Katsastuksessa päästöarvo 3,68, paljonko saa olla?
Valvoja: Käyttäjä
Katsastuksessa päästöarvo 3,68, paljonko saa olla?
Eli 10 mittausta tehtiin ja kolmen viimeisen päästöarvon keskiarvo 3,68. Katsastajan mukaan saa olla turbottomassa 2,5. Muistelen kuitenkin itse, että vm82 autossa saisi olla 3. Olenko väärässä?
Maksimikierroksiksi tuli 3460rpm (olin rajoittanut kaasupolkimen liikettä hieman... ), mutta se kuulemma riittää.
Aina ennen on mennyt kuulemma kerrasta läpi (3 viim katsastuksen paperin mukaan).
Nyt päästömittaus tehtiin vasta viimeisenä sen jälkeen kun autolla oli testailtu samalla kertaa katsastetun perävaunun jarruja n 10min. Sitä ennen oli kyllä annettu koneelle kyytiä.
Ilmanputsarin laitan vaihtoon, vaikka se hyvältä näyttääkin. En jaksa uskoa, että suuttimissa olisi noin paljon vikaa.
Itse epäilen, että säädöissä on jotain ongelmaa, mutta olisiko jollain kuvaa pumpusta, jotta näkisi mikä on mikäkin nuppi? Eli onko se pienin siinä takana syöttöruuvi (ja suureneeko syöttö, kun pulttia kierretään ulospäin?
Maksimikierroksiksi tuli 3460rpm (olin rajoittanut kaasupolkimen liikettä hieman... ), mutta se kuulemma riittää.
Aina ennen on mennyt kuulemma kerrasta läpi (3 viim katsastuksen paperin mukaan).
Nyt päästömittaus tehtiin vasta viimeisenä sen jälkeen kun autolla oli testailtu samalla kertaa katsastetun perävaunun jarruja n 10min. Sitä ennen oli kyllä annettu koneelle kyytiä.
Ilmanputsarin laitan vaihtoon, vaikka se hyvältä näyttääkin. En jaksa uskoa, että suuttimissa olisi noin paljon vikaa.
Itse epäilen, että säädöissä on jotain ongelmaa, mutta olisiko jollain kuvaa pumpusta, jotta näkisi mikä on mikäkin nuppi? Eli onko se pienin siinä takana syöttöruuvi (ja suureneeko syöttö, kun pulttia kierretään ulospäin?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Siinä kun tulee se sammuttimen tanko siihen pumpulle,niin pumpussa olevan vivun alla on taaksepäi osoittava joku 10mm kierrepaksuudella oleva tasapääruuvarilla käännettävä pultti jossa on pyöreä lukitusmutteri jossa on reikiä irroitusta varten se aukeaa meisseli vasara tekniikalla.
Lukitusmutteri auki ja sitten pyörität sitä "pulttia" meiselillä sinne päin missä savutus vähenee kierroksilla,sori kun en muista suuntaa.
Saakohan tosta selityksestä kukaan selvää.
Lukitusmutteri auki ja sitten pyörität sitä "pulttia" meiselillä sinne päin missä savutus vähenee kierroksilla,sori kun en muista suuntaa.
Saakohan tosta selityksestä kukaan selvää.
Kiitos!
Täytyypä kokeilla. Eli tuo vaikuttaa savutukseen kierroksilla?
Tuossa pihalla kaasutellessa tuntui, että enin savu tuleekin ihan alakierroksilla n 700-1500rpm, mutta ylemmillä kierroksilla ei niinkään savuta.
Tyhjäkäynti oli 640rpm, voisiko sen nosto auttaa asiaa? Onko tuo sopiva tyhjäkäynniksi?
Täytyypä kokeilla. Eli tuo vaikuttaa savutukseen kierroksilla?
Tuossa pihalla kaasutellessa tuntui, että enin savu tuleekin ihan alakierroksilla n 700-1500rpm, mutta ylemmillä kierroksilla ei niinkään savuta.
Tyhjäkäynti oli 640rpm, voisiko sen nosto auttaa asiaa? Onko tuo sopiva tyhjäkäynniksi?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jotain tuollaista olen tässä miettinyt, kun ei tunnu näkyvään savuun vaikuttavan tuon ruuvin pyörittely (eli kaasuttelen ihan pihalla kuten päästömittauksessakin tehtäisiin).Mikko kirjoitti:Voikos syöttöpumpun kalvon kunto vaikuttaa savutukseen osakaasulla?
Eli voiko sieltä olla joku kalvo/jousi rikki?
Juvanmalmilla Espoossa oli kuulemma joku paikka, muttei muistu enää nimi mieleen...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Katsastettu eilen onnistuneesti. Savuarvo 2,4, ja sai katsurin mukaan olla 2,5.
Muutokset:
-sama asema, eri mittari (katsurin mukaan mittareissa "ei voi olla eroja")
-uusi ilmanputsari (vanha ei kyllä ollut likainen, mutta vaihdoin varmuudeksi)
-ENEMMÄN syöttöjä kuin viimeksi (kun en ruuvia muistanut kääntää pienemmälle)
Autolla ajoin 20km kierrokset tapissa ennen katsastusta. Viime kerralla vedin kärryä ja ajoin sitä ennen melkein samalla tavalla.
Aluksi tuli 3,88, mutta sitten tippui alle kolmen ja tuonne hieman alle 2,5 arvoja tuli lopuksi.
Lopputulos, joko:
A mittareissa eroa
B tulos vaihtelee tuurin mukaan
C viimeksi kärryn jarrujen testailu 10min karsoitti koneen
D A+B+C
En aio suuttimiin koskea kun meni kerran läpi. On tuota muutakin tekemistä...
Muutokset:
-sama asema, eri mittari (katsurin mukaan mittareissa "ei voi olla eroja")
-uusi ilmanputsari (vanha ei kyllä ollut likainen, mutta vaihdoin varmuudeksi)
-ENEMMÄN syöttöjä kuin viimeksi (kun en ruuvia muistanut kääntää pienemmälle)
Autolla ajoin 20km kierrokset tapissa ennen katsastusta. Viime kerralla vedin kärryä ja ajoin sitä ennen melkein samalla tavalla.
Aluksi tuli 3,88, mutta sitten tippui alle kolmen ja tuonne hieman alle 2,5 arvoja tuli lopuksi.
Lopputulos, joko:
A mittareissa eroa
B tulos vaihtelee tuurin mukaan
C viimeksi kärryn jarrujen testailu 10min karsoitti koneen
D A+B+C
En aio suuttimiin koskea kun meni kerran läpi. On tuota muutakin tekemistä...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Savutuksen mittaus tapa aiheuttaa jonkin verran "hajontaa" ja eri tuloksia.
Mitatessa pakokaasupäästöjä dieselmoottorista mitataan periaatteessa pakokaasun valon läpäisyä. Mittayksikössä (latikko letkussa) on valolähde ja peilijärjestelmä sekä valoherkkä kenno. Jos kyseisellä mittarilla on mitattu voimakkaasti savuttava ajoneuvo saattaa peilit olla nokeentuneet jolloin ei seuraava mittaus anna oikeata tulosta.
Mitatessa pakokaasupäästöjä dieselmoottorista mitataan periaatteessa pakokaasun valon läpäisyä. Mittayksikössä (latikko letkussa) on valolähde ja peilijärjestelmä sekä valoherkkä kenno. Jos kyseisellä mittarilla on mitattu voimakkaasti savuttava ajoneuvo saattaa peilit olla nokeentuneet jolloin ei seuraava mittaus anna oikeata tulosta.
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
Ajaminen
Jos ajaa paljon kaupunkiajoa tai vetää kärryä niin kannattaa ennen katsastukseen menoa ajaa muutama kilometri suhteellisen korkeilla kierroksilla. Putsaa suuttimia jos on karstottunu. Autto kaveria kun ei menny päästot läpi niin ajo itäväylää vähän matkaa edes takas ja ajo mittarille niin johan meni läpi.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
No enpä oo moisesta kuullukkaan, vaikka katsuri viimeksikin mainitti kun 61:stä leimasin ja tuloksena 3.89 että näitten kans on yleensä ongelmia, ja hylky tuli. No nakkasin ilmanputsarin veke ja uudestaan niin 1.74.Nallentalli kirjoitti:Toyota hakenyt erivapauden ainakin HJ-61 seen. Savuarvo 4.2 löytyy konttorilla erivapaus listalta, jos eivät muuten muista / usko.

Pitääpä enskerralla muistuttaa tollasesta listasta kun taas syksyllä pitää mennä nokeemaan seinät.

1987 LJ70
Raja turbollisessa on 3. Saman kokeneena kehottaisin ensimmäisenä tsekkaamaan pakoputken, että se on ehjä. Monesti siihen tulee pitkä reikä juuri taka-akselia ylittävään kohtaan. Katsastusmieskin väitti vastaan, että ei se siitä voi johtua, mutta: kun osa kaasusta menee reiästä ulos, ja kuitenkin nokihiukkaset painavampina pyrkivät jatkamaan matkaa, on niitä siinä loppuosassa suhteellisesti enemmän. Kun sitten mittari mittaa pitoisuutta per tilavuus, on hiukkasia pienemmässä kaasumäärässä suhteellisesti enemmän. Minä vaihdoin putken ja pitoisuus laski 3,5 -> 1,8. Että sillai!