Kuva Kuva

Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Tuppu kirjoitti:Onko rotiva minkä korkunen oikeen mitattuna?
82 cm. Vertailukuva FJ:n orkkis 265/70R17 vs. Rotiiva 285/70R17. 1,5 cm korkeuseroa. Pitäis olla 3 cm, eli vähä alikokoinen.

Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Matti Rauhala
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Matti Rauhala »

-MaTTi- kirjoitti:
Tuppu kirjoitti:
Kuva
Piitanan komea tuo FJ. Miten se eroaa kooltaan ja tekniikaltaan nyt vaikka J12:sta? Oliko, että etupenkillekin mahtuu kolme rinnakkain? Alan harrastaja osannee kertoa olennaiset erot esitettä paremmin.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Matti Rauhala kirjoitti:Miten se eroaa kooltaan ja tekniikaltaan nyt vaikka J12:sta? Oliko, että etupenkillekin mahtuu kolme rinnakkain?
Runko sama kuin J12:ssa, tosin akseliväli on 10 cm lyhyempi kuin pitkässä tai 13,5 cm pidempi kuin lyhyessä. Eli on siis 269 cm.

Akselistot/bensamoottori sama mitä J12:ssa. FJ:ssä on lisävarusteena oleva 100% sähkölukko takana (manuaaleissa vakiona) ja A-Trac. Automaattimallit part-time jakoaskilla, manuaalit full-time. Rengaskoko pykälää isompi mitä J12:ssa, näihin menee 33" alle ilman mitään muutoksia.

Etupenkkejä on vain 2 kpl, mut onhan tuo suht levee päällepäin, 1905 mm, eli saman mitä HDJ80 levikkeillä.

Ei tunnu eikä näytä kuitenkaan mitenkään isolta, tietty tottumiskysymys. Ite kuvittelin kuvien perusteella isommaks mitä sitten luonnossa näytti.

Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Matti Rauhala
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Matti Rauhala »

Kiitoksia tietoiskusta!
Tuossa kun on myös tuo kaasumahdollisuus, niin kysäistäänpäs vielä siinä asiassa askarruttanutta seikkaa: Miten on kaasuautojen paloturvallisuuspuoli kolaritilanteissa verrattuna bensa/dieselautoihin? Omassasi näyttäisi olevan kaasusäiliö perässä alla, osassa käsittääkseni runkorakenteisiin tehdyissä hajautetummissa säiliöissä. Tästä on nykypäivänä varmasti törmäystestitietoakin. Taloustaito-lehdessä oli artikkeli, jossa aihetta pintapuolisesti esiteltiin. Lähinnä kerrottiin esimerkin kera bensa-auton muuntamisesta kaasullakin kulkevaksi. Esimerkkiautossa säiliö sijoitettiin tavarasäiliöön.

Kaasumahdollisuus kiinnostaa tosiaan itteänikin, mutta kaasutankkausasemien puuttuminen kotomaastamme kehäkolmosen ulkopuolelta hieman rajoittaa kaasuauton hankkimisintoa.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Matti Rauhala kirjoitti:Miten on kaasuautojen paloturvallisuuspuoli kolaritilanteissa verrattuna bensa/dieselautoihin? Omassasi näyttäisi olevan kaasusäiliö perässä alla, osassa käsittääkseni runkorakenteisiin tehdyissä hajautetummissa säiliöissä.
Ei se kyllä ihan ekaks oo antautumassa, on jotain 8 mm seinämällä teräspytty. Toisaalta maakaasu on ilmaa kevyempää. Venttiilit on suunniteltu niin että kaikenlaisissa häiriötilanteissa sulkeutuvat ominpäin. Ei itteeni pelota millään asteikolla.

Itehän mä ton putelin (90 litranen) ja muut vermeet tuohon virittelin. Joku suojapelti pitäis vielä vääntää ton säiliön alite.

Lyhyt toimintasäde kaasulla (<200 km) ja tankkauspaikkojen vähäisyys ainoa negatiivinen seikka tässä harrastuksessa. Mutta saahan sitä bensalla jatkettua siitä ihan normaalisti.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Matti Rauhala
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Matti Rauhala »

Nimenomaan se onkin kiinnostavaa, että molemmat ovat käytettävissä. Kaasulla ajamisen pitäisi lukemani mukaan olla kuitenkin edullisempaa, kuin bensalla. Ainakin nykyverotuksella. Eikä tilanteen luulisi ainakaan toisinpäin muuttuvan, pikemminkin eron luulisi kasvavan. Mutta senverta tempoilevia ovat polttoaineiden verotusmuutokset kyllä olleet, ettei tulevasta tiedä kuuluisa pissin ämmäkään. Vaarana on tietysti myös kaasuautokannan yleistyessä kaasunmyyjien oma voitonmaksimointi eli hinnannosto, mutta siltä ei voine välttyä millään polttoaineella.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Matti Rauhala kirjoitti:Kaasulla ajamisen pitäisi lukemani mukaan olla kuitenkin edullisempaa, kuin bensalla. Ainakin nykyverotuksella. Eikä tilanteen luulisi ainakaan toisinpäin muuttuvan, pikemminkin eron luulisi kasvavan.
About kympillä ajelee sata kilsaa nyt, saman saa tuhrattua Corollalla liikkuessa. 8)

Ens vuoden alusta eteenpäin kaasukäyttöisiltäkin peritään "dieselveroa" eli käyttövoimaveroa. Tälle tulee 295 €/vuosi. :evil:
Samoin 2013 tulee 4 senttiä/kilo korotus hintoihin, 2015 samoin vielä 4 senttiä lisää. Eli tulevaisuus on melko selkeetä. Saattaahan Gasum tosin ahneuksissaan intoutua nostamaan hintoja, niin kuin vähän joka ikinen taho tässä maassa. Toukokuussa pompsahti 2 senttiä/kilo lisää ilman mitään perusteita.

Ei tämä nyt tälleen kauheesti uusia käyttäjiä houkuta, mutta vaikka kaikki korotukset laskee mukaan niin silti on halvempaa kuin dieselautoilu!
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Matti Rauhala
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Matti Rauhala »

Jos jakeluasemia olisi omilla nurkilla, olisi tuo hyvinki varteenotettava konsepti. Dieselin hinnan povataan (essonbaarin tietotoimistolla) mahdollisesti pompsahtavan 2016, kun merenkulun rikkipäästörajat tiukkenevat. Vaihtoehtoina rajojen saavuttamiselle kuulemi jonkinlainen suodatussysteemi, mikäli nykypolttoaineissa halutaan pysyä, tai vaihto dieseliin. Jos laivat alkavat käyttää dieseliä ja kulutus nousee reilusti, saattaa hintakin karata korkealle. Tätä siis spekuloidaan yhdeksi vaihtoehdoksi.
Hmm täytysköhän jo alkaa selvitellä vaihtoa bensamalliin, tai bensamoottoria nykyiseen... No, ei nyt vielä sentään!
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Mankka

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Onkos kukaan vaihdellu näihin soittimia?
Emännän autossa on 6CD vaihtaja ja _kasettisoitin_, vähän vois vaihtaa uudemman aikaseen. Onko tietoo onko esim. noita vakio naveja myynnissä jossain edullisesti?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Re: Mankka

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

kenni_ kirjoitti:Onkos kukaan vaihdellu näihin soittimia? Onko tietoo onko esim. noita vakio naveja myynnissä jossain edullisesti?
Huuto.netis on ainakin joskus ollu...
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Micci
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 04, 2012 9:11 am
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Micci »

Ja tälläisiä löytyis ebaystä:
http://www.ebay.com/itm/ETO-Toyota-Land ... 253wt_1185
Tuohon saa kytkettyä peruutuskameran yms.
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

No tuohan näyttää pätevältä. Onkohan kellään kokemusta tollasista? Vai pitääkö mennä kyttäileen noita isompien maiden foorumeita...?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

-MaTTi- kirjoitti:
Tuppu kirjoitti:Onko rotiva minkä korkunen oikeen mitattuna?
82 cm. Vertailukuva FJ:n orkkis 265/70R17 vs. Rotiiva 285/70R17. 1,5 cm korkeuseroa. Pitäis olla 3 cm, eli vähä alikokoinen.

Kuva
Näin 150km kokemuksella, aika miellyttävä pyörä tämä Rotiva! Ulkonäkö tosin suorastaan mureni vs. STT :cry:

Sen verran on pienempi ettei hipsu lainkaan noihin korikiinnikkeisiin...
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Micci
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Touko 04, 2012 9:11 am
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Micci »

kenni_ kirjoitti:No tuohan näyttää pätevältä. Onkohan kellään kokemusta tollasista? Vai pitääkö mennä kyttäileen noita isompien maiden foorumeita...?
Harkinnassa ollut jo jonkin aikaa mutta kun tuota rahaa tuntuu menevän kokoajan johonkin tähdellisempäänkin :?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Tuppu kirjoitti: Näin 150km kokemuksella, aika miellyttävä pyörä tämä Rotiva! Ulkonäkö tosin suorastaan mureni vs. STT :cry:

Sen verran on pienempi ettei hipsu lainkaan noihin korikiinnikkeisiin...
No sillälailla, tulipahan kokeiltua sulla STTtä nykymaasturissakin. Tuliko sama koko Rotiivaa? Tehojakin taisi tulla himpun takaisin?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Vastaa Viestiin