J80 lämppärin moottori+muuta sähköihmettelyä
Valvoja: Käyttäjä
Taas on yllättäen löytänyt itsensä hodarin sähköjä "räpeltämässä".
Sain kuitenkin jotakin positiivistakin aikaiseksi, nimittäin taas toimii keskuslukko kun kuskinoven aukaisee avaimella ulkoapäin. Ensin sieltä katosi kiinni-suunta ja lopulta auki-suuntakin.
Nyt se sentään toimii taas, -oli kuskinoven ovikytkimestä eräästä liittimestä ohuet liitintapit hapettuneet poikki. Joten johdot suoraan kiinni toisiinsa ja taas toimii.
Mutta sitten edelleen tämä outo vinkuminen jatkuu kabiinin sisällä. Takaluukun lukon toiminnan tarkistin ja siellä ei ainakaan mitään outoja ilmeentynyt, kytkimet toimii kuten kuuluukin ja johdot olivat ehjät läpivientien kohdilla.
Tämä kuitenkin sen vinkumisen päästää:
No sitten aloin tutkimaan ovien kytkimiä, siis niitä jotka kytkee sisävalot päälle ja ilmaisee ovien aukijäännin.
Takaovissa ne kytkimet eivät toimi ollenkaan, molemmissa etuovissa taas sitten toimii+takaluukku.
Sitten huvikseni mittasin yleismittarilla näiden kytkimien johtoja, ja yllätyin siitä, että etuovien kytkimille tulee 12,5V virta, ja takapäähän noin 1,5V. Eli siitä yllätyin että näihin tuleekin suora virta, eikös näiden pitäisi vaan katkaista maadoitus/kytkeä se? Vai olenko aivan hakoteillä..
Mitenkäs tuon sisävalon kuuluisi kytkeytyä "päälle" kun oven aukaisee? Nehän ei taas ole pitkään aikaan toiminut ollenkaan (hetken aikaa vain talvella, kun sain ne toimintaan, sen jälkeen taas ollut pimeänä) Sisävalo kyllä syttyy kun lampun kytkimestä kääntää, muttei oven aukeamiseen.
Perkk....le että nämä sähköt osaa olla v-maisia sitten tutkia.
Sain kuitenkin jotakin positiivistakin aikaiseksi, nimittäin taas toimii keskuslukko kun kuskinoven aukaisee avaimella ulkoapäin. Ensin sieltä katosi kiinni-suunta ja lopulta auki-suuntakin.
Nyt se sentään toimii taas, -oli kuskinoven ovikytkimestä eräästä liittimestä ohuet liitintapit hapettuneet poikki. Joten johdot suoraan kiinni toisiinsa ja taas toimii.
Mutta sitten edelleen tämä outo vinkuminen jatkuu kabiinin sisällä. Takaluukun lukon toiminnan tarkistin ja siellä ei ainakaan mitään outoja ilmeentynyt, kytkimet toimii kuten kuuluukin ja johdot olivat ehjät läpivientien kohdilla.
Tämä kuitenkin sen vinkumisen päästää:
No sitten aloin tutkimaan ovien kytkimiä, siis niitä jotka kytkee sisävalot päälle ja ilmaisee ovien aukijäännin.
Takaovissa ne kytkimet eivät toimi ollenkaan, molemmissa etuovissa taas sitten toimii+takaluukku.
Sitten huvikseni mittasin yleismittarilla näiden kytkimien johtoja, ja yllätyin siitä, että etuovien kytkimille tulee 12,5V virta, ja takapäähän noin 1,5V. Eli siitä yllätyin että näihin tuleekin suora virta, eikös näiden pitäisi vaan katkaista maadoitus/kytkeä se? Vai olenko aivan hakoteillä..
Mitenkäs tuon sisävalon kuuluisi kytkeytyä "päälle" kun oven aukaisee? Nehän ei taas ole pitkään aikaan toiminut ollenkaan (hetken aikaa vain talvella, kun sain ne toimintaan, sen jälkeen taas ollut pimeänä) Sisävalo kyllä syttyy kun lampun kytkimestä kääntää, muttei oven aukeamiseen.
Perkk....le että nämä sähköt osaa olla v-maisia sitten tutkia.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kyllä, juuri tuollainen. Mistähän tuollaisia uusia saisi?
Joo, eli joku paikka "vuotaa" nyt virtaa noille ovikytkimille, ja sitä kautta sitten tämä valomuistisummerikin ulisee...
Tarkistelin juuri yleismittarin kanssa tuon valomuistin pistokkeen toimintaa sähkökaavion kanssa, ja juuri tuo tinni joka yhdistää ovikytkimen tähän valomuistireleeseen, niin siinä on jokin vika.
Eli sinne tulee heikko virta jotakin kautta, vaikka ilmeisesti sinne ei pitäisi tulla mitään virtaa, ainoastaan maadoitus ovikytkimen kautta.
Joo, eli joku paikka "vuotaa" nyt virtaa noille ovikytkimille, ja sitä kautta sitten tämä valomuistisummerikin ulisee...
Tarkistelin juuri yleismittarin kanssa tuon valomuistin pistokkeen toimintaa sähkökaavion kanssa, ja juuri tuo tinni joka yhdistää ovikytkimen tähän valomuistireleeseen, niin siinä on jokin vika.
Eli sinne tulee heikko virta jotakin kautta, vaikka ilmeisesti sinne ei pitäisi tulla mitään virtaa, ainoastaan maadoitus ovikytkimen kautta.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Plussa tulee lampun toiseen napaan ja ovikytkin maadottaa toista napaa. Mittarin sisäinen vastus on niin suuri, että lampun läpi tulee kytkimen auki asennossa täysi 12,5V jännite koska virtaa ei kulje. Eli on ok.
1,5V takana taas tarkoittaa sitä että jossain kytkimelle tulevassa johdossa on liitos hapettunut lähes täydellisesti poikki.
Nämä on ajateltu kytkimen auki asennossa (siis ovi kiinni), kytkimen kiinni asennossa jännitteen johdossa pitää olla lähellä nollaa
Takaluukun avaamisesta johtuviin häiriöihin voisi ehkä vaikuttaa varapyörän takana korin takimmaisessa poikkipalkissa auton alla oleva maadoituspiste. Suojailin eilen omaa autoa ja huomasin että melko järjettömään paikkaan on maapiste tökätty korroosion kannalta.
Tuo rele on valojen muistutus rääkkä, jostain vuotaa vähän virtaa sille. Tutki kaikki etujalkatilojen sivupaneelien takana olevat liittimet, onko hapettumia. Tuulilasi usein vähän kuseksii, ja se on siellä liittimissä se vesi. Takakyljissä takavalojen takana olevat liittimet kannattaa katsoa kanssa läpi. Tuossa omassa -97:ssa oli takavalojen takana olevat muovikaukalot vuotaneet, tiivistemassa ei ollut osunut muovin ja pellin väliin ylä- ja alareunassa.
Sitten menee astetta vaikeemmaksi jos ei liittimistä johdu.
1,5V takana taas tarkoittaa sitä että jossain kytkimelle tulevassa johdossa on liitos hapettunut lähes täydellisesti poikki.
Nämä on ajateltu kytkimen auki asennossa (siis ovi kiinni), kytkimen kiinni asennossa jännitteen johdossa pitää olla lähellä nollaa
Takaluukun avaamisesta johtuviin häiriöihin voisi ehkä vaikuttaa varapyörän takana korin takimmaisessa poikkipalkissa auton alla oleva maadoituspiste. Suojailin eilen omaa autoa ja huomasin että melko järjettömään paikkaan on maapiste tökätty korroosion kannalta.
Tuo rele on valojen muistutus rääkkä, jostain vuotaa vähän virtaa sille. Tutki kaikki etujalkatilojen sivupaneelien takana olevat liittimet, onko hapettumia. Tuulilasi usein vähän kuseksii, ja se on siellä liittimissä se vesi. Takakyljissä takavalojen takana olevat liittimet kannattaa katsoa kanssa läpi. Tuossa omassa -97:ssa oli takavalojen takana olevat muovikaukalot vuotaneet, tiivistemassa ei ollut osunut muovin ja pellin väliin ylä- ja alareunassa.
Sitten menee astetta vaikeemmaksi jos ei liittimistä johdu.
TP
Kuskinpuolen kaikki liittimet kävin läpi, siis mitä siellä jalkatilassa on. Ja olihan osassa hapettumaa, mutta ei mitään älyttömiä hapettumia...
Sitten se takapään maadoituksen tarkistin, ja se oli täysin ehjä (oli ilmeisesti heti uutena saanut massan päälle.)
Välikysymyksenä, missä sijaitsee HDJ:n moottorissa öljynpaineanturi? Olen sitä koettanut etsiä, mutta ei ole silmään ottanut. Oliko se jossain turbon luona piilossa?..
Otin nyt muutaman kopion noista sähköistä.
Ja minun testieni perusteella (siis testit tehty kuten kirjassa on neuvottu) vika piilee jossain noissa ovikytkimien linjoissa.
Tuon ohjeen mukaan tarkistettu releen toiminta ja rele toimii.
Alareunan liittimen testissä, nro 4. liitin ei antanut tulosta kunnolla.
Mikä osa tuossa kuskin oven katkaisimen alapuolella on, eli siis releen liittimestä nrosta 4-1 lähtevässä linjan alapuolella on, ja mikä sen virka ko systeemissä on?
Sitten se takapään maadoituksen tarkistin, ja se oli täysin ehjä (oli ilmeisesti heti uutena saanut massan päälle.)
Välikysymyksenä, missä sijaitsee HDJ:n moottorissa öljynpaineanturi? Olen sitä koettanut etsiä, mutta ei ole silmään ottanut. Oliko se jossain turbon luona piilossa?..
Otin nyt muutaman kopion noista sähköistä.
Ja minun testieni perusteella (siis testit tehty kuten kirjassa on neuvottu) vika piilee jossain noissa ovikytkimien linjoissa.
Tuon ohjeen mukaan tarkistettu releen toiminta ja rele toimii.
Alareunan liittimen testissä, nro 4. liitin ei antanut tulosta kunnolla.
Mikä osa tuossa kuskin oven katkaisimen alapuolella on, eli siis releen liittimestä nrosta 4-1 lähtevässä linjan alapuolella on, ja mikä sen virka ko systeemissä on?
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Omaan hodariini vaihdoin hetki sitten juuri tuon painekellon, mikä näkyy tossa punaisen ympyrän ala puolella. Sen kun vaihtoi, niin tuli öljynpaineetkin takaisin mittaristoon.
Siellä oli muistaakseni 14mm kanta, oli ainakin omille nakkisormille hieman vittumainen.
Onneksi tallilta löytyi moinen avain, helpotti kummasti.
Siellä oli muistaakseni 14mm kanta, oli ainakin omille nakkisormille hieman vittumainen.
Onneksi tallilta löytyi moinen avain, helpotti kummasti.
Perhana, kun olisi ollut tuo 14mm tiedossa parituntia sitten.... Että oli sitten v-mainen arvella oikean kokoista avainta sinne kellon taakse..
Ja tosiaan kello löytyi kuvan osoittamasta paikasta, mutta siinä kellon päällä oli todella vahva kuorrutus jaskaa, siksi sitä ei erottanut johtojen takaa.
(ÖLJYNPAINEANTURIN TAKANA OLEVA KUUSIOKANTA ON 14MM.)
Ja tässä syy, miksi sitä paineanturin paikkaa kyselin:
Eihän tuolla mitkään huippuhyvät paineet ole, mutta antaa vähän mielenrauhaa näillä kuumilla keleillä ajella, vaikka mittariston ÖP-mittari näyttääkin tuollaisia lukemia.
85-90kmh nopeudessa paineita oli 2,5bar, ja 100 kmh, 3 bar.
Sitten tosiaan alkoi yllättäen taas ne sisävalotkin palamaan kun oven aukaisee. Kun noita johtoja tuolla konehuoneen puolella jouduin kääntelemään tuon kellon irroitushomman takia, niin sen jälkeen yllättäen nuo sisävalot alkoivat toimimaan... Tiedä sitten onko sattumaa, vaiko onko tuolla konehuoneen puolella jokin liitos löysällä ja nyt sitten sattui taas yhdistämään.
Ja tosiaan kello löytyi kuvan osoittamasta paikasta, mutta siinä kellon päällä oli todella vahva kuorrutus jaskaa, siksi sitä ei erottanut johtojen takaa.
(ÖLJYNPAINEANTURIN TAKANA OLEVA KUUSIOKANTA ON 14MM.)
Ja tässä syy, miksi sitä paineanturin paikkaa kyselin:
Eihän tuolla mitkään huippuhyvät paineet ole, mutta antaa vähän mielenrauhaa näillä kuumilla keleillä ajella, vaikka mittariston ÖP-mittari näyttääkin tuollaisia lukemia.
85-90kmh nopeudessa paineita oli 2,5bar, ja 100 kmh, 3 bar.
Sitten tosiaan alkoi yllättäen taas ne sisävalotkin palamaan kun oven aukaisee. Kun noita johtoja tuolla konehuoneen puolella jouduin kääntelemään tuon kellon irroitushomman takia, niin sen jälkeen yllättäen nuo sisävalot alkoivat toimimaan... Tiedä sitten onko sattumaa, vaiko onko tuolla konehuoneen puolella jokin liitos löysällä ja nyt sitten sattui taas yhdistämään.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Näin itsekin mielessäni arvelin sen olevan.vartiainen kirjoitti:Pieni komponentti 4-1 linjassa kuskinoven ja muiden ovien katkaisijoiden välillä on diodi joka päästää vain yhteen suuntaan.
Mutta mikä tuon tarkoitus tuolla on, siis miksi yksi ovi (kuskinovi) on erotettu järjestelmästä tuolla diodilla
Ja kiitoksia vartiaiselle hyvästä kuvasta, tuo kuva auttoi öp-anturin etsimistä paljon!
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Taitaa muuten tosiaan olla noin. Tuntuisi oikealta selitykseltä.vartiainen kirjoitti:Ajattelin ensin että diodi on sitä varten että muut ovet ei vaikuta valohälyyn, sehän vinkuu vain kun kuskin oven aukaisee. Mutta olisko diodi sitten noin päin? Mutta voisi liittyä jotenkin siihen.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 4:29 pm
- Paikkakunta: Hausjärvi
En nyt varmaksi muista, mutta olikohan 2,5-2,6 bar. Reilussa puolessa välissä mittaria painetta on 4 baaria. (kone kylmä, ja tämähän ei sitten kauaa kestä, kun paineeta putoaa alas.)dirtysalami kirjoitti:paljonko todellinen ö-paine on tuolla tokalla viivalla ? Itselläni on ajossa täydellä kuormalla siinä tokan viivan jommalla kummalla puolella riippuen öljyn lämmöstä. Tuntuu, että nää miljoonan ajetut ei enää pidä paineita.
Raudassa raha ei ole hukassa!
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92