No niin ensimmäinen mehtuu viikko takana uuden karhealla vm-79 Bj:llä. Rupesin heti viisaammilta kyselemään, jotta mikäs vikana, kun tuntuu tuo reilusti puskevan sinistä seisottuaan esim. yön yli. Normaali lämmöissä ei tuollaista ongelmaa. Kone käy siistististi ilman ylimääräisiä kolinoita ja vääntökin näyttäis olevan kohillaan. Öljyä kone tuntuu polttelevan kohtuu reilusti. Mistä lähden vikaa ehtimään!? Voiko pelkästään venttiilinvarren kumit aiheuttaa tuon. Sen verran sankka on on tuo savu, ettei viiti oikein ihmisten ilmoilla kylmänä käyntiin laitella . Millainen homma on vaihella nuo kumit!?
Jos isompi remontti edessä, niin täytyy laittaa harkintaan kokonaan uuden koneen hommaaminen. Käykö tuo 3B kone suoraan keulille ilman muutoksia jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon. Ne on nimittäin kunnostettu edellisen omistajan toimesta. Nykyinen on mallia B.
Viimeksi muokannut mikkohen, Ke Syys 27, 2006 5:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mhh.. Anteeksi tyhmyyteni, mutta siis huonot suutinkärjet ja paineet voivat aiheuttaa sen, että kone rupeaa polttelemaan öljyä!? Ainakin oletan niin, jos savu on sinistä ja haiskahtaa öljylle?
Diesel moottoreissa ei siis voi käydä niin, että seisoessa huonojen venttiilikumien vuoksi pääsis öljyä "valumaan" palotilaan, vaan vika on jossain muualla esim. noissa suuttimissa?
on ollu kans noita savumerkkejä kun kylmänä rysäyttää bertan tulille.
ostin jostain huoltikselta pullon sitä lientä minkä pitäis puhdistaa/voidella suuttimia. en tiä onko sitte uskonvahvistajaa vai mitä mutta kyllä omasta mielestä rupes bertta pikkusen paremmin käymään kylmänä. lähtee nyt jopa joka pytyllä käymään heti. oli kans sitä ongelmaa että kävi kolmella kylmänä hetken. suutinremppa ois kyllä tarkotus tehdä talven aikana. olen sitte nykyään käyttäny tankkausten yhteydessä lirun kakstahtiöljyä. sanoovat että voitelee suuttimia paremmin.
Itte hommasin uudet kärjet tarvikeliikkeest a´20€ ja vaihdoin ne itse. Suuttimissa on simmilevysäätö avautumispaineelle mutta ittellä sattu paineet sen verta kohdilleen etten säädellyt niitä.
Avautumispaine piti olla jossain 100-130 bar huitteilla näin hatusta temmattuna.
Kaverilta oli liisingissa tunkista tehty suutinpenkki, jolla testasin paineet.
Elikäs on ruvennu tuo öljynkulutus ottamaan senverran päähän, jotta täytyy ruveta harkitsemaan koneremonttia tai hommata jostain vastaava...
Mittatikun välillä ei montaa saataa kilometriä pääse, juo öljyä siis kohtuullisesti. Mikä piru tuohon on tullu ko tuntuu ongelma vain pahenevan...!? Noh siis kysymykseen....
Mitä hilppeitä tuonne koneeseen kannattais ainakin vaihtaa!? Budjetti ois tarkoitus kuitenkin pitää kohtuurajoissa... Itellä ei taida aika eikä varsinkaan taidot riittää suorittamaan tuota koneremonttia itse... Taidan luottaa ammattikoulun poikien / tyttöjen taitoihin!
Öljynpaineista onkin täällä jo ollutkin juttua, saadaanko pelkillä rattaiden vaihdolla mitään hyötyä!?
mikkohen kirjoitti:Jatketaampa sitten tänne juttua...
Elikäs on ruvennu tuo öljynkulutus ottamaan senverran päähän, jotta täytyy ruveta harkitsemaan koneremonttia tai hommata jostain vastaava...
Mittatikun välillä ei montaa saataa kilometriä pääse, juo öljyä siis kohtuullisesti. Mikä piru tuohon on tullu ko tuntuu ongelma vain pahenevan...!? Noh siis kysymykseen....
Mitä hilppeitä tuonne koneeseen kannattais ainakin vaihtaa!? Budjetti ois tarkoitus kuitenkin pitää kohtuurajoissa... Itellä ei taida aika eikä varsinkaan taidot riittää suorittamaan tuota koneremonttia itse... Taidan luottaa ammattikoulun poikien / tyttöjen taitoihin!
Öljynpaineista onkin täällä jo ollutkin juttua, saadaanko pelkillä rattaiden vaihdolla mitään hyötyä!?
Itse laittaisin kyllä uudet laakeri, männänrenkaat, öljypumpun ja tiivisteet jos koneen kerta auki ottaa.
Eipä taida mulla olla tuota koneen manuaalia..... Osaisiko joku kertoa kuinka monta ja missäpäin konetta noita laakereita koneessa on!? Öljypumpun vaihtaminen uuteen kokonaan saattaa tullakin sitten kalliiksi, jos olen ymmärtänyt oikein.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Ittellä unohtui tarkastaa nokka-akselin laakerit konetta rempatessa. Onneksi ne lienevät kohtuu kunnossa kun öljynpaineet on hyvät eli vinkkinä, ne kannattaa vaihtaa jos koneen levittelee.
Nokka-akselin kunto tulee samalla tarkastettua.
Sitten suosiolla se pata pöydälle niin ei tarvi Barbababaa hommata tallille kaveriksi.
Jos öljynpaineissa on vikaa niin pumppu uusiin tai koneistukseen.
No niin... Alustavasti sovittu että mottia ruvetaan aukomaan tuossa Joulukuun alussa!
Varaosien hintoja oonkin tuossa eri liikkeistä kysellyt ja hintaahan tuolle remontille tulee, riippuu siitä kuinka kattava siihen joudutaan tekemään.
Kysymys kuuluukin, notta luottaakko tarvikeosina saataviin tuotteisiin, kuten männänrenkaisiin, tiivisteisiin, laakereihin ja kumeihin! Esim. Männänrengassarja tojolla maksais muistaakseni 330€ ja tarvikkeena noin 83€ ( motonet ) Kuuluko noihin motonetin rengassarjoihin sitten kaikki tarvittavat renkulat? Motonetiltä näyttäis saavan myös tuon täydellisen tiivistesarja... Sisältääkö tuo loppujen lopuksi ihan kaikki tiivisteet ja kumit mottiin?
Toinen kysymys... Nyt kun ei tiedä noiden sylinterien kunnosta, niin koivuselta näyttää saavan sekä uusia putkia ja mäntiä renkaineen. Voiko tuon poruuttaa ja ostaa uudet männät renkaineen!? Vai uudetputket jne...
Ps. Kärsivällisyyttä toivoo hän... Tätä tämä harrastus teettää
Tarvikeosat menee aivan huoletta. Ei kannata paalua työntää alkuperäisiin.
Sylintereistä oon kuullut semmosta, että materiaali on harvempaa mitä syvemmälle putkessa mennään. Jos sen poraa niin väljistyy tosi nopsaan. Tämä siis vaan kuultua...
Harvoin ne putket on niin loppu ettei hoonaamisella selviä.
Jos on niin kattelisin suosiolla visumman alakerran ennen kuin rupeaisin putkittamaan. Taitaa putket maksaa jo melkoisesti?
Alakertoja löytyy lähes romuraudan hinnalla. Kannet hieman tiukemmassa.