
hj60 lisää syöttöä ....
Valvoja: Käyttäjä
hj60 lisää syöttöä ....
mistä ruuvista sitä syöttöä saa lisättyä?? autoni tällä hetkellä ei saa tarpeeksi tavaraa,se ottaa kierroksia kuin kuplavolkkari eikä lykkää putkesta mustaa juurikaan lainkaan!?!? 

Siinä pumpun takapäässä olevasta (sinetöidystä) ruuvista pyörittämällä.Ruuvi on lukittu vähän rälläkän laikan lukkomutterin näköisellä mutterilla. Vaatii periaatteessa omanlaisensa avaimen,mutta löystyy myös ruuvimeisselillä ja vasaralla.
Kannattaa pyörittää vain noin neljäsosakierroksia kerrallaan ja käydä koeajelulla välillä....
Eli tämmöinen ruuvi:

Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy.
Oman koneeni lukkomutteria ja sitä ympäröivää kranssia on vähän modifioitu....
Eli kääntämällä kuvassa olevan ruuvin ura vaakatasoon (= 1/4 kierros) ikäänkuin ruuvia löysäämällä syöttö lisääntyy niin että maisemat mustenee....päinvastaiseen suuntaan kiristämällä meno taasen loppuu kuin seinään...ja savut häviävät kanssa.
Kannattaa pyörittää vain noin neljäsosakierroksia kerrallaan ja käydä koeajelulla välillä....
Eli tämmöinen ruuvi:

Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy.
Oman koneeni lukkomutteria ja sitä ympäröivää kranssia on vähän modifioitu....
Eli kääntämällä kuvassa olevan ruuvin ura vaakatasoon (= 1/4 kierros) ikäänkuin ruuvia löysäämällä syöttö lisääntyy niin että maisemat mustenee....päinvastaiseen suuntaan kiristämällä meno taasen loppuu kuin seinään...ja savut häviävät kanssa.
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Pidetäänpä lyhyt dieselmoottoritekninen oppitunti.
Musta savu tarkoittaa, ettei kaikki syliinteriin suihkutettu polttoaine ole palanut. Päinvastoin kuin bensakoneissa, aiheuttaa tällainen rikas seos moottorin ylikuumentumista. Dieselmoottorin kuuluisi aina käydä laihalla seoksella, ja musta savu on merkki siitä ettei näin ole, ja pahimmassa tapauksessa seurauksena pitkitetystä woimasavusta (esim. kärryä hinatessa ylämäessä) on palaneet pakoventtiilit ja haljennut kansi. Tarpeeksi kun ruuvaa niin tasamaalla ajokin riittää.
Suomeen tuoduissaa autoissa niitä ei kai ole ollut, mutta HAC eli High Altitude Compensator olisi tuohon ruiskupumpun kylkeen tuleva vehje, joka rajoittaisi juuri kuvassa näkyvän syötön määrään vaikuttavan vivun liikerataa, riippuen ilmanpaineesta. Eli korkealla vuoristossa jossa ilma on ohutta, ei moottorille saa antaa liikaa polttoainetta ettei se hajoa ylikuumentumisesta. Tietysti tehot ovat todella hukassa tässä vaiheessa, mutta ilman ahdinta happivajeelle ei voi mitään.
Eli suositellaan vähän järkeä niihin syötön peukaloimisiin, kun vapaastihengittävästä koneestä ei määrättömästi sitä tehoa irtoa. Periaatteessa parantamalla pakoputken virtausta voi syöttä lisätä jonkun verran, mutta mieluiten niin ettei mustaa savua näy, niin kivaa kuin se onkin.
Kanadalaisilla oli hyvä parannuskeino tässäkin selvästi podettuun tautiin: kaksi viikkoa kokopäiväistä moottoritieajelua Land Rover Defenderillä, jossa on alkuperäinen 58-hevosvoimainen dieselmoottori. Tämän jälkeen kun hyppää takaisin vapaastihengittävän Cruiserin puikkoihin, on parantunut.
Musta savu tarkoittaa, ettei kaikki syliinteriin suihkutettu polttoaine ole palanut. Päinvastoin kuin bensakoneissa, aiheuttaa tällainen rikas seos moottorin ylikuumentumista. Dieselmoottorin kuuluisi aina käydä laihalla seoksella, ja musta savu on merkki siitä ettei näin ole, ja pahimmassa tapauksessa seurauksena pitkitetystä woimasavusta (esim. kärryä hinatessa ylämäessä) on palaneet pakoventtiilit ja haljennut kansi. Tarpeeksi kun ruuvaa niin tasamaalla ajokin riittää.
Suomeen tuoduissaa autoissa niitä ei kai ole ollut, mutta HAC eli High Altitude Compensator olisi tuohon ruiskupumpun kylkeen tuleva vehje, joka rajoittaisi juuri kuvassa näkyvän syötön määrään vaikuttavan vivun liikerataa, riippuen ilmanpaineesta. Eli korkealla vuoristossa jossa ilma on ohutta, ei moottorille saa antaa liikaa polttoainetta ettei se hajoa ylikuumentumisesta. Tietysti tehot ovat todella hukassa tässä vaiheessa, mutta ilman ahdinta happivajeelle ei voi mitään.
Eli suositellaan vähän järkeä niihin syötön peukaloimisiin, kun vapaastihengittävästä koneestä ei määrättömästi sitä tehoa irtoa. Periaatteessa parantamalla pakoputken virtausta voi syöttä lisätä jonkun verran, mutta mieluiten niin ettei mustaa savua näy, niin kivaa kuin se onkin.
Kanadalaisilla oli hyvä parannuskeino tässäkin selvästi podettuun tautiin: kaksi viikkoa kokopäiväistä moottoritieajelua Land Rover Defenderillä, jossa on alkuperäinen 58-hevosvoimainen dieselmoottori. Tämän jälkeen kun hyppää takaisin vapaastihengittävän Cruiserin puikkoihin, on parantunut.
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1
Onko tuo nyt alempi siis nytten se maksimikierrosten säätö? Itselläni pohjassa ja kone kiertää 3500rpm vapaalla.
Paljos tuon kuuluisi kiertää (4500?) ja mikä on tuon pultin "oletussäätö"?
Tuossa on lukkomutteri, mutta voi silti pyöritellä koskematta lukkomutteriin helposti.
Onko tuo nyt alempi siis nytten se maksimikierrosten säätö? Itselläni pohjassa ja kone kiertää 3500rpm vapaalla.
Paljos tuon kuuluisi kiertää (4500?) ja mikä on tuon pultin "oletussäätö"?
Tuossa on lukkomutteri, mutta voi silti pyöritellä koskematta lukkomutteriin helposti.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
On.osilpi kirjoitti:http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... jpg&lite=1
Onko tuo nyt alempi siis nytten se maksimikierrosten säätö? Itselläni pohjassa ja kone kiertää 3500rpm vapaalla.
Paljos tuon kuuluisi kiertää (4500?) ja mikä on tuon pultin "oletussäätö"?
Tuossa on lukkomutteri, mutta voi silti pyöritellä koskematta lukkomutteriin helposti.
Toyotan kuponki antaa kierroslukuarvoksi 4100 +100 -50
Pikkasen taitaa olla löystynyt jousi siinä kiekkarajoittimessa eli ruuvaamalla sisään saa lisää jengaa.
Yleensä molemmat (syöttö ja kierrokset) ovat sinetöidyt mutta ei ne katsastuksessa siitä marise kun mainitsee ettei ole takuu enää voimassa

_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Juu no ruuvi tosiaan on jo pohjassa... Eipähän tule kierrätettyä liikaa, kun ei tuolla 3500rpm jälkeen varmaan enää tehoja juuri ole.
Eli siellä on joku jousi? Jos tuon ruuvin ottaa pois, saako jousen sitten vaihdettua (jos vaikka tilaisi ihan merkkiosan)?
Oiskohan jollain muuten teho-/vääntökäyrää 2h-koneeseen? Olisi miälenkiintoista nähdä kuvaajat.
Eli siellä on joku jousi? Jos tuon ruuvin ottaa pois, saako jousen sitten vaihdettua (jos vaikka tilaisi ihan merkkiosan)?
Oiskohan jollain muuten teho-/vääntökäyrää 2h-koneeseen? Olisi miälenkiintoista nähdä kuvaajat.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Mulla oli edellinen omistaja pidelly ruuvia ja kaksi kierrosta sai löysätä että savutus lakkas.Nyt kehtaa taas ajaa kun ei oo hirvee pölly perässä.
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi........Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy??????????????????
miten se nyt onkaan??
toinen löysää ruuvia ja toinen kiristää???
kumpi se on oikein???
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi........Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy??????????????????
miten se nyt onkaan??
toinen löysää ruuvia ja toinen kiristää???
kumpi se on oikein???
niin ja 60 ja 61 syöttöpumput on jonkun verran erilaisetlepanoksa kirjoitti:Mulla oli edellinen omistaja pidelly ruuvia ja kaksi kierrosta sai löysätä että savutus lakkas.Nyt kehtaa taas ajaa kun ei oo hirvee pölly perässä.
Ei sillä hirveetä tehonllisäystä kyllä saa mutta ainetta kyllä varmaan kuluu enempi........Ruuvia" kiristämällä "syöttö vähenee ja" löysäämällä "syöttö lisääntyy??????????????????
miten se nyt onkaan??
toinen löysää ruuvia ja toinen kiristää???
kumpi se on oikein???

Sama systeemi kuin yo. HJ:n ruuvissamikkohen kirjoitti:Miten oli tuossa BJ:n B-moottorissa!? Kumpaan suuntaan saadaan syöttöä lisättyä!? Saako tuosta B-motista syötönsäädöllä muuta ko lisää mustaasavua!?
Siis mitä likemmäs tulipeltiä edicin vipu pääsee painumaan sitä enemmän syöttöä.
Kyllä BJ:n koneeseen hieman lisää puhtia saa ruuvaamalla kun yleensä syötöt on tosi pienellä.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.