HJ61 -88 alkanut ilmetä yhtä sun toista probleemaa.
Valvoja: Käyttäjä
HJ61 -88 alkanut ilmetä yhtä sun toista probleemaa.
Eli seuraavanlaisia ongelmia on alkanut tässä 20tkm aikana ilmetä:
1) Kun auton käynnistää niin menee noin 30sek-1min että toinen akku "lähtee mukaan". Eli radio ei toimi, vilkku toimii hitaasti ja valot ovat himmeät kunnes pompsahtaa. Voltti mittari näyttää jotain 20+. Voisiko olla että toinen akku on niiiiiin scheissena, että ei toimi kunnolla vai tuleeko laturi pienellä viiveellä mukaan?
2) Kun peruuttaa pyörät linkussa niin kuuluu kerran "poks" ja sitten kuuluu laahavaa ääntä kuin kaksi metallia hankaisi toisiinsa. Onko tässä kyseessä sitten paljon puhutut murrokset?
3) Kone käynnissä kuuluu tasainen vikinä, mikä on kovenee kierrosten kasvaessa. Vikinä loppuu kun paina akytkimen pohjaan. Luulempa että kytkimen painelaakeri on finaalissa(?). Sitten kun vaihtaa vaihteita pienillä nopeuksilla 1. ja 2. vaihdetta niin kolisee ja rämisee niin saakelisti. Vaikea kuvailla ääniä, mutta kuulostaa että kaikki ei ole kunnossa. Voisiko äänet liittyä kytkimen loppuun kulumiseen vai johonkin muuhun voimansiirron ongelmaan?
4) Ajettaessa maantiellä, vauhdin ylittäessä 85kmh niin alkaa tärisemään ja rämisemään aikalailla. Oikean eturipustuksen "koiranluu":n (sellainen pieni (n. 20cm) metallinen tanko, missä 2Xkumit kummassakin päässä ja kiinnittyy runkoon) on toisen pään kumitatti lähtenyt käveleen. Voiko ks. vika aiheuttaa tärinän? Liittyisikö vika 3) tähän samaan ongelmaan? tai olisiko kardaanin laakereissa vikaa?
5) Huolimattomasti kun käyttää kaasua ja kytkintä, niin paukahtaa hieman. Olisiko merkki perän väljyydestä?
Nämä tulee nyt äkkiseltään mieleen. Olisi todella hieno homma jos joku viitsisi vaivautua hetken kertomaan, millä saisi cruiserin takaisin liikenteeseen. Intoa kun löytyy eikä peukalokaan ole ihan keskellä kämmentä niin tekisi mieli itse kokeilla korjata ks. viat eikä suoraan viedä Toyotan huoltoon.
Vastauksia voi heitellä tänne tai sitten sähköpostiin ilkka.tietavainen(ät)tut.fi jos meinaa alkaa juttua tulemaan.
Kiitos.
1) Kun auton käynnistää niin menee noin 30sek-1min että toinen akku "lähtee mukaan". Eli radio ei toimi, vilkku toimii hitaasti ja valot ovat himmeät kunnes pompsahtaa. Voltti mittari näyttää jotain 20+. Voisiko olla että toinen akku on niiiiiin scheissena, että ei toimi kunnolla vai tuleeko laturi pienellä viiveellä mukaan?
2) Kun peruuttaa pyörät linkussa niin kuuluu kerran "poks" ja sitten kuuluu laahavaa ääntä kuin kaksi metallia hankaisi toisiinsa. Onko tässä kyseessä sitten paljon puhutut murrokset?
3) Kone käynnissä kuuluu tasainen vikinä, mikä on kovenee kierrosten kasvaessa. Vikinä loppuu kun paina akytkimen pohjaan. Luulempa että kytkimen painelaakeri on finaalissa(?). Sitten kun vaihtaa vaihteita pienillä nopeuksilla 1. ja 2. vaihdetta niin kolisee ja rämisee niin saakelisti. Vaikea kuvailla ääniä, mutta kuulostaa että kaikki ei ole kunnossa. Voisiko äänet liittyä kytkimen loppuun kulumiseen vai johonkin muuhun voimansiirron ongelmaan?
4) Ajettaessa maantiellä, vauhdin ylittäessä 85kmh niin alkaa tärisemään ja rämisemään aikalailla. Oikean eturipustuksen "koiranluu":n (sellainen pieni (n. 20cm) metallinen tanko, missä 2Xkumit kummassakin päässä ja kiinnittyy runkoon) on toisen pään kumitatti lähtenyt käveleen. Voiko ks. vika aiheuttaa tärinän? Liittyisikö vika 3) tähän samaan ongelmaan? tai olisiko kardaanin laakereissa vikaa?
5) Huolimattomasti kun käyttää kaasua ja kytkintä, niin paukahtaa hieman. Olisiko merkki perän väljyydestä?
Nämä tulee nyt äkkiseltään mieleen. Olisi todella hieno homma jos joku viitsisi vaivautua hetken kertomaan, millä saisi cruiserin takaisin liikenteeseen. Intoa kun löytyy eikä peukalokaan ole ihan keskellä kämmentä niin tekisi mieli itse kokeilla korjata ks. viat eikä suoraan viedä Toyotan huoltoon.
Vastauksia voi heitellä tänne tai sitten sähköpostiin ilkka.tietavainen(ät)tut.fi jos meinaa alkaa juttua tulemaan.
Kiitos.
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
1. Veikkaan toista akkua. Starttauksen jälkeen on jälkihehku kyllä päällä, eikä laturi jaksa tuupata niinpaljoa virtaa kuin on kulutus. Mankka sammuu? Elä vain sano, että sulla ei ole jännitteen muunninta, vaan virta on otettu toiselta akulta.... Ei hyvä. Se syö akun.
2. Murrokset , jos kuuluu nimenomaan nelivedolla.
3. Mun veikkaus on lootan laakerit.
4. Se koiranluu on kallistuksen vakaimesta. Sillä ei ole merkitystä. Taas veikataan: Ohjausiskunvaimennin, jousien puslat, jousenkiinnikkeet väljät niittauksistaan, väljää raidetangonpäissä. Saattaa olla kardaanin ristikotkin sökönä. Ravistaako rattia? Tuleeko edestä vai takaa?
5. Takakardaanin ristikko?
Siinä jotain arveluja. Muitakin mahdollisuuksia tietenkin vielä löytyy.
2. Murrokset , jos kuuluu nimenomaan nelivedolla.
3. Mun veikkaus on lootan laakerit.
4. Se koiranluu on kallistuksen vakaimesta. Sillä ei ole merkitystä. Taas veikataan: Ohjausiskunvaimennin, jousien puslat, jousenkiinnikkeet väljät niittauksistaan, väljää raidetangonpäissä. Saattaa olla kardaanin ristikotkin sökönä. Ravistaako rattia? Tuleeko edestä vai takaa?
5. Takakardaanin ristikko?
Siinä jotain arveluja. Muitakin mahdollisuuksia tietenkin vielä löytyy.
Project Kekkonen
Pikkujussin replyyn vastaten:
1. Korjataan sen verran, että mankalla on muunnin. Se menee automaattisesti päälle, mutta vahvari ei mene, joka ajaa etupään erillissarjaa. Se on otettu vain toiselta akulta , kun ei köyhällä ole varaa ostaa 24v autovahvareita. Ja siihen kysymykseen että miksi maastoautossa on vahvari, niin autolla ajetaan kuitenkin 95% maantieajoa / työajoa.
2. Itse asiassa en ole kokeillut kuuluuko nelivedolla peruutettaessa.
3. Onkohan loota/kytkin paha vaihtaa / kallis remontti.
4. Ratti tärisee pikkasen siinä 85+ nopeuksissa. Vaikea sanoa tuleeko edestä vai takaa, kun tuntuu että koko auto lähtee lentoon.
5. pystyykö sen tarkistamaan miten?
Mielellään ryömin auton alle, jos joku sanoo jonkin ehdotuksen/tarkistuksen, mitä voisi kokeilla jonkin vioista paikallistettua.
1. Korjataan sen verran, että mankalla on muunnin. Se menee automaattisesti päälle, mutta vahvari ei mene, joka ajaa etupään erillissarjaa. Se on otettu vain toiselta akulta , kun ei köyhällä ole varaa ostaa 24v autovahvareita. Ja siihen kysymykseen että miksi maastoautossa on vahvari, niin autolla ajetaan kuitenkin 95% maantieajoa / työajoa.
2. Itse asiassa en ole kokeillut kuuluuko nelivedolla peruutettaessa.
3. Onkohan loota/kytkin paha vaihtaa / kallis remontti.
4. Ratti tärisee pikkasen siinä 85+ nopeuksissa. Vaikea sanoa tuleeko edestä vai takaa, kun tuntuu että koko auto lähtee lentoon.
5. pystyykö sen tarkistamaan miten?
Mielellään ryömin auton alle, jos joku sanoo jonkin ehdotuksen/tarkistuksen, mitä voisi kokeilla jonkin vioista paikallistettua.
Kannattaa purkaa se vahvistinsysteemi kokonaan pois ja ajaa niitä kaiuttimia mankan vahvarilla tai sitten ostaa 24v pääte.
Se toiselta akulta virran ottaminen on maailmanlopun systeemi ja laittaa virtajärjestelmän ihan kontalleen.
Toinen akku saa liikaa jännitettä ja toinen liian vähän...huonolla tuurilla toinen akku saattaa sanoa POKS!
-jm
Se toiselta akulta virran ottaminen on maailmanlopun systeemi ja laittaa virtajärjestelmän ihan kontalleen.
Toinen akku saa liikaa jännitettä ja toinen liian vähän...huonolla tuurilla toinen akku saattaa sanoa POKS!
-jm
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
No siis niin... Tämä starttaamisen jälkeen jännitteen alas jääminen ja hyppääminen jonkin ajan päästä normi lukemiin, on itsellänikin hyvin selvästi ja jyrkästi havaittavissa. Mutta mulla kyseessä on jälkihehku, täysin ja puhtaasti. Akut ovat loistavassa kunnossa, kuin myös laturi.
Ja jos ryöstää Sähkön kulkusuunnassa ensimmäiseltä akulta, eli siltä mikä on maadotettu runkoon, 12V härvilöille virtaa, toinen akku räjähtää loppuen lopuksi.
No, ei välttämättä, mutta näin on käynyt useassa tapauksessa. Ja siihen riittää pelkkä radio, mikä ei ole mikään virran suurkuluttaja.
Tämä vikinä, joka loppuu painaessa kytkimen pohjaan.
Itselläni kuuluu sepelimyllyyn verrattavissa olevaa rousketta ja rohinaa, ja kyseessä on aivan varmasti, ja ilman vaihtoehtoja, kytkin, tai siis sen laakeri. Pieni vikinä ei henkilökohtaisesti vielä tunnu missään, jos nyt voi vioilla ja vajaavuuksilla rehennellä
Näin niinkuin yleisesti; Ristinivelet kannattaa vaihtaa... Ne vaan kannattaa vaihtaa. Samoin kuin koiranluut, jarrupalat, kaiken maailman suodattimet, ja kaikki nivelet, missä voisi olla väljää. Niissä on kuitenkin väljää, suodattimet tukossa, palat lopussa ja koiranluut poikki. Jos vielä ilmenee vikaa, on paljon helpompi haarukoida ongelman syytä.
Ja jos ryöstää Sähkön kulkusuunnassa ensimmäiseltä akulta, eli siltä mikä on maadotettu runkoon, 12V härvilöille virtaa, toinen akku räjähtää loppuen lopuksi.
No, ei välttämättä, mutta näin on käynyt useassa tapauksessa. Ja siihen riittää pelkkä radio, mikä ei ole mikään virran suurkuluttaja.
Tämä vikinä, joka loppuu painaessa kytkimen pohjaan.
Itselläni kuuluu sepelimyllyyn verrattavissa olevaa rousketta ja rohinaa, ja kyseessä on aivan varmasti, ja ilman vaihtoehtoja, kytkin, tai siis sen laakeri. Pieni vikinä ei henkilökohtaisesti vielä tunnu missään, jos nyt voi vioilla ja vajaavuuksilla rehennellä
Näin niinkuin yleisesti; Ristinivelet kannattaa vaihtaa... Ne vaan kannattaa vaihtaa. Samoin kuin koiranluut, jarrupalat, kaiken maailman suodattimet, ja kaikki nivelet, missä voisi olla väljää. Niissä on kuitenkin väljää, suodattimet tukossa, palat lopussa ja koiranluut poikki. Jos vielä ilmenee vikaa, on paljon helpompi haarukoida ongelman syytä.
Se sinun vaihelaatikko kyllä joutaa sepelimyllyn kulmavaihteeksi, kun kytkimen painaa tyhjäkäynnillä pohjaan laatikko pysähtyy ja siitä johtuu rohinan loppuminen, silloin ko alkaa rohiseen ko painaa kytkintä on kyse risasta painelaakeristaGrau kirjoitti:No siis niin... Tämä starttaamisen jälkeen jännitteen alas jääminen ja hyppääminen jonkin ajan päästä normi lukemiin, on itsellänikin hyvin selvästi ja jyrkästi havaittavissa. Mutta mulla kyseessä on jälkihehku, täysin ja puhtaasti. Akut ovat loistavassa kunnossa, kuin myös laturi.
Ja jos ryöstää Sähkön kulkusuunnassa ensimmäiseltä akulta, eli siltä mikä on maadotettu runkoon, 12V härvilöille virtaa, toinen akku räjähtää loppuen lopuksi.
No, ei välttämättä, mutta näin on käynyt useassa tapauksessa. Ja siihen riittää pelkkä radio, mikä ei ole mikään virran suurkuluttaja.
Tämä vikinä, joka loppuu painaessa kytkimen pohjaan.
Itselläni kuuluu sepelimyllyyn verrattavissa olevaa rousketta ja rohinaa, ja kyseessä on aivan varmasti, ja ilman vaihtoehtoja, kytkin, tai siis sen laakeri. Pieni vikinä ei henkilökohtaisesti vielä tunnu missään, jos nyt voi vioilla ja vajaavuuksilla rehennellä
Näin niinkuin yleisesti; Ristinivelet kannattaa vaihtaa... Ne vaan kannattaa vaihtaa. Samoin kuin koiranluut, jarrupalat, kaiken maailman suodattimet, ja kaikki nivelet, missä voisi olla väljää. Niissä on kuitenkin väljää, suodattimet tukossa, palat lopussa ja koiranluut poikki. Jos vielä ilmenee vikaa, on paljon helpompi haarukoida ongelman syytä.
No tuota joo,,, kannattaa kyllä ottaa selvä tuosta säätönamikkelista jos tuolla kerran saa laatikon laakeroitua aukasematta laatikkoaAnonymous kirjoitti:kyl se vikinä tulee kytkimestä, mulla sama, siellä kuulemma on jokin säätökin olemassa millä saa pois. En vaan ite tiedä mikä enkä edes yrittänyt etsiä.
Kytkin akselin laakerilta kuullostaapi tuo vikinä.
Ite juuri vaihdoin bj 42:seen kytkinakselin laakerin ja stefan,kytkimen vaihdon yhteydessä, on toyotissa kulututus tavaraa kuulemma. Bj:n 4 v laatikossa ainakin onnistuu laakerin vaihto ilman laatikon avaamista,on tosin hieman konstikas homma mutta onnistuu.Konstikkaan tekee se että kytkinakseli on varmaan viimeinen osa joka tulee laatikosta pihalle, eli laakerin joutuu vetämään "välistä" pois.Laakeri löytyi laakeri liikkeestä hintaan 42 €. stefa toyotalta 8.50 e.
Ite juuri vaihdoin bj 42:seen kytkinakselin laakerin ja stefan,kytkimen vaihdon yhteydessä, on toyotissa kulututus tavaraa kuulemma. Bj:n 4 v laatikossa ainakin onnistuu laakerin vaihto ilman laatikon avaamista,on tosin hieman konstikas homma mutta onnistuu.Konstikkaan tekee se että kytkinakseli on varmaan viimeinen osa joka tulee laatikosta pihalle, eli laakerin joutuu vetämään "välistä" pois.Laakeri löytyi laakeri liikkeestä hintaan 42 €. stefa toyotalta 8.50 e.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Kysyikkö mitä laakeri ois maksanut alkuperäisenä?Antsa kirjoitti:Kytkin akselin laakerilta kuullostaapi tuo vikinä.
Ite juuri vaihdoin bj 42:seen kytkinakselin laakerin ja stefan,kytkimen vaihdon yhteydessä, on toyotissa kulututus tavaraa kuulemma. Bj:n 4 v laatikossa ainakin onnistuu laakerin vaihto ilman laatikon avaamista,on tosin hieman konstikas homma mutta onnistuu.Konstikkaan tekee se että kytkinakseli on varmaan viimeinen osa joka tulee laatikosta pihalle, eli laakerin joutuu vetämään "välistä" pois.Laakeri löytyi laakeri liikkeestä hintaan 42 €. stefa toyotalta 8.50 e.
Tojotahan pudotti kaikkien LC:n voimansiirto osien hinnat puoleen
yli vuosi sitten.
Ennen sai 30-40% alee, nyt saa kaikki ½ hintaan!
Tarkoittaakohan se sitä että, BJ-osat alkaa lopumaan Hollannista?
Tiedähäntä???
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Juupa joo... Tuli tänään kömmittyä kärryn alle ja eihän se ihan hirveen mukava näky ollut. Tärinän syy selvisi: Kardaani oli murtunut ristikosta noin 60% irti. Ihme että oli pysynyt vielä siinä tapissa kun sai käsin melkein väännettyä isti ristikosta. Nooh uutta osaa metsästämään ja jos jollain sattuisi olemaan tallin nurkassa hj61 taka kardaani niin privaa tuleen tai mailiin ilkka.tietavainen(ät)tut.fi tarjouksia. Asialla on kiire, koska auto on jokapäiväisessä käytössä eikä sillä nyt uskalla ajaa kun tietää vian =/