Kuva Kuva

HDJ80:Sen "kutittelu"

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

HDJ80:Sen "kutittelu"

Viesti Kirjoittaja Samick »

Onko kukaan viritellyt tuota hdj80:sen turbomyllyä?

Itseä kiinnostaisi asentaa uusi turbo+cooleri ja pumppu säädättää.

Kertokaahan ihmiset kokemuksia kaikenlaisia kyseiseen moottoriin liittyvää.

Mikä ois sopiva turbo jos puhutaan noin 200-215hv tehotavottelusta ja mihin tuo vanha turbo pystyisi??

Onko cooleri kuinka vaikea toteuttaa?
Entä tuo pumppu mitä sille pitäisi teetättää?
Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Elikkä sen verran tietoa on tullut että pumpun säädöllä+coolerilla+pakoputkenvaihdolla pääsee helposti 200hevoseen ja 600 väntöön.

Toivon vielä enemmän asiasta tietoa ja neuvoja!!
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ei ole tullut varsinaisesti vielä viriteltyä, mutta valmisteluja on jo tehty. Minulla tuo oli alunperin vaparikoneella ja koneenvaihdon yhteydessä piti saada samalla muutoksella cooleri paperiin.

Käytännön syistä (leima menossa vanhaksi, pihalla pimeetä ja pakkasta, viimetalvena) päädyin vesikiertoiseen systeemiin ja vesikierron otin siinä tilanteessa nopeantyönmenetelmällä lämppärin paluukierrosta.

Leimaa varten piti käydä tehopenkissä, 183hv/3600 ja 452Nm/2200, ahtopaine vakio 0,7bar. Pumpulle en tehnyt yhtään mitään, sitä oli koneen edellinen omistaja mahdollisesti vähän ruuvannut. Myöhemmin kennosta löytyi vielä käsipyyhepaperi, se oli penkissä puoliksi tukossa (se kiire ja pimeä).

Leima tuli, lain kirjain oli täytetty. Nyt siellä on jo oma jäähdytin keulalla ja kierto sähköpumpulla, mutta varsinainen ruuvaaminen jäi taas, näpit jäätyy, ehkä keväämmällä...

Nuo 200hv ja 600Nm varmasti lähtee että hailahtaa, mihin asti pumppu sitten riittänee vakiona, ei ole minulla tietoa, putken avartaminen taas tekisi hyvää ihan vakiokoneellekkin.

Timop
TP
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Katsokaas nämä:
http://www.birfield.com/modules.php?nam ... 00091.html

Pikatiivistelmä:
"1HD-T coolerilla, 2.5" putkella, nostetulla ahtopaineella ja säädetyllä ja blueprintatulla pumpulla tuottaa 240hp ja 640Nm ja kestää silti pitkään eikä tuota yllätyksiä."

Valmis systeemi:
http://www.airpowersystems.com.au/safar ... ooler.html
Antti R.
SLCK #2
Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Eli potentiaalia koneessa on todella kivasti :shock:

Olis mahtava tuo valmis välijäähdytin setti ja näyttäis jopa melkein tehdasvalmisteiselta.

Mitenkähän tollaisen sais suomeen??

Toinen vaihtoehto vois olla jos laittaisi tuolta tuon isoimman välijäähdyttimen keulille?
Aika edullisia tuntuis olevan ja hyvä kokoisiakin :D

http://www.futurez.fi/webshop/product_catalog.php?c=118
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Olin yhteydessä tuohon APS:n ja selvis omalle kohdalle ettei heillä ole sopivaa cooleria AC:llä ja tomaatilla varustettuun hodariin koska em. systeemien jäähdyttimet vievät niin paljon tilaa moottorijäähdyttimen edestä. Siispä kun alan laittamaan cooleria niin siitä tulee vesijäähdytetty omalla vesikierrolla/pumpulla kuten timop:lla :) .
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Uskaltaisikohan tuo timo laittaa kuvia kansalle kyseisestä toteutuksesta`?
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

No joo, arvasit oikein, ei se mitään parasta nättelytasoa ole kiireessä tehtynä. Ensin vähän hirvitti pitää sitä pelissä edes tehomittauksen ja katsastuksen ajan, se on tehty alunperin vain sitä varten että saa coolerin otteeseen samalla muutoksella. Mutta loppujen lopuksi on melko tehokas ja kestänyt ehjänä.

Kenno on yksinkertaisesti HJ:n lämppärin kenno hitsatussa alumiinikotelossa pystyssä kompurapesän yläpuolella ja lähtö on yläreunassa sivulle vaparista otettuun suoraan imuputkeen, joka käy imusarjaan heittämällä. Lyhyt putkisto ja tilavuus on pieni.

Keulalla on kylmäkoneen kennosta tehty jäähdytin ja pumppuna mersun lämmityslaitteen kiertopumppu ja lisänä pieni paisunta/paineistus/täyttösäiliö. Järjestelmä on paineistettu ahtopaineeseen tuon lämppärinkennon kestävyyden takia.

Toistaiseksi mennään näin, minulle oli yllätys miten tehokas tuo lämppärinkenno on koostaan huolimatta. Siinä on kuitenkin lamellipinta-alaa ilmapuolella reilusti ja hengittää hyvin.

Timop
TP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Hector:ille vielä: jos sinulla on mahdollisuus tehdä itse myös kennot, jostain kylmäkoneen kennoista voisi läytyä sopivaa tiheälamellista tavaraa ahtopuolen kennoon, ne ainakin kestää paineita.

Timop
TP
Vastaa Viestiin