Kuva Kuva

HJ jysähtää oudosti nelivedolla kiihdytettäessä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joo voisiko olla niin,että juurikin asfaltilla tms. nelikko kampeutuu pois päältä,ja kun on hypännyt hampaan verran niin loksahtaa takaisin?

Ootko vaihtanut renkaita eestä taakse,ja päin vastoin?

Sillä voisi todentua tuo em.asia.

Ja perustelu.
Koska jos renkaat on jo jonkin verran ajetut niin ne on jo kuluneet eri kokoisiksi.Esim oma bertta syö takarenkaita.

Eli jos eturenkaat on halkaisijaltaan yhtään suuremmat,niin neliveto kytkettynä kun pyörät eivät sudi,etupyörät vetävät,ja jos kytkentähammastus,ja/tai haarukka on kulunut niin on mahdollista että hammastus kampeaa nelikkoa pois päältä,tai se ei mene pohjaan asti vaan silloin tällöin hyppää pois.
Keppi jakiksessahan tämän huomaa siitä kun keppi heilahtaa,mutta jos siellä on jatkuva alipaine niin sehän sitten kytkee vain nelikon uudestaan heti kun on hampaan yli menty.

Siitä voisi johtua myös se jymähdys voimansiirron jännitteiden lauetessa.

Ja jos renkaiden paikkaa vaihtaa siten että korkeammat on takana,niin kytkentähammaskosketuksen asema vaihtuu toiseen laitaan,jos vika poistuu niin silloin todennäköinen syy oli se kulunut hammastus.Ja jos ei niin silloin jää vielä yhdeksi mahdollisuudeksi se kulunut siirtohaarukka/holkki.

Tässä hieman pohdintaa aiheesta...
:shock: :shock: :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Ja taas touhuttiin.

Vikahan rupesi ilmenemään vaihdelootaan tehdyn rempan jälkeen.. No toki, laatikon vedellessä viimeisiään, en piruummin HoJoa jostain syystä kuormitellut, eli ajelu oli loppumetreille tuolloin taannoin kovinkin sievää.

Mutta, mieleen pullahti ajatus, että josko kasausvaiheessa olisi tehty jotain toisin.

Tuossa mun mallissahan on etukardaani varustettu aivan normi ristikoilla, eli ei tuplanivelellä, niinkuin esimerkiksi ukon HJ60sessä, jossa siinä on 5-vaihteinen loota ja silti tuplanivelkardaani.

Kun noita kardaaneja vertailin, niin huomasin, että toisin kuin pihalla asuvissa BJn raadoissa, ukon HJssa on kardaani luonnollisesti asennettu sitenpäin, että tuplanivel tulee laatikkoa vasten ja kardaanin liuku tulee perää vasten. Pihan pirsseissä, joissa ei tuplaniveltä ole, on kardaani juurikin toiste päin, eli liuku on laatikon päässä.. Vilkaisu oman HJn alle ja siellä kardaani oli ikäänkuin väärinpäin, verrattuna noihin pihan komistuksiin.. Ei muuta ku Jordaani toistepäin, eli liuku lootaa kohti ja tienpäälle kaahaamaan. Yllätys oli suuri. Voimansiirto jysähtää kyllä vieläkin, mutta nyt kuormitus kestää olla jo kohtalaisen julmaa, eli vika on siirtynyt tehopuolen ylärekisterille. Vielä kun vaihdan ristikot ja tarpeen vaatiessa koko kardaanin, niin eiköhän se pikkuhiljaa ala olemaan kondikkeessa.

Mutta katsotaan nyt, miten tuo homma etenee.
Kaivaa se...
# 254
Vastaa Viestiin