Kuva Kuva

neliveto?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hokka 61
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 7:16 pm
Paikkakunta: hanko

neliveto?

Viesti Kirjoittaja hokka 61 »

Moi!

Oon täs noin vuoden omistanut hj61:sen ja sellainen
on tullut huomattuun että neliveto ei pelitä kunnolla.
Esim.Laitoin renkaat pyörimään tyhjää lumella kun auto oli paikallaan neliveto päällä ja navat lukittuna,molemmat takapyörät veti mutta molemmat etupyörät
vaan junnas paikallaan.?
ja sit Jos meet vähänkin pehmeeseen tai lumeen ajamaan niin
kaivaa itsensä kiinni vaikka navat on käänetty ja hidas neliveto päällä.
Mitään rutinaa tai muuta ei kuulu,ainoastaan se että tuntuis kuin
etuakseli ei vetäis niinkuin pitäis.öljyt on yhä edelleen perissä vanhat,
voiskohan se olla vaan niistä kiinni tai onks se vaan toiveajattelua?
No kuitenkin jotenkin vika täytyis paikallistaa koska offiakin tekis mieli ajella tässä lähiaikoina.=)
Mikäköhän se paras/helpoin keino olis ja eiks etupään kuulu vetää
vaikei 100%lukkoja olekaan,ainakin toisen pyörän?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Siis kumpikaan etupyörä ei vedä nopeella nelikolla ja hitaalla nelikolla napalukot kiinni?????
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Kyllä toisen etupyörän pitäis vetää.
Nosta toinen etupyörä ylös ja neliveto päälle.
Pyörän ei pitäis pyöriä. Jos pyörii ja kardaani ei
pyöri niin vika on napalukoissa (tai perässä,
mutta se tuntuu aika epätodennäköseltä).
Jos kardaani pyörii niin neliveto ei oo kytkeytyny.

Jos on nappineliveto ja neliveto ei mee päälle niin
vika voi olla alipainesolenoidien sähköissä,
tai esmes solenoidin mäntä ruostunu kiinni.
Sitten voi olla vikaa alipaineletkuissa tai
nelivedon kytkentäkellossa.

Ittellä on ollu vikaa solenoidin männässä ja
letkuissa.

Matti
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

no niin...le toi ei tullukkan mieleen toi ALIPAINE namiska,hiton insinjöörit kun menivätten pilaamaan cruiserin nelikon kytkennän jollain alipaineohjatullakalvotsydeemillämikävoimennäjumiintairikki :shock:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Käyttäjä kirjoitti:no niin...le toi ei tullukkan mieleen toi ALIPAINE namiska,hiton insinjöörit kun menivätten pilaamaan cruiserin nelikon kytkennän jollain alipaineohjatullakalvotsydeemillämikävoimennäjumiintairikki :shock:
Mut olipas hieno tunne tokaista sedälle, vanhalle Transit kuskille, kun oli tullut 15cm lunta auraamattomalle ohituskaistalle, että "Talvi alkaa nollasta ja kesä tulee napista." Sit jalka lattiaan ja ehkä jopa laillisin nopeuksin letkasta ohi.

Hymyilytti, ku setä tarras penkinsyrjästä kiinni kiihdyttäessä.. :D

Ei kyl oo ollu ensimmäinen, eikä viimeinen pelkääjä mun kyydissä...

Juu, sieltä alipainepuolelta se pitäis löytyä. Mitenkäs nopealla alueella? Jos nelikko pelaa nopealla, niin sit sähköisellä puolella. Helpointa silloin varmaan ryöstää, tai jopa painaa se sähkönamikka hitaallakin pohjaan. Sehän olis tieten hienointa, kun olis hidas takavetokin!
Project Kekkonen
hokka 61
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 7:16 pm
Paikkakunta: hanko

neliveto?

Viesti Kirjoittaja hokka 61 »

tänään kävin ajelemassa noin 15cm auraamattomalla tiellä ja ei
jääty kiinni kun piti vauhdin vaan päällä :? Mut heti jos pysähtyi
niin alko tekee tiukkaa vaikka oli lukot kytketty päälle ja nopea neliveto siitä napista,hitaalla olis jääny kiinni kun tuntuu vaan alkavan heti kaivaa. huomasin vaan et kyl etupyörät tuntuis vetävän jonkin verran
kovemmilla kierroksilla mut jos lähdet paikalta tai ajat hiljasella kaasulla niin ei vedä.
Voisko nuo napalukot olla jotenkin kuluneet tai sit vaan se öljyn huonous :?:

Terv.hokka 61
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Liittyykö sitten aiheeseen tai ei, mutta askarruttaa mitähän tuo nappi H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin, mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Juha_ kirjoitti:Liittyykö sitten aiheeseen tai ei, mutta askarruttaa mitähän tuo nappi H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin, mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..
Hojo missä on nappinelonen, niin jos on high puoli päällä jakolaatikossa ja 4wd nappula ei "päällä" ei myöskään ole kytketty etukardaania jakolaatikkon eikä ole neliveto päällä. Jos ei ole napalukot ON ei auta laittaa 4wd nappulaa päälle, koska silloin kardaani kyllä pyöri mutta vetoakselit ei ole kytketty navoistaan vanteeseen.
Etukardaani kytkeytyy "automaattisesti" nappinelivetoisessa kun laitetaan pikkupuoli päälle jakolaatikkoon, eli ei tarvi nappulasta kytkeä.
Sulla ei ole voinnut olla kaikki lukot päällä jos vain toinen etupyörä on vetänyt. Joko etuperän lukko hajalla tai ei ole kytkeytynyt jostain syystä tai napalukko hajalla.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Dodi, vastaus jota odotin, en nyt oo ihan varma muistanko edes oikein pyörikö se toinen eturatas vai ei, mutta ei se mennyt lumista mäkeä ylös ennen H4 painamista päälle :)
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Niin,se H4 nappi kytkee nopean nelivedon päälle....muuten on takaveto, ellei ole valinnut pikkupuolta jolloin automaattisesti neliveto...
Juha_ kirjoitti:mutta taas maastossa kun on ja kaikki lukot päällä, mutta ei oo muistanut painaa sitä nappia, niin vain toinen eturengas vetää sillon, sitten kun sitä painaa niin kummatki etupyörät lähtee jauhaan..
kun ei o "muistanu" painaa sitä H4 nappia niin ei kyllä pitäis minkään etupyörän vetää???? vaan olla takaveto...
H4 tekee siinä ratin vieressä, jos pelkästään sen painaa päälle (eli ei napalukot ja tasauspyörästön lukot päällä) niin itse en ainakaan pääse liikkelle valoista lievässä ylämäessä yhtään paremmin
ja jos taasen painat H4:sen päälle mutta ei ole napalukot kiinni niin ei kyllä etupää silloinkaan vedä.....
railai at surffi.net
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Villi veikkaus:

-Toinen vetoakseli poikki
-Toinen napalukko rikki / auki
-Tasauspyörästö rikki jotenkin
-Murrosnivel rikki

Noissa tilanteissa kumpikaan etupyörä ei vedä jos lukko ei ole päällä
ja kaasu kanssa saattais saada toisen vetämään hieman.

Kokeile seuraavaa:
Napalukot päälle sieltä renkaan keskeltä.
Nosta toinen pyörä ylös, pyöritä rengasta... pyöriikö kardaani?
Ja sama operaatio toiselle puolelle.
Sitten sama lukot päällä, ja nyt ei renkaan pitäisi pyöriä.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Vastaa Viestiin