Kuva Kuva

HJ vinssistä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Vinssailu

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

amutikai kirjoitti:Kaivatin HJ61:ni akseleita myöten märkään peltoon tuossa muutama päivä sitten. Lukoista oli sen verran hyötyä että sain varmasti jokaisen pyörän kaivatettua yhtä syvälle :)
Seuraava vaihe oli kiikuttaa vinssi edessä olevaan koivuun kiinni.
Veto päälle ja seuraamaan..... VAIJERI MENI POIKKI JA LENSI VAUHDILLA, ONNEKSI ETEENPÄIN!!!
Tuli siinä mieleen että minkämuotoinen minun naamani olisi, jos vaijeri olisikin tullut koppia kohti :shock:
Kysymyksiä:
1. Eikös murtosokan pitäisi katketa ennen kuin tämmöinen vaaratilanne pääsee syntymään?
2. missähän se murtosokka sijaitsee? (omistanut HJ:n vasta puolivuotta)
3. minkäläinen vaijeri pitäisi olla, eli paljonko sen pitäisi kestää esim. Newtoneina?

1.Sulla tais olla huono ja rispaantunut/lytistynyt vaijeri,tai sit vaihdettu orgis putkisokka järeempään materiaaliin

2.Murtosokka sijaitsee §siellä missä ulosotolta tuleva kardaani kohtaa vinssin kulmavaihteen.
Siellä on pieni holkki ristikon jatkeena joka on lyhyen akselin päällä joka on kulmavaihteessa.
Holkin/akselin läpi menee putkisokka,tms.
Paikkaa ei oikein näe kunnolla paitsi alapuolelta.

3.Orggisvaijeria vetivät offivarusteessa mittariin.
Paras kesto tais olla jotain 5tn.
sen kyllä pitäis riittää irrottaa HJ pahasta paikasta.
tosi pahoihin paikkoihin suosittelen laittamaan lokipyörän/pylpyrän väliin.
Jos haluaa hifistellä tai haluaa säästellä apparin sormia niin laittaa 10mm.dyneema snaranderin vaijerin tilalle.
>tilitystä<[jos pussi kestää]>tilitystä<
Kestää saman kun vaijeri ja menee samanlaisissa paikoissa poikki kuin vaijeri.

Naru ei sinkoa takaisin poiketessaan mikä on waijerille huono ominaisuus
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Kiitos tiedoista!
Putkisokan tilalla näyttäisi olevan 6mm pultti?
Mistä ko. narua saa ostaa ja paljonko maksaa?
Paljonko putkisokan pitäisi kestää?
Voisiko laittaa paksumpaa vaijeria?
Voiko HJ:lla ajaa vetopäällä eteenpäin samalla kun vinssaa? BJ 40 -76 pystyi.
3kpl HJ61:ä
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

amutikai kirjoitti:Kiitos tiedoista!
Putkisokan tilalla näyttäisi olevan 6mm pultti?
Mistä ko. narua saa ostaa ja paljonko maksaa?
Paljonko putkisokan pitäisi kestää?
Voisiko laittaa paksumpaa vaijeria?
Voiko HJ:lla ajaa vetopäällä eteenpäin samalla kun vinssaa? BJ 40 -76 pystyi.
toyotan ohjekirja sanoo muistaakseni vakio sokalle 1500kg.

Offivaruste helsinki
Ipefix ryttylä
Cros4wd jyväskylä
Offroadtarvike Juuka

Dynex Duracoat 10mm 8,50/m.
Vinssiköysi Dextron 10, vetomurtolujuus 31,500 lbs / 12.000 kiloa. 11 € metri.
dynamica 8 mm / 8,1 tkg 6.80€

Esimerkiksi
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Kiitos jälleen!
Jos kerran vakiosokka on mitoitettu 1500kg:lle ja ko. köydet näyttävät kestävän ~10000kg niin paljonkohan kulmavaihde, laatikko yms. raudat kestävät, eli toisen sanoen kuinka suurelle kuormalle voisi sokan / pultin mitoittaa. Onko jollain muistissa kouluajoilta pultin leikkausmomentin laskeminen? Itse olen laskeskellut ko. asioita viimeksi vuonna -93 (ei mitään muistikuvaa enää).
3kpl HJ61:ä
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Kyl sillä tojotan vinssillä ihan likelle 5000kg nyppästiin varusteen mittariin joskus muinoin.

En kyllä suosittele järeempää kuin 6mm pultti, alkaa vinssi hajoon, itellä putkisokka ja sisällä toinen. kestäny hyvin, pahoihin paikkoihin laitettu suosiolla pylppyrä väliin.

niin mulla on 35m 10mm vaijeria mahtuu just nätisti kelattuna rummulle, 30m olis ehkä parempi.

Ei mitään rautakaupan nailon sydän vaijeria sitten, ne menee kyllä laakista poikki
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

6,5mm pultilla vetää Ehjän orggisvaijerin poikki.
Yks tuttu vetää aina kolmosvaihteella ja tyhjäkäynnillä,kun kattila sammuu niin sillon lokipyörää väliin.
Kannattaa kattoo että vinssipedin pultit on kunnolla kiinni ettei me vinssin runko särki,etenkin pääty.
Siihen taas löytyy korjauspala muistaaksni cros4wd:ltä.

Tosin tota 10mm.koopeen keltasta vedettiin suorana warnin 9.5ti:llä poikki monet kerrat warnin suoplotissa
Eli tässä...
Kuva
meikäläinen taitaa kaivaa puunsuojaliinaa takakontista,tai sit pylpyrää...

[/img]

edit.
Hissivaijeria kehuvat hyväksi,on ainakin esivenytetty
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Kiitos vastauksista :D
Käyn ostamassa putkisokkia ja jotain sopivaa alan köyttä.
Vielä kun saisi öljyt pysymään kulmavaihteen sisällä....
Oliko jollain muuten tietoa siitä, voiko autolla ajaa samalla kun vinssaa?
3kpl HJ61:ä
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Voi kyllä vedättää vaihteella mutta välitys ei ole sopiva sillä' pyörät pyörivät paljon nopeammin kun vinssi vetää.
Ensin kannattaa vetää pelkällä vinssillä auto pinnalle ja sitten kokeilla pyörillä auttamista jos vaikka lähtis omin voimin.
Toitsukentsu on laittanut sinne vinssin kardaanin väliin jonkun mokkulan joka suurentaa vinssin pyörintänopeutta suhteessa voimanulosoton nopeuteen jolloin se on lähes sama nopeus kun pyörillä vedättämällä.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kaveri on palotellu parit vinssin kuoret tänä kesänä, sillä on LJ:ssä ite asennettuna vinssi, hitsattu haarukka kiinni vinssin akseliin.

Mulla on hojon vinssissä vakiossa 4 mm reiässä betoniin ammuttava teräsnaula, kestää normaalissa vedossa hyvin, mutta ku jättää ulosoton päälle vaijeri rungon ympärille käärittynä, niin menee poikki ennenku 12 mm vaijeri. Rullakita meni solmuun, runko ei.;)

12 mm vaijeri on paksu, jäykkä ja raskas vetää jängälä, mutta se oli ilmanen.:)
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Kapa ja HJ-60
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 9:41 am
Paikkakunta: Hailuoto

Viesti Kirjoittaja Kapa ja HJ-60 »

Oliko vaijeri jo parhaat päivänsä nähnyt? Kyllä 8-10 mm vaijeri pitäis tarpeeksi kestää ittellä kyllä 12mm:istä. Sokan pitäisi estää moiset vaara tilanteet mutta jos sulla oli jo "virityssokka" poranterä tms. paikoillaan niin vaijeri antaa periksi ensin.
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Kyllä vaijerissa näytti ruhjeita olevan. Saattoi olla syy tapaukseen?
3kpl HJ61:ä
Vastaa Viestiin