Kuva Kuva

Hj:n turbotus!?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Peto_22

Hj:n turbotus!?

Viesti Kirjoittaja Peto_22 »

Tervehdys vain kaikille tasapuolisesti!
Joukkoonne on liittynyt uusi hj mies!
Tuli ostettua tuollainen -83 mallin pakettiautoksi rekisteröity hj ja tulihan se heti selväksi että kulku puolta pitäisi hiukan parantaa, ei tetenkään mitään hurjia teho lukemia haeta, mutta edes hiukan lisää potkua...

Eli onko joku turbottanut noita? mitä erityistä pitäisi huomioida? mikä ahdin olisi sopiva?
Näitähän on saanut maahan tuojan asentamalla turbo sarjalla, mitähän siihen mahtaa kuulua?

Mistä mahtaisi saada kyseisiä osia?

Pitääkö syöttöpumppu vaihtaa?

Kaikki tieto asiasta ja asian vierestä todella tervetullutta!
Kiitän jo etukäteen.....
:lol:
osilpi

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Olitkos sattumoisin kyseisen ajoneuvon kanssa tänään Kauhajoella? Kovasti oli samanvärinen peli Varaosalinnan pihalla.

nimim vihreä hojo
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Peto_22

osilpi kirjoitti:Olitkos sattumoisin kyseisen ajoneuvon kanssa tänään Kauhajoella? Kovasti oli samanvärinen peli Varaosalinnan pihalla.

nimim vihreä hojo
Joo kyllä piti vanhoille työkavereille tulla näyttämään uutta autoa! joo huomasin sun hj:n kyllä! olit vissiin siinä iskari testi jutussa jotenki mukana? Siisti laite...

Ei sattuisi tuosta tubottamisesta olla mitään nippeli tietoa?
Antsa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Etsi haulla. Asiaa on käsitelty aika laajasti palstalla aiemmin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
osilpi

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Peto_22 kirjoitti:
osilpi kirjoitti:Olitkos sattumoisin kyseisen ajoneuvon kanssa tänään Kauhajoella? Kovasti oli samanvärinen peli Varaosalinnan pihalla.

nimim vihreä hojo
Joo kyllä piti vanhoille työkavereille tulla näyttämään uutta autoa! joo huomasin sun hj:n kyllä! olit vissiin siinä iskari testi jutussa jotenki mukana? Siisti laite...

Ei sattuisi tuosta tubottamisesta olla mitään nippeli tietoa?
Juu pidin sen testin. Kyllä itekin olen miettinyt tota turbottamista, kun on aika luuska peli kärryn vedossa. Tuolla juttua:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=21574
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Peto_22

Aika paljon löyty tieto tuolta linkeistä, mutta mistään en löytänyt mitään suosituksia että mikä turbo olisi hyvä/minkä kokoinen?

Mikä turbo on esim hj61:ssä?
Kävisikö sinne esim vaan vaikka joku garretin to3 tai holsetin H1:nen?esim....
HJ 61 -89
HJ 60 -83
Peto_22

Niin ja jos kellään sattuisi olemaan kuvia näistä projekteista niin ne kertois tosi paljon...
Esim. jostain turbon öljyn kierto hommista ja siitä kaasuläpästä että miten sen saa toimiin siten että pumppu osaa antaa oiken määrän menovettä ja jotain pakosarja juttuja...

Olisin kiitollinen...

Kauhea ruuvaus into päällä.... :D
Mutta nyt kuitenkin vaikenen viikoksi kun pitää lähteä armeijan palvelukseen.. perkele....
Viimeksi muokannut Peto_22, Su Huhti 23, 2006 8:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HJ 61 -89
HJ 60 -83
Gravehill

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Peto_22 kirjoitti:Mikä turbo on esim hj61:ssä?
Siinä on CT26.
Mulla olis ittellä haaveis 61:seen joku isompi hyrrä+cooleri ja tuo CT26 60:sen pellin alle, kun on 61sellä tottunu ajamaan niin kovin äkkiä tuntuu voima loppuvan tosta 2H:sta... :roll:
1987 LJ70
Peto_22

Jollapaku kirjoitti:
Peto_22 kirjoitti:Mikä turbo on esim hj61:ssä?
Siinä on CT26.
Mulla olis ittellä haaveis 61:seen joku isompi hyrrä+cooleri ja tuo CT26 60:sen pellin alle, kun on 61sellä tottunu ajamaan niin kovin äkkiä tuntuu voima loppuvan tosta 2H:sta... :roll:
Tuntuu loppuvan voima ihan alku tekijoihin! :wink:
HJ 61 -89
HJ 60 -83
PeteH

Mihin kiire?

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Mulla "uus" hojo, eikä oo enää kiire, kun on NIIN mahtava olo cruisailla 8)

Yx "ei omasta tahdostaan" entinen hojo-mies tuossa totesi, ensin tingattuaan multa tota mun vehjettä, että tuollainen turboton hojo on ikuinen menijä...

568000 ja puolessa välissä ollaan, kuulemma. Lattarautaa perään runkoon hieman ja arvokasta menoa :shock:
PVFilmi

turbotus..

Viesti Kirjoittaja PVFilmi »

Olis yks näkökulma, ennenkuin asennat sen turbon. Ei perustu niinkään tietoon mut kokemukseen kyllä. Eikä mitään huipputehoja ole luvassa mutta oleellinen parannus saattaa tulla.

Säädä ensin ajotus. Se on melko varmaan myöhäsellä jos sitä ei ole lähiaikoina tehty. Itse laitoin sen hieman aikaselle, niin ei tarvii heti säädellä kun iän mytä menee kuulemma myöhäselle. Säädätin sen toyotalla, ja hyvä niin sillä on pari pulttia kohtuu pahassa paikassa. Sitten tarkista venttiilit, säätöä tulee niihinkin jos ei ole lähiaikoina säädetty.

Sit tarkista öljyt ja vesiletkut ym oleelinen. Kantsii laittaa tankkiin vielä kunnon satsi suuttimien puhdistajaa, ja itseasiassa nekin kannattaa tarkistaa ja vaihtaa selkeästi vialliset, siis suuttimet. Tarkastin ne kaverin kans ja kolme menee vielä vaihtoon kun saa rahnaa..

Sit vaan karstaa polttamaan. Mä tein sen ajamalla kolmos vaihteella talla pohjas useita kilometrejä, siis koneen on oltava jo valmiiksi lämmin, kierrokset oli 4 vaihteella 3,5 tuhannen paikkeiilla ja nopeus pysy 90kmh. Tein saman myös ykkösellä jolloin kierrokset hipo neljää. Koneessa on kierroksen rajotin ja hyvä niin. En uskaltaisi päästää niitä yli neljää..
Tarkasti silmä lämpömittarissa, ja välillä annoin koneen huokasta sit toistin operaation. Ylämäkeen on esim hyvä jos löyttyy pitkiä sellaisia niin on vähän vastusta tai kuormitetun kärryn kans, no käy ilmankin. Niin ja on tarkeää antaa konee jäähtyä tyhjäkäynniiä kunnolla ennenkuin sammuttaa..

Sitten säätelin syötön kohdalleen ja lopputulos oli hyvä. Koneen käynti muuttu ihan sika pehmeäksi ja tehoa on kivasti ja varmaan menee nokimittauksista läpi :D

Olin kerran mukana hakemassa Saksasta diselmersua. Auto ei mennyt niin mihinkään. Kurmuutun sitä siellä niil paanoilla ja yht äkkiä mekkeri alko liikkumaan, sen oiken tunsi. Karsta palo pois. Toisen kerran tultiin hesasta kaverin hj 61 llä raskas traileri perässä. Ihmeteltiin kun perässä näytti olevan tulta. Metiin katsomaan ja pakoputkesta tuli aika lieskat. Tuskin sillä koivu halot leimus. Karstaa oli siihenkin kertynyt, vaikka se hj ei mitenkää hiljasta kohtelua ole saanut.

Eli nämä niitä perus juttuja ja sitten voi miettiä lisää. Näin olen tehnyt joka autolle mikä mulla on ollut. Mulla on kulutus seuranta meneillän ja jos saan hyvä tuloksia niin kerron sit..

Kivaa kseää ja mukavia kilometrejä hj.n kans.
Pekka Visala
PeteH

Moikka

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Hyvä idea, karstan polttaminen siis. Mulla on mun hojosta tippunu kierosten neula johonkin jonkun omistajan aikoihin, mutta jos noita km- vauhteja/ vaihde osaisit antaa, niilläkin uskaltanee jonkun pätkän hurauttaa... (?)
:shock:
Ei parta pahoille kasva,
turpajouhet joutaville...
SLCK #362
HJ60 -83
570000
PVFilmi

Re: Moikka

Viesti Kirjoittaja PVFilmi »

PeteH kirjoitti:Hyvä idea, karstan polttaminen siis. Mulla on mun hojosta tippunu kierosten neula johonkin jonkun omistajan aikoihin, mutta jos noita km- vauhteja/ vaihde osaisit antaa, niilläkin uskaltanee jonkun pätkän hurauttaa... (?)
:shock:
Siis tarkoitit varmaan kierroslukumittarin neulaa.. Mut idea siinä mulla oli se et 3 sella vauhti pysy 90km h, eli isoa sakkoa ei tulisi vaikka tutkaan karauttaisi. En tiedä sun rengaskokoa mutta mulla on siinä 80cm halkasialtaan, joka nyt vaikuttaa omansa. Talla vaan tiskiin ja menoksi. Ihan pieni matka ei välttämättä riitä, ja jos hirvittää niin huilii välillä.. :wink: Maksimi kieroksilla saadaan paras lopputulos, uskosin näin. Nyt ei se vähäkään ajatus enään kulje et hyvää yötä..
Pekka Visala
Vastaa Viestiin