Kuva Kuva

hj:n kankee ohjaus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jysse
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 6:40 pm

hj:n kankee ohjaus

Viesti Kirjoittaja jysse »

eli mistä lähtisin osia uusimaan...ohjaus on kankee eikä oikein palauta????
simpukka vai pumppu vika?
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Mulla oli vastaava vika kun ohjausiskari oli saanu kipeetä ja ahisti.

Matti
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

pyyvama kirjoitti:Mulla oli vastaava vika kun ohjausiskari oli saanu kipeetä ja ahisti.

Matti
Sama vika oli mulla Teiskon "skaban" jälkeen. Hirtti kiinni ihan pirusti ja oli kotimatka aika karmeeta . Päällepäin ei oikeastaan meinannut heti huomata että ohjausiskari hieman kiero.

hector nyyminä
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Joskus oli itsellä ohjauksessa kankeutta, ja vika löyty jäykistyneestä ohjausvarren kuulanivelestä, siitä säädettävästä!
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Mulla oli HJ:n ohjaus kankea kun pumppu oksens akselin kautta mehut pihalle. Siimapyörä heiluu siihen malliin, että ei pitäs olla epäselvää..
Katsastusmiehiks ei sais hyväksyä kaiken maailman narukäsiä.. Oli muka liian jäykkä tehostamattomana.. Pötyä, lisää puuroa.. :twisted: :twisted:
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

kannattaa irroittaa rattiakseli ja tarkistaa sen ristikot. kaverilla oli tässä taanoin sellainen ohjauksen jähmimisongelma ja vika löytyi kuluneista ja jumittavista ristikoista.
fire
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 29, 2005 7:11 pm
Paikkakunta: alajärvi

Viesti Kirjoittaja fire »

eilen nostin koria rungolta 60mm niin sen jälkeen ohjaus jäykistyi ?? mistähän alkais tutkimaan ??
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Rattiakseli nameksessa :shock:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
fire
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 29, 2005 7:11 pm
Paikkakunta: alajärvi

Viesti Kirjoittaja fire »

ei millään jaksais uskoa siihenkään :roll:
pee
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:14 pm
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pee »

katoppa se ristikko ekaks
BJ40 1980
slck ry #235
pähäma ry
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Jatketaanpas samaa topikkia. Erääseen hojottimeen pitäisi rattiakselin ristikko vaihtaa (lähempänä hyttiä konehuoneessa oleva). Ei ole rasvattavaa malliakaan.
Sinnehän pitäisi käydä GUT11-ristikon eli saman kuin vinssin kardaaniin. Sellaisia on rasvanipallisia 2 kpl odottamassa.

Tojotan ohjeen mukaan koko rattiakseli pitäisi ilmeisesti poistaa autosta, jotta saa ristikon vaihdettua (tai sitten katsoin väärin). Onko asia tosiaan näin? Miten "yoke, boot & sliding shaft" ovat toisissaan kiinni? Poorit vai supiste vai kiila vai...?

Eli mitä kaikkea minun tulee purkaa, jotta pääsen ristikon vaihtamaan, ja tarvitsenko mitään erikoistyökaluja (tuskin?)? Samallahan tuota vaihtaisi kyllä molemmat ristikot (ilmeisesti ovat siis samanlaisia?). Vai onko siellä hytin puolella vielä kolmaskin?

Onko noita lukkorenkaita ihan oikeasti käytetty kolmea eri paksuutta vai tyydynkö ristikoiden mukana tulleisiin?

Vinkkiä / neuvoja?? Kiitos!
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Mulla tuo ohjaus anto periks taas kevätkokouksen myötä. Oli muuten hiukka komiaa kääntää tehostamatonta HJ:ta Haten kivikossa.. *Raaaa*

Toisaalta, maantienopeuksissa tehostaa kuten ennen. Eli itsemurhakaasu ja mettään..

Taitaa punppu olla hippasen kulahtanu.. (STP:tä ölpän sekaan?)

Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

r2ree kirjoitti: Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
Puhutaankohan me eri ristikosta? Eli tarkoitan sitä, joka on konehuoneen puolella aivan rintapellin lähellä. Kyllä siinä ainakin lukkorenkaat on, ja muutenkin kovin saman näköinen kuin vinssin kardaanin ristikot.

Mietin vain, että kuinka sen irroittaa helpoiten? Eli lähteekö se kahden etummaisen ristikon välissä oleva akseli irti löysyttämällä molempien päiden mutterit ja pultit + jotenkin nytkyttää sen sieltä pois? Ja kuinka tämä em ristikko-osa lähtee irti siitä putkesta? Onko kiinni kuten vinssin kardaanissa eli pultti ja kiila (ts ei lähde ihan helpolla)?


EDIT: oheisessa linkissä numero 1 on se, jota tässä oltaisiin vaihtamassa
http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... akseli.jpg
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

r2ree kirjoitti:
Tuosta ohjaustolpan ristikosta. Lähtee pois kun avaa simpukasta sen pultin ja liustaa rattia kohden jolloin mulpsahtaa pois simpukasta. MUTTA, eipäs ole vaihdettava ristikko..
...Kuten muissakaan tojoissa mutta on noita vaihdettu,ja paljon.Vanhan ristikon irroituksen jälkeen muistaa vain siivota viilalla vähän niitä lukitusprässäyksiä että menee uusi ristikko paikalleen.
Sitten oman maun mukaan joko tampilla alkuperäistyyliset lukitukset tai sitten hitsitäpit.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt on vaihdettu. Välitanko irtoaa rattiputkea irroittamatta (eli etummaisen ristikon saa vaihdettua täten), mutta rattiputki pitää irroittaa, jotta keskimmäisen ristikon (joka minulla oli väljä/jumissa) saa vaihdettua.

Rattiputken irroitus yllättävän nopea operaatio:
-konehuoneen puolelta tangon 2 pulttia irti
-ratin suojamuovit irti ja 3 sähköliitintä irti
-jarrupoljin irti (ei ehkä pakko, mutta helpottaa)
-rattiputken juuresta jarrupolkimen takaa 4 pulttia irti
-rattiputken yläpäästä 2 mutteria irti
-valmis

Kaikkinensa meni noin 2 tuntia.

Tuonne kävi minulla siis GUT11-ristinivel (=vinssin kardaanin ristinivel). Minun tapauksessa kävi suoraan kahteen ensimmäiseen niveleen (aivan identtiset oli), mutta tiltin kohdalle ei (oli onneksi ehjä). Kannattaa laittaa rasvanipallinen (8€ Motonetissa).

Simpukankin kiristin, palauttaa hyvin. Nyt on välystä ratin kehällä noin sentti (oli 6 senttiä).

Silti auto hakee aivan hemmetisti urissa. Ongelmat ilmenivät viime Kulmakorven reissun jälkeen, eli joku paikka on saanut kipeää. Apukuskin nurkan pyöränlaakerin jouduin vaihtamaan, kun sai viimeisen silauksen metsässä.
Kumma sinänsä, kun en enää mistään vikaa löydä. Veikkaan syyksi aurauskulmien muuttumista, ja surkeita puslia (joku 20tkm sitten vaihdoin puslat ja iskarit). Mahdollisesti joku iskarikin on entinen (osumia ovat saaneet...).
"Uusien" akseleiden myötä asiaa korjaillaan kesemmällä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin