Kuva Kuva

HJ-61:n kulutus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

13l/100km menee sekalaisessa räppäyksessä, kalajoella käydessä meni ~10l/100km matka ajossa, rattaina 33"x12,5"r15 mutikat....

pohjat n. 17l/100km 1.5t lastin kanssa :E
HJ61 -87
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

HJ:ssä kun tuppaa jumittamaan ne toiset etujarrusatuloiden männät ja sen vuoksi jarrut laahaamaan, niin onko joku huomannut ihan omakohtaisesti kuinka paljon nuo vaikuttaa kulutukseen? Omassa autossa jarrut näköjään laahanneet, kun levyistä kadonnut parisen milliä paksuudesta. Ajossa ei laahausta ole kuitenkaan huomannut, mutta kulutus ollut jotain muuta kuin kympin luokkaa...
#428
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Hessu kirjoitti:HJ:ssä kun tuppaa jumittamaan ne toiset etujarrusatuloiden männät...

Omassa autossa jarrut näköjään laahanneet, kun levyistä kadonnut parisen milliä paksuudesta.
Kulumisraja menee sitten millissä, eli uus levy on 20 mm ja alaraja on 19 mm. Joillaki on kuulemma vanhat kuluneet levyt "räjähtäneet" irti keskiöstä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Ei pääse millään alle kympin kulutuksella tolla soa HJ:lla...

Väkisin menee 12-14litraa / 100km...

Kai sitä täytyy ruveta säätämään pumppua ja suuttimia....
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Mulla vie 61 vakio syötöillä ja 33" 10.5 mutiasilla 12-13

275/75 16" kumeksilla menee 9l/100km

Jotenkin tuntuis että 61 vakio välitykset muuttus jossain yksilöissä.
Kun on noin huimia kulutus eroja.

Itellä 33" rinkuloilla niin paskat vällärit kjun vaan voi olla.
Joutuu joku 3huudattaan tai 4 vedättään vakio kumeilla hyvä ajaa, mut susi ruma!
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

hj60 kirjoitti:Kulumisraja menee sitten millissä, eli uus levy on 20 mm ja alaraja on 19 mm. Joillaki on kuulemma vanhat kuluneet levyt "räjähtäneet" irti keskiöstä.
Omassa on kans sen verran ohuet, että on jo palasia lähteny levystä, eli parista kohtaa näkyy rivat :D. Huomenna vaihtuu uudet levyt...
#428
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Mulla HoJo vetelee tuollaista 10.6-11 l/100km. Renkaina 35x12.5 Allterrainit ja jakoaskissa Marks4WDn välitykset, jotka muokkaa isonkin puolen hitaammaksi (1.08:1).

Seuraavana mielessä täys koneremppa, jolloin myös suuttimet rukataan uusiksi, samoinkuin kenties syöttöpumpun säädöt. Tavoitteena olis saada menemään säästeliäässä normiajossa alle kympin.. Saa nähdä onnistuuko ikinä.
Kaivaa se...
# 254
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

HJ61 kulutus

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Jossakin vaiheessa huomasin matkamittarin heittävän 10% alakanttiin jo alkuperäisillä renkailla ja kulutus näytti olevan 14-15 litraa. GPS tarkistuksen jälkeen tod. kulutus oli n. 12 L maantiellä takavedolla napalukot asennossa FREE.
Kulutus tipahti n. 9Litraan kun katsastin auton 35"x12,5"x15" Mudterrainelle!!! heitto tässä vaiheessa matkamittari/GPS = n.20% 2bar paineilla. Auto on ainakin 400 tkm ajettu -88 HJ61.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

njhj kirjoitti:No paljon tuntuu kuluvan naftaa kaikilla. Voiko kulutusta alentaa syöttöä säätämällä, siis hienosäätämällä tehojen liiemmin putoamatta ja voiko syötön ajoituksella olla merkitystä?
Syötön alentaminen ei ainakaan pienennä kulutusta, joskus jopa päinvastoin. Syötön ajoituksella on varmasti suuri merkitys kulutuslukemiin (ja myös tehoihin), uskoisin sen vaikuttavan enemmän kuin kärkien kunto hyvä-tyydyttävä välillä.

Kyllä se niin on että vauhti se lisää näissä aerodynamiikan kauhuissa kulutusta eniten, jos malttaa ajella 80-90 km/h eikä 100-110 km/h, ero on omassa kotterossa jo reilun litran. 110-120 km/h vaikuttaisi ottavan jo toisen litran lisää, ellei 2.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Täysin samaa mieltä matinkanssa, kun ajaa yli sataa näkee kun mittari putoo!!

JOs vetelee 4v 70-80 niin pääsee alle 10l/100km

vällärit kun on semmoset nyt et ei oikeen 5 kärsi ajella.

sit toinen jos loosteri on aina täynnä romua niin vaikuttaa sekin vähän-
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

hojo61 kirjoitti: sit toinen jos loosteri on aina täynnä romua niin vaikuttaa sekin vähän-
Tätä ne aina sanoo, että siivoa turhat tavarat pois kyydistä. Tuolla meiän käyttösorollalla käytiin kaverin kans keväällä Vuokatin kisa kattomassa, mennessä jotain n. 6,5 litraa sadalle. Ostin kaverilta yhet HJ:n akselit lojumasta, kaikkihan tietää kuinka kevyet ne on. Etuakselissa ei tosin ollu napoja eikä jarrusatuloita, mutta kääntöpäät kyllä, taka-akseli "täydellinen" täyskevennetty. Nämä siis tungettiin farkkucorollan takaloosteriin (ei ollu ees jouset ihan pohjassa), ja ajeltiin takasin kotiin. Kulutus tasan 6,63 litraa sataselle. Eli ei paljon eroa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

hj60 kirjoitti:
hojo61 kirjoitti: sit toinen jos loosteri on aina täynnä romua niin vaikuttaa sekin vähän-
Tätä ne aina sanoo, että siivoa turhat tavarat pois kyydistä. Tuolla meiän käyttösorollalla käytiin kaverin kans keväällä Vuokatin kisa kattomassa, mennessä jotain n. 6,5 litraa sadalle. Ostin kaverilta yhet HJ:n akselit lojumasta, kaikkihan tietää kuinka kevyet ne on. Etuakselissa ei tosin ollu napoja eikä jarrusatuloita, mutta kääntöpäät kyllä, taka-akseli "täydellinen" täyskevennetty. Nämä siis tungettiin farkkucorollan takaloosteriin (ei ollu ees jouset ihan pohjassa), ja ajeltiin takasin kotiin. Kulutus tasan 6,63 litraa sataselle. Eli ei paljon eroa.
Muijan -97 1.4i Civikki, vei abaut 6.5-7.5 menomatkalla Vaasa-Helsinki, haettiin Virosta lasti ja Takastulomatkalla vei noin 10litraa sataselle.. Woimamoottori :wink:
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Taitaa sorollassa olla vaan niin vääntävä moottori et ei tunnu missään :lol:

Juuri civiceistä ja muista pien koneisista pensa romuista itellä kokemusta et kulutus pomppaa, kun juoppo porukka on täys!

HJ,ssä kuutus noisee noin 1l kun on yli 1000kg kärryssä :D
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

2-3L nousee jos 2000kg kärry perässä.
3kpl HJ61:ä
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

ei nyt aivan aiheeseen liity mutta turbotettu hj-60 4vaihteinen vakio välitykset. 35" creepyt niin kuluttaa 11-14L/100km
(huomioitu mittari virhe)
Vastaa Viestiin