Kysymyksiä HJ61 Lukoista
Valvoja: Käyttäjä
Kysymyksiä HJ61 Lukoista
Olenko käsittänyt oikein? HJ-60 kitkalukko takana edessä ei lukkoa.
HJ-60 neliveto kytkeytyy sisältä mutta napalukot ulkoa.
HJ-61 Kitkalukko takana, edessä ei lukkoa.
HJ-61 sisältä kytkettävä neliveto "napalukot toimii napilla"
Olen hankkimassa HJ-61:n tässä lähitulevaisuudessa ja haluan ajaa sitä takaveto päällä, onhan siinä kitkalukko?
Ajan tällä hetkellä lukotonta takavetoa, toivottavasti se jää viimeiseksi omistameksi "invalidiksi".
Ja vielä lopuksi, onko HJ-60 ja HJ-61 perissä erivälitykset?
Kiitoksia etukäteen tiedoista...
HJ-60 neliveto kytkeytyy sisältä mutta napalukot ulkoa.
HJ-61 Kitkalukko takana, edessä ei lukkoa.
HJ-61 sisältä kytkettävä neliveto "napalukot toimii napilla"
Olen hankkimassa HJ-61:n tässä lähitulevaisuudessa ja haluan ajaa sitä takaveto päällä, onhan siinä kitkalukko?
Ajan tällä hetkellä lukotonta takavetoa, toivottavasti se jää viimeiseksi omistameksi "invalidiksi".
Ja vielä lopuksi, onko HJ-60 ja HJ-61 perissä erivälitykset?
Kiitoksia etukäteen tiedoista...
Alkuperäinen on kaunista.
Välitykset ovat samat 60 ja 61:ssä (3,7:1). 61:ssä on (pääsääntöisesti - poikkeuksia on ylimenovuosina suuntaan jos toiseenkin) lukittavat tasauspyörästöt edessä ja takana, ja 60:ssä kitkalukko on vain takana (onko muissa kuin täyskevennetyissä akseleissa? ei kai). Jos perässä on kytkettävä lukko, ei sieltä löydy kitkapakkaa.
Aika harvassa ovat tilanteet joissa napalukot auki ajellessaan olisi kitkalukosta suunnatonta hyötyä verrattuna avoimeen tasauspyörästöön, lähinnä jos jää jumiin eikä jaksa nousta autosta napoja kytkemään, voi takalukon heittää päälle ja yrittää suditella eteenpäin se päällä.
61:ssäkin napalukot toimivat kädellä, eturenkaan keskipisteen tietämiltä. Nappineliveto kytkee vain sähkön kautta alipaineella etukardaania päälle ja irti vanhanmallisen käsikäyttöisen vivun sijasta.
Ei ole tainnut Cruisereissa ollakaan samaa nappinapalukkohässäkkää kuin 4Runnereissa/harvinaisissa Hiluxeissa?
Aika harvassa ovat tilanteet joissa napalukot auki ajellessaan olisi kitkalukosta suunnatonta hyötyä verrattuna avoimeen tasauspyörästöön, lähinnä jos jää jumiin eikä jaksa nousta autosta napoja kytkemään, voi takalukon heittää päälle ja yrittää suditella eteenpäin se päällä.
61:ssäkin napalukot toimivat kädellä, eturenkaan keskipisteen tietämiltä. Nappineliveto kytkee vain sähkön kautta alipaineella etukardaania päälle ja irti vanhanmallisen käsikäyttöisen vivun sijasta.
Ei ole tainnut Cruisereissa ollakaan samaa nappinapalukkohässäkkää kuin 4Runnereissa/harvinaisissa Hiluxeissa?
Joo totta puhut ero ei ole iso, mutta mielestäni kitkalukon kanssa ajettavuus sekä ohjautuvuus ovat paremmat. Tarkoitan ajamista normaali liikenteessä takaveto kytkettynä, nelivetoa en käyttänyt koskaan muualla kuin metsässä. Esim. talvella auton kääntäminen kaasulla. Onko sillä sitten suurta merkitystä, eipä kai...
Onko siis taka-akselin kytkettävä lukko 100% vakiona?
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Onko siis taka-akselin kytkettävä lukko 100% vakiona?
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Tarkotakko 61:stä? Ensimmäisis 61 eli vm. -86 ei lukkoja esiinny, mutta jossain vaiheessa armonvuonna 1987 alako kuulumaan vakiovarustukseen . Tai ainakin luulen niin koska kaikissa näkemissäni ja kokemissani -87 tai uudempi (myös 60) ne on löytynyt. Ja kuten JF jo kertoikin poikkeuksia löytyy varmasti.Anonymous kirjoitti:
Onko siis taka-akselin kytkettävä lukko 100% vakiona?
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
1987 LJ70
Joo, nimenomaan 61:stä tarkoitan. Tossa on nettiautossa myynnissä yks 1986 HJ-61 ja sisäkuvassa näytti olevan samanlainen vipu kun mun "vanhassa" 1982 HJ-60:ssä (L4,H4,N,L2) vai miten nyt olikaan. Eli 1987 ja uudemmat napilla, aikaisemmissa vivulla sisältä... Ja kertauksen vuoksi 1986 HJ-61 siis taka-akselissa kitkalukko?
Alkuperäinen on kaunista.
juu niissä täyskevennetyissä takaakseleissa missä ei ole kytkettävää lukkoa voi löytyä kitka.puolikevennetyn akselin ja täyskevennetyn erottaa siitä että täyskevennetyn takselin päät muistuttaa etunapaa siinä on semmonen pultattava laippa päässä.
myös öljyn täyttö reijän luona on semmonen punavalkea tarra mikäli tallella.
täyskevennetyn vetareissa on boori vetarin molemmissapäissä,kun taas puolikevennetyssä on ulkopäissä laippa mihin on kiinitetty pyöränpultit.
myös bj42 löytyy kitka murikka takaa välitys on vain 4,11.toi sopii heittämällä hj.
myös öljyn täyttö reijän luona on semmonen punavalkea tarra mikäli tallella.
täyskevennetyn vetareissa on boori vetarin molemmissapäissä,kun taas puolikevennetyssä on ulkopäissä laippa mihin on kiinitetty pyöränpultit.
myös bj42 löytyy kitka murikka takaa välitys on vain 4,11.toi sopii heittämällä hj.
jjtp kirjoitti:täyskevennetyn vetareissa on boori vetarin molemmissapäissä,kun taas puolikevennetyssä on ulkopäissä laippa mihin on kiinitetty pyöränpultit.
.
Tuota tuota kyllä täyskevennetyssäkin on laippa kanssa toisessa päässä mutta siinä ei ole pyöränpultit kiinni vaan se on pienempihalkaisialtaan ja tulee kiinni pienemmillä pulteilla pyörän napaan.
Kyllä se siitä menee.
Taitaa olla vaihtoloota siinä nettiauton 61ses, nimittäin siellä kyllä pitäis olla nappineliveto ja jakolaatikon vivussa H2, N, L4EzCruiser kirjoitti:Joo, nimenomaan 61:stä tarkoitan. Tossa on nettiautossa myynnissä yks 1986 HJ-61 ja sisäkuvassa näytti olevan samanlainen vipu kun mun "vanhassa" 1982 HJ-60:ssä (L4,H4,N,L2) vai miten nyt olikaan. Eli 1987 ja uudemmat napilla, aikaisemmissa vivulla sisältä... Ja kertauksen vuoksi 1986 HJ-61 siis taka-akselissa kitkalukko?
Ja kertauskysymykseen: pelkkä kitka, valitettavasti mutta henk.kohtasesti aion ratkaista puutteen lätkäsemällä sinne aussielockerin ja kitka eteen

1987 LJ70