120:n vetojärjestelmä?
Valvoja: Käyttäjä
120:n vetojärjestelmä?
Eli miten 120:n neliveto toimii. Onko takaveto silloin kun neliveto ei ole "päällä"? Vai onko kokoajan neliveto mutta saa vain keskilukon napista?
Valaiskaa tietämätöntä
-Niko
Valaiskaa tietämätöntä
-Niko
Itse kun vertaan oman ruokakunnan autoja joista toinen on 120-sarjalainen (jatkuva neliveto, taitaa olla torsen tyyppinen?) ja toinen Tatsun Pathfinder (2wd/4wd auto/lukittu 4wd) niin lukitsemattomalla (keskilukko) nelivedolla 120:nen omaa pitoa huomattavasti paremmin. Tatsunissa sen sijaan lähtee paljon helpommin perä irti.
Johtunee siitä, että tuo Tatsuni taitaa tuossa lukitsemattomalla nelivedolla (4wd auto) olla takavetoinen kunnes pito loppuu. Citymaasturityyliin.
Rengastukset noissa on samanlaiset.
Umpihangessa kaivattaessa huomaa, että Tatsunissa joutuu laittamaan keskilukon päälle paljon paljon aikaisemmin. Ruiserissa sitä ei yleensä tarvitse lainkaan.
Johtunee siitä, että tuo Tatsuni taitaa tuossa lukitsemattomalla nelivedolla (4wd auto) olla takavetoinen kunnes pito loppuu. Citymaasturityyliin.
Rengastukset noissa on samanlaiset.
Umpihangessa kaivattaessa huomaa, että Tatsunissa joutuu laittamaan keskilukon päälle paljon paljon aikaisemmin. Ruiserissa sitä ei yleensä tarvitse lainkaan.
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 12:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
120 -sarjasessa toi keskilukon kytkeminen poistaa myös VSC:n käytöstä eli eteneminen vaikeammissa oloissa helpottuu, kun auto ei yritä estää luisuja.Kokeilin hankeen(n.40cm lunta) ajoa ylämäkeen ja eteneminen lakkasi n. autonmitan päähän ilman keskilukkoa ja paikaltaan lähtien.Auto heittäytyi "voimattomaksi" ja kieltäytyi edes yrittämästä etenemistä.Jos olisi ollut edes hiukan vauhtia olis todennäkösesti edennyt hyvin.
Keskilukko päälle ja eteneminen jatkui hetken rutinan ja sutimisen jälkeen . Toi ajovakaudenhallinta tuntuu antavan auton "luistella" hieman enemmän kuin esim. noi takaveto MB:t millä oon ajellu (c-sarja ja Vito), joka on ainakin mun mielestä vaan plussaa
Keskilukko päälle ja eteneminen jatkui hetken rutinan ja sutimisen jälkeen . Toi ajovakaudenhallinta tuntuu antavan auton "luistella" hieman enemmän kuin esim. noi takaveto MB:t millä oon ajellu (c-sarja ja Vito), joka on ainakin mun mielestä vaan plussaa
- Janne Hartikainen
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 12:12 pm
Ei voi olla, keskitasauspyörästö on torsen-rattailla oleva planeettatasauspyörästö, mikä jakaa voimaa eteen-taakse suhteessa 35-65 tai päinvastoin tai kaikkea siltä väliltä. Ja napilla keskitasauspyörästö lukkoon.Luigi81 kirjoitti:Saattoihan siellä ollakin kaikki voima taka-akselilla,ellei keskilukko ollu kytkettynä...
FJ:ssä sama (manuaalissa), mutta keskitasauspyörästö kepillä kiinni.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Cruiserin jakiksesta
Olenko ymmärtänyt oikein? Eli 90, 120 sekä 200 sarjalaisissa jakiksessa ketju ja 80 ja 100 sarjalaisissa rattaat jos puhutaan meillä myydyistä malleista eikä mistään aavikkoversioista.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
90 sarja näyttää räjäytyskuvien mukaan ketjuvetoiselta! Hyvä, vai huono?
t.jp
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36