Mikä moottori
Valvoja: Käyttäjä
Mikä moottori
Alkaa olla käyttöautoksi laitettu BJ-40 valmis. Vain viimeinen osa puuttuu, se moottori. Mikä diesel- moottori kannattaa laittaa ko. autoon? 3B, 3B II ja 3B-turbo menee kaikki heittämällä bj:n keulille. Voiko olla mahdollista että autossani on ollut aikaisemmin joku B-moottori? Vanhassa rek. otteessa lukee tehoissa 85hv. 3B/ 3B II moottoreissahan on 98 ja 94hv.
Tietämätön...
Tietämätön...
No onhan siinä ollut nimen omaan B moottori mutta kantsus laittaa vaikka 3B onhan siinä kuutioita enemmän.Tai jos mopo karkaa niin turbotettu 3B
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa

----------------------------------------
Ainahan sitä pitää kysyä paljonko se pata saa maksaa?
Jos puhutaan hinta haitarin alapäästä niin halvin mahdollisuus on B-moottori, joita pyörii harrastajilla nurkat täynnä.
Sekin on mielestäni oiva vaihtoehto kun hankintahinta on edullinen niin siihen voi hyvillä mielin tehdä kunnon "huollon" ennen kuin nostaa nokalle.
Lisäksi uudemmassa B- koneessa on likimain samat automatiikat kuin 3B -koneessakin eli sähköinen sammutin (sis. öljynpainevahti)
3B padat tahtoo olla taas enemmän katselussa ja kovemmissa hinnoissa.
Siihen saa varmaan varata ainakin tuplakasan rahaa ennenkuin se on tallissa.
Siihenkin joutunee huoltoa suorittamaan jos käyttöautoksi mielii.
No olipa kyseessä kumpi tahansa niin tarkasta ainakin seuraavat kohdat koneesta:
- Öljypumpun kunto = öljynpaineet
- Männänrenkaat
- Nokka-akseli laakereineen ja venttiilinnostajat
- Runko- ja kierokangen laakerit
- PA puolelta nyt ainakin pumpun kalvo ja suuttimein avautumispaine
Siinäpä omalta kohdalta vastaantulleita huoltokohteita.
Jos turboa meinaa niin 3B kuulemma olisi parempi männän öljysuihkujen takia.
On niitä B patojakin kyllä hyvällä menestyksellä turbotettu.
- jm

Jos puhutaan hinta haitarin alapäästä niin halvin mahdollisuus on B-moottori, joita pyörii harrastajilla nurkat täynnä.
Sekin on mielestäni oiva vaihtoehto kun hankintahinta on edullinen niin siihen voi hyvillä mielin tehdä kunnon "huollon" ennen kuin nostaa nokalle.
Lisäksi uudemmassa B- koneessa on likimain samat automatiikat kuin 3B -koneessakin eli sähköinen sammutin (sis. öljynpainevahti)
3B padat tahtoo olla taas enemmän katselussa ja kovemmissa hinnoissa.
Siihen saa varmaan varata ainakin tuplakasan rahaa ennenkuin se on tallissa.
Siihenkin joutunee huoltoa suorittamaan jos käyttöautoksi mielii.
No olipa kyseessä kumpi tahansa niin tarkasta ainakin seuraavat kohdat koneesta:
- Öljypumpun kunto = öljynpaineet
- Männänrenkaat
- Nokka-akseli laakereineen ja venttiilinnostajat
- Runko- ja kierokangen laakerit
- PA puolelta nyt ainakin pumpun kalvo ja suuttimein avautumispaine
Siinäpä omalta kohdalta vastaantulleita huoltokohteita.
Jos turboa meinaa niin 3B kuulemma olisi parempi männän öljysuihkujen takia.
On niitä B patojakin kyllä hyvällä menestyksellä turbotettu.
- jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Tuossapa linkki Toyo malli sarjoista:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle
3B löytyy ainakin BJ-42:sta ja 3B-T löytyy esi. BJ-71:stä.
Se BJ-71 on tosi harvinainen eli ei varmaan kannata suomesta edes katsella.
Olisi muuten mahtava aihio offpeliksi
- jm
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle
3B löytyy ainakin BJ-42:sta ja 3B-T löytyy esi. BJ-71:stä.
Se BJ-71 on tosi harvinainen eli ei varmaan kannata suomesta edes katsella.
Olisi muuten mahtava aihio offpeliksi

- jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
3B-II on uudistettu malli 3B:stä, jossa on muistaakseni vähän enemmän runkolaakereita ja rivipumpun sijasta jakajapumppu, jolla käynti on varmaan pehmentynyt, tehoa taisi tulla muutama hevosvoima lisää. Löytyy jossain vaiheessa J7:sta ja muista Toyotan tuotoksista, lähinnä ammattiilikennepuolelta.
B-lohkoisia turbokoneita ei sitten ole saanut esikammioversioina, eli niiden mallimerkinnässä on aina ykkönen ensin, kuvaamassa suorasuihkutusta. Eli 13B-T, 14B-T, 15B-T jne.
15B-T olisikin jo aika asiallinen voimalaitos, löytyy mm. Toyota MegaCruiserista. Nuo ovat vaan aika lailla harvinaisia moottoreita (näin suomalaisittain), tietääkö kukaan onko maahan ikinä tuotu Dynaa 13B-T:llä?
B-lohkoisia turbokoneita ei sitten ole saanut esikammioversioina, eli niiden mallimerkinnässä on aina ykkönen ensin, kuvaamassa suorasuihkutusta. Eli 13B-T, 14B-T, 15B-T jne.
15B-T olisikin jo aika asiallinen voimalaitos, löytyy mm. Toyota MegaCruiserista. Nuo ovat vaan aika lailla harvinaisia moottoreita (näin suomalaisittain), tietääkö kukaan onko maahan ikinä tuotu Dynaa 13B-T:llä?