Kuva Kuva Kuva Kuva

HJ ulosoton kierrokset

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

joker
Member
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 2:57 pm
Paikkakunta: pohojanmaa

HJ ulosoton kierrokset

Viesti Kirjoittaja joker » Pe Elo 15, 2008 9:59 pm

Osaasko joku sanoa paljonko kierroksia HJ:n ulosotto pyörii minuutissa.Maksimi kierrokset ja minimi kierrokset tai eres jotain osviittaa jenkamäärästä.

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa » Ma Elo 18, 2008 7:03 pm

En osaa sanoa,mutta nosta takarengas ylös ja pyörittele ulosotto päällä ja takavedolla vinssin tai takakardaanista,ja laske montako kierrosta pyörii vinssin kardaani kun takakardaani pyörii esim. kymmenen kierrosta.

Niin loput voinee laskea esim.ohje kirjasta löytyvillä eri vaihteiden välityksillä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Ma Elo 18, 2008 9:53 pm

Oisko helpompi kytkea vinssi paalle koneen ollessa tyhjakaynnilla ja laskea ne kierrokset suoraan vinssilta eri vaihteilla. Ei se montaa kertaa kuitenkaan minuutissa pyorahda :wink:
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » Ti Elo 19, 2008 7:28 am

Mulla on yks laatikkopaketti irrallaan, voi laskea siitä välityssuhteen illalla/huomenna ku kerkiän kaivaa sen esille, kiinnostaa itteäki mutten muistanu viimeksi laskea.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » Ke Elo 20, 2008 10:17 am

No, pääloota on vapaalla, keppi irti ja reikä niin hyvin teipattu, etten alkanu kytkinakselista pyörittään. Nelonenhan on suora. Jakiksen isopuolikinhan on muistaakseni suora 1:1, eikö?

Kakssuuntanen ulosotto on 1:1 (suora) kun kardaani pyörii samaan suuntaan ku takakardaani, ja 1:1,25 (nopeampi) kun pyörii erisuuntaan. Eli kun takakardaanin laipasta käänsi 4 kertaa 90 astetta, niin ulosotto pyörähti 4 kertaa 90 astetta samaan suuntaan tai 5 kertaa 90 astetta eri suuntaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS » Ke Elo 20, 2008 10:41 pm

hj60 kirjoitti:No, pääloota on vapaalla, keppi irti ja reikä niin hyvin teipattu, etten alkanu kytkinakselista pyörittään. Nelonenhan on suora. Jakiksen isopuolikinhan on muistaakseni suora 1:1, eikö?

Kakssuuntanen ulosotto on 1:1 (suora) kun kardaani pyörii samaan suuntaan ku takakardaani, ja 1:1,25 (nopeampi) kun pyörii erisuuntaan. Eli kun takakardaanin laipasta käänsi 4 kertaa 90 astetta, niin ulosotto pyörähti 4 kertaa 90 astetta samaan suuntaan tai 5 kertaa 90 astetta eri suuntaan.
Selitäppäs nyt mitenkä tuo voi olla mahdollista?
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332

Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Ulosotto

Viesti Kirjoittaja werzu » To Elo 21, 2008 1:11 am

Enpä tiedä miten insinööri on saanut muuttuva hampaiset rattaat aikaiseksi.
Kaippa kaiken järjen mukaan välitys on sama pyöritys suunnasta riippumatta.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » To Elo 21, 2008 4:43 am

Kaiken järjen mukaan tuo "input gear" on pakin puolelta pienempi, ettei se ota jakiksen puolella siihen pääakselin vinohampaiseen rattaaseen, ja että tuo "reverse idler gear" sopii pienempiin kuoriin. Ja kun pyörittävä ratas on pienempi, on välitys tiuhempi.
Kuva

-84 manuaalissa ois ollu selkeämpi kuva, mutta siinä oli vaan ykssuuntanen ulosotto, tää on -80 manuaalista. Tuo ratas 3 on siis tuossa jakiksen reunassa, ja vaihdelaatikon pääakseli pyörittää sitä taemmasta rattaasta (kuvassa vasemmalla). Välipyörä 6 pyörii koko ajan mukana tuosta 3:n etuosasta, ja kiilojen 12 välissä olevaa lähtöakselilla olevaa pyörää siirtämällä valitaan kumpaan rattaaseen se vastaa ja kumpaan suuntaan se pyörii.

Ykssuuntanen on oletettavasti ja kuvasta arvioituna 1:1, mutta en voi varmistaa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Vastaa Viestiin