Traktoriksi rekisteröinti
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Traktoriksi rekisteröinti
Tutkiskelin hieman lakia ja näyttää sille että tietyin muutoksin (lähinnä valot, huomiovalot, hitaan ajoneuvon kilpi jne) maasturin tai jonkun muun ajoneuvon esim. C303 volvon voi rekisteröidä traktoriksi.
Lakikohdat jotka määrittelee asian :
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1251
(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021251)
Käyn vielä tänään katsastuskonttorilla tarkistamassa asian.
Jos homma onnistuu niin teen omasta BJ:stä traktorin. Silloin säästyy noilta ikäviltä ajoneuvoveroilta ja katsastukselta. Rakennella saa tämän jälkeen mielin määrin...
Lakikohdat jotka määrittelee asian :
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1251
(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021251)
Käyn vielä tänään katsastuskonttorilla tarkistamassa asian.
Jos homma onnistuu niin teen omasta BJ:stä traktorin. Silloin säästyy noilta ikäviltä ajoneuvoveroilta ja katsastukselta. Rakennella saa tämän jälkeen mielin määrin...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Traktori?
No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.
Joitain kuorma-autoja on tehty erikoiskäyttöön traktoreiksi ja ne ei todellakaan kulje sitten kovaa.
Ja tuossa liikennetraktorissa on sellainen juttu, että se vaatii kuorma-auto kortin (BC).
Joitain kuorma-autoja on tehty erikoiskäyttöön traktoreiksi ja ne ei todellakaan kulje sitten kovaa.
Ja tuossa liikennetraktorissa on sellainen juttu, että se vaatii kuorma-auto kortin (BC).
Re: Traktori?
Voi olla muuten paljon mahdollista, että pitää jumittaa pikkupuoli päälle.Vierailija kirjoitti:No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.
Jos on nyt mitenkään muuten mahdollista...
Vois poliisi sedällä venähtää ilme kun liipaisisi otteen kouraan ratsiassa

- jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Perävälityksiäkään ei taida saada 10.5 tai vastaavina
, mutta jos askartelee tuplajakis- tai tuplalaatikkosysteemin siten, että tuo lisäloota on kiinteällä välityksellä eikä auto kulje alkuperäisellä ison puolen isolla vaihteella kun 50, niin alkaa olla ryömintänopeudet kohillaan pikkuykkösellä.

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Nopeuden rajoitus ei ole ongelma...
Suomeen tuoduissa fast-track työkoneissa jotka reksiteröidään traktoriksi tehdään katsastuksen ajaksi vaihteiston päälle metallinen sapluuna joka estää kahden suurimman vaihteen päällemenon...
Maasturissa riittä sapluuna joka estää H vaihteiden päällemenon..
Traktorillahan ei ole vuosittaista katsastusta joten kun se on kerran katsastettu niin sapluunan voi ottaa pois...
Suomeen tuoduissa fast-track työkoneissa jotka reksiteröidään traktoriksi tehdään katsastuksen ajaksi vaihteiston päälle metallinen sapluuna joka estää kahden suurimman vaihteen päällemenon...
Maasturissa riittä sapluuna joka estää H vaihteiden päällemenon..
Traktorillahan ei ole vuosittaista katsastusta joten kun se on kerran katsastettu niin sapluunan voi ottaa pois...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
... ja niin kauan ku ajelet rajotusten mukaan ei poliisikaan ehkä huomaa että ajat traktorilla, ku olet sen sapluunan lisäksi ottanu sen hitaan ajoneuvon kolmion pois. Ja sitte ku sattuu napsahtaan, niin seuraukset on mitä lie... Onko liikennetraktorissa kilvet, en oo koskaan tullu ajatelleeksi. Nimittäin jos ajelet kilvettömällä BJ:llä kylillä, niin saattaapi poliisi jonkun aikaa (ennenku hoksaavat kattoa että "ai taas tuo") pysäytellä aika ahkerasti.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Kaikissa rekisteröidyissä traktoreissa (myös liikenne) on kilvet... mutta eri väriset kuin autoissa... Keltainen tausta ja musta teksti...
Joten hitaan ajoneuvon kolmion poistaminen ei varsinaisesti ratkaise nopeus ongelmaa...
Omakohtaisesti voin sanoa sen että jos traktorilla/liikennetraktorilla ei aja yli 60kmh niin poliisit ei vaivaudu pysäyttämään. Meillä on muutama proto kone joka kulkee 80kmh ja niillä on ollut hyvä testata miliisien reaktioita...
Viimeisimmän tiedon mukaan euroopassa ollaan ottamassa käyttöön liikenne traktoriakin nopeampi työkone luokitus. Ajankohdasta ja siitä että onko suomi siinä mukana ei ole tietoa.
Joten hitaan ajoneuvon kolmion poistaminen ei varsinaisesti ratkaise nopeus ongelmaa...
Omakohtaisesti voin sanoa sen että jos traktorilla/liikennetraktorilla ei aja yli 60kmh niin poliisit ei vaivaudu pysäyttämään. Meillä on muutama proto kone joka kulkee 80kmh ja niillä on ollut hyvä testata miliisien reaktioita...
Viimeisimmän tiedon mukaan euroopassa ollaan ottamassa käyttöön liikenne traktoriakin nopeampi työkone luokitus. Ajankohdasta ja siitä että onko suomi siinä mukana ei ole tietoa.
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Työkoneessa ei saa olla kyydissä matkustajia tai työntekoon kuulumatonta tavaraa, ja sen lisäksi sillä ei kai saa liikenteessä ajaa juurikaan muuta matka-ajoa kuin väliä työmaa-varikko-huolto. Miten nämä sitten määritellään ratsiassa, on varmaan tulkintakysymys, mutta jos kyydissä on viisi iloista kaveria ja pikkusiskon koiranruokasäkki, eikä näille löydy hyvää selitystä, voipi tulla sanktiota.
Lisäksi muistelisin erään tutun joka olisi ehkä muuttamassa Unimoggia työkoneeksi kertoneen että lava pitäisi ottaa pois jotta se onnistuisi. Vain työhön ja koneen huoltoon liittyvät varusteet saa jättää olemaan.
Tuo uusi työkoneluokitus kuulostaisi järkevältä, mutta sillähän ei siten tule varmaan olemaan mitään mahdollisuuksia Suomen lainsäädännön kanssa.
Lisäksi muistelisin erään tutun joka olisi ehkä muuttamassa Unimoggia työkoneeksi kertoneen että lava pitäisi ottaa pois jotta se onnistuisi. Vain työhön ja koneen huoltoon liittyvät varusteet saa jättää olemaan.
Tuo uusi työkoneluokitus kuulostaisi järkevältä, mutta sillähän ei siten tule varmaan olemaan mitään mahdollisuuksia Suomen lainsäädännön kanssa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Paikallinen katsastaja ei osannut sanoa tuosta traktoriksi rekisteröinnistä joten lähetin kirjallisen selvityspyynnön AKEen...
Jos auton rekisteröinti traktoriksi ei onnistu niin on olemassa vaihtoehto että muuntaa traktorin siten että se on lähellä ajoneuvoa.... Tarkoitan tällä sitä että ostaa vanhan päksterin joka ei toimi... pääasia että paperit on kunnossa... Sitten vaan siirtää tyyppikilvet ja paperit rekisteristä poistettuun maasturiin...
Laki kun näet ei määrittele traktorille tai työkoneelle mitään erillisä muutos prosentteja...
Aken vastausta odotellessa...
Jos auton rekisteröinti traktoriksi ei onnistu niin on olemassa vaihtoehto että muuntaa traktorin siten että se on lähellä ajoneuvoa.... Tarkoitan tällä sitä että ostaa vanhan päksterin joka ei toimi... pääasia että paperit on kunnossa... Sitten vaan siirtää tyyppikilvet ja paperit rekisteristä poistettuun maasturiin...
Laki kun näet ei määrittele traktorille tai työkoneelle mitään erillisä muutos prosentteja...
Aken vastausta odotellessa...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.
Ei se ole ongelma ei!
Sillä traktoriin voit laittaa niin isot renkaat kun haluaa, niin jotku 49,5" sopisi silleen mukavasti...