hdj 80 kk-laakerit
Valvoja: Käyttäjä
kuumassa moottorissa oman mittarin mukaan nollarajoissa tyhjäkkäynnillä mullakin huiteli sen takia mittasin paineet eikä niissä ollut todellisuudessa mitään vikaa...vika varmaan vanhassa öljykellossa.oskari4x4 kirjoitti:alimmalla kolmanneksella kaikkina aikoina. Käynnistettäessä vähän ylempänä ja kierroksilla myös , mutta tyhjäkäynnillä todella lähellä nollarajaa. Broidin hodarissa vielä vähemmän.
jos epäilyttää ne paineet niin mittaa erillisellä mittarilla tai mittauta jossain TOYOTA MERKKIHUOLLOSSA niin asia varmaan selviää....kysy samalla asentajalta ovatko vaihtaneet kk-laakereita....
uskon kyllä , että varaosamyyjä kertoo missä vaiheessa numerot ovat muuttuneet (ainakin meillä nopalla) en näe mitään syytä miksi ne sitä tietoa pimittäisivät , voin ottaa pojilta selvää ja laittelen tänne mitä saan niiltä irti....
kk-laakerit: numero muuttunut kerran 13041-17010 >> 13041-17011.
joskus 10 vuotta sitten. Mäntien numerossa 13101-17060 ei ole tullut muutoksia.
kyselin autoni huoltohistoriaa , eikä siihen ole muuta isompaa remppaa tehty kuin tuo etuperän kunnostus. jää vielä nähtäväksi tuo laakereiden kunto....
Pitäisi saada tieto siitä, milloin se muutos on tapahtunut tuotannossa, pelkkä varaosanumeron muutos ei riitä. Siitä selviäisi heti, koskeeko ongelma ko. autoyksilöä. Jos jostain saisit kaivettua valmistenumeron tai moottorin sarjanumeron, josta eteenpäin muutos on tehty tehtaalla.
On totta, että öljynpainemittarit tuppaa näyttämään vanhemmiten liian vähän, täydenpaineen näyttämästä voi yrittää arvioida miten pieni tyhjäkäyntipaineen näyttämä saisi olla. Tietysti ulkopuolisella mittarilla saadaan luotettava mittaus, mutta kuka kertoo luotettavasti sen, mikä tyhjäkäyntipaineen pitäisi tarkalleen olla? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä ehjässäkin moottorissa. Tuon laakerivika vaikuttaa paineeseen kuitenkin aika vähän.
Jos on ajanut samalla autoyksilöllä pitkään ja täydenpaineen näyttämä on pysynyt samana ja tyhjäkäyntipaine on pudonnut olemattomaksi, se voi olla merkki laakeriviasta, tai se voi olla merkki monesta muustakin yhtä vakavasta asiasta. Edellyttäen tietenkin, että öljymerkki, sen ikä, lämpötila, tyhjäkäyntikierrosluku jne. on samat.
Täysin luotettavasti asian voi todeta vain katsomalla, ja sittenkin epävarmaksi jää, onko laakerit vielä kestäneet ja alkavat kohta kuoriutua. AINOA keino, jolla selittelylle ei jää sijaa, on vaihtaa ne.
On totta, että öljynpainemittarit tuppaa näyttämään vanhemmiten liian vähän, täydenpaineen näyttämästä voi yrittää arvioida miten pieni tyhjäkäyntipaineen näyttämä saisi olla. Tietysti ulkopuolisella mittarilla saadaan luotettava mittaus, mutta kuka kertoo luotettavasti sen, mikä tyhjäkäyntipaineen pitäisi tarkalleen olla? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä ehjässäkin moottorissa. Tuon laakerivika vaikuttaa paineeseen kuitenkin aika vähän.
Jos on ajanut samalla autoyksilöllä pitkään ja täydenpaineen näyttämä on pysynyt samana ja tyhjäkäyntipaine on pudonnut olemattomaksi, se voi olla merkki laakeriviasta, tai se voi olla merkki monesta muustakin yhtä vakavasta asiasta. Edellyttäen tietenkin, että öljymerkki, sen ikä, lämpötila, tyhjäkäyntikierrosluku jne. on samat.
Täysin luotettavasti asian voi todeta vain katsomalla, ja sittenkin epävarmaksi jää, onko laakerit vielä kestäneet ja alkavat kohta kuoriutua. AINOA keino, jolla selittelylle ei jää sijaa, on vaihtaa ne.
TP
pitää kysyä voiko sen selvittää, ei ainakaan varaosamiehet sitä pysty suoraan selvittämään , mutta kun töissä tulee luppoaikaa (toivottavasti joskus) niin yritän selvittää asiaa.timop kirjoitti:Pitäisi saada tieto siitä, milloin se muutos on tapahtunut tuotannossa, pelkkä varaosanumeron muutos ei riitä. Siitä selviäisi heti, koskeeko ongelma ko. autoyksilöä. Jos jostain saisit kaivettua valmistenumeron tai moottorin sarjanumeron, josta eteenpäin muutos on tehty tehtaalla.
On totta, että öljynpainemittarit tuppaa näyttämään vanhemmiten liian vähän, täydenpaineen näyttämästä voi yrittää arvioida miten pieni tyhjäkäyntipaineen näyttämä saisi olla. Tietysti ulkopuolisella mittarilla saadaan luotettava mittaus, mutta kuka kertoo luotettavasti sen, mikä tyhjäkäyntipaineen pitäisi tarkalleen olla? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä ehjässäkin moottorissa. Tuon laakerivika vaikuttaa paineeseen kuitenkin aika vähän.
Jos on ajanut samalla autoyksilöllä pitkään ja täydenpaineen näyttämä on pysynyt samana ja tyhjäkäyntipaine on pudonnut olemattomaksi, se voi olla merkki laakeriviasta, tai se voi olla merkki monesta muustakin yhtä vakavasta asiasta. Edellyttäen tietenkin, että öljymerkki, sen ikä, lämpötila, tyhjäkäyntikierrosluku jne. on samat.
Täysin luotettavasti asian voi todeta vain katsomalla, ja sittenkin epävarmaksi jää, onko laakerit vielä kestäneet ja alkavat kohta kuoriutua. AINOA keino, jolla selittelylle ei jää sijaa, on vaihtaa ne.
öljynpaine kertoo tietenkin aika luotettavasti laakeriviosta ja kolinan kuuntelu, mutta kun rupiaa epäilemään laakerivikaa , niin sitä kolinaa rupiaa kuulemaan ihmeellisesti ehjästäkin moottorista.
sitä kun ompi vanhemmuuten niin laiska ennään rassaamaan niin ei viittis turhaan ruveta osia irti päästelemään...
Tiiän, ei oo päästäny.hannuv kirjoitti: tiiäkkö ompiko se Mika käyttäny jo sen Kyöstin vanhempien "hodarista" (huomaatko jo SLCK "slangia")...sen alakerran auki.. jos onniin sano ettei hukkaa niitä laakereita....(eikä muitakaan osia)
Tarkotus oli jossain vaiheessa (ehkä nousevana talvena) nostaa pata pöydälle ja käydä läpi laakerit, rengastaa jne.
Mä touhuan sanaa eteenpäin etteivät hukkaa laakereita.
Sillä pelillähän ei vielä oo ajettu kuin rapiat 300 tkm.
Aika hyväksi me ollaan neki paloteltu eli tiedossa on mitä kannattaa tehdä.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Tuo kyseinen laakerivika kun ei vaan aiheuta minkäälaista kolinaa tai sivuääntä, laakereihin ei tule mitään ylimääräistä välystä, vaan kantava pinta-ala pienenee. Sitten se eräänä kauniina päivänä vaan korkkaa siinä pahimmassa mahdollisessa tilanteessa, eli maksimikuormituksessa, kylmäkäynnistyksessä tms. ja jälki on sen mukaista.
Timop
Timop
TP
Tuolta löytyy kuvia ja kokemuksia kengurumaan pojilta, ihan saman näköisiä ne on täälläkin
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html
TP
Terve. Mua on alkanut taas mietityttämään omien kiertokangen laakerien olotila. Minulta nääs meni kiertokangen laakeri reilu vuos sitten keväällä. Nyt kun kattelin noita austraaliankuvia niin pulpahti taas mieleen, että ihan samanlaiset vauriothan oli mulla laakereissa. Kaikissa kauloissa oli laakerit hieman jo kuopalla, siitä ykköspytystä se oli sitten mennyt jo astetta pitemmälle.
Joidenkin lähteiden mukaan ei tällaista ongelmaa pitänyt olla 12H-T-moottorissa, mutta juolahti mieleen, että josko ne olis Tojotalla muuttaneet laakereiden tyyppiä ja matskua jo joskus 1989. Siis silloin, kun viimeisiä HJ61:siä valmistettiin. Silloin 1990 kai tuli tämä HDJ80, jossa on eri moottori (ja niitä laakerionkelmia).
Silloin remontin yhteydessä hankin uudet kk-laakerit tojotalta. Mietin, että pitäsköhän ne joskus taas tarkistaa...
Kuvia aiheesta:
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... aakeri.jpg
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... 0syoty.jpg
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ukseen.jpg
Joidenkin lähteiden mukaan ei tällaista ongelmaa pitänyt olla 12H-T-moottorissa, mutta juolahti mieleen, että josko ne olis Tojotalla muuttaneet laakereiden tyyppiä ja matskua jo joskus 1989. Siis silloin, kun viimeisiä HJ61:siä valmistettiin. Silloin 1990 kai tuli tämä HDJ80, jossa on eri moottori (ja niitä laakerionkelmia).
Silloin remontin yhteydessä hankin uudet kk-laakerit tojotalta. Mietin, että pitäsköhän ne joskus taas tarkistaa...
Kuvia aiheesta:
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... aakeri.jpg
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... 0syoty.jpg
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ukseen.jpg
[quote="Hilmi"]Terve. Mua on alkanut taas mietityttämään omien kiertokangen laakerien olotila. Minulta nääs meni kiertokangen laakeri reilu vuos sitten keväällä. Nyt kun kattelin noita austraaliankuvia niin pulpahti taas mieleen, että ihan samanlaiset vauriothan oli mulla laakereissa. Kaikissa kauloissa oli laakerit hieman jo kuopalla, siitä ykköspytystä se oli sitten mennyt jo astetta pitemmälle.
No eipä hyvältä näytä....varsinkaan se ykkönen.
Miten se alkoi sulla oirehtia l. rupesko koliseen ja tippuiko öljynpaineet?
Paljonko moottorilla oli ajettu ja oliko huoltohistoriikista mitään tietoa yms.
...tuliko koneistamalla kuntoon vai pitikö uusia paljon?
Kävin loppuviikosta Korsossa toyotakurssilla ja kyselin "kolleekoilta" asian tiimoilta... ei ole etelänmiehetkään paljon näitä "hodareitten" koneita purkaneet.
No eipä hyvältä näytä....varsinkaan se ykkönen.
Miten se alkoi sulla oirehtia l. rupesko koliseen ja tippuiko öljynpaineet?
Paljonko moottorilla oli ajettu ja oliko huoltohistoriikista mitään tietoa yms.
...tuliko koneistamalla kuntoon vai pitikö uusia paljon?
Kävin loppuviikosta Korsossa toyotakurssilla ja kyselin "kolleekoilta" asian tiimoilta... ei ole etelänmiehetkään paljon näitä "hodareitten" koneita purkaneet.
Ööh, se koko homma selviää tuolta offipalstan topicista http://petrisimolin.com/ThePalsta/topic ... C_ID=14497, mutta lyhennettynä tähän: lähdin ajamaan ja heti lähdön jälkeen panin merkille uuden äänen. Sellasta pientä vaimeaa naputusta. Niinku kerran kampiakselin kierroksella. Kuulostelin ja pysäytin kerran parin kilometrin jälkeen. Katoin öljyt, ne oli ok. Jatkoin matkaa muutaman kilometrin kuunnellen. Naputus koveni ja muuttui kolinaksi. Laitoin seis ja hinaamalla perille.
Öljynpaineissa ei ollu mitään ihmeellista (mekaaninen mittari). Auto oli ollu mulla n. vuoden ennen tätä tapahtumaa eikä huoltohistoriasta ole mitään tarkkaa tietoo. Itse vaihdan öljyt 10tkm:n välein. Autolla oli ajettu tapahtumahetkellä n. 500tkm.
Kun avasin moottorin, pultit ja mutterit yms. olivat neitseellisiä. Avaamaton pakkaus.
Tossa omassa viestissäni tälle palstalle tarkoitin kysyä sitä, olisiko kenelläkään muulla 12H-T moottorin käyttäjällä ollut moisia onkelmia noiden laakerien kanssa? Tuo HDJ80-ongelma lienee laajemminkin tunnettu, mutta kun mulla oli samanlaiset vauriot!
Moottori tuli kuntoon vaihtamalla kampiakseli, yksi kiertokanki, kaikki männät, renkaat, laakerit, pyttyjen hoonaus. Samalla kansi vireeseen. Siitä lähtien toiminut hyvin.
Kun tarkasti kuuntelee esim. tyhjäkäynnillä, moottorista on kuuluvinaan jokin samansuuntainen pieni epävire ts. sivuääni. Olen koittanut rauhoittaa itseäni ajattelemalla syöttöpumpun säätöjä, venttiilinvälysten pientä epätasaisuutta tai jotain muuta kuin kiertokangen laakeria. Pelottaa, että jos ne myi mulle Tojotalla sellaset paskalaakerit. Saa nähä tuleeko toi tarkastettua joskus. Luntaki tuli niin paljon ja kylmäki on ja käsiäki palelee ja harmittaa...
Öljynpaineissa ei ollu mitään ihmeellista (mekaaninen mittari). Auto oli ollu mulla n. vuoden ennen tätä tapahtumaa eikä huoltohistoriasta ole mitään tarkkaa tietoo. Itse vaihdan öljyt 10tkm:n välein. Autolla oli ajettu tapahtumahetkellä n. 500tkm.
Kun avasin moottorin, pultit ja mutterit yms. olivat neitseellisiä. Avaamaton pakkaus.
Tossa omassa viestissäni tälle palstalle tarkoitin kysyä sitä, olisiko kenelläkään muulla 12H-T moottorin käyttäjällä ollut moisia onkelmia noiden laakerien kanssa? Tuo HDJ80-ongelma lienee laajemminkin tunnettu, mutta kun mulla oli samanlaiset vauriot!
Moottori tuli kuntoon vaihtamalla kampiakseli, yksi kiertokanki, kaikki männät, renkaat, laakerit, pyttyjen hoonaus. Samalla kansi vireeseen. Siitä lähtien toiminut hyvin.
Kun tarkasti kuuntelee esim. tyhjäkäynnillä, moottorista on kuuluvinaan jokin samansuuntainen pieni epävire ts. sivuääni. Olen koittanut rauhoittaa itseäni ajattelemalla syöttöpumpun säätöjä, venttiilinvälysten pientä epätasaisuutta tai jotain muuta kuin kiertokangen laakeria. Pelottaa, että jos ne myi mulle Tojotalla sellaset paskalaakerit. Saa nähä tuleeko toi tarkastettua joskus. Luntaki tuli niin paljon ja kylmäki on ja käsiäki palelee ja harmittaa...

Minulla kävi kaksi kertaa 12H-T:ssä, niissä ei tosin ollut mitään merkkejä eroosiosta. Laakerit oli alkuperäispaketista otetut Daidot, silloin ei ollut eikä nytkään tietääkseni ole yleisesti saatavana muualta kuin merkkiliikkestä 12H-t: KK- laakeria (uudempaa tyyppiä) eikä mitään 1HZ/1HD sarjan laakereita. Nuo Toyotan "alkuperäislaakerithan" on Daido Metal Co:n valmistamat, myydään punavalkoisessa laatikossa "vähän" paremmalla hinnalla.
Minulla voi olla osasyynä 12H-T:n kk- laakerivikoihin pakkaskäynnistykset, -35 ja alle lämmittämättä, 5W40 synteettiset öljyt pyrki välillä holvaantumaan. Kumpikin vaurio sattui kyllä kesällä, ohitustilanteessa ja tietenkin lapikas lattiassa.
Minun kokemuksien mukaan kumpaankaan noista koneista alutina-laakeri ei ole paras vaihtoehto kovassa käytössä.
Minulla voi olla osasyynä 12H-T:n kk- laakerivikoihin pakkaskäynnistykset, -35 ja alle lämmittämättä, 5W40 synteettiset öljyt pyrki välillä holvaantumaan. Kumpikin vaurio sattui kyllä kesällä, ohitustilanteessa ja tietenkin lapikas lattiassa.
Minun kokemuksien mukaan kumpaankaan noista koneista alutina-laakeri ei ole paras vaihtoehto kovassa käytössä.
TP
Koko HDJ:n laakerihässäkkä juontaa juurensa Toyotan pyrkimyksestä olla ympäristöystävällinen.
Täytyy paremmalla ajalla koettaa etsiä esite uudelleen netistä, mutta olen lukenut sellaisen PDF:n jossa Toyota juhlallisesti pyrkii parantamaan maailmaa vähentämällä lyijyn käyttöä tuotteissaan (ja siten sen joutumista ympäristöön), ja esitteessä oli muutama käytännön esimerkki, yhtenä nämä 1HD-T-moottorin alakerran laakerit.
Se, miten tämä aiempien (tai muiden) moottoreiden laakeriliuskoissa seosaineena ollut lyijy kulkeutuu käytännössä vaarallisissa määrissä ympäristöön verrattuna esim. rengaspainoihin, akkuihin ym on minulle hiukan mysteeri, mutta jostainhan sitä näköjään piti aloittaa.
Yksi päivämäärä jonka löysin parannetuille laakereille oli elokuu 1994. Eli tuosta kuusta lähtien olisi 1HD-(F)T-moottoreissa parannellut versiot.
Täytyy paremmalla ajalla koettaa etsiä esite uudelleen netistä, mutta olen lukenut sellaisen PDF:n jossa Toyota juhlallisesti pyrkii parantamaan maailmaa vähentämällä lyijyn käyttöä tuotteissaan (ja siten sen joutumista ympäristöön), ja esitteessä oli muutama käytännön esimerkki, yhtenä nämä 1HD-T-moottorin alakerran laakerit.
Se, miten tämä aiempien (tai muiden) moottoreiden laakeriliuskoissa seosaineena ollut lyijy kulkeutuu käytännössä vaarallisissa määrissä ympäristöön verrattuna esim. rengaspainoihin, akkuihin ym on minulle hiukan mysteeri, mutta jostainhan sitä näköjään piti aloittaa.

Yksi päivämäärä jonka löysin parannetuille laakereille oli elokuu 1994. Eli tuosta kuusta lähtien olisi 1HD-(F)T-moottoreissa parannellut versiot.
Ihan samaa kuin JF ihmettelen minäkin. Kuluttajaparalle vaan annetaan aina sitä tietoa jolla on jotain ajankohtaista markkina-arvoa. Taitaa vaan olla niin, että tuon jupakan alkuaikoina aika harvalla laakerivalmistajalla oli prosessi ja ympäristösertifikaatit siinä kunnossa, että punametallilaakereita olisi voitu valmistaa. Lieneekö sillä mitään tekemistä asian kanssa esim. hinnan takia? Toki ympäristösyitähän nekin on.
Esim. ACL:n punametalliseoksessa, jota koko laakerissa on ehkä kolmasosa, on heidän ilmoituksen mukaan kuparia 74%, lyijyä 24% ja tinaa 2%. Mielenkiintoiseksi asian tekeekin tuo kuparin määrä, ei niinkään lyijyn. Kupari on nimittäin yksi hankalimpia epäpuhtauksia, kun tehdään erikoisteräksiä rautaromusta. Sitä on käytännössä mahdotota poistaa sulatuksessa, ainoa tapa on laimentaa pitoisuutta kuparittomalla romulla. Alumiiniä sensijaan lisätään sulatuksessa muutenkin vedynpoiston takia. Yksi suuri syy? Paljolti samasta syystä SER-romukin todellisuudessa on niin kauheaa ongelmajätettä.
Akkujen ja tasapainojen lisäksi lyijyä löytyy muualtakin, auton sähköjärjestelmästä. Yleisimmin käytetyt 60/40 elektroniikkatinat sisältää lyijyä nimensä mukaisesti 40%. Nykyautoissa se on merkittävä määrä lyijyä, alkaa olla samaa kertaluokkaa kuin laakereissa olisi, noissa muissa kohteissahan sitä on vähintään tuhatkertainen määrä.
Tämä meni vähän jo aiheen ohi, mutta on hyvä muistaa kuten JF:kin tuolla jo vihjasi, ettei kannata aina uskoa kaikkea mitä "markkinavoimat" meille kertoo. Kaiken lisäksi tämänpäivän kaikkeen suunnitteluun kuluu olennaisena osana kestoiän optimointi, ja nimenomaan niin ettei tavarasta tehdä liian pitkäikäistä, se ei ole valmistajan eikä muunkaan teollisuuden etu.
Ja kaikki nämä kokeilut yms. ympäristöteot maksaa suomessa totutusti artisti (=asiakas). Maksa kalleimman mukaan tai kävele, on periaate.
Esim. ACL:n punametalliseoksessa, jota koko laakerissa on ehkä kolmasosa, on heidän ilmoituksen mukaan kuparia 74%, lyijyä 24% ja tinaa 2%. Mielenkiintoiseksi asian tekeekin tuo kuparin määrä, ei niinkään lyijyn. Kupari on nimittäin yksi hankalimpia epäpuhtauksia, kun tehdään erikoisteräksiä rautaromusta. Sitä on käytännössä mahdotota poistaa sulatuksessa, ainoa tapa on laimentaa pitoisuutta kuparittomalla romulla. Alumiiniä sensijaan lisätään sulatuksessa muutenkin vedynpoiston takia. Yksi suuri syy? Paljolti samasta syystä SER-romukin todellisuudessa on niin kauheaa ongelmajätettä.
Akkujen ja tasapainojen lisäksi lyijyä löytyy muualtakin, auton sähköjärjestelmästä. Yleisimmin käytetyt 60/40 elektroniikkatinat sisältää lyijyä nimensä mukaisesti 40%. Nykyautoissa se on merkittävä määrä lyijyä, alkaa olla samaa kertaluokkaa kuin laakereissa olisi, noissa muissa kohteissahan sitä on vähintään tuhatkertainen määrä.
Tämä meni vähän jo aiheen ohi, mutta on hyvä muistaa kuten JF:kin tuolla jo vihjasi, ettei kannata aina uskoa kaikkea mitä "markkinavoimat" meille kertoo. Kaiken lisäksi tämänpäivän kaikkeen suunnitteluun kuluu olennaisena osana kestoiän optimointi, ja nimenomaan niin ettei tavarasta tehdä liian pitkäikäistä, se ei ole valmistajan eikä muunkaan teollisuuden etu.
Ja kaikki nämä kokeilut yms. ympäristöteot maksaa suomessa totutusti artisti (=asiakas). Maksa kalleimman mukaan tai kävele, on periaate.
TP
Tervehdys,
aloin tuossa metsästelemään omaan hdj:hin noita kk-laakereita. Mahtaako löytyä muualta kuin Toyotalta? Kyselin yhdestä varaosaliikkestä joka pläräsi arwidsonin tarjonnan läpi ja ei-oota oli vastaus. Koivusella olisi ollut alikokoa muttei heti löytynyt tietoa standardista, lupasivat kyllä vielä etsiskellä.
aloin tuossa metsästelemään omaan hdj:hin noita kk-laakereita. Mahtaako löytyä muualta kuin Toyotalta? Kyselin yhdestä varaosaliikkestä joka pläräsi arwidsonin tarjonnan läpi ja ei-oota oli vastaus. Koivusella olisi ollut alikokoa muttei heti löytynyt tietoa standardista, lupasivat kyllä vielä etsiskellä.