Kuva Kuva

GM:n HT sarjan automaattia 12HT koneen perään...

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

GM:n HT sarjan automaattia 12HT koneen perään...

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Olen jo kyllästynyt metsästämään tojon alkuperäistä automaattia tuohon 12HT koneen perään... Kun sitä nyt ei kertakaikkiaan tunnu läheltä löytyvän...

Onko kukaan teistä sorvannut 12HT koneen ja toyotan jakolaatikon väliin GM:n TH sarjan automaatteja (TH350, 400, 700 ja mitä muita niitä onkaan)?

Tuolla ameriikan ihmemaassa näyttää olevan valmiita "kittejä" joilla tuon tempun saa tehtyä, mutta hinnat ovat aika kovia allekirjoittaneen budjetin huomioiden.

Jos olen asian oikein käsittänyt niin tuo HT sarja on ilman vaihtoa ohjaavaa ajotietokonetta varustettu sarja.

Onko asiasta kokemuksia??
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Grau
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 3:37 am
Paikkakunta: HKI, ytimessä

Viesti Kirjoittaja Grau »

Nyt tulee klassinen vastaus: Eli mitään en aiheesta tiedä, mutta kommentoin kuitenkin.

Puhuin kerran puhelimessa jonkun (en todellakaan tiedä kuka se oli) kanssa jolla oli jenkki loota HJ-60:ssä. En ole varma mikä laatikko, mutta muistaakseni oli GM (eli joku TH-xxx). Tämä herra x sanoi, että oli teettänyt adapterin laatikon ja koneen väliin, joka oli laaserilla leikattu muotoonsa. Sanoi vaan sen, että 2H koneella se ei kulje yhtään mihinkään vakio välityksillä, pitää olla tiheemmät perät jotta uskaltaa liikenteeseen lähteä.

Mutta 12H-T pitäis toimia paremmin. Itse kyllä löysin A440F Toyotan automaattilaatikon 1450€ (uusi) + 150 € rahti suomeen. Berliinistä.

Ai niin. Itäkeskuksen Toyota olisi suostunut tilaamaan kyseisen laatikon. Hinta tosin oli 6000€ ja turbiini 1050€...
HDJ80
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 8:38 am
Paikkakunta: Petäjävesi

TH xxx

Viesti Kirjoittaja HDJ80 »

Kyllä se GM-laatikko pitäisi käydä aika pienellä työllä Toyotaan. Ainakin kun katsoo netistä kuvia noista muutos-sarjoista, eivät ole turhan monimutkaisia. Ainoan ongelman muodostaa vaihteiston pääakselin urituksen teko, kukahan näitä osaa tehdä?
Olen itse haeskellut vastaavaa Nissaniin(King Cab) ja luultavasti muutoksen vielä teenkin kunhan auton saan muuten valmiiksi.

Tuo A440F on muuten 3F, 3F-E tai 1HZ-koneisesta autosta. Turbodieselkoneisen 1HD-T laatikko on A442F...
Toyotan antamien tietojen mukaan sen vaihtopisteet ovat erilaiset, mistä saattaa osittain johtua tuo laiskuus. Mitenkään väheksymättä 2H-koneen vaikutusta asiaan :?
Samoin vaihteiden kytkentäpaineet, ylivaihde ja turbiini ovat erilaisia.
Jankkirautaa ja muuta romua...
Grau
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 3:37 am
Paikkakunta: HKI, ytimessä

Viesti Kirjoittaja Grau »

Niin siis ei ole mitään tietoa A440F:n käyttäytymisestä, se laiska auto oli GM:n laatikolla. Ja A440F on kuitenkin HJ-61:ssä alunperin käytetty automaattilaatikko, eli en usko sen olevan mitenkään erityisen laiska...
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

hmm...

Taidan ratkaista ongelman siten että ostan käytettynä tuollaisen TH400 tai TH700 vaihteiston... Ja rupean piirtämään kuvat tarvittavista välipalikoista.

Jos asian olen oikein ymmärtänyt niin tuolla turbiinilla on hitonmoinen merkitys tuon laatikon käyttäytymiseen. Ja bensa / diesel koneiden turbiinit on rakenteeltaan erilaisia...

Istuuko tuo toyon oma automaatti suoraan tuohon HJ61:n jakolaatikkoon?
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Grau
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 3:37 am
Paikkakunta: HKI, ytimessä

Viesti Kirjoittaja Grau »

Kun kysyin Toyotalta, en saanut suoraa vastausta. HJ-61:ssä on ilmeisesti ollu 9 eri mallista jakolaatikkoa, mutta esimerkiksi nopeusmittarin muovinen ratas ja teräksinen ratas tekivät jo jakolaatikosta eri mallisen, lisäksi voiman ulosotto tai ei, niin taas oli eri mallinen jakari. Äijä siellä arveli, että automaatin pitäsi sopia suoraan vanhaan jakariin, mutta ei sanonut varmaksi...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Osta TH350-400 loota. 700 on hanukasta. ja jos valita saat ni ota 400:nen = kestää paljon enemmän kuin th350

t:SuurSyömäri
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Saisiko hieman perusteluja miksi TH700 on "hanukasta"? Mikä siitä tekee huonomman kuin TH400? Siis teknistä faktaa eikä mutu tietämystä...

Ja tottakai saan valita kun en vielä lootaa ole ostanut.. Käytettynä / kunnostettuna noiden vaihteistojen hintaero on marginaalinen... Joten aloituskustannusmielessä sama kumman ottaa.

Ja tottakai mielellään otan sen kestävämmän...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
EzCruiser
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 12:21 pm
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja EzCruiser »

Anonymous kirjoitti:Osta TH350-400 loota. 700 on hanukasta. ja jos valita saat ni ota 400:nen = kestää paljon enemmän kuin th350

t:SuurSyömäri
Joskus amerikkalaiseen näppini lianneena, esitän myös mielipiteeni:

Eikös Th350-400 vaihteistot ole vanhempia 3-vaihteisia automaatteja, kun Th-700-r4 on 4-vaihteinen.

Eikös Th-400 ole kaikkein painavin näistä?

Millaiseen ajoon laatikko tulee? Jos pelkästään offroadiin, 3-loviset(Th350 ja Th-400) passaa mainiosti, pitkällä matkalla ja asfastilla tietenkin 4-vaihteinen on paras.

Kertokoon joku jos olen väärässä, muistaakseni Overdrivea=4-vaihdetta ei sais käyttää alle 80/kmh vauhdeissa. Muuten vaihteistosta pullahtaa joku stefa ja sekoilu vaihteiden kanssa alkaa... Vältettävissä oleva juttu siis!

Turbiinin valinta on mietittävä käyttötarkoituksen/moottorin luonteen mukaan. Metsässä mönkimiseen Stall Speed 12-ht:n kanssa lienee jossain 2000-2500 rpm välillä? Kadulle laittaisin vakio turbiinin.

Ainakin Fordin C-6 automaattiin saatavista aftermarket turbiineista parasta hinta-laatua oli B/M.
Jos metsässä turbiinin luistamisen takia öljyt kuumenee liikaa on näihin kaikkiin helppo lisätä pieni öljynlauhdutin.

Lisäksi laittaisin vielä jonkun sihftkitin jotta vaihteet vaihtuu näpäkästi. Manuaalikoneisto on kanssa kovajuttu, en tiedä kyllä onko sillä metsässä mitään virkaa...
Alkuperäinen on kaunista.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Tulikos tähän aiheeseen jotain päätöstä joskus?
Kiinnostaisi vain itseä tuo automaattilaatikon vaihto manuaalin tilalle.

Mitä kaikkea tarvii Toyotan täydellisen automaatti sarjaan?

-Loota + Turbiini
-Vetolevy
-Vaihteen valitsin
-Kick Down vaijeri
-Lootan lauhdutin
-Jarrupoljin
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

No aihe on siinämielessä vielä auki/keskeneräinen etten ole saanut tuota automaattia hommattua...

Maastomönkiäiseen olen rakennellut/rakentamassa hydrostaattista voimansiirtoa. Dieseli pyörittää muuttuvatilavuuksista pumppua josta putkilla voima jakolootassa kiinni olevaan muuttuvatilavuuksiseen moottoriin. En tässä vaiheessa vielä edes yrittänyt siirtää hydraulimoottoreita akseleihin (pinjonin sisäänmenoon) kiinni... Sekin on toki käynyt mielessä...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
HDJ80
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 8:38 am
Paikkakunta: Petäjävesi

Th350 v. TH700

Viesti Kirjoittaja HDJ80 »

Kyllähän noilla TH350 ja TH700r4-laatikoilla kummallakin on puolensa, mutta itse ottaisin autooni ilman muuta TH700r4:n jossa on tiheämpi ykkösvaihde ja ylivaihde, kumpikin erittäin mukavia ominaisuuksia :wink:

Ajelen tätänykyä Chevyllä, nelivetopick upilla ja tuota TH700:sta olen haikaillut jo hetken aikaa, tuppaavat vain Chevyyn käypäsinä nelivetoversioina olemaan hinnakkaita/harvinaisempia :(

TH350:stä taas on/olisi saatavana pilvin pimein ja laatikko on varmatoiminen ja mukava. Haittapuolena tässä on sen vaatima alipaineohjaus. Dieseliin sen järjestäminen ei ole aivan yksinkertainen. Alipaineen täytyy käyttäytyä kuten bensakoneen imusarjassa, eli tyhjäkäynnillä paljon ja kierroksilla ei mitään.
Ilman alipainetta modulaattorille laatikko kuvittelee että on koko ajan läppä tiskissä, joten vaihdot tapahtuu ylhäältä ja kovaa... Aika repivää, voin kertoa kokemuksesta...

TH700 on ohjattu pelkällä Throttle cable:lla, joten se on kivuton asentaa dieselinkin perään(löytyy valmiitakin asennuksia) Laatikkoa haukutaan heikkoudesta, mutta niistä pitäisi olla päästy eroon viimeistään vuosimallin 1989 laatikoissa.
Laatikon ongelmiin kannattaa tutustua http://www.overdrive.fi/forum/
Tuolta ei paljon saa irti laatikon hyvistä puolista, mutta niitä löytyy... :D
Jankkirautaa ja muuta romua...
Vastaa Viestiin