minkä kokosta turboa hj-60
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
minkä kokosta turboa hj-60
minkä kokoisia turboja ootte käyttänyt hj 60 tarttis saada semmonen hyvin ajettava peli. mitään huipputehoja ei olla hakemassa. ja voiko ottaa öljynkierron alipaine pumpun paluusta ja kierrättää turpon kautta ja siitä takas samaan paikkaan lohkon kylkeen?
Toyotan 12H-T koneesta turbo ja pakosarja on se helpoin vaihtoehto.
Sitten suosittelisin esim Holset HX35 HX40 HX45 vaatii kyllä enemmän
näpertely intoa mutta antavat voimaa enemmän kuin toyotan CT26 jota
on käytetty celikoissa, suprissa, mr2 ja landcruiserissa.
CT26 on useita eri versioita riippuen koneesta johonka se on tarkoitettu.
Ite ajatellut kokeilla 3litrasen supran puhallinta tuossa hj61:ssä
Öljynkierron voi ottaa alipaine pumpulta ja pudotella samaan takasin.
Itse tekisin kyllä palautuksen öljypohjaan suoraan koska se öljy joka
ei pääse suoraan putoamaan niin se puskee imupuolelta koneeseen.
Ja diesel käy omalla öljyllään joten vaarallista hommaa.
Turbollehan riittää voitelu öljyksi vaikka tippakannulla tiputtelis ölppää sille koko ajan.
Sitten suosittelisin esim Holset HX35 HX40 HX45 vaatii kyllä enemmän
näpertely intoa mutta antavat voimaa enemmän kuin toyotan CT26 jota
on käytetty celikoissa, suprissa, mr2 ja landcruiserissa.
CT26 on useita eri versioita riippuen koneesta johonka se on tarkoitettu.
Ite ajatellut kokeilla 3litrasen supran puhallinta tuossa hj61:ssä
Öljynkierron voi ottaa alipaine pumpulta ja pudotella samaan takasin.
Itse tekisin kyllä palautuksen öljypohjaan suoraan koska se öljy joka
ei pääse suoraan putoamaan niin se puskee imupuolelta koneeseen.
Ja diesel käy omalla öljyllään joten vaarallista hommaa.
Turbollehan riittää voitelu öljyksi vaikka tippakannulla tiputtelis ölppää sille koko ajan.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
#332
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
No eihän se tirsseli mitään hukkaportteja tarvitsekkaan.pemaripoju kirjoitti:...ja ei ollu minkään moista hukkaporttia tai mitään...?
Hukkaportit ja "dumpvalvet" on enemmän tuota bensiinillä toimivien moottorien juttuja. Ja nuo dumpit vieläpä tuning/rallimiesten juttuja.
Ei mene hyvä paine hukkaan!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
syöttöä käänsin n.4 kierrosta lisää, vielä en ole muuttanut mitään letku hässäköitä mihinkään suuntaan. kuuleri täytyis asentaa niin siinä yhteydessä kikkaillaan muitten juttujen kanssa. yllätyin kyllä miten hyvin homma futaa vaikka en mitään muuttanutkaan, turbo lähtee mukaaan n.1100 rpm vääntö on tosi hyvä.(omasta mielestä...) pinjoni katkes lähes samantien 

-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Tuossa oli yksi HJ:n turbosarja "malli Korpivaara" jota oli HJ:ssa uutena ja sille myönnettiin täysi takuukin. Kaikki syötönsäätöön liittyvät romppeet on täysin samat kuin vaparissa, mutta toisessa alipaineletkussa on messinkinen välimuhvi, josta on n. 3mm reikä suoraan ulkoilmaan. Kaikki oli irrallaan, en tiedä kummassa letkussa se on ollut, mutta voisi olla pienemmän paineen puolella?
Timop
Timop
TP
Tuosta dumpista kyllä oon eri mieltä. Mulla ja kaverilla aikalailla samanlaiset turbotetut BJ:t.
Kaveri asensi dumpin hiljottain ja se kyllä auttaa tosi paljon.
Toteutus tietenkin sama kuin bensakoneissa eli alipaine dumpille kaasuläpän alta.
Mitä se sitten hyödyttää?
Ahdot ei laske vaihteenvaihdon välissä lähellekään niin paljoa kuin ennen.
Systeemihän toimii siis vain kaasuläpällisissä koneissa.
Kaveri asensi dumpin hiljottain ja se kyllä auttaa tosi paljon.
Toteutus tietenkin sama kuin bensakoneissa eli alipaine dumpille kaasuläpän alta.
Mitä se sitten hyödyttää?
Ahdot ei laske vaihteenvaihdon välissä lähellekään niin paljoa kuin ennen.
Systeemihän toimii siis vain kaasuläpällisissä koneissa.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Vanhaa juttua esille, kun tuo turbotus vois kohta olla ajankohtainen.. Ei sulla mitään tietoa oo tuon turbon siipien koosta ? Taitaa olla 903 valmetin kyljestä tuo puhallin ? Ja mikähän mahtaa olla tarkka malli puhaltimelle ?JV73 kirjoitti:syöttöä käänsin n.4 kierrosta lisää, vielä en ole muuttanut mitään letku hässäköitä mihinkään suuntaan. kuuleri täytyis asentaa niin siinä yhteydessä kikkaillaan muitten juttujen kanssa. yllätyin kyllä miten hyvin homma futaa vaikka en mitään muuttanutkaan, turbo lähtee mukaaan n.1100 rpm vääntö on tosi hyvä.(omasta mielestä...) pinjoni katkes lähes samantien
edit: ja hyvin luettu, ylempänä se näkykin, että 903:sta..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa