Kuva Kuva

Latausjännitteen nosto.

120-series FAQ

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Latausjännitteen nosto.

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

120 mallin D4d-koneisissa on useimmissa yksilöissä alhainen latausjännite, tasaantuu yleensä alle 14 volttiin.
Vaikka akkukapasiteettia on reilusti, on akut kylmässä paikassa ihan keulassa eikä lataus alhaisella jännittellä kylmille akuille ole tehokasta.

Tässä ohje, millä latausjännitteen saa nostettua n. 14.4 voltin tasolle.

Lyhyesti:
Korvataan laturin jännitteentarkkailun sulake diodilla (400v 1A).

Vähän pidemmin:
Hanki diodi (400v 1A toimii ainakin), ja suunnilleen minisulakkeen jalan kokoiset lattapistukat tai pääteholkit.
Purista liittimet/pääteholkit/yms. kiinni diodin lyhennettyihin jalkoihin.
Korkeus saa olla enemmän kuin sulakkeella, sulakerasiaan mahtuu kyllä korkeuden puolesta.
Purista liitinosat pihdeillä kasaan siten, etteivät ole sulakkeen jalkoja paksummat, leveyttä saa olla hiukan enemmän.
Lopputulos itsellä kuvan mukainen:
diodi.jpg
diodi.jpg (659.12 KiB) Katsottu 8542 kertaa
Asenna diodi ALT-S 7.5A sulakkeen paikalle, diodin suuntaa merkitsevä viiva ohjaamoa kohti.
Ainakin omassani viereinen sulakepaikka ei käytössä, joten se on oivallinen paikka jättää alkuperäinen sulake varalle (ei kuvassa).
Näin:
rasia.jpg
rasia.jpg (3.85 MiB) Katsottu 8542 kertaa
Muuta:
- Suosittelen varsinkin webasto/Eber/Binar käyttäjille, pakkasella akku latautuu huomattavasti paremmin
- Jos diodi on väärinpäin, mitään ei syty tuleen tai räjähdä, auto ei vaan lataa
- Sulakkeen poistaminen ei lisää riskiä, diodi palaa poikki ihan samoin, vaan herkemmin. Ei ole ongelma, sulakkeen koko tulee johdosta, ei virrankulutuksesta tässä tapauksessa. Kyseessä vain mittauslinja!
- omaa kokemusta vasta muutama viikko, mutta yleinen muutos australiassa jossa rakentelevat autot täyteen virrankuluttajia (vinssit, radiot, juomavesipumput, lisävalot, yms. offijutut) enkä sikäläisistä foorumeista löydä negatiivista aiheesta. Vanha keksintö siellä.
- 14.4v on normaali latausjännite akulle, varsinkin kylmässä.
- jokainen tehköön silti omalla vastuulla muutoksia autoonsa!


Kiitos Risto
viewtopic.php?f=8&t=13812
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------