Kuva Kuva Kuva Kuva

Heräteostos: RJ70

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Jul
Member
Viestit: 599
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Heräteostos: RJ70

Viesti Kirjoittaja Jul » La Elo 06, 2011 1:13 am

Bongasin palstalta kesäkuun lopussa 300 tkm ajetun RJ70:n, jakis sökö.
Eikun luuri samantien käteen ja kymmenen minuutin puhelun jälkeen kaupat oli sovittu. "Pitihän se ostaa, kun halvalla sai"-selitys vaimolle ja sitten pähkäilemään, milllähän tuon hakisi, matkaa vain 1100 km eestaas.

Siispä HJ45:n moottoriin tuoreet öljyt, traileri koukkuun ja taipaleelle!
Hyvin kulki, tosin loivakin mäki vaati pienempää pykälää. Teoriassa tonnin tuohon vielä olisi saanut laittaa kärriin ja lähes toisen lavalle :shock: ja kun tuossakin oli jo tekemistä...
Kuva


Kotona tarkempi tutkiskelu paljasti, että kuppa on syönyt puskurit ja kopan takaosa ja ovet vaatii puhallusta/hitsausta/maalausta. Runko on mukava yllätys: takaakin täysin ruosteeton! Laitoin tuosta 45:stä nuo 255/85/16 Bfg:t alle, pitänee vaihtaa RJ:n orkkisvanteet noiden lukkovanteiden tilalle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Jakolaatikkohan tästä oli sökö, tai siis piti olla koko jakis, mutta selkeä vika löytyi oikeastaan vain takavetoakselin laakerista. Vissiin käynyt kuivana ja lämmennyt aikalailla, kun mittarin pyörittimen muovirataskin oli sulanut! Kooli oli sorvannut laakerin takalaipan piloille. yllättävästi muut laakerit ja rattaat todettiin vähintään kelvollisiksi.
No tilalle vaihdoin kuitenkin ehjän laatikko/jakis paketin, enkä ainakaan nyt tuota alkanut kunnostelemaan.
Kuva

Kuva


Tuo bensamoottori on ollut myönteinen yllätys ominaisuuksiltaan, mukavan alavaantöinen bensakoneeksi, toisaalta 98E tuolle näyttää kyllä maistuvan :?
Kuva

pakosarja on halkipoikki, näissä kai aika yleinen vika? En älynnyt kysellä lähempää ehjää käytettyä, kun törmäsin jenkkilän Ebay:ssä uustuotantopakosarjaan:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2487wt_939
tilasin tuon kokeeksi, jos vaikka jenkkivalu olisi kestävämpi (on kuulemma made in USA).
Kuva

Kaikki vinkit, kokemukset, ym. ko. kulkineesta kuuntelen mielelläni, aikomus on käyttää tätä jokapäiväajossa käyttöpelinä ja kunnostella ajelun lomassa.
Viimeksi muokannut Jul, Pe Kesä 12, 2015 4:05 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
BJ75 1987
# 274

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4071
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Re: Heräteostos: RJ70

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » La Elo 06, 2011 1:59 am

Jul kirjoitti:Bongasin palstalta kesäkuun lopussa tuommosen myynti-ilmon:
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10172 300 tkm ajettu RJ70, jakis sökö.
Eikun luuri samantien käteen ja kymmenen minuutin puhelun jälkeen kaupat oli sovittu. "Pitihän se ostaa, kun halvalla sai"-selitys vaimolle ja sitten pähkäilemään, milllähän tuon hakisi, matkaa vain 1100 km eestaas.

Siispä HJ45:n moottoriin tuoreet öljyt, traileri koukkuun ja taipaleelle!
Hyvin kulki, tosin loivakin mäki vaati pienempää pykälää. Teoriassa tonnin tuohon vielä olisi saanut laittaa kärriin ja lähes toisen lavalle :shock: ja kun tuossakin oli jo tekemistä...


Kotona tarkempi tutkiskelu paljasti, että kuppa on syönyt puskurit ja kopan takaosa ja ovet vaatii puhallusta/hitsausta/maalausta. Runko on mukava yllätys: takaakin täysin ruosteeton! Laitoin tuosta 45:stä nuo 255/85/16 Bfg:t alle, pitänee vaihtaa RJ:n orkkisvanteet noiden lukkovanteiden tilalle.




Jakolaatikkohan tästä oli sökö, tai siis piti olla koko jakis, mutta selkeä vika löytyi oikeastaan vain takavetoakselin laakerista. Vissiin käynyt kuivana ja lämmennyt aikalailla, kun mittarin pyörittimen muovirataskin oli sulanut! Kooli oli sorvannut laakerin takalaipan piloille. yllättävästi muut laakerit ja rattaat todettiin vähintään kelvollisiksi.
No tilalle vaihdoin kuitenkin ehjän laatikko/jakis paketin, enkä ainakaan nyt tuota alkanut kunnostelemaan.



Tuo bensamoottori on ollut myönteinen yllätys ominaisuuksiltaan, mukavan alavaantöinen bensakoneeksi, toisaalta 98E tuolle näyttää kyllä maistuvan :?


pakosarja on halkipoikki, näissä kai aika yleinen vika? En älynnyt kysellä lähempää ehjää käytettyä, kun törmäsin jenkkilän Ebay:ssä uustuotantopakosarjaan:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2487wt_939
tilasin tuon kokeeksi, jos vaikka jenkkivalu olisi kestävämpi (on kuulemma made in USA).


Kaikki vinkit, kokemukset, ym. ko. kulkineesta kuuntelen mielelläni, aikomus on käyttää tätä jokapäiväajossa käyttöpelinä ja kunnostella ajelun lomassa.
Nyymanin Kentsulta sais vartmaan vikkkiä RJ:n voiman ulos saamisen...,
Viimeksi muokannut Käyttäjä, Ke Elo 10, 2011 8:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Su Elo 07, 2011 10:11 pm

Hep, hep! Täällä myös tuore RJ:n omistaja! Tänään hain ja matkaa tuli ees taas myöskin 1100km. Tosin ajamalla toin kotiin. Ja kaikki ne 550km hymyssä suin. Ja tämähän on ihan Jul:n naapurissa kaiken hyvän lisäksi!
Kytkin hieman luisti yllättäen kaupanteko hetkellä. Matka-ajossa ei tuntunu, mutta kiihyttäessä kyllä.
Eli vaihtaakko tarvike- vai alkuperäisosat? Ja kaikki asiaa helpottovat vinkit ovat tervetulleita!! Eli mikä voi mennä pahasti pieleen ja kuinka estää se...

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ti Elo 09, 2011 10:09 pm

Mikähän kävi minun RJ:ssä äsken kun töistä kotiin olin ajelemassa.
Ohjaus rupesi vemputtamaan niin pirusti yhen äkkiä noin satasen mittari vauhissa maantiellä. Kun nopeutta laski niin voblaaminen loppui. Siitä sitten liruuttelin lähimmälle pysäkille ja tutkailemaan ja heiluttelemaan rattaita mutta eipä tuolla äkkiseltään mikään tuntunu persiillään oelvan. Siitä taas varovarovasti liikkeelle kuulostellen ja ja pikku hiljaa nopeutta nostaen. Kaikki pelasi ja ysikymppiä ainakin pystyi ajamaan oireen tulematta uudestaan esille.

Eli mikähän tuon vemputtamisen aiheuttaa/aiheutti?

Enpä nyt enää jaksanu enempiä ruveta asiaa tutkailemaan mutta pitänee käyttää huomenissa eturattaita ilmassa ja katella löytyykö löysiä paikkoja.

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4071
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » Ke Elo 10, 2011 6:41 am

RistoH kirjoitti:Mikähän kävi minun RJ:ssä äsken kun töistä kotiin olin ajelemassa.
Ohjaus rupesi vemputtamaan niin pirusti yhen äkkiä noin satasen mittari vauhissa maantiellä. Kun nopeutta laski niin voblaaminen loppui. Siitä sitten liruuttelin lähimmälle pysäkille ja tutkailemaan ja heiluttelemaan rattaita mutta eipä tuolla äkkiseltään mikään tuntunu persiillään oelvan. Siitä taas varovarovasti liikkeelle kuulostellen ja ja pikku hiljaa nopeutta nostaen. Kaikki pelasi ja ysikymppiä ainakin pystyi ajamaan oireen tulematta uudestaan esille.

Eli mikähän tuon vemputtamisen aiheuttaa/aiheutti?

Enpä nyt enää jaksanu enempiä ruveta asiaa tutkailemaan mutta pitänee käyttää huomenissa eturattaita ilmassa ja katella löytyykö löysiä paikkoja.
Kuulostais Death Wobble ilmiöltä.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ke Elo 10, 2011 11:45 am

Ei sieltä väljää löytyny. Ihan pienen pieni välys vänkärin eturattaassa.
Noh, seurataan ja katellaan.

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1486
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

offtopic

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ke Elo 10, 2011 8:29 pm

Ihteeni häiritsee kun tuollainen esim. Käyttäjän vastaus quotena kaikki n. 10 kuvaa sisältäen. Heikentää luettavuutta tosi paljon. Moinen tapa monella muulla foorumilla ehdottomasti kiellettyä. Johonkin virkkeeseen on selvyyden vuoksi hyvä viitata, mutta ei koko kuvakasaan. Sinänsä hyvälaatuiset kuvat riittävän isokokoisina on hyvin tervetulleita, vaikka niitä olisikin iso kasa.

Anteeksi avautuminen.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4071
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Re: offtopic

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » Ke Elo 10, 2011 8:44 pm

-MaTTi- kirjoitti:Ihteeni häiritsee kun tuollainen esim. Käyttäjän vastaus quotena kaikki n. 10 kuvaa sisältäen. Heikentää luettavuutta tosi paljon. Moinen tapa monella muulla foorumilla ehdottomasti kiellettyä. Johonkin virkkeeseen on selvyyden vuoksi hyvä viitata, mutta ei koko kuvakasaan. Sinänsä hyvälaatuiset kuvat riittävän isokokoisina on hyvin tervetulleita, vaikka niitä olisikin iso kasa.

Anteeksi avautuminen.
Käsi ylös virheen merkiksi!
Hyvä että avauduit,ei näin sais quoteta.
Korjasin kuvat pois :)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ke Elo 10, 2011 10:22 pm

Wätö paut mai death wobble? :wink:

Eli offiin (off topickiin meni mutta menköön).

Joko Jul on tehny autollensa mitään?

Kun aikaiseksi saisi niin voisinpa itsekkin tylsiä kuvia normi RJ:stä tänne laittaa.

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4071
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » To Elo 11, 2011 6:34 am

RistoH kirjoitti:Wätö paut mai death wobble? :wink:

Eli offiin (off topickiin meni mutta menköön).

Joko Jul on tehny autollensa mitään?

Kun aikaiseksi saisi niin voisinpa itsekkin tylsiä kuvia normi RJ:stä tänne laittaa.
Tältäkun foorumilta löytyy haulla death wobble ilmiöstä ja kuukkekilla viä enemmän
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

Avatar
Jul
Member
Viestit: 599
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » Su Elo 14, 2011 10:18 am

RistoH kirjoitti: Joko Jul on tehny autollensa mitään?
Joo olen, nimittäin ajanut heti 1000 km, ei kai se noin hyväkuntoinen auto muuta kaipaa :lol:
Kun aikaiseksi saisi niin voisinpa itsekkin tylsiä kuvia normi RJ:stä tänne laittaa
Kuvia vaan palstalle. Ei ne tarvitse ollakaan mitään extremeoffirakentelukuvia. Tämähän on Land Cruiser klubin palsta, joten jos kuvien aihe on esim. RJ70, niin sattuu jo aika hyvin klubin aihepiiriin...
BJ75 1987
# 274

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » Ma Elo 15, 2011 10:24 am

Tankki rupesi vuotamaan eikä paikallinen varaosa pulju tunne moista. Siis mistä saan uuden tarvike tankin?

Avatar
Jul
Member
Viestit: 599
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul » To Elo 18, 2011 8:02 am

Uusi pakosarja oottaa asentamista. Se made in Usa olikin made in China, mutta näyttää tuo ihan siistiltä työltä.

Kannentiiviste tihkuu vähän ulospäin joten se vaihtuu samalla, kun tuon pakosarjan vaihdan. Kiristysmomentit ym. olisi hyvä tietää ko. moottoriin, löytyykö linkkiehdotuksia 22R korjausoppaaseen tms. ?
BJ75 1987
# 274

RistoH
Viestit: 39
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 8:48 am

Viesti Kirjoittaja RistoH » To Elo 18, 2011 9:19 pm

Tämä Death Wobble ilmiö vaivaa vieläkin ja pahasti. Aina sopivassa montussa maantiellä 90-100km/h mittarinopeudessa rupeaa ravistamaan ohjausta rajusti. Mitkähän olisi ne kriittisimmät paikat mitkä pitäisi huolella tarkastaa ja vaihtaa tarvittaessa?

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4071
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » Pe Elo 19, 2011 6:23 am

RistoH kirjoitti:Tämä Death Wobble ilmiö vaivaa vieläkin ja pahasti. Aina sopivassa montussa maantiellä 90-100km/h mittarinopeudessa rupeaa ravistamaan ohjausta rajusti. Mitkähän olisi ne kriittisimmät paikat mitkä pitäisi huolella tarkastaa ja vaihtaa tarvittaessa?
Onko varmasti ehjä ohjausiskari?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

Vastaa Viestiin