HJ60 > kierrejousialustaiseksi
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
HJ60 > kierrejousialustaiseksi
Terve!
Tuolla maailmalla näyttää silloin tällöin olevan HDJ80:n raatoja jotka on pelleiltään kolaroitu lähes korjauskelvottomaksi...
Mieleeni hiipi ajatus anastaa HDJ:n alusta & voimansiirto ja istuttaa se vanhaan HJ60seen... Tuo HJ on ollut jo pari vuotta seisonnassa ja jotain kivaa sille pitäisi keksiä.... Myydäkkään ei raski kun se on rekisteröity pakuksi ja koriltaan hyvässä kunnossa...
Onko kukaan tehnyt tälläistä ja lieneekö edes lain sallimissa puitteissa mahdollista??
Kysyy epätietoinen keskisuomesta....
Tuolla maailmalla näyttää silloin tällöin olevan HDJ80:n raatoja jotka on pelleiltään kolaroitu lähes korjauskelvottomaksi...
Mieleeni hiipi ajatus anastaa HDJ:n alusta & voimansiirto ja istuttaa se vanhaan HJ60seen... Tuo HJ on ollut jo pari vuotta seisonnassa ja jotain kivaa sille pitäisi keksiä.... Myydäkkään ei raski kun se on rekisteröity pakuksi ja koriltaan hyvässä kunnossa...
Onko kukaan tehnyt tälläistä ja lieneekö edes lain sallimissa puitteissa mahdollista??
Kysyy epätietoinen keskisuomesta....
jousitustyypin vaihto on sallittu kunhan tukivarret vähintään samanpainoisesta autosta.
suomeen tuodut 80 taitavat kaikki olla jatkuvia nelivetoja eli ei napalukkoja ollenkaan myös jakoaski on tasauspyörästöllä.
ja toi 80 jakoaski lukitaan sähköisesti kun se lukituksen käyttölaite tärväytyy niin maksaa yli 1000 eeroo.
itse pidän tota vanhaa kovaa jakista reilusti varmenpana,lisäksi en vaihda semmosta askia alle mitä ei saa kytkettyä takavedolle.
myöskään napalukoista luopuminen ei mulle kävis millään.
hdj 80 perät kytketään myös lukkoon sähköisesti,kaverilla kun alkoi noi sähkörojut temppuilemaan jakis ei lukkiutunut jos jakolodju ei lukkiudu ei myöskään saa periä lukittua.
sitten kun sai jakiksen lukkoon niin perät arpoivat keskenään mennäkä vai ei joskus jopa 2km ajon jälkeen meni lukkoon.
itse ostaisin mielummin paraboliset lattajouset jota saa offipajan kautta.
kokeilen linkittää sivuille http://www.offroadpaja.fi
tässä toinen linkki http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lcruiser.htm
suomeen tuodut 80 taitavat kaikki olla jatkuvia nelivetoja eli ei napalukkoja ollenkaan myös jakoaski on tasauspyörästöllä.
ja toi 80 jakoaski lukitaan sähköisesti kun se lukituksen käyttölaite tärväytyy niin maksaa yli 1000 eeroo.
itse pidän tota vanhaa kovaa jakista reilusti varmenpana,lisäksi en vaihda semmosta askia alle mitä ei saa kytkettyä takavedolle.
myöskään napalukoista luopuminen ei mulle kävis millään.
hdj 80 perät kytketään myös lukkoon sähköisesti,kaverilla kun alkoi noi sähkörojut temppuilemaan jakis ei lukkiutunut jos jakolodju ei lukkiudu ei myöskään saa periä lukittua.
sitten kun sai jakiksen lukkoon niin perät arpoivat keskenään mennäkä vai ei joskus jopa 2km ajon jälkeen meni lukkoon.
itse ostaisin mielummin paraboliset lattajouset jota saa offipajan kautta.
kokeilen linkittää sivuille http://www.offroadpaja.fi
tässä toinen linkki http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lcruiser.htm
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
HDJ
Onko noita HDJ:tä sitten useammalla eri lukitus systeemillä???... Itse katselin kaverin autoa joka on vm 90... Siinä kyllä etu ja takaperän lukot kytkettiin alipaineella... Jakolaatikon lukosta en tiedä kun en sitä tullut tutkineeksi... Ainakin nuo lukkiintuivat välittömästi ilman pidempiä näkyviä viiveitä..
Minua ei jatkuva nelivetoisuus haittaa.. Pääasia että vaan lukot toimii luotettavasti...
Pidän myöskin kierrejousialustaa parempana kuin lehtijousin toteutettua oli sitten paraboolisilla lehdillä tai ei...
Ja tilannehhan tuskin huononee noiden perien suhteen... HJ60:sessä kun ei ole kun se helvetin viskolukko joka on mielestäni maailman turhin keksintö... Sillon pitää kun on hieman vauhtia > pääsee pirun hyvin kiinni... Mutta sitten kun pitäisi päästä paikaltaan irti niin ryömintänopeuksissa visko ei pidä.... Ja etupäässähän ei ole lukkoja laisinkaan...
Yksi asia mitä myös kaipaan on automaatti vaihteisto... Olen metsästänyt sitä omaan HJ61:seen ja lähin paikka mistä sellaisia löytyy on ranska... Ja sieltä rahdit maksaa saman verran kun vaihteisto jakolaatikoineen..
Et satu tuntemaan ketään rekkakuskia kuka ajaa ranskaan? Siellä nimittäin on tuota cruiseri rojua purkaamoilla vaikka kuin (mm. 12ht koneita, hJ61:n lukkoperiä jne)...
Minua ei jatkuva nelivetoisuus haittaa.. Pääasia että vaan lukot toimii luotettavasti...
Pidän myöskin kierrejousialustaa parempana kuin lehtijousin toteutettua oli sitten paraboolisilla lehdillä tai ei...
Ja tilannehhan tuskin huononee noiden perien suhteen... HJ60:sessä kun ei ole kun se helvetin viskolukko joka on mielestäni maailman turhin keksintö... Sillon pitää kun on hieman vauhtia > pääsee pirun hyvin kiinni... Mutta sitten kun pitäisi päästä paikaltaan irti niin ryömintänopeuksissa visko ei pidä.... Ja etupäässähän ei ole lukkoja laisinkaan...
Yksi asia mitä myös kaipaan on automaatti vaihteisto... Olen metsästänyt sitä omaan HJ61:seen ja lähin paikka mistä sellaisia löytyy on ranska... Ja sieltä rahdit maksaa saman verran kun vaihteisto jakolaatikoineen..
Et satu tuntemaan ketään rekkakuskia kuka ajaa ranskaan? Siellä nimittäin on tuota cruiseri rojua purkaamoilla vaikka kuin (mm. 12ht koneita, hJ61:n lukkoperiä jne)...
mä en kyllä sen enempää tiedä noista 80 lukoista, venäjälle menneitä 80 on myös napalukkoisena luulisin että muös jakis lähenpänä 60/61 mallia.
nähtävästi myös etupepusta puuttuu lukko ja takana on kitka.
juu onhan se kierrejousitus esim korotus sarjoja ostettaessa huomattavasti huokeampaa.
itselläni ei ole ollut yhtään kierrejousitettua 4wd autoa rj/lj70 saattais olla semmonen minkä vielä kelpuuttaisin koppamallina ja 80 sille varaosiksi
niin eikohän niistä sais jotain tehtyä.
nähtävästi myös etupepusta puuttuu lukko ja takana on kitka.
juu onhan se kierrejousitus esim korotus sarjoja ostettaessa huomattavasti huokeampaa.
itselläni ei ole ollut yhtään kierrejousitettua 4wd autoa rj/lj70 saattais olla semmonen minkä vielä kelpuuttaisin koppamallina ja 80 sille varaosiksi
niin eikohän niistä sais jotain tehtyä.
HDJn lukot pitäisi ainakin Toyotan korjaamokirjallisuuden mukaan olla aina sähköisiä. Jälkiasennuksista taas löytyy paineilmalukkoja, mutta että alipaineella kytketävät...?!? Osa-aikaista nelivetoa on kuitenkin ollut saatavana, siten myös napalukoilla olevia etuakseleita. Kaikissa HDJssä ei ole lukollisia akseleita, ei edes kitka-sellaisia. Kuvittelisin kuitenkin, että Suomeen on älytty sellaiset tilata lähes aina.
Mukavuudeltaan HDJn kierrejousialusta on aivan omaa luokkaansa, verrattuna vanhaan lehtijousihässäkkään. Iskarien vain pitää olla paremmat, muuten meno käy varsin huojakaksi...
Omassa vm. -91 HDJssäni iskarit on vielä alkuperäiset(aj.184000) ja auto on kuin keinulauta, uudet OMEn osat on jo takaluukussa
Autoni on myös lukottomilla akseleilla, mutta keskitasaus on sähkölukolla ja automaattinen pikkupuolen käytössä ollessa, muuten napista lukittava.
Mukavuudeltaan HDJn kierrejousialusta on aivan omaa luokkaansa, verrattuna vanhaan lehtijousihässäkkään. Iskarien vain pitää olla paremmat, muuten meno käy varsin huojakaksi...
Omassa vm. -91 HDJssäni iskarit on vielä alkuperäiset(aj.184000) ja auto on kuin keinulauta, uudet OMEn osat on jo takaluukussa

Jankkirautaa ja muuta romua...
kaveri kävi pietarissa romiksella kaikki 80 etuakselit oli just nimenomaan ilman tasauspyörästön lukkoa.
mua kiinnostais saada käsiihin just tommonen napalukollinen etuakseli ja hyodyntää isommat murrokset rakenteilla olevaan offi berttaan.
onko mitään tietoa onko toi murros napalukollisessa ja ilman napalukkoja olevassa sama,vai onko se napalukollisen murros pidempi.
mua kiinnostais saada käsiihin just tommonen napalukollinen etuakseli ja hyodyntää isommat murrokset rakenteilla olevaan offi berttaan.
onko mitään tietoa onko toi murros napalukollisessa ja ilman napalukkoja olevassa sama,vai onko se napalukollisen murros pidempi.
Re: HDJ
[quote="Erno Kilpeläinen"]
Ja tilannehhan tuskin huononee noiden perien suhteen... HJ60:sessä kun ei ole kun se helvetin viskolukko joka on mielestäni maailman turhin keksintö... Sillon pitää kun on hieman vauhtia > pääsee pirun hyvin kiinni... Mutta sitten kun pitäisi päästä paikaltaan irti niin ryömintänopeuksissa visko ei pidä.... Ja etupäässähän ei ole lukkoja laisinkaan...
Eikös hj 60 ole joissakin malleissa edessä lukot ainakin mitä itse olen asiaan perehtynyt niin joissakin on ollut napalukot edessä.
Ja tilannehhan tuskin huononee noiden perien suhteen... HJ60:sessä kun ei ole kun se helvetin viskolukko joka on mielestäni maailman turhin keksintö... Sillon pitää kun on hieman vauhtia > pääsee pirun hyvin kiinni... Mutta sitten kun pitäisi päästä paikaltaan irti niin ryömintänopeuksissa visko ei pidä.... Ja etupäässähän ei ole lukkoja laisinkaan...
Eikös hj 60 ole joissakin malleissa edessä lukot ainakin mitä itse olen asiaan perehtynyt niin joissakin on ollut napalukot edessä.
Re: HDJ
Napalukot on kaikissa HJ:ssa, mutta lukkoja ei 60:ssä ole kuin loppuvuosien GX-mallissa, ja sillon sekä edessä että takana on vaijerikäyttönen mekaaninen lukko.Anonymous kirjoitti:
Eikös hj 60 ole joissakin malleissa edessä lukot ainakin mitä itse olen asiaan perehtynyt niin joissakin on ollut napalukot edessä.
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... .php?t=101
Kuten yllä jutusteltiin niin venäjän napalukolliset etuperät on ilman lukkoja ja suomen jatkuvanelivetoiset on ilman napalukkoja mutta niissä on noita sähkölukkoja.
Termit selviksi niin puhutaan samaa kieltä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Nostoa vanhalle otsikolle.
HooJii on hiukka kivirekimäinen.
Defenderin tukivarret ja panhardi on tallilla.
Kierrejousia ei ole, mutta ilmapussit olis.
Vehkeellä ei ole tarkoitus ajella maastoissa omaa klapinkuskausta lukuunottamatta.
Kummasta päästä jousitusmuutos on suositeltavaa aloittaa, kun tavoitteena on ajomukavuus maantiellä?
Muutkin kokemukset ja infot jousitusmuutoksesta HooJiihin kiinnostaa.
HooJii on hiukka kivirekimäinen.
Defenderin tukivarret ja panhardi on tallilla.
Kierrejousia ei ole, mutta ilmapussit olis.
Vehkeellä ei ole tarkoitus ajella maastoissa omaa klapinkuskausta lukuunottamatta.
Kummasta päästä jousitusmuutos on suositeltavaa aloittaa, kun tavoitteena on ajomukavuus maantiellä?
Muutkin kokemukset ja infot jousitusmuutoksesta HooJiihin kiinnostaa.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Mulla on 61:sessä hdj:n kilkkeet etupäässä 2" dobinson jousilla ja iskareilla ja omen pakat takana. On hyvä tyyräillä maantiellä.
Panhardin kans vähän ahdasta meinas olla mutta jo vain paikkansa haki sekin. Irtos muuten ekalla testilenkillä satasen vauhdista. Oli veikee ajaa.
Evo2 kiinnitys on sitte pysyny. Eli tervettäkin runkoa kannattaa vähän vahvistaa siitä panhardin kohdalta, repes meinaa melkonen leippo runkoa tangon kiinnikkeen mukana irti.
Sitte tossa pätkähoojiissa on gen 2 pajeron (yök) tukivarret ja hdj panhard ja jouset taka-akselilla ja soa viritys edessä. Ei pössömpi sekään.
Mutta etupäästä lähtisin viritteleen uudestaankin. Takapää on ton jälkeen sitte helppo duunata.

Panhardin kans vähän ahdasta meinas olla mutta jo vain paikkansa haki sekin. Irtos muuten ekalla testilenkillä satasen vauhdista. Oli veikee ajaa.

Sitte tossa pätkähoojiissa on gen 2 pajeron (yök) tukivarret ja hdj panhard ja jouset taka-akselilla ja soa viritys edessä. Ei pössömpi sekään.
Mutta etupäästä lähtisin viritteleen uudestaankin. Takapää on ton jälkeen sitte helppo duunata.
1987 LJ70