Kuva Kuva

HJ60 ei starttaa / oikeat hehkutulpat

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ60 ei starttaa / oikeat hehkutulpat

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Elikkä päätti tuo auto (HJ60 vm82) ilmeisesti lopettaa hehkuttamisen kokonaan. Kun yrittää hehkuttaa, jänniteviisari kyllä tippuu lukemaan n 21V (tästä voisi päätellä hehkuttavan), kuten aina ennenkin. Mutta kun rupeaa starttaamaan, kone vain pyörii iloisesti ja savu nousee putkesta, mutta ei edes lupaile käynnistyä.

Auto oli lämmityksessä 3h ja lämpötila -5c, joten ei liene siitä kiinni. Ja tosiaan virtaa oli akuissa ja pyöritti iloisesti konetta.

Lopulta auto vedettiin käyntiin ja lähtikin melko pian (100m hinauksen jälkeen) tulille, sankan sauhun saattelemana. Saman päivän aikana kone starttasi lämpimänä useita kertoja iloisesti heti, kun polkaisi kaasua (mielestäni ennen ei ole tarvinnut lämpimänä polkaista).

Eli onkohan vika hehkuissa, hehkureleessä vai jossain muussa??? Minkälainen tuo hehkutusjärjestelmä alunperin on ollut (tässä on "samisähkömies" tehnyt omia kytkentöjä)? Kuinka pian hehkun merkkivalo yleensä sammuu, esim -10c (tässä palaa aina kun virrat on päällä, mutta sammuu kun auto käynnistyy... Myyjä puhui jotain omista "korjauksista")?

Miten hehkureleen kunnon parhaiten testaa (sitä naksausta ei mielestäni aina kuulu)?

Mieli tekisi laittaa hehkut ihan omalla napilla kojelautaan, ja itse voisi säätää hehkutuksen pituuden. Onko ihan hölmö idea? Kuinka suuri rele tähän tarvittaisiin?

Ja vielä viimeinen kymysys. Onkohan tuossa autossa seuraavanlaiset hehkutulpat (motonet): HJ45/HJ60 78--10.82 (20,5V tulppa/24V akut). . . . . . . . 26-0109 9e/kpl?
Vai onko nuo jotain paskatulppia, kun eräästä paikasta tarjottiin neton nettona 6 hehkua 95e?

Kiitos vastauksista...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Aiheesta paljon keskustelua aijemmin, käytä Haku -toimintoa,
esim. hakusanalla hehkutus tms.....
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

TOHJ61 kirjoitti:Aiheesta paljon keskustelua aijemmin, käytä Haku -toimintoa,
esim. hakusanalla hehkutus tms.....
Tuntuvat kaikki käsittelevän "-83 tai uudempi" -ryhmää. Ymmärtääkseni näissä vanhemmissa on paljonkin eroja noihin verrattuna? Eli mikä näissä eroaa? Ilmeisesti ainakin hehkujen jännite (vanhemmissa 23 tai 24v)?

Ja tosiaan, tämä hehkutussysteemi ei ole alkuperäinen vaan "sähkömiehen" tekemä eli esim hehkun merkkivalo ei pelaa oikein.

Eipä tuolla kyllä ollut juttua eri hehkutulpistakaan eli onko esim nuo motonetin hehkut kelvollisia vai täytyykö marssia suoraan tojota-kauppiaalle?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
pätkä
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 4:29 pm
Paikkakunta: tuusula

Viesti Kirjoittaja pätkä »

meikäläisellä ei ole huonoja kokemuksia motonetin tulpista
osti tossa muutama viiko siten hkt corporation tulpat ja toimiihyvin kaveri osti eripaikasta samanfirman tulpat ei ongelmia

molemissa paikoissa tulpat oli kympin kipale
LJ 70 -86

SLCK 317
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Tuntuvat kaikki käsittelevän "-83 tai uudempi" -ryhmää. Ymmärtääkseni näissä vanhemmissa on paljonkin eroja noihin verrattuna? Eli mikä näissä eroaa? Ilmeisesti ainakin hehkujen jännite (vanhemmissa 23 tai 24v)?

Ja tosiaan, tämä hehkutussysteemi ei ole alkuperäinen vaan "sähkömiehen" tekemä eli esim hehkun merkkivalo ei pelaa oikein.

Eipä tuolla kyllä ollut juttua eri hehkutulpistakaan eli onko esim nuo motonetin hehkut kelvollisia vai täytyykö marssia suoraan tojota-kauppiaalle?[/quote]

Joo "82 ja vanhemmissa" ei ole ns. pikahehkuja eikä imusarjan hehkuja.
Jos sen on joku "sähkömies" muuttanu, niin todennäköisesti se on tehty
BJ tyyliin, eli napista hehkutetaan arviolta sopiva aika.
Pakkasella aika olis jotain pari minuuttia?
Ja kyllä hehkuja on tullut ostettua sieltä ja täältä, eikä niissä ole ollut
mainittavia eroja?
Tämä on vain arvaus, kun en omaa näkijän kykyjä!!!
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

<<BJ tyyliin, eli napista hehkutetaan arviolta sopiva aika.
Pakkasella aika olis jotain pari minuuttia?

Mulla on hojarin koneesa nappihehku, ja 10-25 sekuntii on ollu sopiva aika, 20 sekkaa 20asteen pakasella ja muutama sekunti jälkihehkua. Kylläkait ne tulupat sullaa jos 2 minuuttia korventaa, varmaan tulppia palaa(oma mielipie)....
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Anonymous kirjoitti:Mulla on hojarin koneesa nappihehku, ja 10-25 sekuntii on ollu sopiva aika, 20 sekkaa 20asteen pakasella ja muutama sekunti jälkihehkua. Kylläkait ne tulupat sullaa jos 2 minuuttia korventaa, varmaan tulppia palaa(oma mielipie)....
Riippu siitä onko 14V vai 24V hehkut.
Vanhemmissa kun ei oo tota pikahehkua niin tarttee pitemmän ajan.

Matti
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko 14 ja 24V hehkutulpat ulkoisesti samanlaisia? Elikkäs ovatko vaihtokelpoisia, jos muuttaisi hitaat hehkut napista toimiviksi pikahehkuiksi?

Kävisikö vanha (hitaiden hehkujen) rele tähän hommaan? Tai jos löytäisi sopivan yleismallisen releen.

Paljonko hehkut ottaa virtaa hehkutuksen aikana enimmillään? Eräs arvio oli, että ne hitaat ottais joku 20-25A/kpl ihan hehkutuksen alkuvaiheessa, mutten tiedä onko miten lähellä totuutta.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

>>Anonymous kirjoitti:
Mulla on hojarin koneesa nappihehku, ja 10-25 sekuntii on ollu sopiva aika, 20 sekkaa 20asteen pakasella ja muutama sekunti jälkihehkua. Kylläkait ne tulupat sullaa jos 2 minuuttia korventaa, varmaan tulppia palaa(oma mielipie)....


>>>Riippu siitä onko 14V vai 24V hehkut.
Vanhemmissa kun ei oo tota pikahehkua niin tarttee pitemmän ajan.


Kyllä ne nuo 24Volttiset on(eli oliko tarkka 20,5V). Ja siirrin ne BJ:n koneesta
moottorin vaihon yhtey'esä...
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

No niin, nyt otin vanhat hehkut irti.

Tälläistä siellä on:
-6 kpl Lucas HDS237 23V APJ -hehkuja, joista muutama ei toimi

Autossa oli myös imusarjahehkuja 2kpl, vaikka näitä ei tuossa vm:ssä ilmeisesti pitäisi olla? En ennen ollut kiinnittänyt noihin mitään huomiota...
Kumpikaan ei toimi, niiden pinnalla olleesta mustasta öljykerroksesta päätellen (mistäs tuonne imusarjaa sitä öljyä pääsee, onko miten paha?).

Eli 6x hehkut ottivat virtansa kahdelta SARJAAN kytketyltä imusarjan hehkulta, josta piuhat lähti jonnekin (mahdollisesti jotain kautta sisälokarin päällä olevalle alkuperäiselle hehkureleelle tai sitten ei).

Mittasin, jotta hehkukiskolle tulee 21-25V, kun hehkuttaa (osa tulpista toimii -> kaikki vaihtoon).

Alkuper rele kyllä naksahtaa, mutta Birfieldin kirjan mukaan mitattuna CONTUINITYÄ ei taida olla??? Eli releen kaksi napaa ei näyttäisi olevan yhteydessä, kun akkujännite ei ole kytketty niihin pikkunapoihin eikä ole kytketty vaikka akkujännite olisi kytketty niihin pikkunapoihin. Voi tosin olla myös, etten osaa mitata... Mittari ohmi-asennossa.

Auton sain kyllä käyntiin, kun letkulämmitin oli ollut 7h päällä.

1. Käykö tuohon esim motonetin 20,5V hehkut niiden 23V hehkujen tilalle?

2. Onko ko hitaat hehkut + imusrj hehkut -kombinaatiota koskaan ollut tehdastekoisena HJ:ssä? Vm?

3. Onko tuolla nyt niin merkitystä, jos nuo imusrj.hehkut ei toimi, jos auton saa lähtemään hyvin käymään uusilla "palotilan" hehkuilla? Imusrj hehkut tietääkseni tyyriitä.

Ajattelin tehdä siten, että uudet hehkut suoraan vaan napilta kojelaudasta toimimaan, ja imusrj hehkut sais olla toimimattomana paikallaan (jos nyt ei jostain edullisesti uusia löydy).
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
VOGON
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 9:19 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VOGON »

Liekkikäynnistyslaitteita, kauhea sana, on monenlaisia. Lempäälässä on Farmilaite niminen firma, joka myy traktori vermeitä. Mallin kanssa etsimään.
Ei riemulla rajaa, kun kaw...!
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt on nappihehkusysteemi paikallaan ja hyvin toimii.

Vanhoista hehkuista 4 oli pimeitä ja vanha rele jumitti. Nyt kaikki hehkut uusia ja uusi kytkentäsolenoidi.

KYSYMYS: kannattaisi varmaan laittaa sulake tuohon akulta solenoidille menevälle kaapelille, mutta kysymys on millainen? Kuinka suuri on riittävä ja minkä tyyppinen?

Käykö esim "autostereo"-tyypin sulake vai onko se liian hidas? Kokoa en todellakaan tiedä, mutta luokka ilmeisesti jotain 150A?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4333
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Ostikkos tarvike vai orggis hehkut????
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tarvikehehkut suoraan motonetistä (lähin tarvikeliike, jossa myydään muuta kuin ei-oota). Jotain pilipali-HK-merkkisiä näytti olevan. 20.5V.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin