Kuva Kuva

HDJ:n ohjaustehostin heitti pelaamasta tyhjäkäynnillä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

HDJ:n ohjaustehostin heitti pelaamasta tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No otsikossapa tuo "vika"

Käytiin ajelemassa umpihanki ajelua tovi ja sen jlk tehostimesta katosi teho tyhjäkäynnillä.
Ajellessa tuli kyllä veivattua rattia oikein urakalla laidasta laitaa että pysy tiellä. =)

Nyt kun hieman nostaa kierroksia niin alkaa pelaamaan hyvin. Aloin kyllä tuossa illan mittaan vikomaan ohjausta vähän aikaisempaa jäykemmäksi. Kovilla kierroksilla kevenee kyllä sitten oikein reilusti.
Tyhjäkäynnillä todella raskas käännettävä.

Onko kelleen tullut vastaavaa eteen?
Onko noita pumppuja hajonnut kellään?
Pumppu ei ole pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä edes pakkasilla. Öljynä mobilin ATF:t
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: HDJ:n ohjaustehostin heitti pelaamasta tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Hilari »

isommilla renkailla tuota ei käännä pirukaan jos tehostin ei toimi...

kannattaa tarkistaa se säiliössä oleva sihti kaiken varalta, se oli syypäänä kaikkiin ongelmiin ainakin mulla. Sen kun poisti niin tappelu loppui siihen paikkaan. Mutta ääntäisi kai se jos se se ei sais kunnola öljyä. Mutta jos ei saa niin ne ne ölpät menee tosi herkästi vaahdoksi ja sitten se tehostin ei toimi tyhjäkäynnillä lainkaan ja kierroksilla toimii jotenkin...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Itellä tuommoista imenee bertassa aika ajoin,ja usein jos on tullut hapetettua jossain lumipöllyssä tai on tullut uitua.

Eli syy on kastuttuaan luistava hihna joka rupeaa sitten kierroksilla pitämään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Öljyt ei säiliössä vaahtoudu ollenkaan. Kiertoa siellä näkyy eli jotain eloa on pumpussa vielä tallella tyhjä'käynnilläkin.

Hodarissa pyörii tehostimenpumppu hammasrattailla jakopäästä. Ei luista. :D
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No tänään ajellessa tehostin alkoikin yhtäkkiä eräässä risteyksessä toimimaan.
Ohjaus on nyt keveämpi kuin aikaisemmin.
Häätyy vaihella öljyt sinne jos siellä on kierrossa paskaa.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Minulla kävi 1990 valmistetun 4WD Hiacen kanssa aika lailla vuosi sitten pääsiäisenä Seinäjoelle ajellessa sellainen ihmeellinen juttu, että moottoritieltä huoltoasemalle käännyttäessä lakkasi ohjaus tehostamasta kokonaan, oli hiton jäykkä kääntää ylös rampissa, kunnes pääsin melkein ylös asti, jolloin tehostus palasi. Tehostamattomuutta kesti ehkä 5-10 sekuntia. Huoltamon pihassa tarkastin tehostimen öljyt, olivat niin kuin pitikin.

Ajoin autolla vielä monta kuukautta eikä tuo toistunut kertaakaan. Ei oikein auennut mitä siellä tapahtui, tuskin oli kyse kaarteesta koska kyseisellä vehkeellä tuli kurvailtua aika huolettomasti muutenkin.
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuossa tutkiskelin noita räjäytyskuvia pikaisesti niin pumpussa on ilmeisesti paineenrajoitusta varten venttiileitä.
Liekkö jumiutui auki ja siten paineen karkasi pienillä kierroksilla.
Kierroksilla sitten pumpun tuotto on jo niin kova että tehostus pelasi vielä suhtkoht normaalisti.

Nooh. Hyvin on pelannut mulla tuo hdj:n ohjaus.
Simpukan pikku välyksen kun saisi vielä pois. Säätöruuvi ei pyöri kuin vajaa 45astetta eestaas ja tökkää.
Välykseen ei vaikuta.
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

Sitä simpukkaa kun säädät niin kiristä sitä ruuvia niin paljo kun se menee ja aja sen jälkeen vähä eteen ja taaksepäin ja pyörittele rattia laidasta laitaan ja tämän jälkeen se ruuvi taas kiristyy lisää. Ja tämä niin monta kertaa ku on tarvis. Sitte jos siitä ohjauksesta tulee semmonen että se ei enää palauta kunnolla niin se on jo liian kireällä, sitte vaan löysäät sen verran taas palauttaa kunnolla. Näin mää ite säädin tuosta hj:sta, mutta ei siitä kyllä kaikkia välyksiä pois saanu, mutta tarpeeks kumminki :D
hj 60
hj 61
JeremyH
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 14, 2012 1:53 am
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tervehdys! uusi HDJ80:n omistaja ilmoittautuu foorumille.

Missä siellä se säätöruuvi on?

Ohjekirja kertoo että ratissa pitäisi olla alle 40mm tyhjää kun kääntelee rattia edes takas auton ollessa sammuksissa. minulla sitä väljää on ainakin 80mm. säädöstä ohjekirja kertoo sen verran että vie auto toyota huoltoon.

simpukka on myös paksun märän mössön peitossa. (kuraa ja öljyä) tehostimen säiliöön pitää lisätä loraus aina silloin tällöin.
Uskaltaako tuota konehuonetta pestä painepesurilla/höyrypesurilla? eli onko näissä sähköt suojattu paremmin kuin esim. mersuissa?
HDJ80 4,2td manu 1990
carinaE ja muutama mersu, saab, hyundai, fordson, tunturi yms.
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Siellä se ruuvi on, muistaa vaan kiristäessä et kun sen keskialueen löysän säätää pois, niin jumii sitten jo kääntäessä, et maltilla vaan...

Konehuoneen uskaltaa pestä huoletta, ei oo vielä mitään rikki menny toistaiseksi.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Siellä on mutteri ja keskellä tasapääruuvi. Mutteria vähän auki ja säätämään. Mä oon kääntänyt renkaat eka suht vinoon ja sitten kirrannut ruuvia. Keskialueelle jää sitten automaattisesti ne väljät mistä ei pääse eroon. Niin ja eturenkaat on hyvä nostaa eka ilmaan...
#428
Vastaa Viestiin