Kuva Kuva

Hj-61:seen 12 voltin laturi?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
kahvassa
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:04 pm

Hj-61:seen 12 voltin laturi?

Viesti Kirjoittaja kahvassa »

Morjes

Olisko kenelläkään lainata ajatuksia moisen järjestelmän rakentamiseen?
kuvat olis loistavia

KIITOS!!!
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Ajatuksia on! Kiva kun kysyit:
24v laturista alipainepumppu pois ja siihen akselin tumppiin nivelakseli jolla sitten moottorin kylkeen lisätty 12v laturi alipumppuineen yhdistetään.
Alipainepumpustahan pääsisi eroon laittamalla hydraulisen jarrutehostimen jostain ameriikan dieselvehkeestä. Olisi tuo laturiasetelma huomattavasti halvempi sen jälkeen.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Erillinen 12V laturi lataamaan kolmatta akkua. Laturilta latausvirta suoraan akun plussaan (edellyttäen että sisäinen säädin), akulta miinus runkoon ja laturille heräte suoraan ladattavalta akulta merkkivalon kautta. Merkkivalon oltava vähintään noin 4 wattinen, jotta toimii.

Laturin asemointi kuten itse haluaa.

Yksinkertainen on kaunista.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

IironSika kirjoitti: laturille heräte suoraan ladattavalta akulta merkkivalon kautta.
Ite laitoin kuiten 24 V releen ohjaamaan tuota herätettä, saa virtansa (HJ60) alkuperäsen lataussäätimen vieressä olevasta ylimääräsestä liittimestä, johon tulee jännite ku virrat on päällä. Toki merkkivalo pitää olla kans välissä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

IironSika kirjoitti:Erillinen 12V laturi lataamaan kolmatta akkua. Laturilta latausvirta suoraan akun plussaan (edellyttäen että sisäinen säädin), akulta miinus runkoon ja laturille heräte suoraan ladattavalta akulta merkkivalon kautta. Merkkivalon oltava vähintään noin 4 wattinen, jotta toimii.

Laturin asemointi kuten itse haluaa.

Yksinkertainen on kaunista.
Niin on. Tekemättä vaan on, kun en tuohon laturin asemointiin keksinyt mielestäni ratkaisua. Jossain olen nähnyt kuvan pätevästä toteutuksesta. Ja hihnapyörän tekijänkin olisin tarvinnut. Ja tarvisiin vieläkin.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuolla on jotain kuvia mun asennuksesta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30630
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
kahvassa
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:04 pm

Viesti Kirjoittaja kahvassa »

IironSika kirjoitti:Erillinen 12V laturi lataamaan kolmatta akkua. Laturilta latausvirta suoraan akun plussaan (edellyttäen että sisäinen säädin), akulta miinus runkoon ja laturille heräte suoraan ladattavalta akulta merkkivalon kautta. Merkkivalon oltava vähintään noin 4 wattinen, jotta toimii.

Laturin asemointi kuten itse haluaa.

Yksinkertainen on kaunista.
Eikö suora heräte sitten pura akkua????
ja mites toi kiilahihnan laita? vai kuinka sitä pitäs teijän mielestä pyörittää
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

kahvassa kirjoitti:
IironSika kirjoitti:Erillinen 12V laturi lataamaan kolmatta akkua. Laturilta latausvirta suoraan akun plussaan (edellyttäen että sisäinen säädin), akulta miinus runkoon ja laturille heräte suoraan ladattavalta akulta merkkivalon kautta. Merkkivalon oltava vähintään noin 4 wattinen, jotta toimii.

Laturin asemointi kuten itse haluaa.

Yksinkertainen on kaunista.
Eikö suora heräte sitten pura akkua????
ja mites toi kiilahihnan laita? vai kuinka sitä pitäs teijän mielestä pyörittää
Mulla on katkasia tos herättees ettei merkkivalo aina killitä.
1987 LJ70
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Niin se heräte siis on nimenomaan HERÄTE joka herättää laturin lataamaan. Kun valo sammuu, ei pura akkuakaan. Ja tosiaan tuo katkaisija unohtui mainita, sellainen oli mullakin. Auton kun sammutti, katkaisijasta heräte pokki.

Kiilahihnallahan sitä helpoin on pyörittää. Kuinka ja miten sen vedon jäjestää, riippuu tietty moottorista ja autosta. Mulla tuplalaturit oli Hiluxissa, jossa kampiakselilla oli ylimääräinen tyhjä ura.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Niinkuin on 61:ssäkin jos ei oo ilmastointia.
eikös herätteeksi riitä ihan nappikin jota kerran painaa kun auto käy?

semmonen laitettiin ainaskin veljen bemariin joskus, kun virtalukossa oli jotain.

Eikö sitä herätettä voi kytkee muuten 24v virtalukkoon????
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kuten yllä mainitsin niin mulla on 24 V rele joka ohjaa virtalukon mukaan sitä 12 V herätettä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin