Kuva Kuva

hj-60 5-vaihdeloota.onko laakerit vaihtokelposia eri ikäisis

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

hj-60 5-vaihdeloota.onko laakerit vaihtokelposia eri ikäisis

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

sellasta vaan miettinyt kun on noi 4.11 perät ja 35" renkaat ja turbo kone, niin vois olla mukavampi ajella 5vaihteisella lootalla tiellä. sellanen loota olisi saannissa.
Viimeksi muokannut pemaripoju, La Tammi 16, 2010 12:08 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

onko tietäjää ilmaantunu palstalle?

mikäs osa näistä hj jakolaatikoista ja päälootasta rupee ekana kuluun pilalle?
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

0,845
1987 LJ70
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja silloinhan on kaheksankympin vauhdissa kierroksia jotain hieman alta 1700

Ja välitys on n.3.47
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mikäköhän öljy sinne olis hyvää?
vissiinki jotain gl-4 ja edullista haussa!
mites ku niitä on kaikkia ep lisäaineistettuja onko siitä haittaa vai hyötyä?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

pemaripoju kirjoitti:mikäköhän öljy sinne olis hyvää?
vissiinki jotain gl-4 ja edullista haussa!
mites ku niitä on kaikkia ep lisäaineistettuja onko siitä haittaa vai hyötyä?
Jos valitset GL-4 -luokan öljyt, niin EP-lisäaineista ei pitäisi olla mitään haitttaa, päin vastoin. GL-5:n lisäaineet syövyttävät punametalleja, eli niitä ei saa käyttää, koska synkronirenkaat kuluu loppuun.
#428
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Bj 42 antaapi ohjekirja joko GL-4 tai GL-5

Jos laitat GL-5 ölpät niin se käy sitten myös muualle,ja 20 litran pytyssä on edullista.

Ja Tietysti ohjekirja kertoo mitä sinne kuuluu.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Antsa kirjoitti:Bj 42 antaapi ohjekirja joko GL-4 tai GL-5

Jos laitat GL-5 ölpät niin se käy sitten myös muualle,ja 20 litran pytyssä on edullista.

Ja Tietysti ohjekirja kertoo mitä sinne kuuluu.
Enpä tiedä onko BJ42:ssa sama loota kuin HJ:ssa, mutta 61:n manuaali kertoo ainakin, että GL-4. Aika monessa HJ:ssa synkronointi on huonossa kunnossa ja veikkaisin, että juurikin siitä syystä, että on käytetty GL-5:sta, joka tuhoaa ne synkrot. Sen jälkeen saa sitten käyttää Redlinen vähän kalliimpia öljyjä, että loota toimii edes kohtuullisesti.
#428
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Hessu kirjoitti:Jos valitset GL-4 -luokan öljyt, niin EP-lisäaineista ei pitäisi olla mitään haitttaa, päin vastoin. GL-5:n lisäaineet syövyttävät punametalleja, eli niitä ei saa käyttää, koska synkronirenkaat kuluu loppuun.
Minä olen elänyt sellaisen tiedon kera, että GL-4 siitä syystä että viskositeetti on huononpi, jolloin synkrot toimivat paremmin.
Volvoon raskaalla puolella käytettiin GL-1:stä vaihteistoihin, normiperäöljyä sitten loppuun voimansiirtoon.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No tämä on taas se aihe mistä voi väitellä loputtomiin,mutta edelleen ohjekirja/voiteluaine taulukko kertoo oikean öljylaadun.GL-luokitus kertoo lisäaineistuksen ei viskositeettiä.

Ja vuoden 1983 ohjekirja joka kattaa bj 42,ja hj 60 mallin antaa molempiin laatikoihin eli 4,ja 5 vaihteiseen öljylaaduksi joko API GL-4 ,tai GL 5 multipurposegearoil oljyä.

Ja viskositeetti on SAE 90(eli 80-90 normi ölppä käy)

Tietysti on helppoa laittaa huono synkronointi suoraan öljyn viaksi,mutta kun laitteissa alkaa olla järestään + 400 tuhatta mittarissa,niin on kai sitä syytä siinäkin mukaan lukien se että todennäköisesti takuu ajan jälkeiset huollot aika monessa laitteessa jäänyt aika vähiin,ja siitäkin on aikaa jo yli 20 vuotta.

Ja myös se tunnettu fakta eli jakolootan öljyjen siirtyminen päälootaan seurauksella,että kaikki osat (mukaan lukien synkrot) uivat öljyn sisällä aiheuttanee sekin ylimääräistä narinaa lootassa.

Toki sinne voi,ja kannattaakin laittaa jopa kalliitakin erikois öljyjä,jos sillä siirtää laatikko remppaa,tai siitä tulee sillä keinoin parempi,koska se on nopea,ja edullinen vaihtoehto remontille,ja sille ettei auto ole ajossa.
Mutta tämän saa jokainen harkita itse varaosa liikkeen tiskillä kun myyjä esittelee toinen toistaan parempia ihmeöljyjä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tuli sitten ostettua shell spirax gx 80w-90 gl-4 öljyä 20L ja makso 92€. oli oikeen tarkoitettu käsivalintaisiin vaihteistoihin. (ikh tampere)
olis ollu jotain öljyjä noin 50€ hintaan mutta kaikki gl-5 ja vetopyörästö ynnä muu hypoidi versioita.
sietäis olla hyvää.
tänään käytiin purkamas kaverin autosta loota pois 1h meni aikaa.
ja sitä kattellessa ja tiivisteitä vaihdellessa ihmetytti kuinka paljon klutaa kytkinakseli. muuten oli ihan timmissä kunnossa jakis kun sen käytin auki ja lootan pääakseli ei heilunu!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja sanomattakin oli aikomus vaihtaa se kytkinakselin laakeri? :shock: :D
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä tossa 4vaihteisessakin heilu kun parivuotta sitten vaihdoin kytkintä!
ihmetyttää vaan mitenkä se on tehty että heiluu niin paljon!
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tossa kun pääsin ajeleen niin rupes ihmetyttään miksi meteli kuuluu sisälle nyt paremmin? kaikki kumit ynnämuut on paikoillaan, mutta silti esim startin ääni kuuluu enempi ku ennen. ja sellanen pieni kahnutus ajossa. vaihdekeppi on "uudessa" lootassa umpikeppi ja vanhassa oli sellanen paksu putki ja kumi liitoksella sieltä juuresta kiinni laatikkon menevässä kepissä! voiko se meteli kaikua sitä keppiä myöten niin paljon?

ps mistä tohon päälootaan saa halvimmalla uudet laakerit?
löytyykö esim laakerikeskuksesta?
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

onko noiden ennen -85 ja jälkeen-85 tehtyjen päävaihdelaatikoiden laakerit vaihtokelpoisia keskenään?
vissiinki kytkinakselilla on vanhemmissa rullalaakeri ja uudemmissa kuulalaakeri? mutta pystyykö rullalaakerin tilalle laittaan kuulalaakerin?
muut laakerit taitaa olla samoja?

syynä olis vain se kun siihen uudempaan saisi halvemmalla sen laakerisarjan!
Vastaa Viestiin