Kuva Kuva

HJ60- etupyörien lukot?!?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

HJ60- etupyörien lukot?!?

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Moi
Selittäiskös joku noi taka, nopea neli-hidas neli - veto ynnä etupää lukot filosofian näin aloittelijalle...'

Sen verran tiedän(?) että takavedolla ei noita lukkoja tarvita.. ja nelivedolla lukot päälle, niin etupyörät mukana

MUTTA
- Takapyörissä ei lukkoja, siis vetää aina ???
- jos lukot edessä unohtuu laittaa 4:lla päälle, mitä tapahtuu?
- jos unohtuu ottaa pois päältä 2:lle siirryttäessä, mitä tapahtuu?

- jos etupään lukot päällä, voiko ajaa pitävällä alustalla
-> talvella m/s renkaat ja neliveto = pitävämpi meno... asfalttia suomenkin talvessa sulana paikka paikoin...

:shock:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Lukot

Viesti Kirjoittaja werzu »

Jos napalukot unohtaa kytkeä kun kepistä on neliveto päällä joutuu varmasti metsikössä työntämään kun vetää vain takapyörät.Ja jos ajelee lukot päällä takavedolla niin etuakseli ja kardaani pyörii turhaan kuluttaen jopa vähän enemmän polttoainetta.Talvisin esim ajan aina lukot kiinni ja ei muuta kuin kepistä nelikko päälle jos tarvista.Nytkin on lukot viel kiinni kun toi mun auton kääntöpaikka on niin vetelä ja voi tarvita välillä nelivetoa.Tosin kun ajaa napalukot kytkettyinä niin etuperästä kuluu ne pronssiholkit nopeammin vaan kuinka paljon niin on kysymysmerkki.Hidas neliveto on hyvin kätevä jos tarvitsee ajaa hiljaa eikä tarvitse luistattaa kytkintä.Esimerkiksi itse joskus kesällä jos tyarvitsee peruttaa kärryn kanssa otan navat auki ja laitan kepistä kuitenkin hitaan alueen päälle niin on paljon mukavempaa.

T:Jarkko Pasanen #14
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Ja jotta asia ei olisi liian "helppo", niin todellinen neliveto kytketään tasauspyörästön lukot "aktivoimalla", eli vaikka toinen rengas akselilla on esim ilmassa niin toinen vetää edelleen. Esim. HJ61:ssä tyypilliset alkuperäis asennetut vaijereilla kytkettävät tai sitten erilaisia lockereita, joko "automaattiset" tai paineilma/sähkökäyttöiset.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja PeteH »

[quote="hj60"]http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... .php?t=101

Tuo oli valaisevaa... Kiitos!

Juuri tuo talvikeli (näin kesäsäällä) askarruttaa. Hallinta nelivedolla helpompaa(?), mutta paljon pitävää asfalttia, eli milloin sitä sitte H2:sta ja H4:sta osais järkevästi mitään rikkomatta käyttää--->

:shock:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Asvaltilla ei saa käyttää nelivetoo. Ei se heti mee rikki, mutta
rasittaa aikas lailla voimansiirtoo. Näin kesällä nelivetoo ei varmaan
tartte tiellä ollenkaan. Paitti jos epäilee, ettei pääse jostain kurarunnista
läpi.

Ittellä on yleensä talven navat kiinni ja nelivetoo käytän vaan jos ei muuten pääse. Ja valoissa kaupungissa.

Matti
Avatar
PeteH
Viestit: 75
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: OULU

AHAA!

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Siis navat voi pittää kiinni rikkomatta paikkoja läpi talven ja käyttää nelikkoa liukkaalla... Tämä selkeytti ajatuksia. Kiitos
:shock:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
Vastaa Viestiin