Kuva Kuva

HJ 61-sähköistä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Krisu
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 9:18 am
Paikkakunta: Loimaa

HJ 61-sähköistä

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Ostin hiljattain kasikutosen hj:n ja se antaa 24 V vetokoukun sähkörasiaan. Onko siinä jokin jännitteen alentaja jossain, joka vois olla sökönä, vai pitääkö vaihtaa peräkärryn polttimot isommiks?
Sitte etupää vähän ujeltaa, kun on lukot päällä. Onko aihetta huoleen, esim laakeriremonnttia??
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jos jännitteen alennin on sökö, se tuskin antaa mitään. Eli on tainnu vetokoukun asentaja vetää aina vaan omaa kärryänsä, ja sitä on vedetty aina vaan tuolla (eli ollu 24 V lamput). Jos ei oo tarvetta vedellä ku yhtä omaa kärryä, niin se on helppo ja halpa tie.

Meillä on konehuoneessa jännitteenalennin, ja takapaksin vasemmassa sivussa relehässäkkä, jolle tulee 12 V syöttö ja 24 V ohjaukset. Eli siis laitat jonnekki alentimen josta saat radiollekki 12 V, otat kaikki nuo nykyiset koukun piuhat poikki, asennat väliin releet taka-, jarru- vas.- ja oik. vilkuille, ja niiltä releiltä vetelet 12 V koukulle. Meillä ainaki hakkaa tuo peräkontin rele kovempaa ku kojelaudan, ku vilkku on päällä. :D

Jossain olen joskus nähny myös juuri koukkutarkotukseen 6-"kanavaisen" jännitteen alentimen, eli nykyinen koukun piuha poikki, ja siihen väliin yksissä kuorissa joka piuhalle erillinen alennin. En tiedä yhtään mistä löytys ja paljonko maksaa.

Perän ujellukseen en ota kantaa näin virtuaalisesti.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Viitapiru
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 6:49 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Viitapiru »

tarkista j-alentimen maadoitus,jos maajohto on ironnut se antaa 24v läpi.
laitteen pitäisi löytyä takakontin sivuverhoilujen takaa.ehkä?
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

hj60 kirjoitti: Meillä on konehuoneessa jännitteenalennin, ja takapaksin vasemmassa sivussa relehässäkkä, jolle tulee 12 V syöttö ja 24 V ohjaukset. Eli siis laitat jonnekki alentimen josta saat radiollekki 12 V, otat kaikki nuo nykyiset koukun piuhat poikki, asennat väliin releet taka-, jarru- vas.- ja oik. vilkuille, ja niiltä releiltä vetelet 12 V koukulle. Meillä ainaki hakkaa tuo peräkontin rele kovempaa ku kojelaudan, ku vilkku on päällä. :D

Jossain olen joskus nähny myös juuri koukkutarkotukseen 6-"kanavaisen" jännitteen alentimen, eli nykyinen koukun piuha poikki, ja siihen väliin yksissä kuorissa joka piuhalle erillinen alennin. En tiedä yhtään mistä löytys ja paljonko maksaa.
Osaisikohan joku piirtää kytkentäkaavion yllä olevasta kytkennästä?
Minkälainen releen pitää olla, jotta sitä voi ohjata 24v jännitteellä? 24v rele? Riittääkö esim 5A per rele virrankestoa?

Jännitteenalennin vissiin riittäisi joku 30A noille valoille, mutta jos haluaisi myös cd-ration siihen kiinni, niin mitä kokoa kannattaisi ostaa? Mistähän noita hakkurityyppisiä oikein saisi, kun ei myyjät koskaan tunnu tietävän, mitä edes myyvät??

5-kanavainen 24-12v alennin maksaisi Hämeen Autosähkössä 100e, mutta siitä ei saa ratiolla kuitenkaan kytkettyä jännitettä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Panu
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

Vaihtoehto;
Ota ratiolle erillinen alennin, se kannattaa jokatapauksessa.
Sitten takapaksiin semmonen "alkuperäinen" monikanavainen, eli mitä maahantuoja ja moninaiset alihankkijat on asennellut.
HJ:n raatojahan on maa täynnä, mistä se löytyy juuri sieltä kuskinpuolen takaposkesta. Yhdellä alentimella tehty relehässäkkä varmasti toimii, mutta onko se helpompi niin epäilenpä. Lisäksi siinä on vikaantuvia osia eli nuo releet.
Sattumoisin mulla noita alentimia lojuu, eli laita privaattia jos haluat tehdä niistä kauppaa.

Panu
--

Osaisikohan joku piirtää kytkentäkaavion yllä olevasta kytkennästä?
Minkälainen releen pitää olla, jotta sitä voi ohjata 24v jännitteellä? 24v rele? Riittääkö esim 5A per rele virrankestoa?

Jännitteenalennin vissiin riittäisi joku 30A noille valoille, mutta jos haluaisi myös cd-ration siihen kiinni, niin mitä kokoa kannattaisi ostaa? Mistähän noita hakkurityyppisiä oikein saisi, kun ei myyjät koskaan tunnu tietävän, mitä edes myyvät??

5-kanavainen 24-12v alennin maksaisi Hämeen Autosähkössä 100e, mutta siitä ei saa ratiolla kuitenkaan kytkettyä jännitettä.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Kuva


Tässä on hätäsesti piirretty kuva kytkennästä yhdellä jännitteenalentimella.
5A:n alennin riittää ihan hyvin pelkkiin takavaloihin, jos tarvii esim.
asuntovaunun vetoon, niin isompi alennin akun lataukseen?
4kpl 24:voltin relettä riittää yleensä, mutta jos tarvii enemmän, niin
lisää vaan releitä.
Ja tämä toimii hyvin ja on halpa rakentaa, itsellä ollut vuosikausia ilman
mitään ongelmia?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Homma mietinnän alla, kohta ollaan viisaampia...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin