Kuva Kuva

SE punainenvalo syttyi kesken ajon..

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

SE punainenvalo syttyi kesken ajon..

Viesti Kirjoittaja jah »

näin kävi :cry: eli öljynpainevalo valaisi kabiinin kesken ajon - auto sivuun pelit seis ja hinauksessa himaan...

Ekaks tietenki uusi oljynpaineanturi ja samassa laitoin tuon mekaanisen mittarin kun se ajatus oli kummitellut päässä jo jonkin aikaa...

Kone töräytettiin tulille ja mitä ....tua - ei vieläkään paineita, pelit seis ja uus yritys :shock: ... koneessa ei ole minkäänlaisia paineita, onko muuta vaihtoehtoa kun alkaa purkamaan/vaihtamaan tuota öljypumppua ja mikähän sieltä on paskana...

uppia: hj 60 / 2H

HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ 2007
Viimeksi muokannut jah, To Joulu 06, 2007 1:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mikä moottori/auto?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

...niin varmuudeksi vielä - 2H kone kyseessä
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

2H:ssahan ei ole valoa vakiona, olet ilmeisesti itse lisännyt. Öljypumppuhan näissä on jakopään sisällä, työläähkö purkaa, mutta jakopään kyljestä, öljypohjan sauman yläpuolelta pääsee avaamaan ja tutkimaan ohivirtausventtiilin, toinen voi olla tai olla olematta suodattimen jalassa. Jos se/ne on juminu auki, ei paine nouse. Myös suodatin voi tehdä tuon, on ollu ihmisillä kokemuksia moisesta. Manuaalikin ehdottaa yhdeksi öljynpaineen mataluuden syyksi tukkeutunutta suodatinta.

Tuolla juttua kuvineen mun koneen öljynpaineremontista, siinä ilmeisesti huohottimen jäätyminen sai karstapaskat liikkeelle, mutta ne ei onneksi tukkinu muuta ku molemmat anturit. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11403
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

kyseessä on BJ75 mihin on istutettu 2H kone, tästä johtuu pienet "vivahteet" varustelussa... Joo pitää kattoo tuo ohivirtaus hässäkkä. (1000 km sitte vaihettu öljyt/suod)
Lueskelin ton sun remppajutun läpi - tosi hyvä selostus "tapahtumien" kulusta.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

nonnii, jakopää purettu ja öljypumppu tarkastettu - on vaan erilainen pumppu kun noissa 2H manuaaleissa, mulla on rataspumppu jossa rattaat vierekkäin eikä sisäkkäin... :shock:

PÄIVITYSTÄ: sain just kaverilta tietoo (toyotalla töissä) että 10/1985 jälkeen 2H koneessa on ollut pumpussa sisäkkäiset rattaat...

Huomioita: jakopään koppa saanut sen verran "kipeetä" että menee vaihtoon... tuo ratas joka pyörittää ennakonsäätö hässäkkää on joskus historiassa ottanut koppaan kiinni :?: ja syönyt siitä aikalailla alumiiniä..

Myös molemmat pienet rattaat menee uusiks
oljypumpun välykset - out of tolerance- vaihtoon..

Tuon valon syttymisen aiheutti boorien häviäminen öljypumpun rattaalta jonka läpi kampura tulee... :lol:
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

jah kirjoitti:
Myös molemmat pienet rattaat menee uusiks
oljypumpun välykset - out of tolerance- vaihtoon..
Kannattaa mittailla se jakopään koppa ettei ole siinä ne suurimmat kulumat.

Ittellä BJ:ssä (samanlainen pumppu) koppa oli hioutunut niin ei auttanut rattaiden vaihtelu.

Käsittääkseni pumpun saisi ehjättyä ilman uusia osia jyrsimällä jos rattaat ei ole pahassa kunnossa.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

jees, toinen jakopää tulossa (jakopäänrattaat, koppa, öljypumppu).
No nyt kun on tuo öljypohja auki, oiskohan kova homma vaihtaa nuo "alapään" laakerit... :?:
Ettei vaan lähtis "mopo" käsistä... :wink:
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

jah kirjoitti:jees, toinen jakopää tulossa (jakopäänrattaat, koppa, öljypumppu).
No nyt kun on tuo öljypohja auki, oiskohan kova homma vaihtaa nuo "alapään" laakerit... :?:
Ettei vaan lähtis "mopo" käsistä... :wink:
Eipä tuo ole huono ajatus vaihtaa niitä laakereita. Harvoin ne ikääntyessään paranee..

Ei se mopo mitään käsistä lähe kun pitää kunnolla kiinni ja köpöttelee tyylikkäästi perässä.. (vrt amiss keulimiset)
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
hj60
Viestit: 1405
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Se mopo karkaa siinä vaiheessa, jos nyt jätät ne vaihtamatta ja kohta alkaa koliseen... Eli kun kone on auki, niin kerralla kaikki kuluvat uusiksi, mun periaate jos kerran omaan käyttöön rakennetaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

Otin eilen parit liuskat pois, jotta näkis mikä on tilanne. Näissä irrottamissa ei ainakaan ollu mitään "grande katastrofia" tapahtunu - on joskus kaulat hiottu - näytti hyvältä ( liuskat .25 kokoa).

Täytyy laittaa tänään laakerit tilaukseen...
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kyllä ilman muuta laakerit vaihtoon kerta on kuivana pyörinyt.

Kestää sitten paremmin turbon tuoman lisätehon ja rasituksen ;)
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
jah
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 11:57 am
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja jah »

nonnii.. päivitetääs tilannetta (kun on tästä flunssastakin riittävästi selvinny)

Ajokkiin tuli siis vaihettua öljypumppu/jakopää, kk:n alapään laakerit ja runkolaakerit. Hommana ei mikään kummallinen tehä, jos emännältä kysys nii vastaus vois olla ihan toinen :D (taas siellä auton alla pitää nyhjätä ...)

Huomasin tuossa jakopäätä kasatessani, että jako on ollu 2 hammasta "sivussa" , laitoin merkit kohakkain ja pyörittelin konetta manuaalisesti ja kun "kolinoita" ei kuulunu, ei muuta ku kone kasaan.

Eka startin jälkeen meinas alkaa vi...ttaa kun öljynpaineet ei noussu - kone seis ja uudestaan starttia - ei paineita , vielä muutama yritys - ei paineita (muuta kun kuskilla :twisted: )

Tuumausolut ja tuumailua, toinen olut... ja vielä yksi. Perkeles voisko olla että... joo öljynputsari vaihtoon ja putsarin vaihdon jälkeen eka startilla paineet löyty - tuuria vai mitä ? (vanha putsari oli Toyon alkup 1000km ajettu?)

Nyt nuo paineet on lämpösellä koneella tyhjäkäynnillä n 1.4 kiloo, kylmänä n 4.5 kiloo. Noin 2500 kierroksella lämpösenä n 4,5 kiloo - nyt on hyvä seurailla paineita ku tuli laitettua mekaaninen mittari...

Kuinkas tarkka tuo jako yleensä on kun kone lähti eka startista hienosti käyntiin vaikka pari hammasta jakoa muutin ? Aikaisempaan verrattuna ala vääntö parani jonkun verran... Pitää tarkastaa vielä tuo pumpun ajoitus kun kerkiää...
Vastaa Viestiin