HJ 60 jäähdytinnesteen kierto / letkulämppärin oikea paikka
Valvoja: Käyttäjä
HJ 60 jäähdytinnesteen kierto / letkulämppärin oikea paikka
Ostin Calix UMV 1000 wattisen letkulämppärin. Tulee asennusvalmiina settinä kaikkine johtoineen ja hintaa oli vajaat puolitoista sataa euroopan rahaa. Laitteessa on termostaatti ja ylikuumenemissuoja. Pumppua EI ole. Letkulähdöt 19mm, toinen alhaalla, toinen päädyssä.
Mihinkä tuo nyt olisi nesteen kierron kannalta paras kytkeä? Miten tuo neste ylipäänsä kiertää tuolla koneessa ja kennoissa? Ohessa linkki kuvaan mun hojon konehuoneesta: http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ut%202.JPG
Olenko nyt ymmärtänyt tuon nestekierron oikein, vai onko joku teksteistä väärin? Eli tuleeko 2:sta kuumaa vettä ja kylmä vesi palaa 1:een ja 3:een?
Mielessä kävi, josko olisi ottanut letkulämppärin imuveden takatilan lämmittimen paluuputkesta (putket vuotavat ja ne on uusittava, joten laittaisi paluuputken hieman nykyistä alemmas ja Calixi siihen) ja kuuma vesi johdettaisi sitten tuohon putkeen 1. Olisikohan nestekierto hyvä?
Takatilan lämppärin letkut/putket vuotavat ja aion ne uusia kokonaan. Voisikohan ne vetää vesijohtokupariputkesta, jonka päälle laittaisi lämpöeristeeksi solumuovin tms? Kestääkö tuollainen vesijohtokupari siellä ja voiko/kannattaako siihen tehdä krymppaukset päihin?
Mikä on tuon letkun tarkoitus?
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ut%201.jpg
Periaatteessa letkulämppärin voisi kytkeä kai myös siten, että se tulisi tavallaan alavesiletkun rinnalle eli siihen tulisi haara, josta neste menisi lämppärin kautta tuohon lyhyeen kuvan letkun pätkään. Kiertäisikö neste silloin kunnolla lämmetessään vai ei? En kyllä usko tämän olevan kovin hyvä vaihtoehto.
Mihinkä tuo nyt olisi nesteen kierron kannalta paras kytkeä? Miten tuo neste ylipäänsä kiertää tuolla koneessa ja kennoissa? Ohessa linkki kuvaan mun hojon konehuoneesta: http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ut%202.JPG
Olenko nyt ymmärtänyt tuon nestekierron oikein, vai onko joku teksteistä väärin? Eli tuleeko 2:sta kuumaa vettä ja kylmä vesi palaa 1:een ja 3:een?
Mielessä kävi, josko olisi ottanut letkulämppärin imuveden takatilan lämmittimen paluuputkesta (putket vuotavat ja ne on uusittava, joten laittaisi paluuputken hieman nykyistä alemmas ja Calixi siihen) ja kuuma vesi johdettaisi sitten tuohon putkeen 1. Olisikohan nestekierto hyvä?
Takatilan lämppärin letkut/putket vuotavat ja aion ne uusia kokonaan. Voisikohan ne vetää vesijohtokupariputkesta, jonka päälle laittaisi lämpöeristeeksi solumuovin tms? Kestääkö tuollainen vesijohtokupari siellä ja voiko/kannattaako siihen tehdä krymppaukset päihin?
Mikä on tuon letkun tarkoitus?
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... ut%201.jpg
Periaatteessa letkulämppärin voisi kytkeä kai myös siten, että se tulisi tavallaan alavesiletkun rinnalle eli siihen tulisi haara, josta neste menisi lämppärin kautta tuohon lyhyeen kuvan letkun pätkään. Kiertäisikö neste silloin kunnolla lämmetessään vai ei? En kyllä usko tämän olevan kovin hyvä vaihtoehto.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
Mitä alempaa ottaa "kylmänveden" ja mitä ylemmäs "lämminvesi" moottorissa johdetaan, sen paremmin letkulämppäri lämmittää (tehokkaampi) ja vielä mahdollisesti eri päästä lohkoa.
Yleensä vedenlaskupropusta (lohkosta) letkulämppäriin, letkulämppäristä lämmityslaitteelle menevään letkuun t-haaralla. (sylinterikannen päähän letkua)
eikä sitten mitään ilmalukkoja letkuun (letku lämppäristä moottoriin mentävä kohoavasti koko matkan)
Yleensä vedenlaskupropusta (lohkosta) letkulämppäriin, letkulämppäristä lämmityslaitteelle menevään letkuun t-haaralla. (sylinterikannen päähän letkua)
eikä sitten mitään ilmalukkoja letkuun (letku lämppäristä moottoriin mentävä kohoavasti koko matkan)
Itse tilasin tänään tismalleen samanlaisen lämmittimen. Ajattelin ottaa "kylmänveden" liitännän alavesiletkusta T-haaralla, siinä kun on jo valmiiksi liitos entisen letkulämppärin jäljiltä. "Kuumanveden" meinaan johtaa lämmityslaitteen letkuun T-haaralla.
Kuinkas muut näitä on liittäneet? Voisko olla joku helpompikin tapa? Jollain kenties selventäviä kuvia?
Kuinkas muut näitä on liittäneet? Voisko olla joku helpompikin tapa? Jollain kenties selventäviä kuvia?
Mielessä on, häiriintyykö koneen vedenkierto käynnissä ollessa, jos tekee em tavalla? Nestehän pääsee tällöin kulkemaan eri reittiä kuin normaalisti. Hanallahan asia korjaantuisi, mutta taitaa mennä vaikeaksi...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
http://www.defa.com/doc/DIV/460307.pdf
Tuossa on linkki Defan vastaavan mallisen letkulämmittimen asennusohjeeseen. Eipä vaan äkkiseltään katottuna löytyny sitä tekstissä mainittua anturia johon tulee kaksi alipaineletkua. Tuo ohje on kumminkii nimenomaan 12H-T moottorille.
Tuossa on linkki Defan vastaavan mallisen letkulämmittimen asennusohjeeseen. Eipä vaan äkkiseltään katottuna löytyny sitä tekstissä mainittua anturia johon tulee kaksi alipaineletkua. Tuo ohje on kumminkii nimenomaan 12H-T moottorille.
Löytyihän tuolta näköjään ihan 2h-koneeseenkin asennusohje (460396), mutta on hyvin epäselvä.
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=3&ndid=
"ASENNUSPAIKKA:
Runkoon vasemmalle, välittömästi moottorikiinnikkeen taakse.
JÄÄHDYTYSNESTE:
Laske jäähdytysneste pois. Jos neste on likaista on se vaihdettava. Ellei näin menetellä
lämmittimen ikä lyhenee olennaisesti.
ASENNUS:
Lämmitin kiinnitetään omalla kiinnikkeellään ruuvin alle jolla etutasauspyörästön
ilmaletku on kiinnitetty. Kytkin kotelo tulee osoittaa eteenpäin. Irrota vedenpoistotulppa
moottorista, ja asenna tilalle letkuliitin 5-7. Liittimen 5-7 ja lämmittimen
taakse osoittavan vesiliitännän väliin asennetaan n. 25 cm. pitkä 5/8"
vesiletku.Letkun tulee olla mahdollisimman kaukana pakosarjasta. As. srj. 72 (Iämpösuoja)
on asennettava letkuun suojaamaan pakosarjan kuumuudelta. Termostaattikotelon
lämpöanturi irrotetaan, ja asennetaan liittimen 5-2 kanssa T-kappaleeseen
4-5, joka kierretään termostaattikoteloon. Liittimeltä viedään n.5Ocm pikä 5/
8" vesiletku lämmittimen ylöspäin osoittavaan vesiilitäntään. Ennenkuin letku kiinnitetään
termostaattikotelon liittimeen, jäähdytysjärjestelmä täytetään tämän letkun
kautta, ettei yleislämmittimeen jää ilmataskuja. Noudata asennuksessa muutoin
yleisohjeita koskien 700-sarjan lämmittimiä. Ilmaa jäähdytysjärjestelmä huolella ja
tarkista vedenkierto."
En kyllä ole varma, mihin tuon on ohjeiden mukaankaan tarkoitus tulla. Eli missä siellä pakosarjan lähellä on vesiproppuja?
Mikähän kierre mahtaa olla termarikotelon lämpöanturilla?
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=3&ndid=
"ASENNUSPAIKKA:
Runkoon vasemmalle, välittömästi moottorikiinnikkeen taakse.
JÄÄHDYTYSNESTE:
Laske jäähdytysneste pois. Jos neste on likaista on se vaihdettava. Ellei näin menetellä
lämmittimen ikä lyhenee olennaisesti.
ASENNUS:
Lämmitin kiinnitetään omalla kiinnikkeellään ruuvin alle jolla etutasauspyörästön
ilmaletku on kiinnitetty. Kytkin kotelo tulee osoittaa eteenpäin. Irrota vedenpoistotulppa
moottorista, ja asenna tilalle letkuliitin 5-7. Liittimen 5-7 ja lämmittimen
taakse osoittavan vesiliitännän väliin asennetaan n. 25 cm. pitkä 5/8"
vesiletku.Letkun tulee olla mahdollisimman kaukana pakosarjasta. As. srj. 72 (Iämpösuoja)
on asennettava letkuun suojaamaan pakosarjan kuumuudelta. Termostaattikotelon
lämpöanturi irrotetaan, ja asennetaan liittimen 5-2 kanssa T-kappaleeseen
4-5, joka kierretään termostaattikoteloon. Liittimeltä viedään n.5Ocm pikä 5/
8" vesiletku lämmittimen ylöspäin osoittavaan vesiilitäntään. Ennenkuin letku kiinnitetään
termostaattikotelon liittimeen, jäähdytysjärjestelmä täytetään tämän letkun
kautta, ettei yleislämmittimeen jää ilmataskuja. Noudata asennuksessa muutoin
yleisohjeita koskien 700-sarjan lämmittimiä. Ilmaa jäähdytysjärjestelmä huolella ja
tarkista vedenkierto."
En kyllä ole varma, mihin tuon on ohjeiden mukaankaan tarkoitus tulla. Eli missä siellä pakosarjan lähellä on vesiproppuja?
Mikähän kierre mahtaa olla termarikotelon lämpöanturilla?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Se vedenpoistoproppu mistä se kylmä on tarkotus ottaa on siellä pakosarjan alapuolella melkos alhaalla lohkon kyljessä.
Ja sitte palauttaa sen kanteen ihan etummaiseen tulppaan mikä siellä kannen päällä on.
Perkei, kamera ja kuvaamaan! Siis minä.
Ja sitte palauttaa sen kanteen ihan etummaiseen tulppaan mikä siellä kannen päällä on.
Perkei, kamera ja kuvaamaan! Siis minä.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Nyt on asennettu ja toimii. Laite siis Calix UM1000w (tässä mallissa 80-asteinen termari ja 1000L -mallissa olisi 50-asteinen).
Lähtö on vedenpoistopropussa pakoputken vieressä. Kierre on 3/8" kartiokierre, jonka tiivistin (ehkä turhaan) kierreteipillä. Liitin on 12mm letkulähtö (Nestepaineelta).
Tästä lähtee Pilteeman 13mm (ei löytynyt mistään 12mm) 90-asteen kulmaletku suoraan eteenpäin, n 20cm. Sitten vuorossa letkuadapteri 12-15mm, johon kyllä sai hyvin kiinni ko 13mm letkun ja 19mm letkun, joka johtaa lämppärille. Pakoputken puoleinen osa suojattu letkun päällä olevalla lämpösuojalla varmuudeksi.
Lämmitin on kiinni vasemman etuiskarin lähellä konehuoneen puolella. Koria on nostettu 50mm, ja tein korin ja rungon väliin 20x30cm levyn, johon kiinnitin lämmittimen (samalla tein pellistä lokarin umpeen, ettei lennä paska lämmittimen päälle).
Lämmittimen yläpuolelta lähtee 19mm Pilteeman 90-asteinen kulmaletku, joka muutetaan 16mm letkuksi adapterilla. Tämä 16mm letku menee termarikoteloon T-liittimelle, joka on laitettu lämpöanturin paikalle (joka puolestaan on siirretty tämän T-liittimen haaraan). T-liitin on IKH:sta ostettu, 16x1,5mm ulkokierreliitin (yhdessä haarassa siis letkulämppärin letku, toisessa lämpöanturi ja kolmas on lämpöanturin paikalla). Calixilta tuleva lämminvesiletku menee todella loivassa ylämäessä, nousua on vain pari senttiä, mutta toimii silti hyvin. Ei ole ollut ongelmia.
Tuo 1000w on aivan sopiva, ei ainakaan liian iso. Pikkupakkasella 2h lämmityksen jälkeen lähtee ilman hehkuttamista käyntiin samantien. Kovilla pakkasilla varmasti loppuu teho tuostakin lämppäristä.
Mun vanha oli 550w Calix alavesiletkussa, ja sillä ei tehnyt yhtään mitään.
Laitan jossain välissä pari kuvaa (en pääse kirjautumaan foorumille lukuisista yrityksistä huolimatta toiselta koneelta, jossa kuvat on).
Ongelma: lämpötilamittari näyttää liian vähän koko ajan (tosi on se ennenkin näyttänyt ihan mitä sattuu...).
Voisi olla hyvä laittaa kuumavesiletkun sinne kannen proppuun? En kyllä aivan varma ole, mistä propusta on kyse, joten "kuva olis kiva"... Voihan tuota vielä siirtää.
Lähtö on vedenpoistopropussa pakoputken vieressä. Kierre on 3/8" kartiokierre, jonka tiivistin (ehkä turhaan) kierreteipillä. Liitin on 12mm letkulähtö (Nestepaineelta).
Tästä lähtee Pilteeman 13mm (ei löytynyt mistään 12mm) 90-asteen kulmaletku suoraan eteenpäin, n 20cm. Sitten vuorossa letkuadapteri 12-15mm, johon kyllä sai hyvin kiinni ko 13mm letkun ja 19mm letkun, joka johtaa lämppärille. Pakoputken puoleinen osa suojattu letkun päällä olevalla lämpösuojalla varmuudeksi.
Lämmitin on kiinni vasemman etuiskarin lähellä konehuoneen puolella. Koria on nostettu 50mm, ja tein korin ja rungon väliin 20x30cm levyn, johon kiinnitin lämmittimen (samalla tein pellistä lokarin umpeen, ettei lennä paska lämmittimen päälle).
Lämmittimen yläpuolelta lähtee 19mm Pilteeman 90-asteinen kulmaletku, joka muutetaan 16mm letkuksi adapterilla. Tämä 16mm letku menee termarikoteloon T-liittimelle, joka on laitettu lämpöanturin paikalle (joka puolestaan on siirretty tämän T-liittimen haaraan). T-liitin on IKH:sta ostettu, 16x1,5mm ulkokierreliitin (yhdessä haarassa siis letkulämppärin letku, toisessa lämpöanturi ja kolmas on lämpöanturin paikalla). Calixilta tuleva lämminvesiletku menee todella loivassa ylämäessä, nousua on vain pari senttiä, mutta toimii silti hyvin. Ei ole ollut ongelmia.
Tuo 1000w on aivan sopiva, ei ainakaan liian iso. Pikkupakkasella 2h lämmityksen jälkeen lähtee ilman hehkuttamista käyntiin samantien. Kovilla pakkasilla varmasti loppuu teho tuostakin lämppäristä.
Mun vanha oli 550w Calix alavesiletkussa, ja sillä ei tehnyt yhtään mitään.
Laitan jossain välissä pari kuvaa (en pääse kirjautumaan foorumille lukuisista yrityksistä huolimatta toiselta koneelta, jossa kuvat on).
Ongelma: lämpötilamittari näyttää liian vähän koko ajan (tosi on se ennenkin näyttänyt ihan mitä sattuu...).
Voisi olla hyvä laittaa kuumavesiletkun sinne kannen proppuun? En kyllä aivan varma ole, mistä propusta on kyse, joten "kuva olis kiva"... Voihan tuota vielä siirtää.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Osta vaan se tonninen (eikä L-mallia -> Calixin MAAHANTUOJAN edustaja kertoi L-kirjaimen tarkoittavan lämmittimen muotoa, mutta ohjeissa kyllä luki, että termostaatti on kylmempi L-mallissa...).
Pitäisi olla samanhintaisiakin ja paketissa tulee asennusvalmis setti kaapeleita myöten.
Pitäisi olla samanhintaisiakin ja paketissa tulee asennusvalmis setti kaapeleita myöten.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano