Akut hyyty...
Valvoja: Käyttäjä
Akut hyyty...
Kävi siis silleen, että tuli ne pahuksen pakkaset tänne eteläänkin (viime yönäkin - 22 astetta pakkasta). BJ oli käyttämättä vajaan viikon, kylläkin koko ajan tolpan nokassa (moottorin lämmitys päälle muutaman tunnin välein). Tänään päivällä sitten piti ottaa BJ taas käyttöön, mittarissa -2 astetta pakkasta, mutta eipä inahtanutkaan... Sitten konepeltiä ylös ja akkulaturia asentamaan ja kas: pikku ylläri! Molemmat akut umpijäässä!
Eli kysymys kuuluu: Onko akut (100ah) entiset (on hankittu noin vuosi sitten) vai saisko ne jotenkin elvytettyä? Akut on tähän saakka toiminu aina hyvin (eli ei mitään käyntiinlähtöongelmia) ja työmatkakin on nykyään niin pitkä että pitäis latautua kunnolla. Laturina on Cetekin "älykäs" laturi.
Otin akut irti ja kannoin lämpimään pannuhuoneeseen sulamaan, akkuveden täyttötulpat avattuna. Olikohan se järkevää...
Ei jaksais taas mennä akkukauppaan...
Eli kysymys kuuluu: Onko akut (100ah) entiset (on hankittu noin vuosi sitten) vai saisko ne jotenkin elvytettyä? Akut on tähän saakka toiminu aina hyvin (eli ei mitään käyntiinlähtöongelmia) ja työmatkakin on nykyään niin pitkä että pitäis latautua kunnolla. Laturina on Cetekin "älykäs" laturi.
Otin akut irti ja kannoin lämpimään pannuhuoneeseen sulamaan, akkuveden täyttötulpat avattuna. Olikohan se järkevää...
Ei jaksais taas mennä akkukauppaan...
Tuohon ei voi olla muuta selitystä kuin, että jokin sähkölaite purkaa
akkuja seisonnan aikana?
Akkujen kunnosta ei osaa sanoa, mutta kun ne on jo päässyt jäätymään,
niin on varmaa, että melkoinen osa kapasiteetistä ainakin on poissa!
Missäpä jäätynyt muualla sulaisi, kuin lämpimässä.
Vaikka ne olis alle vuoden vanhat, niin tuskin takuukaan korvais niitä.
akkuja seisonnan aikana?
Akkujen kunnosta ei osaa sanoa, mutta kun ne on jo päässyt jäätymään,
niin on varmaa, että melkoinen osa kapasiteetistä ainakin on poissa!
Missäpä jäätynyt muualla sulaisi, kuin lämpimässä.
Vaikka ne olis alle vuoden vanhat, niin tuskin takuukaan korvais niitä.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
akkujen purkautuminen
on varsin yleistä vanhemmissa Land Cruisereissa. helppo ratkaisu tähän on päävirta kytkin varaosa liikkeestä. kytkin off asentoon kun jättää auton seisoon pidemmäks aikaan.
Editoin tota "lantikka"sanaa t:moder.
Editoin tota "lantikka"sanaa t:moder.
Mullakin jäätyi jokunen talvi sitten hojon akut täällä Karjalan pakkasessa. Ja aivan umpijäähän.
Soitin paikalliseen akkuliikkeeseen, josta kerrottiin että eikun sulamaan ja lataukseen. Olivat sitä mieltä, ettei niihin akkuihin yleensä tule suurempia vaurioita vaikka ne joskus jäätyisivätkin. Ihmettelin että voiko tuo olla totta ja tein työtä käskettyä. Kas kummaa, akut olivat latauksen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
Auto oli tuolloin seisonnassa ja akut vaan tyhjenee jos akunkenkä on paikallaan ja autolla ei ajeta. Siksi nekin akut jäätyivät kun virta väheni. Tosin viikossa ei pitäisi akkujen tyhjentyä, joten sulla ne purkautuu jonnekin.
Soitin paikalliseen akkuliikkeeseen, josta kerrottiin että eikun sulamaan ja lataukseen. Olivat sitä mieltä, ettei niihin akkuihin yleensä tule suurempia vaurioita vaikka ne joskus jäätyisivätkin. Ihmettelin että voiko tuo olla totta ja tein työtä käskettyä. Kas kummaa, akut olivat latauksen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
Auto oli tuolloin seisonnassa ja akut vaan tyhjenee jos akunkenkä on paikallaan ja autolla ei ajeta. Siksi nekin akut jäätyivät kun virta väheni. Tosin viikossa ei pitäisi akkujen tyhjentyä, joten sulla ne purkautuu jonnekin.
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
Jep! Akut siis lataukseen vaan kun ovat sulaneet ja toivoen että vielä pelittäisivät...
Taitaapi tulla kanssa se päävirtakytkimen asennus eteen, sillä kaipa siellä joku virtavuoto sitten on...
Se kytkin varmaan tulee sitten siihen plussajohdon väliin, mistä lähtee kaikki virtajutskat etiäpäin (eli sen kakkosakun, jonka miinus on yhdistetty ykkösakun plussaan) eri sähköhärpäkkeille? Vai pitäiskö se kuitenkin laittaa maajohdon (ykkösakun miinusjohto) väliin?
Taitaapi tulla kanssa se päävirtakytkimen asennus eteen, sillä kaipa siellä joku virtavuoto sitten on...

Se kytkin varmaan tulee sitten siihen plussajohdon väliin, mistä lähtee kaikki virtajutskat etiäpäin (eli sen kakkosakun, jonka miinus on yhdistetty ykkösakun plussaan) eri sähköhärpäkkeille? Vai pitäiskö se kuitenkin laittaa maajohdon (ykkösakun miinusjohto) väliin?
Tässä tapauksessa kun ei ole rallisääntöjen mukainen päävirtakytkin niin on sama mihin sen laitat kunhan akkujen virtapiiri katkeaa. Vaikka akkujen välissä se toimii.bjtoni kirjoitti:
Se kytkin varmaan tulee sitten siihen plussajohdon väliin, mistä lähtee kaikki virtajutskat etiäpäin (eli sen kakkosakun, jonka miinus on yhdistetty ykkösakun plussaan) eri sähköhärpäkkeille? Vai pitäiskö se kuitenkin laittaa maajohdon (ykkösakun miinusjohto) väliin?
Itte laittasin varmaan maakarvaan.
Ralleissa käyttävät paljon systeemiä, jossa + johto katkaistaan kytkimellä ja laturin johto vedetään suoraan akuille kytkimen ohi.
Tässä tapauksessa se ei ole järkevää, koska juuri laturi saattaa purkaa akut.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Akun purkautumisen kannalta ihan sama kummasta päästä katkaisee, mutta työturvallisuuden kannalta parempi katkaista miinuspäästä. Silloin esim. akkuja irrottaessa ei tule oikosulkua, jos työkalu osuu samalla runkoon. Tai jos muuten konehuoneessa työskennellessä jakari putoaa akun navan ja rungon väliin.
Timop
Timop
TP
Ralleissa käyttävät paljon systeemiä, jossa + johto katkaistaan kytkimellä ja laturin johto vedetään suoraan akuille kytkimen ohi.
ei näin.. Akk:n sääntökirja sanoo että auton on sammuttava päävirta kytkimestä ja vieläpä auton ulkopuolelta.. No se ei ole tässä tapauksessa oleellista, mutta jos paksu johto pannaan suoraan akulle niin sammuuko auto..?
ei näin.. Akk:n sääntökirja sanoo että auton on sammuttava päävirta kytkimestä ja vieläpä auton ulkopuolelta.. No se ei ole tässä tapauksessa oleellista, mutta jos paksu johto pannaan suoraan akulle niin sammuuko auto..?

Ei tullu muuta ku sanomista
meillä oli aikanaa f:läinen Avengeri ja siinä oli vedetty laturin piuha suoraan akulle.. Ei sammunu.. Joutu muutamassa kilpailussa ennen katsastusta ottaan laturin johdon irti etteivät ruvennee irvisteleen... Myöhemmin sitten muutettiin se piuha pääkytkimen startille menevään kaapeliin.. Elikkä silloin kun auto sammutettiin niin ainoastaan startti sai laturilta virtaa..
Tietty jos noi ois ollu toiste päin eli Startilta ois "vedetty sähkö" jokapaikkaan niin sillon ois onnistunu toi akulle suoraan, mut aika useesti on akunkengältä vedetty noi johotukset.. 


Ei tullu muuta ku sanomista
Niin, akunkengältä on vedetty johdotukset. Katkastaan kaikki muut paitti se joka tulee vain ja ainoastaan laturilta, niin kyllä katkeaa sytytys, startti, ja kaikki muutki. Vaiko eikö? Jos ei, niin mitä en ymmärrä?
EDIT: Siinä avengerissa on ilmeisesti menny laturilta suoraan virtaa muuallekki ku akulle...
EDIT: Siinä avengerissa on ilmeisesti menny laturilta suoraan virtaa muuallekki ku akulle...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
No siinä meni silleen että laturilta akulle... Akulta päävirta kytkimelle ja kytkimeltä startille.. eli kun päävirta kytkintä käänsi niin katkesi virta vain startilta kun laturi tuotti virtaa akulle josta oli kaikki muut syötöt otettu.. Sitten kun laturin johto siirrettiin sinne startille niin senkin virrankulku akulle katkeaa ja auto sammuu..
vanhemmissa autoissahan on se ominaisuus joissakin että kun auto käy ja otat plus kengän irti niin se jatkaa käymistä.. siis niinku bentsiini käyttöset..
vanhemmissa autoissahan on se ominaisuus joissakin että kun auto käy ja otat plus kengän irti niin se jatkaa käymistä.. siis niinku bentsiini käyttöset..

Ei tullu muuta ku sanomista
no tietenki siitä pitää katkasta kaikki lähtevät piuhat, eikä pelkästään startin. Sehän on ollu starttivirtakytkin eikä päävirtakytkin. Ku se laturin piuha oli siirretty startille niin eikös siinä silti jääny virrat päälle muille laitteille?
Ja autohan käy kyllä ilman akkua, laturin on tarkotus tuottaa kaikki tarvittava virta, ja vähän yliki että akku jaksaa seuraavallaki kerralla käynnistää.
Ja autohan käy kyllä ilman akkua, laturin on tarkotus tuottaa kaikki tarvittava virta, ja vähän yliki että akku jaksaa seuraavallaki kerralla käynnistää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.