renkaita, ja vähentämällä nämä kokonaiskorkeuden kasvun määrästä.
Seuraava hyvä kysymys onkin, että miksi maastoauton pitäisi olla tolkuttoman korkea? Jo tuo 150 mm on paljon. Itse aion jättää korotuksen johonkin 100-120 mm kieppeille, ettei autosta tule nykyistä kiikkerämpää. Sähköt vaan vesitiiviiksi ja ulosjoustoja tarpeeksi, niin hyvä tulee.
Seuraava hyvä kysymys onkin, että miksi maastoauton pitäisi olla tolkuttoman korkea? Jo tuo 150 mm on paljon. Itse aion jättää korotuksen johonkin 100-120 mm kieppeille, ettei autosta tule nykyistä kiikkerämpää. Sähköt vaan vesitiiviiksi ja ulosjoustoja tarpeeksi, niin hyvä tulee.
http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm
tuolla sivulla oli tehty tuo napojen kääntö ja siina oli joku ihme vempain jolla renkaan kulmat oli saatu oikeiksi osaisko joku selittää tarkemmin miten toimii tuo homma
tuolla sivulla oli tehty tuo napojen kääntö ja siina oli joku ihme vempain jolla renkaan kulmat oli saatu oikeiksi osaisko joku selittää tarkemmin miten toimii tuo homma
Napaa täytyy kääntää akseliputken sisällä, koska auton korotuksessa muuttuvien kardaanin kulmien johdosta akseliputki kannattaa laittaa oikeaoppiseen asentoon, mutta tämä pilaa taas pyörien kääntymiskulmat ellei niitä korjaa irroittamalla napaa ja säätämällä kulmia kohdalleen.
Eli kun akselin ja rungon väli kasvaa, täytyy niin kardaanin- kuin renkaidenkin kääntymiskulmia säätää jotta vetoakselit ja ohjaustuntuma säilyisivät (tai eivät ainakaan kärsisi).
Seuraava askel onkin kysyä "mitä ovat Ackermannin kulmat?"
Eli kun akselin ja rungon väli kasvaa, täytyy niin kardaanin- kuin renkaidenkin kääntymiskulmia säätää jotta vetoakselit ja ohjaustuntuma säilyisivät (tai eivät ainakaan kärsisi).
Seuraava askel onkin kysyä "mitä ovat Ackermannin kulmat?"
Joo sehän on LaaLaan anglefinder se vempain (joka nuorisojaosto on jo hävittänyt). Siis itseasiassa vaan mittari jolla näkee missä kulmassa joku pinta on. Saman asian voi tehdä vaikka vatupassilla jossa on pyöriteltävä astelevy. Toi kyseinen vempain oli vaan helppokäyttöinen ja tarkka.Anonymous kirjoitti:http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm
tuolla sivulla oli tehty tuo napojen kääntö ja siina oli joku ihme vempain jolla renkaan kulmat oli saatu oikeiksi osaisko joku selittää tarkemmin miten toimii tuo homma
Mitä etupäälle piti tehdä että soa toimi??rentsi kirjoitti:suosittelen.itse sain perjantaina valmiiksi omasta hj akselin vaihdon jousien alapuolelle ja auto on hyvä ajaa maantiellä ja maasto oloihin tuli hyvin maavaraa.
siis ohjaus sydeemeille?
JA kauan vaihdossa meni?
itelläkin haaveissa soa kun jouset on melkeen suorat mutta muuten ehjät.
Onnellinen maastobusseilija......
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti