Kuva Kuva

HJ:n kylmäkäynnistys

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

rontti

HJ:n kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja rontti »

Sen 10 vuoden aikana, jonka olen ollut HJ:n onnellinen omistaja ei oma HJ:ni ole ollut kovin hyvä käynnistymään kylmänä.
Vuosi sitten remppasin konetta ja samalla kaikki suutinkärjet vaihdettiin ja tarkistetiin diisselikorjaamolla.
Tuo kylmäkäynnistys ei kyllä parantunut yhtään.
Kone kyllä lähtee käyntiin, mutta kaikki pytyt ei lähde mukaan heti.
Lähimaasto auton takana peittyy juhlavasti siniseen aina kylmänä startatessa. Kahteen tai kolmeen kertaan kun hehkuttaa niin , että rele lyö hehkut pois päältä niin käynnistyvyys on jo huomattavasti parempi.
Pumpun ajoitus on ollut aina kohdallaan. Auttaisiko jos aikaistaisi hiukan?
Kylmäkäynnistämisellä tarkoitan 10 - 25 asteen pakkasessa käynnistämistä ilman mitään lohko- tai letkulämmittimiä. Autolla kilometrejä takana 550 tuhatta.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Mikähän malli HJ:stä on kyseessä?
Jos on 82 tai vanhempi, niin ei mitään outoa, vasta 83:sta eteenpäin
on imusarjan hehkut, jotka vähentää savutusta kylmäkäynnistyksessä.
Onko hehkut kunnossa?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Onkos venttilien välykset kunnossa, vaikuttaa myös paljon kylmäkäynnistykseen.
Myös öljyt ja starttimoottorin(laiska startti?) kunto vaikuttaa asiaan.
Ruiskupumpun säädöt? Onko pumppu koskaan käynyt penkissä?
Ja sitten tietenkin ne hehkut.

nm. -15astetta ja 60:nen tulille kaikilla pytyillä ilman lämmitystä.(oli nappi hehku)
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Kyseessä HJ-60 vm -86.
Ne "imusarjahehkut" ei ole varsinaisia hehkuja vaan esivastuksia, joilla hehkutusjännite pudotetaan 14 volttiin.
Venttiilivälykset ja muutkin säädöt on kohdallaan. Hehkut myös OK.
Startti kyllä pyörittää kiitettävästi ja kone käynnistyy heti parin pyöräytyksen jälkeen, mutta kaikki pytyt ei lähde heti mukaan.
Hehkuttaessa, kun mittaa jännitteen hehkuilta niin nouseen 14 volttiin vasta juuri ennen kun rele katkaiseen hehkutuksen. Tämän jälkeen jälkihehku jää vielä arviolta 1/2 minuutiksi päälle.
Latausjännite on kyllä ollut aina hiukan matala. Säädin sitä vasta korkeammaksi (28,4 volttiin), saa nähdä onko sillä mitään vaikutusta.
Pumppu ei kyllä ole koskaan käynyt penkissä. Kun kyselin, sanoivat kerran Oulussa DieselTurusella, ettei noissa pumpuissa ole koskaan ollut mitään ongelmia.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Sitten on tietenkin hehkujen metalliliuskat.
Eli siis sähkökiskot, oletko kokeillu vaihtaa johtoa tilalle?
Jos on hieman huono kontakti niin voi olla että ei hehku kunnolla?
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Mullon BJ:ssä ollut sama vika jo pitkään.
Käyntiin lähtee hyvin mutta joka mukana pyörii ainaki yks pytty vapaamatkustajana melko pitkään.

Savuttaa ihan kauheasti.
Ilman turboa savu oli harmaata mutta nyt kun se on ja syötöt tapissa voi kaasulla pistellä mustia siivuja sekaan.

Nappihehku kun on niin hehkuttaminen käynnissä auttaa.

Alla listaa mitä koneelle on tehty. Vaikutusta niillä ei ole juuri ollut.

- Hehkut tarkastettu
- Suuttimen kärjet vaihdettu ja koeponnistettu avautumispaineet
- Pumppu käytetty pajalla. Syöttömäärät tasattu
- Kone hoonattu ja rengastettu
- Kansi vaihdettu, tehty venatyöt pajalla. Välykset pitäs olla OK
- Nokka-akseli vaihdettu

Mitähän tuolle vielä tekisi....
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Savuttaahan tuo vähän, muttei omasta mielestä pahasti.
komk kirjoitti: Nappihehku kun on niin hehkuttaminen käynnissä auttaa.
Tässä vanhassa -81 HJ:ssa on tuo hehku virtalukossa ekan jousen takana, merkkivalo sammuu aikanaan mutta hehkuu niin kauan ku avainta pitää siinä, ja ihan virta-avaimesta käynnistyksen jälkeen kääntämällä (ei starttaukseen asti) voi ite jälkihehkuttaa.

Webasto vähentää savutusta, ku se vähentää niitä kylmäkäynnistyksiäki... :D
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mulla on ollut kans tapana kääntää virta avaimesta hehkua päälle koneen jo käynnistyttyä. noin 5 sekuntia lisää riittää!
hj60 -82
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Tuolle koneelle on tehty sunnilleen samat operaatiot kuin KOMK:n BJ:hin, mutta oireet ei muuttuneet.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

"Oire"Kuuluu pitkälti etukammio koneen ominaisuuksiin,jota edes auttaa suht matalat ruisku paineet.(vrt.Nykyiset yli 1800 bar). Lohkista käyttämällä voi säästää koneen lisäksi myös naapurin hermoja. Lisäksi turbo koneessa antaa lisämausteen yön,ja kylmäkäynnin aikana pakoputkeen tihkunut öljy.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Eipä tuo minullakaan näytä aivan mahtavan hyvin aamuisin käynnistyä. Tänään -30 ja tuntuu, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää. Akut on uusittu viime kuussa 2 x 95 ah. Johtuisiko öljyistä? Autossa on 10w-30 ei-synteettiset öljyt.

Ja selittäkää mulle toi jälkihehku, itse käännän virta-avaimesta, hehkun valo syttyy ja kun se sammuu ja rele napsahtaa (volttimittari nousee), starttaan. Jääkö tässä mallissa jälkihehku päälle automaattisesti vai?

Auto on HJ61 vm. -87

edit. Tajusin, että jälkihehku ilmeisesti jää päälle, kun menee vähän aikaa, ennenkuin volttimittari nousee normaaliin kohtaansa. Olenko oikeassa?
Avatar
Panu
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

Eipä tuo minullakaan näytä aivan mahtavan hyvin aamuisin käynnistyä. Tänään -30 ja tuntuu, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää. Akut on uusittu viime kuussa 2 x 95 ah. Johtuisiko öljyistä? Autossa on 10w-30 ei-synteettiset öljyt.
Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
edit. Tajusin, että jälkihehku ilmeisesti jää päälle, kun menee vähän aikaa, ennenkuin volttimittari nousee normaaliin kohtaansa. Olenko oikeassa?
Juuri näin.
Rele napsahtaa ja volttimittari pomppaa oikeisiin lukemiin, tästä tietää että jälkihehkutus on päättynyt.

Panu
SLCK #30
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Panu kirjoitti:Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Mad Mike kirjoitti:
Panu kirjoitti:Varmasti öljyt vaikuttaa, mainittu mineraaliöljy on tosi tervaa tuossa lämpötilassa.
Koitappa vaikka lisätä koneeseen puolilitraa sitä -30 asteessa yön yli ollutta siirappia koneeseen..
Itse siirryin aikanaan käyttämään HJ:ssa talvisaikaan synteettistä 5w-40 diesel diamondia ja muutos oli kylmäkäynnistyksissä dramaattinen.
Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?
Jos turbokone niin ilman muuta myös kesällä synteettistä, jos vapari niin "tavallisilla" menee. Toisaalta voi olla riskaapelia sekoitella eri tyypin öljyjä?
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
Panu
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

Joo, täytyykin kokeilla synteettisillä. Kesälläkö et käytä synteettisiä, vai?
Sirryin kyllä sitten käyttämään synteettisiä vuoden ympäri, kun huomasin että paremmin pitää kesälläkin paineet ja vähemmän kuluu öljyä.
Ja kuten hectori kommentoi, niin väittävät että ei olis terveellistä alvariinsa vaihdella öljylaatua..tiä sitte onko perää.

Panu
Vastaa Viestiin