HJ:n vetonivelen irroitus
Valvoja: Käyttäjä
HJ:n vetonivelen irroitus
Kysymys on kokeneelle helppo, kokemattomalle kiusallinen. Miten saa tuon "murroksen" irti vetarista? Ollaan pyöritelty, kolkuteltu, luettu manuaalia (haynesin oppaasta oli muuten yllättävän vähän apua). Auttakaa asentajaa mäessä.
Onko kyseessä joku oikea kulma jolla kalikan saa irti? Vai onko tässäkin tapauksessa kyseessä vain voimankäytön vähyys?
Onko kyseessä joku oikea kulma jolla kalikan saa irti? Vai onko tässäkin tapauksessa kyseessä vain voimankäytön vähyys?
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Itse olen irroitellut noita kotona,sellaisen putken pätkän avulla jonka olen ujuttanut vetoakselin päälle ja paukuttanut lekalla sen putken päätä.
Maasto-olosuhteissa olen paukuttanut lekalla suoraan siihen murrokseen niin ,että murros irtoaa.Siellä on vetarin päässä murroksen maljan sisällä sokka joka pitää murroksen kiinni vetarissa.Että lisää voimaa peliin,sanoisin.
Maasto-olosuhteissa olen paukuttanut lekalla suoraan siihen murrokseen niin ,että murros irtoaa.Siellä on vetarin päässä murroksen maljan sisällä sokka joka pitää murroksen kiinni vetarissa.Että lisää voimaa peliin,sanoisin.
Yksi hyvä keino on myös ottaa tarpeeksi pitkä putki (vetarin näkyvää osuutta 5-10 cm pidempi), ujuttaa se murrokseen asti, ja tiputtaa (tai heittää) koko paketti pystyasennossa lattiaa vasten putki edellä. Tai murroksesta kiinnipitäen kumauttaa murros+vetariyhdistelmää lattiaa vasten olevaan putkeen.
Sen verran kannattaa varoa ettei murroksen sisuskalut turhaan kärsi, eli putken ja murroksen yhtymäkohtaa kannattaa vähän silmäillä ennen silmittömän väkivallan käyttöä.
Kannattaa sitten ennalta varata uusia lukkorenkaita vaihto-operaatioon, vanhat tuppaavat usein tuhoutumaan mainituin menetelmin. Jos joku keksii fiksumman tavan purkamiseen, jolla sokat säilyisivät ehjinä, kuunnellaan korvat höröllä.
Tietysti jos on oikein kova jätkä ja murrosta ei halua säästellä, voi maljan halkaista parhaaksi katsomallaan tavalla (rälläkkä, leka, ylikokoiset renkaat tms.), silloin pääsee lukkorenkaan purkamaan ehjänä esim. pienellä ruuvimeisselillä.
Sen verran kannattaa varoa ettei murroksen sisuskalut turhaan kärsi, eli putken ja murroksen yhtymäkohtaa kannattaa vähän silmäillä ennen silmittömän väkivallan käyttöä.
Kannattaa sitten ennalta varata uusia lukkorenkaita vaihto-operaatioon, vanhat tuppaavat usein tuhoutumaan mainituin menetelmin. Jos joku keksii fiksumman tavan purkamiseen, jolla sokat säilyisivät ehjinä, kuunnellaan korvat höröllä.
Tietysti jos on oikein kova jätkä ja murrosta ei halua säästellä, voi maljan halkaista parhaaksi katsomallaan tavalla (rälläkkä, leka, ylikokoiset renkaat tms.), silloin pääsee lukkorenkaan purkamaan ehjänä esim. pienellä ruuvimeisselillä.
Välitykset tulee vaihdelaatikkoon. tml:n murrokset laitellaan, myöskin ARB:in ilmalukot tulevat molempiin aksuloihin. Kävin tässä joulun pyhinä hiukan antamassa runtua murrokselle, ja rälläkkä oli sitten kapistus millä vetari nivelestä irti loppupelissä otettiin. En edes koettanut laittaa uutta paikalleen,katsotaan sen asennus vaikkapa tiistaina. Toki jos jollakin on vinkkejä miten tuo sujuu ilman hermojen menetystä niin saa ketjussa toki sellaisen ilmoitella.
Kadu mieluimmin sitä mitä olet tehnyt, kuin sitä mitä olet jättänyt tekemättä
Mikäli-sikäli harrastaa ohhrootia siihen malliin,että murroksia kuluu enemmänkin eli "Joppamaisesti" kannattaa se ulompi lukkorengas unohtaa ihan kokonaan.
Helpottaa murroksen vaihtoa metsäolosuhteissa ihan älyttömästi.
Tuon lukkorenkaan funktio ei ole selvinnyt meikäläiselle ihan aikuistenoikeasti.Vetarihan ei pääse karkuteille tasauspyörästön läpi ei sitten mihinkään....
Korjatkaa mikäli olen väärässä....(?
Helpottaa murroksen vaihtoa metsäolosuhteissa ihan älyttömästi.
Tuon lukkorenkaan funktio ei ole selvinnyt meikäläiselle ihan aikuistenoikeasti.Vetarihan ei pääse karkuteille tasauspyörästön läpi ei sitten mihinkään....
Korjatkaa mikäli olen väärässä....(?

0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
pikkuff(ät)gmail.com
I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vetonivelen kesto
Selventäkää, miksi rengaskoko vaikuttaa vetonivelten kestävyyteen.??!!niin alkaa jo jotenkin kestämään hoojiihin sopivan kokoisia renkaita.
Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
Re: Vetonivelen kesto
mitä suuremmat pyörät-sitä suuremmat momentit murroksissa varsinkin eturenkaat käännetrtynä.kea-603 kirjoitti:Selventäkää, miksi rengaskoko vaikuttaa vetonivelten kestävyyteen.??!!niin alkaa jo jotenkin kestämään hoojiihin sopivan kokoisia renkaita.
Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
Jos ajaa niin kauan huonoilla murroksilla et ne/se porsii kesken ajon niin murroksen palaset saattaa(lue yleensä aina)estää pyörien kääntymisen tai sit jumittaa eturenkaan kokonaan sillee ettei se pyöri enää.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Re: Vetonivelen kesto
Jos siellä on vakio murrokset niin se ei hajota mitään särkyessään.kea-603 kirjoitti: Kuinka paljon pitää kalakattaa että syytä vaihtaa jo jotain osia. Jos ajaa niinkauan kunnes veto loppuu, nii hajoittaako se lisää osia mahdollisesti tuolta etuvedon systeemeistä??
Tulee vaan tosiaan sitä ongelmaa, että ei käänny ja rengas ei pyöri. Toki sen saa pyörimään kun avaa napalukon mutta ohjaukselle ei voi muuta kuin avata ja putsata.
Muutaman vahvistetut (ainakin Löbro) särkyy niin, että keski"sormus" menee rikki ja vähintäänkin vaurioittaa vetaria.
Ole huoletta sen kalakatuksen kanssa. Aja niin pitkään kuin liikkuu ja vaihda sitten kun porsii.
Jos et ihan HC paikkoihin työnnä lukot päällä ja kääntele ääriasentoon lappu lattiassa niin kummasti sekin kestää.
Itte en kyllä voi kun kehua noita Offroadtarvikkeen HD murroksia.
http://www.offroadtarvike.fi/toyota.html
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.